Kommer flytta till ny lägenhet 1 augusti och självfallet är min enda prio just nu min framtida medialösning haha
Har byggt ihop en och en annan dator längs åren så det kommer inte vara något problem för mig, är ingen mjukvaruexpert dock.
De trådar jag kollat runt i säger tydligt att det är HTPC (egenbyggd) som gäller om man vill vara framtidssäkrad samt ha flest möjligheter. Detta då jag kollat på Intels NUC, Gbox midnight och även numera nerlagda Boxee Box.
Är ute efter:
En lösning som ENBART kommer användas som mediahub, alltså inga som helst spel kommer att spelas eller emuleras för den delen. De krav jag egentligen har är att det lösningen skall klara 1080p utan problem samt streamade tjänster som finns i XBMC. Optisk ljud/digitalt ljud är självfallet även det ett måste.
Jag kan tänka mig en budget runt 3-4000 kr för: MBB, SSD (för system enbart), RAM samt chassi + nätagg. Optisk enhet behövs inte.
Kräsen som man är så vill jag även att chassit skall vara "snyggt" på TV bänken. Jag är inte alls främmande för Fractal Designs produkter då jag använt deras midtower när jag byggt stationära till polare.
Gällande lagringen så kommer jag behöva lite tips från er mer erfarna: Jag har tänkt mig en setup där jag kopplar ihop en extern HDD till min router där allt mer eller mindre är lagrat och skickas sedan vidare till HTPC men även min iPad, iPhone samt Mac de fåtal gånger jag vill utnyttja den möjligheten. NAS känns lite overkill för min del just nu..
Frågan är: Tänker jag rätt? Isåfall vad för HDD rekommenderas för min lösning? Första bästa eller en med flera inbyggda?
Tacksam för all hjälp jag får även fast mitt inlägg blev rätt långt
Slängde snabbt ihop en kundvagn, vad sägs?