Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Ett bra tips är att läsa dokumentationen. Detta borde ha funkat med ATI-grafik från hedenhös i debian Wheezy.
https://wiki.debian.org/ATIProprietary#AMD_Catalyst_Legacy_13...

Visserligen får man skriva lite i terminalen och redigera ett par textfiler men särskilt svårt är det inte. Trixet är att läsa hur man ska göra i Wikin.

Jo, tack för den... Självklart hämtade jag drivrutiner från AMD och spenderade två dar på att få det att fungera utan att ha letat efter debian-specifika drivare i paket. Bara för att man inte får det att fungera innebär det inte att man inte kan skriva ett par rader i ett terminalfönster eller redigera en textfil. Måste nog säga att Windows-användare är idag mer hjälpsamma än Linux-användare om de senare mer eller mindre dumförklarar en användare som inte får rätt på en så enkel sak som drivrutiner till ett grafikkort från hedenhös som bara har proprietära drivare som Debian inte har stöd för direkt via pakethanteraren.

Visa signatur

WS: R7 2700x | RTX 2070S | Corsair AX860W | Lian Li PC-O11 Dynamic
Unraid: R7-2700X | GTX1050 | 3U chassi med 20 diskplatser
Servrar: 3x NUC 10 i5 ESX-kluster

Permalänk
Medlem
Skrivet av whisky:

Jo, tack för den... Självklart hämtade jag drivrutiner från AMD och spenderade två dar på att få det att fungera utan att ha letat efter debian-specifika drivare i paket. Bara för att man inte får det att fungera innebär det inte att man inte kan skriva ett par rader i ett terminalfönster eller redigera en textfil. Måste nog säga att Windows-användare är idag mer hjälpsamma än Linux-användare om de senare mer eller mindre dumförklarar en användare som inte får rätt på en så enkel sak som drivrutiner till ett grafikkort från hedenhös som bara har proprietära drivare som Debian inte har stöd för direkt via pakethanteraren.

Jag som försökte hjälpa dig...

Permalänk
Medlem
Skrivet av d97jro:

Ja, och just där har vi en, vad jag tycker, generell svaghet i Linux. (Jag kör själv Debian så fort möjlighet finns på hårdvaran i fråga.) Och det är just det där med dokumentation; tittar man på *BSD-världen så sätter de en stolthet att alltid ha väluppdaterade och korrekta man-sidor, och då behöver man bara kolla där för att veta vad som gäller. I Linux är man-sidorna ofta lite mer som en hyfsad lathund som ofta stämmer, men ofta är daterad. Och då kör man en sökmotor eller en Wiki ... där informaitonen man hittar ofta stämmer men också ofta är daterad (och inkorrekt). Där tycker jag att *BSD-världen fungerar lite bättre vilket gör det lättare för en som användare.

Fast det är ju också lite upp till användarna att bättra på sin wiki. Tycker man den är utdaterad, så fixa till den då om man kommer på ett bättre uppdaterat sätt. Vänd nackdelen till en fördel. Användare som hjälper andra genom att själv bidra till dokumentationen är ett exempel på filosofin med open source. Jag brukar själv rapportera buggar och göra mitt bästa för att få det bättre. Det är ju inte liksom att man ska sitta och förvänta sig att andra ska fixa allting... Kör själv Arch Linux och där tycker jag de flesta ställer upp och uppdaterar sin wiki om de kan, rapporterar buggar och hjälper varandra på forumet.

Fast jag kan hålla med att exempelvis FreeBSD är bättre på dokumentation än debian. Men man kan ju alltid börja med att titta på den dokumentation som finns istället för att bara chansa på hur man ska göra.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av whisky:

Måste nog säga att Windows-användare är idag mer hjälpsamma än Linux-användare om de senare mer eller mindre dumförklarar en användare som inte får rätt på en så enkel sak som drivrutiner till ett grafikkort från hedenhös som bara har proprietära drivare som Debian inte har stöd för direkt via pakethanteraren.

Ingen har dumförklarat dig. I det här fallet bad du inte om support, vilket den här tråden ändå inte är tänkt för, utan du uttryckte bara en uppfattning om Linux generellt. Du får väl hålla med om att det är svårt att hjälpa när du inte ens vet att personen behöver hjälp, eller hur?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Jag som försökte hjälpa dig...

Skrivet av KimTjik:

Ingen har dumförklarat dig. I det här fallet bad du inte om support, vilket den här tråden ändå inte är tänkt för, utan du uttryckte bara en uppfattning om Linux generellt. Du får väl hålla med om att det är svårt att hjälpa när du inte ens vet att personen behöver hjälp, eller hur?

Det var bara en kommentar på reaktioner jag fick på mitt inlägg om problem med installation av icke-paketerad mjukvara. Hur tolkar man annars kommentarer som "handhavandefel", "läs manualen" och "det är inte svårt, bara några rader i en textfil"? Torde framgå ganska tydligt av min beskrivning av min upplevelse av Debian som något mer problematisk än ett par rader i en textfil eller ett terminalkommando. Denna upplevelse av Linux skiljer sig inte nämnvärt från den upplevelse jag fick när jag labbade med Linux för sådär 15 år sedan, förutom att tonen på nätforum faktiskt var en aning trevligare.

Nu är detta tämligen Off-topic, men viss beröring med ämnet har det ändå. Jag kommer ihåg vilka förväntningar man hade på en av kernel-versionerna, om det var 2.6. Man hade inga tvivel om att nu skulle Windows försprång ätas upp på ingen tid alls. Problemet var att vanliga datoranvändare hade ingen som helst aning om vad som var så nytt och fräsigt med den nya linux-versionen och givetvis var det inte svårt att förstå varför framgången uteblev.
Linux har en relativt hängiven skara användare, precis som många andra mindre system har. Det är inte konstigt att de som gillar Linux vill dela med sig av sina upplevelser och givetvis är det trevligt att det finns så många hängivna utvecklare som lägger ner mängder av fritid för att utveckla mjukvara utan något direkt vinstintresse. Detta är kanske också ett av plattformens stora problem, det finns få företag som stödjer plattformen. Få företag ser en möjlighet att kunna tjäna pengar på plattformen, vilket gör att kommersiella program uteblir. När de kommersiella programmen uteblir kommer också kunderna att utebli, dvs användarna. Företag ställer krav på att mjukvaran de använder underhålls regelbundet men med en entusiastdriven utveckling finns det inga garantier för att det kommer att utvecklas nya versioner av mjukvaran. Det finns givetvis inga garantier för det med kommersiell mjukvara heller, men sannolikheten att företaget bakom produkten fortsätter utveckla är bra mycket större.
Det dyker ibland upp undersökningar som jämför kostnaden för företagens it-miljö. Det är tyvärr så att Linux-användarna ofta betalar mer i driftkostnader än Windows-användarna. Det är inte licenspengarna som är den stora boven, utan konsultkostnaderna för installation/implementation och drift som är den stora posten. Det finns ett talesätt som lyder: "Linux är bara gratis om din tid är värdelös", och det ligger en hel del i det. Tiden man lägger ner på en Linux-miljö då man inte är direkt produktiv är större än motsvarande tid som spenderas på en Windows-miljö. Kan man inte presentera ett operativsystem som faktiskt är billigare än Windows i slutänden så kommer företagsanvändarna inte att välja Linux som operativ för skrivbordet.

Visa signatur

WS: R7 2700x | RTX 2070S | Corsair AX860W | Lian Li PC-O11 Dynamic
Unraid: R7-2700X | GTX1050 | 3U chassi med 20 diskplatser
Servrar: 3x NUC 10 i5 ESX-kluster

Permalänk
Skrivet av whisky:

Det var bara en kommentar på reaktioner jag fick på mitt inlägg om problem med installation av icke-paketerad mjukvara. Hur tolkar man annars kommentarer som "handhavandefel", "läs manualen" och "det är inte svårt, bara några rader i en textfil"? Torde framgå ganska tydligt av min beskrivning av min upplevelse av Debian som något mer problematisk än ett par rader i en textfil eller ett terminalkommando. Denna upplevelse av Linux skiljer sig inte nämnvärt från den upplevelse jag fick när jag labbade med Linux för sådär 15 år sedan, förutom att tonen på nätforum faktiskt var en aning trevligare.

Beklagar att du känner dig dåligt bemött. Det har dock delvis en förklaring. De senare åren har det dykt upp ganska många personer som är duktiga på Windows och hävdar att de "kan datorer". Dock är deras kunskapsområde begränsat till Windows och när de försöker lösa problem i Linux på samma sätt som de löser problem i Windows så stöter de på problem. Inte för att Linux nödvändigtvis (i ditt fall) inte stödjer hårdvaran utan för att sättet de angriper problemet på inte är rätt för Linux. Inte sällan kommer de in i något Linux-forum och ryar om hur dåligt Linux är, när det enda problemet egentligen är att Linux inte löser problem på samma sätt som Windows.

Nu säger jag inte att det här gäller för dig, men jag har varit med om ett antal fall där folk har börjat leta på tillverkares hemsidor efter drivrutiner, hittat nåt källkodspaket eller ett binärt arkiv som paketerats för 5-10 år sedan med resultatet att det blir ett jäkla meck med att kompilera, hitta beroenden och pilla runt i diverse inställningsfiler. Inte sällan funkar det väldigt dåligt. Då kommer man gärna in och full av frustration spyr ut sin galla över hur värdelöst Linux är. När kanske det enda man behövt att göra, för att lösa det på Linux sätt, var att öppna pakethanteraren och installera paket X.

Vis av den erfarenheten, brukar de flesta som ger Linux-support fråga efter en listning av hårdvaran, gärna genom terminalkommandot 'lspci' eller motsvarande för att se hur _Linux_ beskriver/identifierar hårdvaran man har i sin burk. Därefter är det mer regel än undantag att man kan googla på just den hårdvaran och hitta en lösning på problemet. Väldigt sällan är den lösningen att hämta källkodspaket X på hemsidan från tillverkare Y och börja kompilera.

Och det är på dessa grunder som man som (oftast) hjälpsam Linux Power User frågar de frågor som du nu upplevde som en förolämpning.

Därmed inte sagt att din hårdvara stöds eller att det är enkelt att komma tillrätta med den. Det finns ju ett antal hårdvarukombinationer som inte alls fungerar, eller kräver många manuella handpåläggningar. Därtill fungerar olika hårdvara ibland olika bra i varierande Linux-distributioner. Det som stöds out of the box med Arch, fungerar kanske inte alltid lika lätt i Debian/Ubuntu. Och tvärtom.

Visa signatur
Permalänk
Datavetare
Skrivet av whisky:

...
Detta är kanske också ett av plattformens stora problem, det finns få företag som stödjer plattformen. Få företag ser en möjlighet att kunna tjäna pengar på plattformen, vilket gör att kommersiella program uteblir.
...

Nu generaliserar du väldigt mycket.

Om ditt mål är att spela spel och köra Photoshop så kommer du bli besviken på Linux (även om Adobe på senare tid börjat ge stöd åt Linux). Men att "få företag" skulle stödja plattformen eller inte tjäna pengar på den är bara totalt och absolut fel.

Intel har idag flera team vars enda uppgift är att se till att deras HW fungerar på Linux. Stödet för många saker kommer numera långt tidigare i Linux jämfört något annat OS, Windows inkluderat. Men fokus här är på servers, inte desktop.

Tittar vi på Haswell så fanns stöd för Haswell GPU i Linux-kärnan redan hösten 2012. Innan Haswell släpptes hade Linux (POSIX-threads) stöd för TSX (Transactional memory extension), Windows kanske får TSX stöd i Windows 8.1...

Ett annat företag du borde känna till är Ericsson. De säljer har inte Linux som produkt, men de använder däremot Linux som OS i de flesta nya produkter, d.v.s deras "core business" är helt baserad på Linux. Ericsson är långt i från ensamma att vara i den situationen, så det går definitivt att tjäna pengar på Linux.

Vissa typer av kommersiella program släpar definitivt. Där jag jobbar var vi tvungna att byta leverantör av en väldigt dyr programvara då de bara hade stöd för Windows och vi har helt gått över till Linux som utvecklingsmiljö. Tydligen var vi inte ensamma om det beslutet för nu ska den leverantören fixa stöd för Linux, vi lär inte byta tillbaka då den nya programvara fungerar bra...

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Vi kör i alla fall linux på jobbet och bland de vanligaste problemen vi har är med bakåtkompabilitet och drivrutiner.

Vi uppgraderade t.ex. från RH4&5 till RH6 på alla maskiner och då visade det sig att de grafikkortsdrivutinerna som vi hade (AMD) inte fungerade för RH6. Jag spenderade personligen en hel arbetsdag tillsamms med en kollega (som är riktig linuxnörd ut i fingerspetsarna) med att googla och leta drivrutiner och kompilera drivrutiner innan vi gav upp och helt enkelt skaffade nyare grafikkort.

En annan gång installerade jag Linux på en helt ny mediaserver och det var totalt störtomöjligt att få LAN-portarna på moderkortet att funka i mer än 100 Mbit/s. Trots bios-inställningar och drivrutiner etc etc. Var tvungen att installera ett separat LAN-kort.

Överlag har linux sin charm och det är definitivt mera stabilt och flexibelt än windows när väl allt funkar. Men det är synd att man inte kunde enas mera om drivrutinsstandarder och kompabiliet. Att det finns så många olika versioner av linux gör det svårt för utvecklarna att släppa drivrutinspaket och program.

Det är definitivt ett övertag som windows har: MS släpper WindowsXP och alla programmerare och hårdvarutillverkare skriver och lägger upp drivrutiner för WinXp. MS släpper Win7 och alla alla programmerare och hårdvarutillverkare skriver och lägger upp drivrutiner för Win7.

RH6 släpps och jag tror ärligt talat väldigt få tillverkade ens bryr sig...

Permalänk
Medlem
Skrivet av CryingFreeman:

Vis av den erfarenheten, brukar de flesta som ger Linux-support fråga efter en listning av hårdvaran, gärna genom terminalkommandot 'lspci' eller motsvarande för att se hur _Linux_ beskriver/identifierar hårdvaran man har i sin burk. Därefter är det mer regel än undantag att man kan googla på just den hårdvaran och hitta en lösning på problemet. Väldigt sällan är den lösningen att hämta källkodspaket X på hemsidan från tillverkare Y och börja kompilera.

Fast redan här så har man förlorat mycket, jag tycker att det är rätt så självklart att man får ett dåligt intryck av ett operativsystem om det första man måste göra är att börja tanka ner källkod och kompilera för att saker ska fungera. Har man inte gjort detta på Linux förut så kommer man såklart att känna sig obekväm och chansen att man ger upp blir genast mycket större.

Vissa säger att Linux har världens bästa hårdvarustöd, och det stämmer säkert, så länge man inte räknar in drivrutiner till Windows. Tyvärr så blir det väldigt shaky så fort någonting inte fungerar out-of-the-box i Linux, och det händer alldeles för ofta med desktop hårdvara / laptops. Har man inte kollat upp att sakerna fungerar bra innan så finns det risk att man råkar ut för otrevligheter.

Skrivet av Yoshman:

Nu generaliserar du väldigt mycket.

Om ditt mål är att spela spel och köra Photoshop så kommer du bli besviken på Linux (även om Adobe på senare tid börjat ge stöd åt Linux). Men att "få företag" skulle stödja plattformen eller inte tjäna pengar på den är bara totalt och absolut fel.

Intel har idag flera team vars enda uppgift är att se till att deras HW fungerar på Linux. Stödet för många saker kommer numera långt tidigare i Linux jämfört något annat OS, Windows inkluderat. Men fokus här är på servers, inte desktop.

Tittar vi på Haswell så fanns stöd för Haswell GPU i Linux-kärnan redan hösten 2012. Innan Haswell släpptes hade Linux (POSIX-threads) stöd för TSX (Transactional memory extension), Windows kanske får TSX stöd i Windows 8.1...

Ett annat företag du borde känna till är Ericsson. De säljer har inte Linux som produkt, men de använder däremot Linux som OS i de flesta nya produkter, d.v.s deras "core business" är helt baserad på Linux. Ericsson är långt i från ensamma att vara i den situationen, så det går definitivt att tjäna pengar på Linux.

Vissa typer av kommersiella program släpar definitivt. Där jag jobbar var vi tvungna att byta leverantör av en väldigt dyr programvara då de bara hade stöd för Windows och vi har helt gått över till Linux som utvecklingsmiljö. Tydligen var vi inte ensamma om det beslutet för nu ska den leverantören fixa stöd för Linux, vi lär inte byta tillbaka då den nya programvara fungerar bra...

Fast det här är ju också en såndär sak som folk tjatar om, hur mycket stöd Linux har och hur mycket företag det finns som tjänar pengar på det. Visst är det sant men en radiobasstation är väldigt långt ifrån en desktop eller laptop. Och visst finns det stöd för massor av häftiga grejer för servrar, men problemet är ju att 99% av desktop användarna bryr sig inte, det är samma anledning till att Windows kernelen ligger långt efter Linux prestandamässigt, deras målgrupp bryr sig inte om denna prestanda och ofta behövs den inte så det finns ingen business case för Microsoft att förbättra det. Det är den målgruppen som Linux behöver tilltala för att klara sig på desktop.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CFSsss:

Det övergripande problemet med linux är att innan det är så enkelt att min syster eller mormor kan använda det så kommer det inte få någon större spridning.

Det var lättare för mina föräkdrar, 80+, att lära sig använda Ubuntu än Windows 7 med deras XP bakgrund så nog är det tillräckligt enkelt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoWin:

Det var lättare för mina föräkdrar, 80+, att lära sig använda Ubuntu än Windows 7 med deras XP bakgrund så nog är det tillräckligt enkelt.

Menar du att dom installerade Win7 och inte kunde lära sig det så dom installerade Ubuntu istället? Eller menar du att dom installerade Win7 och ubuntu parallellt och utvärderat vilket som var enklast?

Låter en aning långsökt... allt detta är givetvis off-topic.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Fast det är ju också lite upp till användarna att bättra på sin wiki. Tycker man den är utdaterad, så fixa till den då om man kommer på ett bättre uppdaterat sätt.

Men så uppdaterar någon på ArchLinux-wikin, någon på Debian-wikin, någon lägger upp en egen sida (jag själv) på egen server, etc...

Skrivet av ronnylov:

Vänd nackdelen till en fördel. Användare som hjälper andra genom att själv bidra till dokumentationen är ett exempel på filosofin med open source.

Ja, exakt! Ta hem källkoden, uppdatera man-sidan, och skicka in en patch. Nästa man-sida är uppdaterad och kommer ut i alla distributioner. Ta-daa! Ändring på ett ställe kommer alla tillgodo.

Visa signatur

/Joakim

Permalänk
Medlem

Förresten, den som tycker att tonen i Linux-forum är nedlåtande, elak, ohjälpsam (gratis?) kan få en reality check genom att fråga vad som helst i OpenBSD-forumen... Om OpenBSD är hälften så elakt mot angrepp från hackers som Teo de Raadt och grabbarna är mot folk som vill använda den så gör det verkligen skäl för att vara känt som ett av världens säkraste operativsystem...

Men visst var tonen bättre förr om åren, när man satt på FidoNet och det fanns någon form av krav på hur postningarna skulle vara; annars åkte man ut med näsan före (i bästa fall) och var inte välkommen åter. Nu är det bara att betala sin ISP och näthata allt vad tygen håller. (Sverige har tydligen någon inte alltför smickrande världstoppsplacering i näthat, läste jag härförleden.) Trist utveckling, tycker jag.

Visa signatur

/Joakim

Permalänk
Skrivet av Sir. Haxalot:

Fast redan här så har man förlorat mycket, jag tycker att det är rätt så självklart att man får ett dåligt intryck av ett operativsystem om det första man måste göra är att börja tanka ner källkod och kompilera för att saker ska fungera. Har man inte gjort detta på Linux förut så kommer man såklart att känna sig obekväm och chansen att man ger upp blir genast mycket större.

Fast jag skrev visserligen att det väldigt sällan är så att man behöver just tanka källkod och kompilera, åtminstone inte för "konsumentinriktade" distributioner som Ubuntu, Mint etc. Om man kommer till den punkten så har man oftast ett windows-tänk i bakhuvudet där man går in och letar drivrutiner på tillverkarens hemsida istället för att använda en sökmotor eller leta på nåt linux-forum.

Enda hårdvaran jag haft krångel med att få igång på senare år är en ratt med tillhörande pedaler ifrån Dexxa. Det berodde bland annat på att den var minst 10 år och kördes via en gameport som jag fick fuska in genom att installera ett ljudkort från 1100-talet med gameport på först. Gameport stöds inte ens i Windows längre vad jag vet.

Reservationen är förstås att jag heller inte testat speciellt mycket hårdvara. Har inga flashdiskar, inte SLI, inte värstinggrafikkortet från AMD, etc. Som långvarig Linuxanvändare blir man dessutom en medveten shoppare. Man kollar först vad som funkar och handlar sedan.

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av rektor:
  • Ett riktigt programmeringsspråk. Visst Python, Ruby, Bash, etc är fint att skripta småsaker i men saknar publika och privata klasser & metoder, interfaces, och sådant (jo, jag vet man kan ofta göra liknande saker med massa boilerplate kod). C# på .NET dödar allt. Java kan inte mäta sig.

Vet inte om det nämnts innan men publika och privata klasser och metoder finns i Ruby.

Permalänk
Medlem
Skrivet av d97jro:

Men så uppdaterar någon på ArchLinux-wikin, någon på Debian-wikin, någon lägger upp en egen sida (jag själv) på egen server, etc...

Ja, exakt! Ta hem källkoden, uppdatera man-sidan, och skicka in en patch. Nästa man-sida är uppdaterad och kommer ut i alla distributioner. Ta-daa! Ändring på ett ställe kommer alla tillgodo.

Ja det har du rätt i. Har hänt flera gånger att jag sökt i diverse wikis innan jag kommer på mig själv med att varför kollar jag inte bara man-sidan till kommandot. Jo men visst, där står det ju oftast. Men wikis är också bra om det är specifika saker man behöver info om för just den disten.

Permalänk
Medlem

Helt ärligt - och skratta inte nu - men vad linux behöver för att bli mera mainstream är flera spel.

Det låter larvigt jag vet men ungdomar vill spela, surfa internet, kolla youtube och facebook etc.

Så om wow, tera, dota och allt vad de heter funkar klockrent på i linux så kommer det automatiskt komma en massa tonåringar som kör linux istället för windows. Speciellt eftersom linux för det mesta är gratis och ungdomar alltid har ont om pengar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CFSsss:

Helt ärligt - och skratta inte nu - men vad linux behöver för att bli mera mainstream är flera spel.

Det låter larvigt jag vet men ungdomar vill spela, surfa internet, kolla youtube och facebook etc.

Så om wow, tera, dota och allt vad de heter funkar klockrent på i linux så kommer det automatiskt komma en massa tonåringar som kör linux istället för windows. Speciellt eftersom linux för det mesta är gratis och ungdomar alltid har ont om pengar.

Tror du kan ha rätt i detta om man vill vinna över den unga spelande generationen. Egentligen borde det också ligga i spelföretagens intresse att så många som möjligt kan spela deras spel. Speciellt nu för tiden när de tar betalt för att spela online och tjänar mer på det än att sälja själva spelen. Typ en spelkonsol-dist som vem som helst kan installera. Å andra sidan vet jag inte om de som spelar lär sig så mycket om just linux då men de kanske blir nyfikna hur det funkar när de tröttnat på spelandet... Risken är att det blir en låst plattform som bara funkar att spela spelen på, just deras spel och ingen annans, men så är det väl med vilken konsol som helst man köper.

Surfa internet, kolla youtube och facebook etc är inget problem på Linux idag.

Permalänk
Medlem

Enda anledningen varför jag inte använder Linux är för att OS:et inte kan spela mina spel. Om de hade fixat det kan jag tänka mig byta.

Visa signatur

Dator: Mac Mini M4 500gb Display: Dell 34" Alienware AW3423DW
Spelkonsol: Nintendo Switch 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cooling23:

Enda anledningen varför jag inte använder Linux är för att OS:et inte kan spela mina spel. Om de hade fixat det kan jag tänka mig byta.

Detta är enda anledningen för mig också. Hade gärnat installerat Linux på min macbook pro ocskå men eftersom stödet är så begränsat (Optimus driver) samt fläktproblem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CFSsss:

Menar du att dom installerade Win7 och inte kunde lära sig det så dom installerade Ubuntu istället? Eller menar du att dom installerade Win7 och ubuntu parallellt och utvärderat vilket som var enklast?

Låter en aning långsökt... allt detta är givetvis off-topic.

Jag skrev att använda, de installerar ingenting själva.

Permalänk
Medlem

Vad behöver linux? - Flera datortillverkare som levererar sina maskiner med inte bara windows som default os, utan även linux, antingen som default eller vid sidan om windows. Men det kommer inte att hända då det inte finns någon större företag bakom linux förutom canonical ltd som kommer betala pengar, lik microsoft, till datortillverkarna att leverera sina produkter med deras os.

Vanliga folk som inte kan mycket om datorer, sånna som köper 'värsta prestandamonster' bara för att spela spel, och även dom som använder datorer på jobbet eller någon annanstans där det mest används microsoft office och eller adobe produkter, sånna är för okunniga för att förstå att det finns bättre och också gratis alternativ till windows.

Vi som använder linux eller någon bsd-variant, vi kan något om datorer, eller vi vill åtminstone lära oss lite mer. 'Vanligt' folk är för ointresserade, dom tänker 'eftersom windows finns på alla färdiga datorer i butiker och 'alla andra' använder den så måste den gälla'. Även om den inte ens är färdigutvecklad och full med brister så accepterar folk den ändå eftersom ett stort företag bakom når ut med den till allmänheten på ett och annat sätt.

Slut.

Visa signatur

"Early to bed and early to rise, makes a man healthy, wealthy and wise."

Permalänk
Medlem

Faktum är att Wine som har kommit ganska långt i utecklingen nuförtiden fungerar riktigt bra wow mfl går som (nästan iaf) lika bra som native i windows. Bättre kommer det bli håll ut bara ju flera vi är som använder linux desto snabbare går utvecklingen framåt. Jag är bergis på att linux kommer bli en spelplatform i framtiden om kanske 2-3 år.
Tror inte dom flesta spelutvecklare fattart viken guldklimp linux egentligen är med rätt gjorda drivrutier är prestandan totalt överlägsen windows

Visa signatur

- Det var inte bättre förr, det var bara roligare.

Permalänk
Medlem

Det behöver bli begripligt för folk som inte har studerat Linux. Jag har Ubuntu installerat på en parition på min laptop, men ärligt talat fattar jag inte mycket mer än hur man öppnar Firefox eller en musikspelare.

Att ens installera ett program är ju ett skämt. Vad är det för fel med att kunna ladda hem en setup.exe (Ja, jag vet att .exe är Windows, men tänk er motsvarande...) på skrivbordet och sedan dubbelklicka den för att köra ett installationsprogram?

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av Atlas Tasume:

Det behöver bli begripligt för folk som inte har studerat Linux. Jag har Ubuntu installerat på en parition på min laptop, men ärligt talat fattar jag inte mycket mer än hur man öppnar Firefox eller en musikspelare.

Att ens installera ett program är ju ett skämt. Vad är det för fel med att kunna ladda hem en setup.exe (Ja, jag vet att .exe är Windows, men tänk er motsvarande...) på skrivbordet och sedan dubbelklicka den för att köra ett installationsprogram?

nu är ju det löjligt lätt att installera deb paket värre var det förr när mycket behövdes komplieras. istället för att klicka på exe klickar du på .deb?

Visa signatur

- Det var inte bättre förr, det var bara roligare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Feeku:

Terminalen är inte alltid ett måste för att lösa ett problem, det är bara enklare för erfarna personer (och oftast lata) att ge dig ett kommando som löser problemet, istället för att skriva ner en 10-stegs lösning för att lösa det på ett mer grafiskt vis.

Kan hålla med om att mer inbitna linuxfanatiker mer eller mindre tar genvägar för att lösa en uppgift...

Det är så mycket enklare att skriva en rad än att hålla på att klicka sig fram för att t.ex uppdatera ubuntu.. när "sudo apt-get update && sudo apt-get upgrade" Fungerar hur bra som helst!

Visa signatur

Gammal men bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Atlas Tasume:

En fördel med att istället installera via pakethanterare är att man vet varifrån programmet kommer (ofta är paketen signerade med en nyckel) och att de är anpassade att fungera i din linuxdistribution och automatiskt hämtar ner de beroenden som krävs. Självklart känns det ovant i början om man är van med Windows men bara man provar lite kommer man snart på hur smidigt det egentligen är att installera program.

Men som nämnts går det att köra ofta .exe filer för Windows via Wine, även om det inte alltid fungerar optimalt. Jag föredrar att försöka hitta progam för linux med samma funktioner istället. Oftare än man kanske kan tro finns det linuxversioner av program som man tidigare kanske trodde bara fanns för Windows. Eller så kör man andra alternativa program. Känner inget behov av Microsoft office efter att provat LibreOffice. Detta har gjort att jag hellre installerar LibreOffice än Microsoft Office även på datorer som kör Windows hemma. Outlook har jag ersatt med Thunderbird på linux och då det även finns för Windows så börjar jag lägga in det på Windowsdatorerna också. Så kan man hålla på och till slut inser man att vad är det för mening med Windows egentligen, allting finns ju motsvarigheter till för Linux. Nu är jag inte intresserad av spel så det problemet har jag inte.

Permalänk

Sen kan man ju dessutom fråga sig hur "simpelt" det är med MS windows igentligen? Bara just apropå att installera uppdateringar och hålla sig allmänt uppgraderad!
Ägnade 4-5 timmar åt att uppdatera morsans vista installation, och detta bara för att det skulle in en ny version av explorer.. Det var servicepack hit och .net dit och jag vet inte vad all för jävla skit man var tvungen att ladda ner och installera. (för att inte tala om hur krångligt det är att hitta på MS sida)
Och sen skulle datorn startas om femtioelva jävla gånger

Jämfört med en Debian installation var/är det rena pinan (och jag har suttit bra många fler år med MS än linux)
W7 är bättre än vista, men inte mycket..

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

En fördel med att istället installera via pakethanterare är att man vet varifrån programmet kommer (ofta är paketen signerade med en nyckel) och att de är anpassade att fungera i din linuxdistribution och automatiskt hämtar ner de beroenden som krävs. Självklart känns det ovant i början om man är van med Windows men bara man provar lite kommer man snart på hur smidigt det egentligen är att installera program.

Men som nämnts går det att köra ofta .exe filer för Windows via Wine, även om det inte alltid fungerar optimalt. Jag föredrar att försöka hitta progam för linux med samma funktioner istället. Oftare än man kanske kan tro finns det linuxversioner av program som man tidigare kanske trodde bara fanns för Windows. Eller så kör man andra alternativa program. Känner inget behov av Microsoft office efter att provat LibreOffice. Detta har gjort att jag hellre installerar LibreOffice än Microsoft Office även på datorer som kör Windows hemma. Outlook har jag ersatt med Thunderbird på linux och då det även finns för Windows så börjar jag lägga in det på Windowsdatorerna också. Så kan man hålla på och till slut inser man att vad är det för mening med Windows egentligen, allting finns ju motsvarigheter till för Linux. Nu är jag inte intresserad av spel så det problemet har jag inte.

Jodå, jag föredrar själv saker så som Open/Libre office utöver MS Office. Det gör dock inte livet direkt lättare i Linux.

Problemet är att det är så otroligt komplicerat, och utan anledning. Windows kan jag nära nog ta mig runt i med en ögonbindel, och Android 4.2 faller mig perfekt i smaken. Så varför är det så svårt att få en Linux distrubution som fungerar enkelt?

Ett annat problem är att Linuxanvändare tenderar att vara otroligt fientliga mot nya användare som kommer från till exempel Windows. Detta kanske inte gäller alla, men det är den erfarenheten och intrycket jag har.

Jag är intresserad av hårdvara, spel samt skapandet av spel. Jag är inte ett dugg intresserad av kodande eller kommandotolkar och allt vad det heter, men det är det jag är hänvisad till, om jag inte kör Windows. Jag vill inte behöva träna mig själv till att vara en "poweruser" bara för att använda ett operativsystem vars idé (OpenSource) jag gillar skarpt, men utförandet är mycket klumpigt.

Tyvär är Linux inte ett alternativ för just mig i dagsläget. Men den dagen då det kommer en version som faktiskt bara flyter på så byter jag gärna från tveksamma företags operativsystem.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av Atlas Tasume:

Antar att du har stora problem med saker som android market som fungerar precis på samma sätt?

Visa signatur

"Be not afraid of life. Believe that life is worth living, and your belief will help create the fact." - William James