Permalänk
Avstängd

Vad behöver Linux?

Vad behöver Linux?
Vad saknas? Vad behöver bli bättre?
Något program, någon funktion, mer polish, mer marknadsföring?

• Bättre utvecklingsmiljöer. Visual Studio dödar allt. Eclipse kan inte mäta sig.

• Ett riktigt programmeringsspråk. Visst Python, Ruby, Bash, etc är fint att skripta småsaker i men saknar publika och privata klasser & metoder, interfaces, och sådant (jo, jag vet man kan ofta göra liknande saker med massa boilerplate kod). C# på .NET dödar allt. Java kan inte mäta sig.

• Bättre OpenGL stöd i öppna drivrutiner. Öppna drivrutinerna har 3.0 stöd (3.1, 3.2, 3.3 kommer inom en snar framtid), men vi är fortfarande långt borta från 4.0 och ännu längre bort från 4.4.

• Bättre OpenCL stöd i öppna drivrutiner. Funkar varken bra på Intel, AMD eller Nvidia i de öppna drivrutinerna. Tror inte speciellt bra i de stänga drivrutinerna heller, iaf inte Nvidia, då de mest verkar fokusera på deras proprietära CUDA.

• Hybrid GPU, GPU switching/offloading. Blir antagligen mindre viktigt allt i takt med att Intel och AMD processorerna får mer kraftfull integrerad grafik. Håller på att lösas med vga_switcheroo, PRIME och DMA-BUF som är under utveckling.

• Vore kul med PowerShell eller någon motsvarighet. Föredrar Bash, zsh, etc. Men bara för att alla shells i Linux är stream-baserade, medan PowerShell är objekt-baserat.

Vad anser du behövs?

Permalänk

Det jag anser är att man måste få folk att få upp ögonen för Linux. Att det fiaktiskt finns versioner som är lika användarvänliga som Windows. Mint och Ubuntu är två bra exempel. Att det helt enkelt behöver bättre marknadsföring. Så länge Linux är så litet som det ändå är så kommer ingen att vilja satsa hårt på det vad gäller drivrutiner och liknande.

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Medlem

Programstödet är ju där skon klämmer. Trots det skulle jag ju såklart valt linux framför mac alla dagar i veckan.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Aspirerande Nätverk- och Sysadmin
Ryzen 5 1600|Hd 7950|16 GB RAM|
"Går det att installera Linux på den här brödrosten?"

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Vad behöver Linux?
Vad saknas? Vad behöver bli bättre?
Något program, någon funktion, mer polish, mer marknadsföring?

• Bättre utvecklingsmiljöer. Visual Studio dödar allt. Eclipse kan inte mäta sig.

• Ett riktigt programmeringsspråk. Visst Python, Ruby, Bash, etc är fint att skripta småsaker i men saknar publika och privata klasser & metoder, interfaces, och sådant (jo, jag vet man kan ofta göra liknande saker med massa boilerplate kod). C# på .NET dödar allt. Java kan inte mäta sig.

• Bättre OpenGL stöd i öppna drivrutiner. Öppna drivrutinerna har 3.0 stöd (3.1, 3.2, 3.3 kommer inom en snar framtid), men vi är fortfarande långt borta från 4.0 och ännu längre bort från 4.4.

• Bättre OpenCL stöd i öppna drivrutiner. Funkar varken bra på Intel, AMD eller Nvidia i de öppna drivrutinerna. Tror inte speciellt bra i de stänga drivrutinerna heller, iaf inte Nvidia, då de mest verkar fokusera på deras proprietära CUDA.

• Hybrid GPU, GPU switching/offloading. Blir antagligen mindre viktigt allt i takt med att Intel och AMD processorerna får mer kraftfull integrerad grafik. Håller på att lösas med vga_switcheroo, PRIME och DMA-BUF som är under utveckling.

• Vore kul med PowerShell eller någon motsvarighet. Föredrar Bash, zsh, etc. Men bara för att alla shells i Linux är stream-baserade, medan PowerShell är objekt-baserat.

Vad anser du behövs?

>Ett riktigt programmeringsspråk
Ursäkta, sedan när slutade C/C++, världen mest använda och kraftfullaste programmeringsspråk, vara riktigt?
För övrigt så finns C# kompilatorer med MONO, som har i stort sett all funktionalitet som .NET har.
Java kommer dessutom inte att gå någonstans, senast jag kollade så var det populärare än C#, och bärs dessutom upp av Android.
Att det inte finns något likvärdigt alternativ till Visual studio är däremot tyvärr tråkigt. Netbeans och Eclipse ger dig dock väldigt mycket.

Angående OpenGL och OpenCL stödet så är nVidias drivrutiner (de preopetära) lika bra som de på windows, de har samma features och presterar nästan snarlikt varandra.
AMDs drivrutiner däremot är en annan skräckhistoria, även om de har blivigt mycket bättre på senare tid.

Vidare så stödjer nästan alla större 3D motorer direkt portning till Linux, några exempel:
Unreal Enginge
Unity
Unigine
ID Tech 4
Crysis motorn är på väg
+ ett antal fler
Och tack vare steam så börjar titlarna nu att komma.

Om man vill syssla med 3D modelering så finns dessutom Blender som kan mäta sig med 3DSMAX och MAYA.
Det största problemet som Linux har är enligt mig är att det dels inte finns någon stor tillverkare som promotar det, och dels att det saknas en del nyckelmjukvara.
Svensson har ingen aning om vad ett OS är, de tror att en dator är Windows. Och det är detta som hindrar Linux från att få framfart.
Många verkar tro att Linux är svårt, men till dessa säger jag bara att testa ubuntu. Unity får OS X att framså som svårt och är dessutom väldigt likt.
Jag skulle säga att för den genomsnittliga användaren så finns allt där och funkar galant.

Visa signatur

[i]Those who don't understand UNIX are condemned to reinvent it, poorly. – Henry Spencer [/i]
[i]“Programmers are in a race with the Universe to create bigger and better idiot-proof programs,
while the Universe is trying to create bigger and better idiots.
So far the Universe is winning.”
[/i]

Permalänk

Linux behöver inte förbättras, utan de som utvecklar mjukvara till Linux som behöver en förbättring.

Visa signatur

Spelburk: R7 5700X | 6700 | 32GB RAM | MSI B350M PRO-VDH

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av rektor:

[*]Ett riktigt programmeringsspråk. Visst Python, Ruby, Bash, etc är fint att skripta småsaker i men saknar publika och privata klasser & metoder, interfaces, och sådant (jo, jag vet man kan ofta göra liknande saker med massa boilerplate kod). C# på .NET dödar allt. Java kan inte mäta sig.
[*]Bättre OpenGL stöd i öppna drivrutiner. Öppna drivrutinerna har 3.0 stöd (3.1, 3.2, 3.3 kommer inom en snar framtid), men vi är fortfarande långt borta från 4.0 och ännu längre bort från 4.4.
[*]Bättre OpenCL stöd i öppna drivrutiner. Funkar varken bra på Intel, AMD eller Nvidia i de öppna drivrutinerna. Tror inte speciellt bra i de stänga drivrutinerna heller, iaf inte Nvidia, då de mest verkar fokusera på deras proprietära CUDA.
[*]Vore kul med PowerShell eller någon motsvarighet. Föredrar Bash, zsh, etc. Men bara för att alla shells i Linux är stream-baserade, medan PowerShell är objekt-baserat.
[/list]

Frågan beror på hur den är ställd. I det här fallet är den ställd i förhållande till något som anses vara en referenspunkt. Generellt däremot hoppas jag på många förbättringar, än om jag inte känner ett akut behov av någon särskilt just nu. Små synpunkter:

• *nix skiljer sig en aning om nu jämförelsen är PowerShell. PowerShell utvecklades med *nix som referens, men precis som du skriver är den objektbaserad. PowerShell blir en typ av hybrid. Det finns däremot inget som hindrar att i Linux gå över till objektbaserad metod, eftersom du kan använda Perl, Ruby och Python som skalprogram. Min gissning är att den här flexibiliteten gjort det mindre intressant att ta fram en Unix-inspirerad hybrid som PowerShell.

• OpenGL och OpenCL blir en moment 22 fråga så länge AMD och Nvidia i huvudsak arbetar för proprietära drivrutiner. Hur ska du få bättre stöd om du till att börja med får taskigt eller inget underlag för att skapa drivrutiner? Det spelar liksom ingen roll hur öppet OpenGL är om utvecklare inte har tillgång till heltäckande information om hur hårdvaran fungerar. På ett sätt blir det lika relevant som att förvänta att vi får bra öppna GPU-drivrutiner till Windows.

Som i min signatur skulle jag vilja att Google tog sitt ansvar och gav tillbaka mer till Linux än vad de hittills gjort. Som goodwill hade de kunnat fixa en så liten sak som stöd för en GoogleDrive klient för Linux. Det finns fler exempel på tillverkare som lever av Linux, men inte tillhandahåller klientprogram för Linux.

Permalänk
Medlem

Det första Linux behöver är en EN standard. Inte sjuttioelva olika.
Visst är tec Ubuntu lättanvänt och ser hyffsat ut men sen kommer applikationen X och säger att vi Supportar bara Redhat.
Nästa Supporterar bara Suse osv.

Innan det finns en enda Linuxstandard så kommer det stora genombrottet att dröja tyvärr.
Det hade verkligen varit bra med en stark konkuret till MS på X86 plattformen så vi hade sluppit missfoster som W8

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem
Skrivet av mats42:

Precis, och lämna terminalen.
Det duger inte att få ett problem, googla och få svaret "skriv 100 kommandon i terminalen", även om de går att klippa o klistra.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Sötast

Jag är trött på alla skumma buggar som man stöter på om man använder linux som skrivbordsmiljö.
Ena dagen så buggar ljudet, funkar fint nästa...
Tjohej, här buggade hela skrivbordet ut, vi startar om.
Jaha, ljudet sprakar i program X men inte i program Y.
samba funkar perfekt, samba funkar perfekt, samba funkar inte samba funkar inte, samba funkar perfekt, samba funkar perfekt.

Jag gillar verkligen linux, och vill gärna ge upp windows helt, men då man konstant stöter på de mest udda problemen så blir man snabbt less.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Det duger inte att få ett problem, googla och få svaret "skriv 100 kommandon i terminalen", även om de går att klippa o klistra.

Terminalen är inte alltid ett måste för att lösa ett problem, det är bara enklare för erfarna personer (och oftast lata) att ge dig ett kommando som löser problemet, istället för att skriva ner en 10-stegs lösning för att lösa det på ett mer grafiskt vis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mats42:

Visst är tec Ubuntu lättanvänt och ser hyffsat ut men sen kommer applikationen X och säger att vi Supportar bara Redhat.

Innan det finns en enda Linuxstandard så kommer det stora genombrottet att dröja tyvärr.
Det hade verkligen varit bra med en stark konkuret till MS på X86 plattformen så vi hade sluppit missfoster som W8

Roligt att du nämner EN standrad samtidigt som W8. Det är just därför man INTE vill ha en standard, utan fritt kunna välja mellan diverse distributions och slippa vara låst till en om utvecklingen skulle gå åt ett annat håll än det man önskar.

Permalänk
Medlem

För att vara ontopic.

Mer mjukvara (kommersionell). Kan speciellt inte leva utan MS Office.

Permalänk
Medlem

för vanlig användning så skulle jag klarat mig till 100% i linux men det är ju spelandet som begränsar det för mig, så bättre stöd för alla möjliga spel (opencl/gl stöd i alla gamla och nya spel skulle varit fantastiskt) så det fungerar native i linux utan massa fula buggar och dylikt som man får idag om man kör det genom Wine :/

och givetvis förenkla systemet, terminalen är grymt förlegat system att navigera runt i en dator och görs verkligen inte av normala personer samt folk som har börjat använda datorer de senaste 10 åren som är vana vid enkelheten i windows..

Visa signatur

R7 5800X3D / RTX 4070 / 32GB Ram / 1 + 2 TB M.2 SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Hedersmedlem

Tog bort ett inlägg med bara "This". Det är vad gilla-knappen är till för. Använd den för att visa medtycke. Inlägg ska bidra till diskussionen.

MVH
Moderator Shimonu

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Jag är trött på alla skumma buggar som man stöter på om man använder linux som skrivbordsmiljö.
Ena dagen så buggar ljudet, funkar fint nästa...
Tjohej, här buggade hela skrivbordet ut, vi startar om.
Jaha, ljudet sprakar i program X men inte i program Y.
samba funkar perfekt, samba funkar perfekt, samba funkar inte samba funkar inte, samba funkar perfekt, samba funkar perfekt.

Jag gillar verkligen linux, och vill gärna ge upp windows helt, men då man konstant stöter på de mest udda problemen så blir man snabbt less.

Många inklusive mig har liknande buggar i windows, krashar ett spel nu på windows 8 så måste jag starta om för att kunna göra nått igen kan inte komma åt några program tex, sen kan windows frysa helt det händer alldrig i linux. I linux kan man alltid ctrl+alt+f1 sen döda programmet som krashade, eller starta om nått, i windows är man körd. Ljudet kan jag hålla med om, pulseaudio är fortfarande en stor jäkla röra.

Samba har alltid fungerat perfekt för mig i Ubuntu iallafall, däremot är windows väldigt knepig när den ska kommunicera med en linux baserad dator via samba, då kan man redigera en inställnings fil för att få det att fungera med windows.

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Yooriitzz:

Programstödet är ju där skon klämmer. Trots det skulle jag ju såklart valt linux framför mac alla dagar i veckan.

Jag tycker programutbudet är jättebra.
Nästan allt är ju fritt och open source!

Sen är det sant att det inte finns någon utvecklingsmiljö lika bra som Visual Studio, och att det inte finns så mycket bra program för filmredigering.

Synd också att det inte finns någon FOSS klient för Skype. Vet att det finns SIP klienter, men alla använder dessvärre Skype.

Vilka program tänker du på?
Eller vilken typ av program tänker du på?

Skrivet av kira9204:

Ursäkta, sedan när slutade C/C++, världen mest använda och kraftfullaste programmeringsspråk, vara riktigt?
För övrigt så finns C# kompilatorer med MONO, som har i stort sett all funktionalitet som .NET har.
Java kommer dessutom inte att gå någonstans, senast jag kollade så var det populärare än C#, och bärs dessutom upp av Android.

C och C++ är bra för att skriva lågnivå saker som drivrutiner men är en jävla pina i att skriva applikationsmjukvara. Det tar så lång tid att utveckla och blir lätt buggigt.
Isåfall är Go, Python, Perl, Ruby, att föredra framför C.
Mono är bra. Synd att inte LINQ är fullimplementerat och att det finns så mycket FUD kring det.
Jupp, Java kommer inte försvinna men är inte alls lika trevligt som C# på .NET, man har ingen type interfering, strängar i switches, och File API är dåligt och jobbigt.
Jag har utvecklat för Android i Java med Eclipse, och det är mycket sämre än C# på .NET med Visual Studio - språket, biblioteket, utvecklingsmiljön - allt är sämre.

Skrivet av kira9204:

AMDs drivrutiner däremot är en annan skräckhistoria, även om de har blivigt mycket bättre på senare tid.

Jupp, men de ser mer lovande ut idag och framöver.
Uppkommande version 3.11 av Linuxkärnan har mycket nyheter i de öppna AMD drivrutinerna.
Bland annat stöd för dynamic power management och reclocking, som ska göra prestandan avsevärt bättre. Inge för så länge sedan lades stöd till för UVD, vilket är AMDs video accelerering.

Skrivet av Kärlekstrollet:

Linux behöver inte förbättras, utan de som utvecklar mjukvara till Linux som behöver en förbättring.

Vad menar du?

Skrivet av KimTjik:

*nix skiljer sig en aning om nu jämförelsen är PowerShell. PowerShell utvecklades med *nix som referens, men precis som du skriver är den objektbaserad. PowerShell blir en typ av hybrid. Det finns däremot inget som hindrar att i Linux gå över till objektbaserad metod, eftersom du kan använda Perl, Ruby och Python som skalprogram. Min gissning är att den här flexibiliteten gjort det mindre intressant att ta fram en Unix-inspirerad hybrid som PowerShell.

Jo men man kan inte pipa i Perl, Ruby, Python så dom ersätter ändå inte sh.
Förut fans en PowerShell implementation som hette Pash, men tråkigt nog så slutade utvecklaren att utveckla den. Tråkigt att inte Novell eller Ximian forkade Pash.

Edit: Någon har forkat! https://github.com/Pash-Project/Pash/

Skrivet av KimTjik:

OpenGL och OpenCL blir en moment 22 fråga så länge AMD och Nvidia i huvudsak arbetar för proprietära drivrutiner. Hur ska du få bättre stöd om du till att börja med får taskigt eller inget underlag för att skapa drivrutiner? Det spelar liksom ingen roll hur öppet OpenGL är om utvecklare inte har tillgång till heltäckande information om hur hårdvaran fungerar. På ett sätt blir det lika relevant som att förvänta att vi får bra öppna GPU-drivrutiner till Windows.

Lyckligtvis ser det ljusare ut på senare tid med både Intel och AMD som verkar satsa på öppna drivrutiner.
Tråkigt att Nvidia fortfarande inte är med.

Skrivet av mats42:

Skrivet av Json_81:

Jag älskar terminalen!
Så händig, flexibel och kraftful! Så smidigt att automatisera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Bättre utvecklingsmiljöer. Visual Studio dödar allt. Eclipse kan inte mäta sig.

Visual Studio må vara bra, men är även så fullt av bloat att det är inte klokt. För att inte tala om hur fantastiskt segt och buggigt det ofta är (syftar specifikt på Visual Studio 2012, den sämsta hittills - vi sitter dagligen och svär på jobbet). För att inte tala om att det är svindyrt (för en hobbyutvecklare), och blir inte riktigt bra förrän man lägger till Resharper.

Har varken testat Eclipse eller NetBeans, men MonoDevelop finns ju också. Den är fullt duglig, tycker jag, även om jag inte använt den till mer än att porta ett Windows Forms-program till Linux.

Skrivet av rektor:

Ett riktigt programmeringsspråk. Visst Python, Ruby, Bash, etc är fint att skripta småsaker i men saknar publika och privata klasser & metoder, interfaces, och sådant (jo, jag vet man kan ofta göra liknande saker med massa boilerplate kod). C# på .NET dödar allt. Java kan inte mäta sig.

C# är populärt, och det är det språk jag själv använder i 95% av fallen (pga jobbet). Det dödar dock absolut inte allt, inte en chans. Java står sig alldeles utmärkt, mer än nog för att mäta sig med C#. Hört talas om C/C++?

Skrivet av rektor:

Bättre OpenGL stöd i öppna drivrutiner. Bättre OpenCL stöd i öppna drivrutiner.

Jo, drivrutiner har ju alltid varit ett problem med Linux, tyvärr.

Skrivet av rektor:

Vore kul med PowerShell eller någon motsvarighet. Föredrar Bash, zsh, etc. Men bara för att alla shells i Linux är stream-baserade, medan PowerShell är objekt-baserat.

PASH finns ju, men är inte 100% klart:

http://pash.sourceforge.net/

Skrivet av rektor:

Vad anser du behövs?

Enhetlighet. För många envisa kockar gör en rutten soppa, och Linux är verkligen spretigt. Varje utvecklare kör helst med sina egna standarder och påhitt, vilket kan skapa stor förvirring hos användarna. Men det har blivit mycket bättre med tiden, ska erkännas.

Ett rit/redigeringsprogram som går att använda, till skillnad från Gimp. Gimp har den sämsta användarupplevelse jag någonsin varit med om i ett stort projekt, och som jag förstår det beror det på extremt envisa utvecklare som vägrar lyssna på användarna. Min dröm vore om Corel släppte Paint Shop Pro fritt, och fick det portat till Linux.

Spel, spel och åter spel. Det skulle kunna locka över väldigt många från Windows. Det ser ljust ut på den fronten tack vare Valve, men långt kvar förstås.

Visa signatur

9950X3D | 5080

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Feeku:

För att vara ontopic.

Mer mjukvara (kommersionell). Kan speciellt inte leva utan MS Office.

Personligen ser jag avsaknaden av kommersiell mjukvara som något positivt.
Nästan allt på Linux är fritt och open source! Älskar det!
Mjukvaruekosystemet är underbart!
Nästan inga proprietära program, adware, spyware, trialware, crippleware, eller liknande.

Skrivet av Oliver91:

för vanlig användning så skulle jag klarat mig till 100% i linux men det är ju spelandet som begränsar det för mig, så bättre stöd för alla möjliga spel (opencl/gl stöd i alla gamla och nya spel skulle varit fantastiskt) så det fungerar native i linux utan massa fula buggar och dylikt som man får idag om man kör det genom Wine :/

Lite intressanta länkar kring Wine för dess status.
http://www.winehq.org/winapi_stats
http://wiki.winehq.org/DLLTodoList
http://wiki.winehq.org/DirectX-ToDo

Vill du snabba på utvecklingen av Wine så kan du donera.
http://www.winehq.org/donate

Skrivet av Oliver91:

och givetvis förenkla systemet, terminalen är grymt förlegat system att navigera runt i en dator och görs verkligen inte av normala personer samt folk som har börjat använda datorer de senaste 10 åren som är vana vid enkelheten i windows..

Windows och OS X har ju också en terminal.
Vill man inte använda terminalen så gör man inte det.
Jag tycker det är bra med en terminal. Speciellt då terminalen i Linux är oändligt mycket bättre än den i Windows.

Skrivet av backfeed:

Visual Studio må vara bra, men är även så fullt av bloat att det är inte klokt. För att inte tala om hur fantastiskt segt och buggigt det ofta är (syftar specifikt på Visual Studio 2012, den sämsta hittills - vi sitter dagligen och svär på jobbet). För att inte tala om att det är svindyrt (för en hobbyutvecklare), och blir inte riktigt bra förrän man lägger till Resharper.

Jag tycker Visual Studio 2012 är bättre än Visual Studio 2008, iaf mindre buggigt.
Jo, det finns en del buggar i Visual Studio, men i överlag så är det ändå den bästa utvecklingsmiljön som finns.
Ser framemot uppkommande VS 2013 som kommer ha Git stöd!

Jo, ReSharper är ovärderligt! Det är verkligen superbra!

Skrivet av backfeed:

C# är populärt, och det är det språk jag själv använder i 95% av fallen (pga jobbet). Det dödar dock absolut inte allt, inte en chans. Java står sig alldeles utmärkt, mer än nog för att mäta sig med C#. Hört talas om C/C++?

C och C++ kan man inte jämföra med C#.
C# är det enkelt och snabbt att utveckla i.
C och C++ är ett rent helvete att utveckla i, det är extremt tidskrävande och bökigt.

Skrivet av backfeed:

PASH finns ju, men är inte 100% klart:

http://pash.sourceforge.net/

Dessvärre så har Igor slutat utveckla PASH.
Inte gjort något på 4 år.
Synd att inte Novell eller Ximian tog över utvecklingen.

Edit: Någon har forkat! https://github.com/Pash-Project/Pash/

Skrivet av backfeed:

Enhetlighet. För många envisa kockar gör en rutten soppa, och Linux är verkligen spretigt. Varje utvecklare kör helst med sina egna standarder och påhitt, vilket kan skapa stor förvirring hos användarna. Men det har blivit mycket bättre med tiden, ska erkännas.

Jo, tråkigt att många inte följer FDO standarder som XDG.

Skrivet av backfeed:

Ett rit/redigeringsprogram som går att använda, till skillnad från Gimp. Gimp har den sämsta användarupplevelse jag någonsin varit med om i ett stort projekt, och som jag förstår det beror det på extremt envisa utvecklare som vägrar lyssna på användarna. Min dröm vore om Corel släppte Paint Shop Pro fritt, och fick det portat till Linux.

Det finns lite alternativ till GIMP som Krita, Pixel, Paint.NET, etc.
Några Google of Summer Code (GSoC) studenter håller på att förbättra GIMP.
Ser framemot att de portas till GTK3.
Vill man snabba på utvecklingen så kan man donera (det har jag själv gjort).
http://www.gimp.org/donating/

Permalänk
Medlem

Att många tyckar att terminalen borde överges tycker jag är lite dumt. Lite bökig och avskräckande för nybörjare kanske, men därför finns alternativ som ubuntu och mint, där terminalanvändning knappt nångonsin är obligatoriskt.
Jag tycker dock att terminalen är ett mycket kraftigt verktyg om man bara lär sej använda den. Bli inte avskräckt och börja med en windowsliknande distro som ubuntu, utan ta en mer avskalad och "svår" distro som Arch eller Gentoo, så lär man sej mycket om linux snabbt. Detta funkade bra för mej.

Mer OnT; Bättre spelstöd. Det mest avtändande för mej med linux och anledningen till varför jag fortfarande använder Windows på min main rigg är det fattiga spelutbudet. Tyvärr ligger detta mest hos utvecklarna att fixa, då ytterst få komerciella spel släpps med öppen källkod, men det kan nog bli bättre nu i och med steam till linux.

Visa signatur

Arbets- / Spelstation: Arch Linux - Ryzen 5 3600 - RX 7900 XT - 32G DDR4
Server: Arch Linux - Core i5-10400F - 16G DDR4

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Personligen ser jag avsaknaden av kommersiell mjukvara som något positivt.
Nästan allt på Linux är fritt och open source! Älskar det!
Mjukvaruekosystemet är underbart!
Nästan inga proprietära program, adware, spyware, trialware, crippleware, eller liknande.

Jag har inga problem med proprietära program, jag föredrar nästan det framför open source program då de är ta betalt för. Vilket attraherar utvecklare. Den "anti proprietära" mentaliten hos linux communityn är vad som skrämmer bort många utvecklare.

Själva operativsystem ska självfallet vara under en copyleft licens, för jag anser att alla ska ha rätt till ett fritt (as in freedom and beer) system (för att koppla upp sig mot nätet) som inte är bundet till något land eller företag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Jag tycker programutbudet är jättebra
Nästan allt är ju fritt och open source!

Fattas dock kommersiell programvara. Dock så är det påväg.

Skrivet av rektor:

Sen är det sant att det inte finns någon utvecklingsmiljö lika bra som Visual Studio, och att det inte finns så mycket bra program för filmredigering.

Visual Studio är bara bra för C# och Microsofts egna språk. Försök skriva något vidare C++, Java eller liknande i VS. Eclipse är på rätt väg här. För video redigering är OpenShot på god väg sedan har du LightWorks som kommer nog bli succe.

Skrivet av rektor:

Synd också att det inte finns någon FOSS klient för Skype. Vet att det finns SIP klienter, men alla använder dessvärre Skype.

Kommer aldrig bli Skype klienter då Skype utvecklaren har har stängt API och tillåter inte andra applikationer. Microsoft kommer säkerligen inte ändra på detta.

Skrivet av rektor:

C och C++ är bra för att skriva lågnivå saker som drivrutiner men är en jävla pina i att skriva applikationsmjukvara. Det tar så lång tid att utveckla och blir lätt buggigt.
Isåfall är Go, Python, Perl, Ruby, att föredra framför C.
Mono är bra. Synd att inte LINQ är fullimplementerat och att det finns så mycket FUD kring det.
Jupp, Java kommer inte försvinna men är inte alls lika trevligt som C# på .NET, man har ingen type interfering, strängar i switches, och File API är dåligt och jobbigt.
Jag har utvecklat för Android i Java med Eclipse, och det är mycket sämre än C# på .NET med Visual Studio - språket, biblioteket, utvecklingsmiljön - allt är sämre.

Java är på god väg. Antar du inte tittat på Java ett tag eftersom den har visst stöd för strängar i switches. Deras API och bibliotek är på god väg också. Men vill man det mer städat så kanske är Scala något att titta på, som är byte kompatibel med Java.

Skrivet av rektor:

Lyckligtvis ser det ljusare ut på senare tid med både Intel och AMD som verkar satsa på öppna drivrutiner.
Tråkigt att Nvidia fortfarande inte är med.

AMDs opensource drivrutiner är lång väg ifrån både med OpenGL stöd samt funktioner. Skulle vara grymt om nVidia började opensourca sina drivrutiner men så länge deras stängda fungerar likvärdigt som på Windows är jag mer eller mindre glad.

Skrivet av rektor:

Jag älskar terminalen!
Så händig, flexibel och kraftful! Så smidigt att automatisera.

Indeed håller med till fullo. Terminalen behövs inte men att den finns och att folk fortfarande använder den betyder att den är fortfarande awesome.

Angående vad jag saknar är sätt för att läsa av processorhastighet.
/proc/cpuinfo eller /sys/devices/system/cpu/cpu*/cpufreq/cpuinfo_cur_freq visar ej korrekta siffror. under överclocking av FSB för mig.

Spel är påväg då Crysis motorn redan är portat till Linux samt andra stora tillverkare redan har eller är redo att lansera.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av mats42:

Inte för att ifrågasätta ditt påstående, men eftersom det mig tycks som att de flesta program finns tillgängliga för Debian, Ubuntu, Fedora, RedHat och ibland ännu några av de mer vanliga, skulle jag faktiskt vilja be om exempel.

När det kommer till standard finns redan LSB. Det är egentligen sällan vi kan tala om inkompatibiliteter mellan dessa. Att ett viktigt program för företagsvärlden endast skulle ha support för antingen RedHat eller Novell/Suse måste vara extremt ovanligt. Det är väl sedan ganska självklart att företagssupport främst ges för distributioner med backning av företagsorganisationer och inte s k community distributioner. Det betyder å andra sidan inte att mjukvaran inte fungerar i andra distributioner eller att du står utan hjälp, bara att det officiellt inte finns någon garanterad kompatibilitet med support.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Feeku:

Jag har inga problem med proprietära program, jag föredrar nästan det framför open source program då de är ta betalt för. Vilket attraherar utvecklare. Den "anti proprietära" mentaliten hos linux communityn är vad som skrämmer bort många utvecklare.

Själva operativsystem ska självfallet vara under en copyleft licens, för jag anser att alla ska ha rätt till ett fritt (as in freedom and beer) system (för att koppla upp sig mot nätet) som inte är bundet till något land eller företag.

Jag tycker man ska skrämma bort utvecklare.
Vi har redan utvecklare. Dom utvecklare som skräms bort är sådana utvecklare som vi inte vill ha eller behöver.
Jag jobbar själv som utvecklare och enorm tacksam för open source. Vi skulle inte klara oss utan open source, det har varit ovärderligt för oss. Standing on the shoulders of giants. jQuery, Bootstrap, Firebug, etc.
Dessa proprietära utvecklare använder sig utav open source men vill stänga sin kod.
Dom mörkar säkerhetsbrister och allvarliga buggar.
I öppen mjukvara så står det i release notes att säkerhertshål täppts igen, eller buggar som orsakar dataförlust fixas. Sånt mörkas av proprietära utvecklare.
Proprietära utvecklare är dom som introducerar spyware, adware, etc... sånt finns inte i fri öppen mjukvara.

Det bästa med Linux är just det fria och öppna mjukvaruekosystemet.
Jag ser gärna fler open source utvecklare komma till Linux.
Men proprietära utvecklare ser jag helst att dom håller sig borta.

Däremot ser jag gärna att det blir enklare att betala för kommersiell open source mjukvara, och donera pengar till open source mjukvara. Jag har själv donerat till Firefox och GIMP, men skulle väldigt gärna donera till fler open source projekt, men det kan ofta vara lite krångligt.

Skrivet av Commander:

Java är på god väg. Antar du inte tittat på Java ett tag eftersom den har visst stöd för strängar i switches. Deras API och bibliotek är på god väg också. Men vill man det mer städat så kanske är Scala något att titta på, som är byte kompatibel med Java.

Jag har mest kodat Java på Android, så där använder man Java 6, så jag har tyvärr inte använt Java 7.
Dock så har jag läst om Java 7, så jag vet att vissa saker har fixats och förbättrats sen Java 6 (bland annat strängar i switches, flera exceptions i samma catch statement, etc).
Dock får jag intrycket att trotts förbättringarna i Java 7 så är C# och .NET fortfarande överlägset.
Personligen finner jag Scalas syntax mindre tilltalande än den hos Java.

Skrivet av Commander:

AMDs opensource drivrutiner är lång väg ifrån både med OpenGL stöd samt funktioner. Skulle vara grymt om nVidia började opensourca sina drivrutiner men så länge deras stängda fungerar likvärdigt som på Windows är jag mer eller mindre glad.

Som tur är så har AMDs öppna drivrutin förbättrats rätt mycket på senaste. Bland annat uppkommande kärnan 3.11 har många förbättringar (dynamic power management vilket möjliggör reclocking som dramatiskt ökar prestandan).

Dessvärre så lär det inte hända för Nvidia. Ser inga indikationer på det.
Nvidias proprietära drivrutiner funkar inte i Wayland eller Plymouth.

Skrivet av Commander:

Indeed håller med till fullo. Terminalen behövs inte men att den finns och att folk fortfarande använder den betyder att den är fortfarande awesome.

Fedora la för ett tag sedan till stöd för 256-färger i terminalen.
Kul att utvecklingen av terminalen går framåt.
http://fedoraproject.org/wiki/Features/256_Color_Terminals

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

C och C++ kan man inte jämföra med C#.
C# är det enkelt och snabbt att utveckla i.
C och C++ är ett rent helvete att utveckla i, det är extremt tidskrävande och bökigt.

Finns ju Qt-ramverket som är väldigt trevligt om man siktar mer mot högnivå-programmering. Qt/QML verkar hetare än någonsin då KDE byggt på det länge och Ubuntu är på väg att byta. Jolla/Sailfish är ett annat exempel på system som bygger på Qt/QML.

Själv är jag allergisk mot program som inte följer systemtemat och drar ner helhetsintrycket (java swing t.ex.)

Visa signatur

ASUS TUF Gaming B550M-PLUS ~ AMD Ryzen 5600 XT ~ ASUS TUF Gaming AMD Radeon RX 6800
Corsair Vengeance LPX Red 16GB (2x8GB) 2400MHz DDR4 ~ Samsung SSD 860 EVO M.2 1TB
Corsair RM750 750W 80+ Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av Feeku:

Roligt att du nämner EN standrad samtidigt som W8. Det är just därför man INTE vill ha en standard, utan fritt kunna välja mellan diverse distributions och slippa vara låst till en om utvecklingen skulle gå åt ett annat håll än det man önskar.

Tror det som efterfrågas är en standard för o ta hem paket på ett enkelt sätt o att slippa o anpassa program för sin distribution om nu inte den finns enkelt o ladda ner utan man måste ladda ner source o kompilera själv

Permalänk
Medlem

Presentation! Presentation utav grundläggande mjukvarokomponenter är något jag alltid haft svårt för hos Linux. När jag skriver "df -h" vill jag inte behöva titta mer än en sekund för att hitta den hårddisken jag söker. Detta är det här jag får fram på en standard debian instalation med guidad partitionering:

rootfs 323M 133M 174M 44% / udev 10M 0 10M 0% /dev tmpfs 76M 340K 76M 1% /run /dev/disk/by-uuid/c80a.. 323M 133M 174M 44% / tmpfs 5,0M 0 5,0M 0% /run/lock tmpfs 458M 0 458M 0% /run/shm /dev/sda9 134G 79G 48G 63% /home /dev/sda8 368M 11M 339M 3% /tmp /dev/sda5 8,3G 605M 7,3G 8% /usr /dev/sda6 2,8G 294M 2,4G 11% /var

Visst, jag får väldigt bra information och kan uträtta många jobb med endast det här. Fast innan jag var van behövde jag söka upp vad "sda,tmpfs,udev etc" var för något och trots allt när jag gjorde nästa operation var jag nervös att jag skulle göra det på fel disk eller så. Om man jämför med Windows "Den här datorn" separeras diskarna på ett mycket tydligare sätt, dom namnges med antingen en bokstav eller smeknamn och hamnar under kategorier så som Lokal disk etc.
Detta gör att jag på en sekund direkt kan utföra min operation och jag känner mig mycket säkrare, detta är dock inte tack vare ett fint GUI utan just att det grundläggande sakerna jag behöver veta presenteras på ett smidigt sätt.
Det är heller inte så att jag klankar ner på diskfree utan jag tycker detta genomsyrar hela Linux, att man måste lära sig nya ord för saker som man faktiskt redan vet vad det är för något..

Jag tycker även Windows har en mycket smidigare flexibilitet med hur man enkelt kan flytta program mellan olika diskar. I Linux kan ett program sprida ut sina filer lite överallt (även om "placeringstandarden" är mycket logisk och bra!). Du blir sällan snällt erbjuden val på vart du vill rikta dina installationer, varken i kompilering eller med pakethanterare.
Dock kan jag förstå helt ifall Windows mer flexibla metod ger upphov till osäkrare system och onödigt krångliga sökvägar etc. Men det jag vill få fram är att jag ofta får känslan att Linux gömmer undan saker för mig, det gör inte Windows. Dock är detta helt absurt då det är tvärtom om man går lite djupare hehe.

Så det jag skulle vilja ha till Linux är framför allt en bättre presentation av grundläggande begrepp och filplacering.

Nu kanske jag ska tillägga att detta var saker som bekymrade mig mycket i början, nu cirka ett år senare har jag inga som helst problem och har man väl lärt sig logiken bakom en sak går det snabbare att lära sig den om en ny

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Skrivet av JeagerMeisterSWE:

Det jag anser är att man måste få folk att få upp ögonen för Linux. Att det fiaktiskt finns versioner som är lika användarvänliga som Windows. Mint och Ubuntu är två bra exempel. Att det helt enkelt behöver bättre marknadsföring. Så länge Linux är så litet som det ändå är så kommer ingen att vilja satsa hårt på det vad gäller drivrutiner och liknande.

Varken Mint eller Ubuntu är lika användarvänligt som Windows, tyvärr.

Visa signatur

[ SLI Titans, Nvidia Surround ]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av bubbleq:

Så det jag skulle vilja ha till Linux är framför allt en bättre presentation av grundläggande begrepp och filplacering.

Fast du måste ju jämföra nåt GUI med Windows, inte ett shellkommando...använder du diskpart i en command prompt i windows så är väl inte prestentationen den bästa heller.

Visa signatur

[ SLI Titans, Nvidia Surround ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Jag tycker man ska skrämma bort utvecklare.
Vi har redan utvecklare. Dom utvecklare som skräms bort är sådana utvecklare som vi inte vill ha eller behöver.
Jag jobbar själv som utvecklare och enorm tacksam för open source. Vi skulle inte klara oss utan open source, det har varit ovärderligt för oss. Standing on the shoulders of giants. jQuery, Bootstrap, Firebug, etc.
Dessa proprietära utvecklare använder sig utav open source men vill stänga sin kod.
Dom mörkar säkerhetsbrister och allvarliga buggar.
I öppen mjukvara så står det i release notes att säkerhertshål täppts igen, eller buggar som orsakar dataförlust fixas. Sånt mörkas av proprietära utvecklare.
Proprietära utvecklare är dom som introducerar spyware, adware, etc... sånt finns inte i fri öppen mjukvara.

Det bästa med Linux är just det fria och öppna mjukvaruekosystemet.
Jag ser gärna fler open source utvecklare komma till Linux.
Men proprietära utvecklare ser jag helst att dom håller sig borta.

Däremot ser jag gärna att det blir enklare att betala för kommersiell open source mjukvara, och donera pengar till open source mjukvara. Jag har själv donerat till Firefox och GIMP, men skulle väldigt gärna donera till fler open source projekt, men det kan ofta vara lite krångligt.

Jag har mest kodat Java på Android, så där använder man Java 6, så jag har tyvärr inte använt Java 7.
Dock så har jag läst om Java 7, så jag vet att vissa saker har fixats och förbättrats sen Java 6 (bland annat strängar i switches, flera exceptions i samma catch statement, etc).
Dock får jag intrycket att trotts förbättringarna i Java 7 så är C# och .NET fortfarande överlägset.
Personligen finner jag Scalas syntax mindre tilltalande än den hos Java.

Som tur är så har AMDs öppna drivrutin förbättrats rätt mycket på senaste. Bland annat uppkommande kärnan 3.11 har många förbättringar (dynamic power management vilket möjliggör reclocking som dramatiskt ökar prestandan).

Dessvärre så lär det inte hända för Nvidia. Ser inga indikationer på det.
Nvidias proprietära drivrutiner funkar inte i Wayland eller Plymouth.

Fedora la för ett tag sedan till stöd för 256-färger i terminalen.
Kul att utvecklingen av terminalen går framåt.
http://fedoraproject.org/wiki/Features/256_Color_Terminals

Um, AMD drivrutinerna för Wayland är som sagt en hackfest fortfarande. Blir Wayland någon standard så kommer nVidia att dra in det. Speciellt nu när nVidia arbetar med att få OpenGL ES att fungera vilket Wayland kräver. Detta är ett arbete nVidia gjort sedan förra året. Detta kommer då med stor sannorlikhet att möjligöra stöd för MIR och Wayland.

Angående terminal ta en titt på Final Term som är en terminal värdig 2013.
http://finalterm.org/ Den är lite ostabil här och där men utvecklas i rask fart.

Skrivet av bubbleq:

Presentation! Presentation utav grundläggande mjukvarokomponenter är något jag alltid haft svårt för hos Linux. När jag skriver "df -h" vill jag inte behöva titta mer än en sekund för att hitta den hårddisken jag söker. Detta är det här jag får fram på en standard debian instalation med guidad partitionering:

rootfs 323M 133M 174M 44% / udev 10M 0 10M 0% /dev tmpfs 76M 340K 76M 1% /run /dev/disk/by-uuid/c80a.. 323M 133M 174M 44% / tmpfs 5,0M 0 5,0M 0% /run/lock tmpfs 458M 0 458M 0% /run/shm /dev/sda9 134G 79G 48G 63% /home /dev/sda8 368M 11M 339M 3% /tmp /dev/sda5 8,3G 605M 7,3G 8% /usr /dev/sda6 2,8G 294M 2,4G 11% /var

Visst, jag får väldigt bra information och kan uträtta många jobb med endast det här. Fast innan jag var van behövde jag söka upp vad "sda,tmpfs,udev etc" var för något och trots allt när jag gjorde nästa operation var jag nervös att jag skulle göra det på fel disk eller så. Om man jämför med Windows "Den här datorn" separeras diskarna på ett mycket tydligare sätt, dom namnges med antingen en bokstav eller smeknamn och hamnar under kategorier så som Lokal disk etc.
Detta gör att jag på en sekund direkt kan utföra min operation och jag känner mig mycket säkrare, detta är dock inte tack vare ett fint GUI utan just att det grundläggande sakerna jag behöver veta presenteras på ett smidigt sätt.
Det är heller inte så att jag klankar ner på diskfree utan jag tycker detta genomsyrar hela Linux, att man måste lära sig nya ord för saker som man faktiskt redan vet vad det är för något..

Jag tycker även Windows har en mycket smidigare flexibilitet med hur man enkelt kan flytta program mellan olika diskar. I Linux kan ett program sprida ut sina filer lite överallt (även om "placeringstandarden" är mycket logisk och bra!). Du blir sällan snällt erbjuden val på vart du vill rikta dina installationer, varken i kompilering eller med pakethanterare.
Dock kan jag förstå helt ifall Windows mer flexibla metod ger upphov till osäkrare system och onödigt krångliga sökvägar etc. Men det jag vill få fram är att jag ofta får känslan att Linux gömmer undan saker för mig, det gör inte Windows. Dock är detta helt absurt då det är tvärtom om man går lite djupare hehe.

Nu kanske jag ska tillägga att detta var saker som bekymrade mig mycket i början, nu cirka ett år senare har jag inga som helst problem och har man väl lärt sig logiken bakom en sak går det snabbare att lära sig den om en ny

Det du söker är blkid (sudo blkid). Enhetsbokstäver är något från DOS tiden vilket är bara bra om du är van med det. Annars är det helt onödigt när man kan ha mappar som vi har i Linux.

Skrivet av olog-hai:

Subjektiv åsikt där jag inte tycker stämmer in. För windows användare så kommer Windows alltid vara mer enkel. För Unix användare kommer det vara åt andra hållet helt.

För mig så är administration samt användarvänlighet som att kunna skapa regler för olika fönster (GUI) helt underbart och enkelt där det är helt omöjligt på Windows. Samt att flytta och resiza fönster med alt + musklick är det bästa sen skivat bröd.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Netgear:

Finns ju Qt-ramverket som är väldigt trevligt om man siktar mer mot högnivå-programmering. Qt/QML verkar hetare än någonsin då KDE byggt på det länge och Ubuntu är på väg att byta. Jolla/Sailfish är ett annat exempel på system som bygger på Qt/QML.

Själv är jag allergisk mot program som inte följer systemtemat och drar ner helhetsintrycket (java swing t.ex.)

Jo, jag hört att Qt gör C++ väldigt mycket trevligare att arbeta med.
Att Qt är väldigt välgenomtänkt och väldesignat.
Qt kan man tydligen även dra nytta av när man skriver icke-grafiska program också.
Men trots det så C++ nog fortfarande mindre trevligt än Java, som i tur är mindre trevligt än C# / .NET ramverket.

Skrivet av Lauge:

Tror det som efterfrågas är en standard för o ta hem paket på ett enkelt sätt o att slippa o anpassa program för sin distribution om nu inte den finns enkelt o ladda ner utan man måste ladda ner source o kompilera själv

Det sker vis utveckling på den fronten, PackageKit som används av både GNOME och KDE skrivbordsmiljöerna, och utav olika distributioner som Fedora, Kubuntu, och openSUSE.

Skrivet av bubbleq:

Fast innan jag var van behövde jag söka upp vad "sda,tmpfs,udev etc" var för något och trots allt när jag gjorde nästa operation var jag nervös att jag skulle göra det på fel disk eller så. Om man jämför med Windows "Den här datorn" separeras diskarna på ett mycket tydligare sätt, dom namnges med antingen en bokstav eller smeknamn och hamnar under kategorier så som Lokal disk etc.

Lite orättvist att jämföra program för terminalen och grafiska program.
Jämför du en av Linux grafiska filhanterare som Nautilus, Dolphin, Thunar etc så presenterar dom de på ett lättbegripligt sätt också.
Om du i Windows beger dig till terminalen, konfig filer, registret, etc så finner du även där främmande och svårbegripliga begrep för diskar, som tex;
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS
multi(0)key(0)keyboard(0)
multi(0)video(0)monitor(0)
etc

Skrivet av bubbleq:

Linux ärver sin filplacering från Unix, som även Mac OS X ärver sin filplacering ifrån.
OS X anse av många som lättbegripligt, men vet inte om de innefattar filtsystemshierarkin också.
Hierarkin är standardiserad i FHS.

Skrivet av olog-hai:

Beror väl på var man kommer ifrån.
Många är vana vid Windows och kommer därifrån och tycker då det är knepigt då dem inte känner sig hemma.
Jag anser Ubuntu vara användarvänligt.
Kan tänka mig att man aldrig använt en Windows dator, och först bekantat sig med tex Ubuntu, och sedan några år senare provar på Windows så upplever man inte Windows som användarvänligt.