Tips på mobilabbonemang/operatör, Hallon!

Permalänk

Tips på mobilabbonemang/operatör, Hallon!

Hej

Jag inser att detta kan misstolkas som reklam, men så är det abslut inte. Jag är varken delägare eller anställd hos någon operatör i Sverige och har såldeles inget ekonomiskt intresse i någon av dem.

Jag tänkte däremot tipsa om Tres nya lågprisoperatör, Hallon, som jag tycker fungerar otroligt bra. Tidigare hade jag Halebop rubbet, men lessnade på deras usla 3G- och 4G-täckning. Bytte därför operatör för 2 månader sedan.

Jag har deras dyraste abbonemang "stor" för 249 Kr där man får 5GB data och fria samtal/sms.

Fördelar över halebop som jag ser det:
1. Lägre pris
2. Mer data
3. Fria samtal och sms
4. Bättre nät - Man har verkligen 3G precis överallt. Det finns knappt ett hål sålänge man håller sig i och mellan tätorter. Halebop hoppade ned på edge konstant.
5. Ingen uppsägningstid
6. Pengarna dras direkt från betalkortet och man slipper betala fakturor.

Nackdelar:
1. Inget 4G än. Det har dock mindre betydelse eftersom Tres 3G-nät i många fall ger högre prestanda än 4G-näten. Dessutom sparar det batteri
2. Sämre täckning för röstsamtal - Finns inget 3G så kan man inte ringa alls. Däremot är 3G-täckningen riktigt imponerande. Jag var uppe i älvdalen och fiskade för några veckor sedan och även mitt ute i skogen flera mil från huvudvägen fanns täckning. Brorsan och polaren med Telia och Tele2 var hänvisade till EDGE på det stället. Jag satt och surfade med flera MB/s! Kunderna förväntar sig att kunna ringa mer eller mindre överallt idag. Eftersom Tre saknar GSM-nät så är det tvingade att ha 3G mer eller mindre överallt. Annars bryts samtalen. Telia och Tele2 kan ha och har massor av hål i både 3G och 4G-nät.

Om man är skeptisk så har man ju inget att förlora på att prova eftersom Hallon varken har bindnings- eller uppsägningstid!

Permalänk
Medlem

Hallons kundtjänst verkar vara under all kritik.

Flera på Swedroid har blivit debiterade för sånt som inte ens ska gå att bli debiterad för och som de aldrig använt, och efter det svarar inte kundtjänsten på flera veckor trots upprepade förfrågningar. Skandal och helt oacceptabelt.

Man kan tycka vad man vill om Comviq och Tele2, men de svarar i alla fall på frågor i kundtjänsten...

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem

Hade du usel mottagning på 3g/4g via Halebop? Dom går ju i Telias nät, såvida du inte stod mitt ute i norrländska skogarna låter det mer som ett problem med själva telefonen. Annars är jag intresserad av Hallon, men eftersom jag är så pass nöjd med min nuvarande operatör Tele2 och Maxi Unlimited ab. så ser jag ingen anledning att byta, fast pris.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Jag kan verkligen inte hålla med om att det finns 3G utanför byar och städer. Jag har åkt Stockholm - Hässleholm och jag använde 3s testa en vecka gratis och jag hade interent 1/4 av tiden dvs 1 timme av 4 timmar. Samma resa med Comviq så hade jag internet 3,5 av timmar. Hade inte internet utanför städer och detta bekräftade av att min iPad som använder Fogg som går under 3s nät som Hallon också gör inte heller hade internet. Jag håller mig också kvar med Comviq. 195 kr per månad, fria sms, mms och samtal 3GB surf I 4G ingår

Skrivet av mfm:

Hallons kundtjänst verkar vara under all kritik.

Flera på Swedroid har blivit debiterade för sånt som inte ens ska gå att bli debiterad för och som de aldrig använt, och efter det svarar inte kundtjänsten på flera veckor trots upprepade förfrågningar. Skandal och helt oacceptabelt.

Man kan tycka vad man vill om Comviq och Tele2, men de svarar i alla fall på frågor i kundtjänsten...

Jag håller med. Angående Comviqs kundtjänst så har jag Inga problem med dem, snabba/ingen väntetid och man får svar på sina frågor. I början kunde inte jag se hur mycket surfmängd jag ahde kvar, efter ett par dagar så ringed Comviq mig och undrade om jag kunde se surfmängden nu eftersom jag hade lagt en felanmälan på det. Dvs, bra service

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Skrivet av mfm:

Hallons kundtjänst verkar vara under all kritik.

Flera på Swedroid har blivit debiterade för sånt som inte ens ska gå att bli debiterad för och som de aldrig använt, och efter det svarar inte kundtjänsten på flera veckor trots upprepade förfrågningar. Skandal och helt oacceptabelt.

Man kan tycka vad man vill om Comviq och Tele2, men de svarar i alla fall på frågor i kundtjänsten...

Det är naturligtvis inte acceptabelt. Jag har dock inte dåliga erfarenheter själv. Hade ganska mycket trubbel i början med att flytta numret eftersom Halebop inte ville släppa det.

De tog visserligen lite längre tid än utlovat för dem att svara (kanske 3 dagar), men det hela löste sig ändå smidigt. Några dagar senare kom ett mejl där se beklagade att jag inte fått svar i tid och att de därför beslutat att ge mig halverad avgift den månaden. Kändes helt ok tycker jag

Därav inte sagt att jag inte respekterar de som haft bekymmer, även om jag tror att det primärt var inkörningsproblem precis efter lanseringen.

Skrivet av Batman:

Hade du usel mottagning på 3g/4g via Halebop? Dom går ju i Telias nät, såvida du inte stod mitt ute i norrländska skogarna låter det mer som ett problem med själva telefonen. Annars är jag intresserad av Hallon, men eftersom jag är så pass nöjd med min nuvarande operatör Tele2 och Maxi Unlimited ab. så ser jag ingen anledning att byta, fast pris.

Det är just Telias nät som är problemet. För tillfället har de sveriges sämsta täckning på säväl 3G som 4G(även om GSM-nätet är överlägset). Det är inte en slump att de ska investera 10 miljarder i nätutbyggnad de kommande åren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Massabrassan:

Därav inte sagt att jag inte respekterar de som haft bekymmer, även om jag tror att det primärt var inkörningsproblem precis efter lanseringen.

De som har haft problem har haft det nyligen...

Skrivet av Massabrassan:

Det är just Telias nät som är problemet. För tillfället har de sveriges sämsta täckning på säväl 3G som 4G(även om GSM-nätet är överlägset). Det är inte en slump att de ska investera 10 miljarder i nätutbyggnad de kommande åren.

Tele2 har typ samma täckning som Telia på 3G men ännu sämre nät (ofta är Tele2 helt överbelastat men Telia fungerar).

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Avstängd

Själv är jag nöjd med Universal (använder Telenors nät):
http://www.universal.se/mobiltelefoni/#prat-mini

Permalänk
Medlem
Skrivet av mfm:

De som har haft problem har haft det nyligen...

Tele2 har typ samma täckning som Telia på 3G men ännu sämre nät (ofta är Tele2 helt överbelastat men Telia fungerar).

Tele2 har löst sitt problem med 3G. Jag har inte haft några som helst problem med överbelastning eller långsamt nät dem senaste 4-5 månaderna

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jnsson:

Tele2 har löst sitt problem med 3G. Jag har inte haft några som helst problem med överbelastning eller långsamt nät dem senaste 4-5 månaderna

Löst och löst, dom köpte kapacitet av Telenor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av trollhattan:

Löst och löst, dom köpte kapacitet av Telenor.

Tele2 har inget samarbete med Telenor när det gäller 3G nätet. Det är bara 2G och 4G. Dock så bygger dem bara mastarna tillsammans. Själva bonbäcket är eget per operatör. Dvs, hastigheten kan skilja mellan Tele2 och Telenor

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av trollhattan:

Löst och löst, dom köpte kapacitet av Telenor.

Det är väl på 2g och 4g Telenor och Tele2 samarbetar? Telenor och 3 (3GIS) har samarbete på 3G

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk

Tycker Halebop är mycket bättre än ex Tele2 här i storsthlm A

Permalänk
Avstängd
Skrivet av NordhNet:

Det är väl på 2g och 4g Telenor och Tele2 samarbetar? Telenor och 3 (3GIS) har samarbete på 3G

My bad.

Permalänk
Skrivet av jnsson:

Jag kan verkligen inte hålla med om att det finns 3G utanför byar och städer. Jag har åkt Stockholm - Hässleholm och jag använde 3s testa en vecka gratis och jag hade interent 1/4 av tiden dvs 1 timme av 4 timmar. Samma resa med Comviq så hade jag internet 3,5 av timmar. Hade inte internet utanför städer och detta bekräftade av att min iPad som använder Fogg som går under 3s nät som Hallon också gör inte heller hade internet. Jag håller mig också kvar med Comviq. 195 kr per månad, fria sms, mms och samtal 3GB surf I 4G ingår

Jag håller med. Angående Comviqs kundtjänst så har jag Inga problem med dem, snabba/ingen väntetid och man får svar på sina frågor. I början kunde inte jag se hur mycket surfmängd jag ahde kvar, efter ett par dagar så ringed Comviq mig och undrade om jag kunde se surfmängden nu eftersom jag hade lagt en felanmälan på det. Dvs, bra service

Det är 1GB som gäller när du betalar 195 kr per månad. 3GB kostar 245 kr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stevesmom:

Det är 1GB som gäller när du betalar 195 kr per månad. 3GB kostar 245 kr.

Inte om du har studentpris. Studentpris FTW

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig