Knipsa av en bit av kondensatorerna på ett grafikkort

Permalänk
Jubileumsmästare

Knipsa av en bit av kondensatorerna på ett grafikkort

Hej, jag har satt i mitt gamla 8600 GT 256MB i min burk precis under ett av mina GTX 670s. Först fick jag problemet att en skruv under grafikkortet slog i mitten fläkten på mitt 670. Så jag skruvade av skruven och tejpade fast kylaren istället. Och det funka bra men nu så slår kondensatorerna i fläkten istället. Min fråga är om jag kan säkert knipsa av "fötterna" på kondensatorerna ända in i lödningen. Alltså så de blir så små som möjligt typ så att den inte har några fötter alls utan bara lödning. Utan att jag riskerar att skapa "lödbrott" eller vad det heter så de inte leder någon ström. Samt är det säkert att tejpa som jag gjort, alltså inte över några lödningar eller nått sånt utan endast på kretskortet och ovan på en lapp. Kan t.ex tejpen smälta? Kortets temperaturer från vad jag sätt är 50-60 men har inte kört någon film eller spel på skärmen så vi säger 70 grader max. Fast om den går upp i 70 grader så är det väl endast GPUn som är 70 grader och inte kanten av kretskortet?

OBS: Den andra lite mindre tjep biten tog jag bort för att den helt enkelt trillade av då den satt fast så passt lite.

Permalänk
Medlem

Bitarna av benen kan du klippa av bäst du vill, risken är inte stor att du bryter sönder kopparbanorna om du inte är väldigt vårdslös.

Permalänk
Jubileumsmästare

Okej, ser detta bra ut?

Permalänk
Avstängd

Ser fint ut.

Visa signatur

Delid 3770k@5.9GHz, Mpower, 32GB Corsair Dominator@2600MHz/CL10
XFire 390x@1335/1750, Carbide 540 AIR
E34 S36B38Turbo 897WHP

Permalänk

vänta vaaa, varför ska du ha det här koretet :P?

rätt cool ide dock! måste följas!

Visa signatur

Case: Fractal Design Define R5 CPU: Intel Core i7 6700K MB: ASUS Z170 PRO GAMING GPU: ASUS GeForce GTX 1080 8GB ROG STRIX DC3 Gaming SSD:Samsung 850-Series EVO 500GB Memory: Corsair 32GB DDR4 2133MHz PSU: EVGA Supernova P2 850W

Permalänk
Jubileumsmästare

För att kunna använda min fjärde skärm då jag måste köra 3 i surround + 1 skärm om det ska vara i mina 670s. Fast kan köra den i moderkortet med fast då undrar jag angående det här: #13800624

Fast om det går så tänker jag använda den till min femte-sjunde skärm om jag kan köra 2 i iGPU. Det funkade bra fast min ghettomod kylare sitter inte så hårt efter allt förflyttande av kortet och det idlar nu 100 grader! Tror jag råkade blåsa av lite kylpasta med också med min luft från inet när jag blåste på kortet när jag tog bort kylaren. Fast har lite CM pasta från min CM Hyper 212 EVO om den pastan nu funkar till GPUs? Samt tänker fixa kylaren så den sitter hårdare igen sen när jag ska sätta in kortet för gott och inte pilla den alls sen. Om jag ska sätta dit lite pasta ska jag ta bort allt det gamla eller bara lägga en jätte liten prick o låta det gamla va kvar? För det gamla gör TYDLIG skillnad som ni ser i bilderna nedan.

OBS: Detta är när en skärm är inkopplad via VGA och bara står helt blixt still. FurMark påverkar inte grafikkortet. Vid temperatur skillnaderna så klämde jag fast kylaren så gott det går med fingrarna i typ 5-10 sec.

EDIT: Underklockningen verkade inte göra någon skillnad i idle då den verkar idla ännu mindre. Fast kan vara en jävligt bra säkerhets spärr dock haha. Och tack så mycket för hjälpen!

EDIT2: Blir nog att använda kortet till skärm 5 då verken HDMI eller DP går att omvandla till VGA? Eller kan man köra en sån där riktigt skum VGA-DVI-HDMI/DP?

EDIT3: Vad tycker ni? Ta bort pastan helt eller bara lägga på lite? Tar jag bort den helt så använder jag ArctiClean och mikrofiberduk med. Btw, varför är den typ sten grå? Alla pastor jag sätt är typ mörkgrå och den är STENHÅRD och går inte att rubba med fingrarna utan blir bara lite grå. Måste använda naglarna för att pilla bort en bit. Och ni ser på bilden vad jag menar med att pastan typ splashades ut av luften över kortet bredvid GPUn.

Permalänk
Medlem

rensar bort ALLT gammal kylpasta o smeta på ny.
Speciellt den som sitter på kylflänsen, brukar funka bra med T-Röd och tops eller aceton (nagelborttagningsmedel funkar också).

Om du inte gör detta kommer du aldrig få den kontakt man vill ha mellan GPU/CPU och kylflänsen som man vill ha för optimal kylning.

/Homer_S

Visa signatur

INTEL Core i9 9900K @ 5.2GhZ| Gigabyte GA-Z370 Gaming 5 | NVidia RTX 4070 TI| 4x8Gb Vengeance PRO RED 3600 MhZ DDR4 | Samsung 970 EVO plus 1tb M.2 | EVGA Supernova 1300WATT 80+ Gold| 27" Acer Predator XB271HU IPS| Logitech G915 Lightspeed & G900 Chaos Spectrum | Steelseries Nova Pro Wireless

Main TV & Sound. Samsung 75" QN85A + HW-Q910A 7.1.2ch Soundbar

Permalänk
Jubileumsmästare

Har Cooler Master pasta över från min CM Hyper 212 EVO och ArctiClean samt mikrofiberduk för att rengöra. Går det bra för GPUn med? Eller måste jag ha något speciellt för GPUn?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av HolyDuFF:

Har Cooler Master pasta över från min CM Hyper 212 EVO och ArctiClean samt mikrofiberduk för att rengöra. Går det bra för GPUn med? Eller måste jag ha något speciellt för GPUn?

Det går bra. Lägg inte på för mycket. Det skall helst inte komma utanför kanterna.

Visa signatur

Delid 3770k@5.9GHz, Mpower, 32GB Corsair Dominator@2600MHz/CL10
XFire 390x@1335/1750, Carbide 540 AIR
E34 S36B38Turbo 897WHP

Permalänk
Jubileumsmästare

Tack, råkade göra det med min CPU fast den funkar bra atm. Tror det trillade ner lite i socketen precis vid sidan om CPUn. Är det farligt? Liksom tål komponenterna där inte kylpasta och det kan leda till att hela skiten pajar?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av HolyDuFF:

Tack, råkade göra det med min CPU fast den funkar bra atm. Tror det trillade ner lite i socketen precis vid sidan om CPUn. Är det farligt? Liksom tål komponenterna där inte kylpasta och det kan leda till att hela skiten pajar?

Beror på om den är ledande eller inte och vad den hamnar på. Om det har fungerat i flera dagar är det nog safe.

Visa signatur

Delid 3770k@5.9GHz, Mpower, 32GB Corsair Dominator@2600MHz/CL10
XFire 390x@1335/1750, Carbide 540 AIR
E34 S36B38Turbo 897WHP

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Demonoidz:

Det går bra. Lägg inte på för mycket. Det skall helst inte komma utanför kanterna.

På GPU ska man använda icke ledande och lägga den i ett kryss från hörn till hörn. Eftersom det är direkt på själva kärnan så är det bara bra om det hamnar utanför längs kanterna.

Delidar man en CPU år det samma sak som gäller, mycket pasta som är icke ledande. Har man en vanlig orörd CPU är det ett litet riskorn som gäller av valfri pasta.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Jubileumsmästare

Okej, tack. Ska fixa mer med detta efter jag fixat mitt windows och överklockat klart. Hade en hårddisk krasch nyligen :/

Permalänk
Medlem

När du tog bort skruven och tejpade istället förstörde du kontakten mellan fläns-pasta-gpu. Pastan torkar och blir stenhård, gpun blir skållhet. Bort med gamla pastan, på med ny, i med skruven.

Permalänk
Medlem

Du kan inte hitta en plattare skruv att fästa fläkten med istf den som stack upp? Tror att det blir svårt att tejpa fast fläkten så hårt som den behöver sitta.

Visa signatur

:||: ASUS ROG Strix GL502VM :||: Mus: G902 :||: Spelar: X-Box One: MH Worlds, AC: Origins :||: Länk till verkligheten: iPhone 7+, Honor 8 Lite & iPad (gen4) :||:

Permalänk
Jubileumsmästare

Ska försöka hitta en skruv eller mutter imon som är plattare. Farsan ska kolla på Bauhaus om de har nått. Annars rengör jag och sätter lite ny pasta o tejpar som fan. Har ju inget annat val typ haha. Hur blir det om man bara sätter kylpasta o smeter det över hela och skiter i fläkten. Funkar det eller blir den 100 grader eller exploderar den? Och om man sätter en fläkt på nätagget som riktar mot gpun funkar det då eller saknar den fortfarande direkt kontakten med fläkten för att pressa pastan samt det lilla utrymmet där luftflödet är stort? Man kan inte använda superlim för att fästa fläkten mot kretskortet? Annars kan jag ju tejpa tre varv eller nått runt hela kylaren men är det okej att tejpa över alla små saker som sitter på kortet? För innan tejpade jag bara där det var fritt kretskort.

Permalänk
Medlem

Du kommer inte kunna skapa en fäst inspänning med tejp. Jag förstår inte riktigt varför dina kort slår i varandra, är något av korten lite större än 1/2/3 enheter tjockt? Kan du inte bara trycka isär korten några grader?

Visa signatur

Citera om du vill ha svar.

Permalänk
Jubileumsmästare

Ingen aning, mina 670s är Gigabyte GeForce GTX 670 WF3 OC. Och med trycka isär menar du då lägga nått emellan så de trycks isär? Isf nej, windforce kylarens yta är inte plan så det hade glidit isär. Men kanske med dubbelhäftande tejp eller tejp vriden 180 grader. Men vad ska jag lägga emellan? Och det skadar inte kortet om det är lite böjt 24/7?

Permalänk
Medlem

Tejp kommer INTE att fungera om du inte vill hålla på och byta tejp hela tiden vill säga särskilt om du kör på eltejp silvertejp är lite bättre men även det kommer inte funka så bra.
Och det är ju i frösta hand minnet som kommer bli lidande mest då det är dom som är närmast skruven.

Det är så att kylaren sitter med ett litet tryck mot det den ska kyla och ju högre tryck desto bättre "kontakt" blir det och du får inget tryck alls med tejp och sen när tejpen blir varm så blir den ju även lite längre och du får då en tejp bit som inte ens håller kylaren mot gpu längre.

Då skulle det funka betydligt bättre om du använde bunt band runt () grafikkortet istället och även ha något ligga mellan kylaren o buntbandet för att få till ett tryck neråt (utan nåt där så kommer ju inte buntbandet att trycka nåt direkt) och då helst använda nåt som är lite fjädrande då det är lättare att spänna åt buntbandet då.
Men det får inte vara nåt som är för löst fjädrande på som tex skummgummi då det knappt gör nåt alls utan nåt lite hårdare som tex gummi är bättre kanske även rulla ihop lite tejp kan gå bra det med men det kan vara lite för mjukt i värsta fall så ta nåt i alla fall tex trä,plats för du behöver mellanlägg för att få lite tryck.

Kollar du på bilden här så lite olika alternativ för hur du kan dra buntbanden och var du ska lägga mellanläggen.

Och dom blåa fyrkanterna är väl skruvarna va? och den uppe till höger är den du har tagit bort? dom andra tre är dom kvar?
Dom andra fyrkanterna är där du ska ha mellanläggen ligga OM skruven nere till höger finns kvar så är ju dom nedre inte så viktiga utan kan till och med vara bättre att inte ha dom då du får mer tryck på den,dom där uppe då.
Tex det gula alternativet kan ju vara svårt att få att vara kvar på kylaren då det är nära kanten, orange kan du kanske dra mellan plåten och kortet om det finns plats för det.
Gröna får du ju dra över plåten och kontakten och ska du använda den,dom kontakten så är ju det alternativet ute, sen kan ju även kondingarna ställa till det för nedre gröna,org och gula,röda om du har otur men ett lite högre mellanlägg bör lösa det.

Det går även att blanda kylpasta och epoxy (tex 50/50) och limma skiten det blir inte lika bra som om du skruvat normalt men troligen miltals bättre än tejp se bara till att du limer med tryck OCH att du får dit kylflänsen rakt annars kan det bildas en glipa i ena änden som inte har kontakt alls.
Det kan om du tex limmar skiten och använder skruvarna som "fastsättning" göra att det ej skruvade hörnet är lite upplyft då så jag skulle använt skruvarna som guideer så flänsen hamnar rätt och sen använt ett jämnt tryck över hela ytan tills limmet torkat för att först DÅ skruva dit skruvarna med tryck.
Vet inte hur bra olika kylpastor funkar att blanda med epoxy men arctic silver funkar bra (problemet är att det leder ström och är inget du ska använda till detta) det kan ju vara så att vissa inte funkar så bra ihop med epoxy och gör limningen svag.
Finns även http://www.inet.se/produkt/5321165/arctic-silver-thermal-adhe... arctic silvers kyllim som inet ska leda ström men dom rekomenderar inte att använda det vid krtesar i alla fall så?
Jag skulle tro att om du limmade skiten med bara vanligt epoxy (med tryck och rakt,etc) så skulle nog det funka bättre än att tejpa men frågan är hur bra

Och OM du ska köra med epoxy så se till att rengöra VÄLDIGT NOGA och absolut INTE ta på ytorna efteråt och att INTE använda någon som helst rengöring som kan lämna efter sig fett,oljerester (varav tex aceton INTE är ett bra alternativ då det lämnar en olje hinna bakom sig).
Detta för att limmet ska fungera så bra som möjligt då det ÄR en ganska liten yta du ska limma.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem
Skrivet av grizzly666:

Och OM du ska köra med epoxy så se till att rengöra VÄLDIGT NOGA och absolut INTE ta på ytorna efteråt och att INTE använda någon som helst rengöring som kan lämna efter sig fett,oljerester (varav tex aceton INTE är ett bra alternativ då det lämnar en olje hinna bakom sig).
Detta för att limmet ska fungera så bra som möjligt då det ÄR en ganska liten yta du ska limma.

Kanonbra text av dig, Grizzly666.

Vill bara korrigera en detalj:

Aceton lämnar ingen oljehinna.
Däremot finns att köpa, Aceton med olja som man skall undvika.
(speciellt ämnat för nagellacksborttagning)

Fo3

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem

Vet om att det finns aceton med extra olja i men vad jag har förstått så lämnar även vanlig aceton en liten olje hinna (heller var det fett istället men då det var ett tag sen jag läste om detta så är jag inte riktigt säker men nåt var det i alla fall) efter sig dock betydligt mindre än den med olja i sig och det är så pass lite att det inom kylpasta,etc inte är nåt som gör något i praktiken.

Men när det gäller limmning så är det ju så att ju renare desto bättre biter det och redan en oerhört liten mängd ger en relativt stor försämring.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Jubileumsmästare

Har pastan som man får med CM Hyper 212 EVO och ArctiClean o en mikrofiberduk. Ska testa allt ni skrivit här när ja e klar men vill helst inte köpa några extra saker för 100+ då det inte är hela världen om jag inte får igång min 5e skärm. Vad tror ni om gummiband? Och där är bara 2 skruvar, en i vart hörn. Därför den låstnar så jävla när man tar bort en. Så vad tror ni om att trycka i kylaren sen skruva ena skurven och trycka som fan på kylaren så skruven sticker upp på andra sidan sen sätta lim på skruven så att skruven hålls av lim och inte en "skruvmutter?"?

Permalänk
Medlem
Skrivet av grizzly666:

Vet om att det finns aceton med extra olja i men vad jag har förstått så lämnar även vanlig aceton en liten olje hinna (heller var det fett istället men då det var ett tag sen jag läste om detta så är jag inte riktigt säker men nåt var det i alla fall) efter sig dock betydligt mindre än den med olja i sig och det är så pass lite att det inom kylpasta,etc inte är nåt som gör något i praktiken.

Men när det gäller limmning så är det ju så att ju renare desto bättre biter det och redan en oerhört liten mängd ger en relativt stor försämring.

Aceton är en kemisk förening.(och är alltså ingen "blandning")
Det lämnar inte några rester efter sig när det dunstar.

Sedan kan det mycket väl finnas bättre lösningsmedel för rengörning innan limning.

Fo3

http://sv.wikipedia.org/wiki/Aceton

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av HolyDuFF:

Har pastan som man får med CM Hyper 212 EVO och ArctiClean o en mikrofiberduk. Ska testa allt ni skrivit här när ja e klar men vill helst inte köpa några extra saker för 100+ då det inte är hela världen om jag inte får igång min 5e skärm. Vad tror ni om gummiband? Och där är bara 2 skruvar, en i vart hörn. Därför den låstnar så jävla när man tar bort en. Så vad tror ni om att trycka i kylaren sen skruva ena skurven och trycka som fan på kylaren så skruven sticker upp på andra sidan sen sätta lim på skruven så att skruven hålls av lim och inte en "skruvmutter?"?

jag tror den enda möjligheten är att skruva ihop kortet igen.

Och sedan hålla isär korten med lämpligt mellanlägg, tex kartongbit, radergummi, tändsticksask osv.
Det finns bra dubbelhäftande tejp, om mellanläggen skulle "glida".

Fo3

Ev kanske det går att slipa av litet på den utstickande "skruvdelen"?

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av HolyDuFF:

Har pastan som man får med CM Hyper 212 EVO och ArctiClean o en mikrofiberduk. Ska testa allt ni skrivit här när ja e klar men vill helst inte köpa några extra saker för 100+ då det inte är hela världen om jag inte får igång min 5e skärm. Vad tror ni om gummiband? Och där är bara 2 skruvar, en i vart hörn. Därför den låstnar så jävla när man tar bort en. Så vad tror ni om att trycka i kylaren sen skruva ena skurven och trycka som fan på kylaren så skruven sticker upp på andra sidan sen sätta lim på skruven så att skruven hålls av lim och inte en "skruvmutter?"?

Det är ingen bra ide att limma, tejpa eller buntbanda fast kylaren.
Den kommer inte sitta fast ordentligt, kylpastan kommer torka och bli stenhård. Vilket leder till att kortet går för varmt, krashar och antagligen går sönder för eller senare.
Använd skruven!

Försök istället korrigera att korten slår i varandra.
Beror det kanske på att Windforce kylaren är så pass tung att kortet "hänger" ner lite i den yttre högra delen och därför tar i?
Det är ju ganska välkänt fenomen på tex Asus DC2 kylare.
Hittar ingen jättebra bild på fenomenet, men typ som på den här bilden:

Dold text

Du skulle ju i så fall kunna försöka "hänga upp" kortet/kylaren (i den yttre/högra delen av kortet) i chassit med en bit ståltråd (eller något annat icke utvidgande material).
Typ som på den här bilden:

Dold text
Permalänk
Jubileumsmästare

Ingen dumma idéer, tänkte aldrig på att det kunde vara den övre som hängde neråt. Tror inte det går att klippa dock för toppen är där man skruvar den. Fast jag testade med en 2,5 mm mutter idag fast den var precis lite lite för stor så det är nog 2 mm muttrar som passar och min pappa hittade M2 muttrar på Kjell & Company som är 2 mm muttrar eller? Så han ska köpa dem imon så ska ja se om de passar.

Permalänk
Jubileumsmästare

Rengjorde GPUn med ArctiClean och satte dit lite CM kylpasta som jag fick med min CM Hyper 212 EVO och sen skruvade fast en skruv och en M2 mutter på den andra skruven. Så nu slår kortet inte i det andra kortets fläkt och här är resultatet

Tack för all hjälp allihopa!

Load

GTX 670 SLI/8600 GT/i7-3770K @ Intel HD Graphics 4000

GPU 1: 98 C (1241/7440 MHz) Screen 1-3
GPU 2: 98 C (1241/7440 MHz)
GPU 3: 70 C (640/1400 MHz) Screen 4
CPU/GPU 4: 80 C (4500 MHz - 650/1600 MHz) Screen 5