Permalänk

Ny speldator Budget 20k

Sho!

Tänkte köpa en dator inom 1-2 veckor då min nuvarande har börjat krångla som bara den!

Har kikat runt ganska mycket några månader och kom fram till denna lista

Länk:http://www.inet.se/kundvagn/visa/3744950/2013-08-19

Tycker ni det finns något att tillägga?
Själv tycker tänkte jag ha asus Hero kort istället för formula. Vad tycker ni kring detta? Något annat mobo som ni skulle rekommendera?

SSD disken ser jag att det kommit nya samsung Evo, är det någon skillnad på den jag valt och den nya modellen? Ska man då byta till den nyare isåfall?
Står mellan samsung eller OCZ Vector 256 gb dock finns den inte i inets sortiment.

Edit: Står mellan EVGA's CLASSIFIED och SC ACX, tror jag inte kommer överklocka så värst mycket så att ha classified kortet? hmm? Vad tycker ni?
Det var allt för nu!

Edit2: Att ha en tyst dator är högt upp på listan för mig. Ljud blir det nog men datorn jag har nu kommer denna aldrig bli som haha Vad tycker ni på chassi fronten? Vet att R4 är ett bra ljuddämpat chassi men finns det någon bättre?

Edit3: Min nya lista http://www.prisjakt.nu/list.php?l=2377131&view=b
Tacksam för svar
Mvh T

Permalänk
Medlem

Tycker listan ser bra ut, kanske lite overkill på både mobo och nätagg om du inte ska köra 3-way SLI. Om du tror att du kommer köra SLI så hade jag gått på Hero eller Sabertooth mobot eller nått annat mobo från en annan tillverkare för runt 2K, personligen gillar jag Asus moderkort.
Hade då också tagit ett 850W platinum agg typ
http://www.inet.se/produkt/6909760/be-quiet-dark-power-pro10-... eller
http://www.inet.se/produkt/6911373/corsair-ax-860w-80-platinu...

Sen vet jag inte om du bör ta LP minnen till den kylaren, annars kanske en H100i skulle va nått?

Edit: Har själv den SSD och är väldigt nöjd, men hade nog köpt den nya om jag var du. Orkar du inte vänta så får du en grym SSD om du väljer den "gamla"

Edit 2: Classified kortet är ju lite mer fabriksöverklockat så om du inte vill hålla på med det själv så får du ju lite mer prestanda på det kortet

Visa signatur

PC 4770K@4.5Ghz + H100i | Asus GTX 780 | Sabertooth Z87 | 16gb 1866mhz | AX 860i | Samsung Pro 256gb | 3TB Skärm BenQ XL2720T |
Ljud Benchmark DAC1 , AKG Q701
Kamera 5D Mark II, 24-105 f/4L

Permalänk
Medlem

Din setup känns lite overkill för spel. Det räcker gott med en Intel i5, moderkortet känns lite väl påkostat, speciellt när du själv ställer dig tveksam till överklockning. För spel är det ändå oftast GPU som är intressant att klocka.

http://www.inet.se/kundvagn/visa/3745464/2013-08-20

Byt till i5, spara 1000 kr
Du får väldigt bra moderkort med SLI som är klockvänligt för runt 1500 kr, spara 1000 kr
Jag förstår att du planerar SLI i framtiden, men du kan hitta bra nätagg som löser uppgiften för ca 1000-1200 kr.
Har bytt GPU till ref. kylare för framtida SLI.
SSD är i minsta laget om du installerar många spel, kanske en större modell.
Minnena känns onödigt dyra, ta standard LP minnen 1600 MHz CL9, spara 400 kr.
Köp en DVD läsare, kostar nästan inget och rätt vad det är behöver man den.

En high end speldator borde hamna runt 15000 kr. Pengarna du sparar lägger du mot ett extra GPU i framtiden.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 5 2600 Mobo: Asus Prime X470 PRO Ram: Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz PSU: Cooler Master 700 W GPU: XFX Radeon RX 5700 XT 8 GB SSD: Samsung EVO 850 500 GB SATA 2.5" HDD: Massa diskar Chassi: Fractal Design Define R3

Permalänk
Skrivet av Bacca:

Tycker listan ser bra ut, kanske lite overkill på både mobo och nätagg om du inte ska köra 3-way SLI. Om du tror att du kommer köra SLI så hade jag gått på Hero eller Sabertooth mobot eller nått annat mobo från en annan tillverkare för runt 2K, personligen gillar jag Asus moderkort.
Hade då också tagit ett 850W platinum agg typ
http://www.inet.se/produkt/6909760/be-quiet-dark-power-pro10-... eller
http://www.inet.se/produkt/6911373/corsair-ax-860w-80-platinu...

Sen vet jag inte om du bör ta LP minnen till den kylaren, annars kanske en H100i skulle va nått?

Edit: Har själv den SSD och är väldigt nöjd, men hade nog köpt den nya om jag var du. Orkar du inte vänta så får du en grym SSD om du väljer den "gamla"

Edit 2: Classified kortet är ju lite mer fabriksöverklockat så om du inte vill hålla på med det själv så får du ju lite mer prestanda på det kortet

Nätagget: Jo jag vet att det var overkill. Kollat på det där AX860 agget, det viktigaste för mig är att det ska vara en tyst dator. Glömde att tillägga det, i omdömen läste jag att det var högljutt så jag valde den som finns i listan, blir nog att ändra på det.

Minnen: Tyckte att de jag valde såg coola ut och det är ju årsmodell 2013 så tänkte väl att det var bättre. Spelar det någon roll hur snabba minnena är?
Något förslag till alternativa minnen?

SSDn: Jo jag har läst vid ett flertal tillfällen att det typ är en av de bästa SSDn ute just nu, skumläste i nordichardware att det var lite nyare mjukvara och hårdvara i EVOn men borde nog ta och läsa igenom recensionen. Är det någon annan som tycker annat?
Sen har jag kollat in denna http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1524363 lite dyrare men enligt det jag läst så är den i samma klass om inte bättre än samsungen (inkluderar inte EVO).

Grafikkortet: Det är 400 spänn som skiljer egentligen så det är inte värst så stor skillnad om man säger prismässigt. Lite mer prestanda skadar ju inte.
Blir nog en classified isåfall, men hur ser utbudet på det kortet ut? Läste att det tar slut lika snabbt som butikerna får de i lager.

Tack.

Skrivet av sesam2k:

Din setup känns lite overkill för spel. Det räcker gott med en Intel i5, moderkortet känns lite väl påkostat, speciellt när du själv ställer dig tveksam till överklockning. För spel är det ändå oftast GPU som är intressant att klocka.

http://www.inet.se/kundvagn/visa/3745464/2013-08-20

Byt till i5, spara 1000 kr
Du får väldigt bra moderkort med SLI som är klockvänligt för runt 1500 kr, spara 1000 kr
Jag förstår att du planerar SLI i framtiden, men du kan hitta bra nätagg som löser uppgiften för ca 1000-1200 kr.
Har bytt GPU till ref. kylare för framtida SLI.
SSD är i minsta laget om du installerar många spel, kanske en större modell.
Minnena känns onödigt dyra, ta standard LP minnen 1600 MHz CL9, spara 400 kr.
Köp en DVD läsare, kostar nästan inget och rätt vad det är behöver man den.

En high end speldator borde hamna runt 15000 kr. Pengarna du sparar lägger du mot ett extra GPU i framtiden.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag håller mig till i7, vet inte varför men känns bara mer framtidssäkert. Pengar är inte några problem 1000+- whatever.
Nja planerar och planerar SLI om man har pengarna då, varför inte. Återstår att se men jag köper inte ett grafikkort till för 6k
Kan man inte köra SLI med evga kortet? Juste det kanske inte finns då.. Var det de du menade?

SSDn större modell vad menar du då? Exempel?

Agget blir nog mindre runt 850 skulle jag tro, tack för dom tipsen grabbar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kungenaik:

Sho!

Tänkte köpa en dator inom 1-2 veckor då min nuvarande har börjat krångla som bara den!

Tacksam för svar
Mvh T

Nu vet jag inte vilken skärm du har men...

2 stycken 770 i SLI ger dig mera kräm om du tänkt spela på en lågupplöst skärm.

Om du sitter på på en högupplöst skärm eller har tänkt att inhandla en i framtiden är 780't ett gjutet val.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kungenaik:

Kan man inte köra SLI med evga kortet? Juste det kanske inte finns då.. Var det de du menade?

SSDn större modell vad menar du då? Exempel?

Du kan köra SLI med båda EVGA korten, skillnaden på korten är hur kylaren är konstruerad.
EVGA SC ACX har en kylare som inte blåser ut varm luft ur datorn.
EVGA SC har en så kallad referenskylare som blåser ut varm luft genom bakstycket i datorn. Denna konstruktion är att föredra eftersom värmen från 2 grafikkort kan ställa till med en hel del bekymmer om den bara cirkulerar i chassit.

Ang storleken på SSD, så kan jag bara från egen erfarenhet säga att jag skulle själv behöva minst 250 GB, gärna mer. Spel idag är utrymmeskrävande och nu jobbar jag heltid och hinner inte spela värst mycket men, jag hade lätt kunnat fylla upp 250 GB. Rätt irriterande att hålla på och avinstallera och installera spel i tid och otid.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 5 2600 Mobo: Asus Prime X470 PRO Ram: Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz PSU: Cooler Master 700 W GPU: XFX Radeon RX 5700 XT 8 GB SSD: Samsung EVO 850 500 GB SATA 2.5" HDD: Massa diskar Chassi: Fractal Design Define R3

Permalänk
Skrivet av brillorm:

Nu vet jag inte vilken skärm du har men...

2 stycken 770 i SLI ger dig mera kräm om du tänkt spela på en lågupplöst skärm.

Om du sitter på på en högupplöst skärm eller har tänkt att inhandla en i framtiden är 780't ett gjutet val.

Jag kommer eventuellt köpa med en skärm, kollar på det också.
Något tips på skärm? Det är ju inte som för 6 år sedan jag köpte min skärm och dator. Så mycket j*vla nytt, kan inte bestämma mig om det blir en TN/IPS/PLS.

TN Är ju för gamers det jag har haft hittils, ser inte något fel att skaffa det. Men som man är nu en "tekniknörd" så vill man testa på nytt, PLS verkar vara ny teknik som jag gärna skulle vilja prova men dock så är ju priset så j*vla högt. Då är ju tanken "tänk om jag inte blir nöjd" Då sitter man där och har spenderat så mycket pengar på något man inte är nöjd med. Får väl gå till Mediamarkt med ett par modeller uppskrivet och kolla på de.
Men tips vore ju skönt på skärm med.

Permalänk
Skrivet av sesam2k:

Du kan köra SLI med båda EVGA korten, skillnaden på korten är hur kylaren är konstruerad.
EVGA SC ACX har en kylare som inte blåser ut varm luft ur datorn.
EVGA SC har en så kallad referenskylare som blåser ut varm luft genom bakstycket i datorn. Denna konstruktion är att föredra eftersom värmen från 2 grafikkort kan ställa till med en hel del bekymmer om den bara cirkulerar i chassit.

Ang storleken på SSD, så kan jag bara från egen erfarenhet säga att jag skulle själv behöva minst 250 GB, gärna mer. Spel idag är utrymmeskrävande och nu jobbar jag heltid och hinner inte spela värst mycket men, jag hade lätt kunnat fylla upp 250 GB. Rätt irriterande att hålla på och avinstallera och installera spel i tid och otid.

Jag tror jag behåller EVGA, då jag varit taggad på den ett tag. Jag ändrade mig från ett TITAN kort så fort jag såg EVGA recensionerna på nätet. Så som det presterade och var 2k billigare så. Får ta och montera ?utsug? på chassit. om det blir så att man skaffar SLI i framtiden. Den dagen den sorgen!

Jag sitter med 2 pajjade hårdiskar en på 250 gb och 500 gb som pajjat, sitter alltså på den äldsta 186 gb, installerat LOL, windows och lite annat skit. Laddat ner en del. Så 256 räcker nog gott och väl, då man ändå inte ska ha något än vissa program och spel+ OS på den. Händer det att det blir för lite, då skaffar jag mig en till.