Nu har min sista Samsung disk gett upp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nivv:

Synd att du inte testat några Seagate-diskar Hade varit perfekt ha med dom i denna ekvationen eftersom jag ofta står och väger mellan WD och Seagate. Har nog haft ca 5-6 olika WD-diskar och ingen av dom har gått isönder. Har dock ingen aning om drifttid.

Jag har 3 st seagate hårddiskar här hemma. Alla har problem. 1 har 174 dåliga sektorer, 1 har 12 dåliga sektorer och 1 har 20 dåliga sektorer, varav den senare har jag bara haft i 2,5 år

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: Sapphire Radeon RX 9060 XT Pulse 16GB VRAM. RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Entusiast

Jag själv klagar väl inte direkt på Samsung. omkring 30 000 timmar är ändå en rätt bra livslängd... eller?

Nästa fråga som uppstår: Vad är en acceptabel MTBF (Meantime Between Failures) ?
Tror Samsung ändå utlovat 600 000 timmar MTFB, och de fyra diskarna jag hade visade rätt tydligt på ~30 000 timmar. Viss skillnad.
Fast 600 000 timmar tar jag nog ändå med en grävskopa salt. Det skulle innebära lite mer än 68 år.... 68 år innan man skall förvänta sig att disken ger upp. Det även för enterprise/server -diskar.
Men som många nog säger så är fyra diskar inte en rättvis representation för en serie. En dålig batch helt enkelt.

Oavsett vad. Hade jag velat ha maximal MTBF, hade jag istället kört med dedikerade server-diskar.
Prioriteten ligger mer i att ha billig lagring i min lilla garderobs-server.
Nu kanske någon hoppar till: -"Garderob?... vänta nu. Är det inte varmt där inne? är inte det orsaken till den tidiga disk-döden?"
Nej. Garderoben ifråga är välkyld och har ett bra luftflöde.Jag har modifierat dörren och installerat fläktar. Till detta så står mina hårddiskar i en separat hembyggd anordning som jag skruvat fast i garderoben. (Se mitt galleri: http://www.sweclockers.com/galleri/5353-sma-enkla-losningar )

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem

Jag har kört en Samsung Spinpoint F1 1TB i 3 år nu. Dock som lagringsdisk så den sover ganska ofta.
Borde jag vara orolig? :/

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Nikkop:

Jag har kört en Samsung Spinpoint F1 1TB i 3 år nu. Dock som lagringsdisk så den sover ganska ofta.
Borde jag vara orolig? :/

Jadu... vad säger SMART-loggen om drifts-timmar "Power On Hours" ?
Då det i ditt fall handlar om sovande diskar, så är kanske drifts-timmarna inte helt rättvisande. Fråga till er andra: Uppdateras detta värde, fastän diskarna hibernerar?

Det som eg. är mest intressant, är värdet "Read Soft Error Rate". Om detta värde är 0. är du helt på det gröna. Ett lågt värde är ett tecken på att uppdatera backupen. Om värdet börjar ticka iväg lite varje dag, är det dags att rädda vad som räddas kan. Detta är ett tecken på att en irreversibel falering kan komma när som helst.

Ett ytterligare värde av intresse är "Spin Retry Count". Denna skall vara 0. Är det annat, så är det tecken på att slitaget har börjat ge negativa effekter. Men är även ett tecken på taskig strömförsörjning.

En till fråga till er andra: Jag har till och från funderat på vad "Raw Read Error Rate" är för ett värde. Jag har haft splitter nya diskar, tagna direkt ur ESD-påsen, med detta värde rätt högt ställt (över 70 000 )

Visa signatur

-

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Jag har 3 st seagate hårddiskar här hemma. Alla har problem. 1 har 174 dåliga sektorer, 1 har 12 dåliga sektorer och 1 har 20 dåliga sektorer, varav den senare har jag bara haft i 2,5 år

Åh fan! Intressant! Själv har jag bara en Seagate, en 3TB med det berömda "chirp"-ljudet då och då. Synd att inte WD gör RED-diskarna i 4TB än.

Visa signatur

[Intel i7 4770K] [ GTX 1070] [Asus ROG VI Gene] [Corsair AX860] [Corsair 16GB Vengeance LP] [120GBIntel 520] [Bitfenix Phenom M]

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av nivv:

Åh fan! Intressant! Själv har jag bara en Seagate, en 3TB med det berömda "chirp"-ljudet då och då. Synd att inte WD gör RED-diskarna i 4TB än.

Jag har också en vän som har en Asus dator som orginal hdd var en Seagate hdd, den dog efter 6 månader, han ringde då Asus och dem skickade ut en ny hdd, efter 6 mån hände samma sak, och han gjorde samma sak, ringde asus och dem skickade ut ännu en ny, den dog också efter 6 mån, då tröttnade han och gick o köpte en WD som har fungerat perfekt i 1 år nu. Kan ta o tillägga att jag har 2 st WD. 1 1TB som är 5 år gammal och en 250 GB som är 3 år gammal och inga av dem har några fel eller dåliga sektorer

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: Sapphire Radeon RX 9060 XT Pulse 16GB VRAM. RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Entusiast

Jag har bestämt mig för att köra de återstående 50% av lagringsutrymmet i en trevlig LVM konfiguration (fyra 50% -partitioner i en och samma volymgrupp). Det får totalhaverera när det vill.
Totalt 2 terabyte slask-lagring ... tillsvidare.

Lustigt så har de första 50% av diskarna inga som helst dåliga eller tveksamma sektorer. Har nu kört "surface scan" två gånger på alla inblandade 50% -partitioner. Inga fel.

Visa signatur

-

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alpha77:

Om man tänker på sci-fi filmer då någon hittar ett data arkiv som är 1000 år gammalt..
kommer det ens kunna hända i frammtiden eller kommer data gradvis bli korrupt eller bara försvinna..

Sålänge det håller så länge jag eller mina barn och barnbarn lever så är det ju fullt dugligt eller? Såvida du inte har hybris och ska bevara dina underverk till eftervärden, som framtidens barn avfärdar som trist skräp. Hemska tanke...

Jag undrar hur allvarligt "bit rot" egentligen är och om det är det som har gett mig de errors jag har eller om det är skrivfel och liknande. SSD:er är väl ungefär lika hållbara som HDD:er även om de ligger och samlar damm om jag förstår rätt.

Dessutom, hur långt hjälper det om jag kör ZFS på en NAS istället för ext4 eller ntfs? Bör jag ha en RAID till min NAS också, och ska jag ha NAS:en igång jämt för att ZFS ska få scrubba så mycket som möjligt? Är det bra eller dåligt för en dator som lagrar data att vara på och ha möjlighet att felkolla sitt filsystem?

Visa signatur

5820k 4,2 GHz @ 1,220 V
6950 XT undervolt

[FAQ: Formatera text i inläggen med BB-kod]

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Luminous:

Sålänge det håller så länge jag eller mina barn och barnbarn lever så är det ju fullt dugligt eller? Såvida du inte har hybris och ska bevara dina underverk till eftervärden, som framtidens barn avfärdar som trist skräp. Hemska tanke...

Jag undrar hur allvarligt "bit rot" egentligen är och om det är det som har gett mig de errors jag har eller om det är skrivfel och liknande. SSD:er är väl ungefär lika hållbara som HDD:er även om de ligger och samlar damm om jag förstår rätt.

Dessutom, hur långt hjälper det om jag kör ZFS på en NAS istället för ext4 eller ntfs? Bör jag ha en RAID till min NAS också, och ska jag ha NAS:en igång jämt för att ZFS ska få scrubba så mycket som möjligt? Är det bra eller dåligt för en dator som lagrar data att vara på och ha möjlighet att felkolla sitt filsystem?

ZFS är redudans på filsystems-nivå. RAID ligger en nivå under och är oberoende av filsystemet. Teoretiskt sett kan man alltså kombinera de två, men det rekommenderas inte. RAID kan ställa till det för ZFS. Uppstår korrupta data kan det vara så illa att de slinker igenom och i värsta fall kan det dröja länge innan man upptäcker det. Och då kanske det är försent.

Om man nu vill köra RAID med ZFS trots allt, är det bästa att bara köra simpel JBOD läge (Just a Bunch Of Drives)
Det bästa tror jag är att köra RAID 3, 4 eller 5.
Till detta så behöver man inte tänka på vilket filsystem man kör heller.
Och lärdom att dra av den här tråden: Använd inte diskar ur samma batch i ett RAID-set. Använd helst olika fabrikat/modell på diskarna. Då är det rätt osannolikt att diskarna dör tätt inpå varandra.

EDIT:
ZFS har en egen RAID-funktionalitet, som är att föredra över andra mjukvaru/hårdvaru-baserade RAIDs om man använder ZFS.

Visa signatur

-

Permalänk
Medlem
Skrivet av SysGhost:

Jag själv klagar väl inte direkt på Samsung. omkring 30 000 timmar är ändå en rätt bra livslängd... eller?

Nästa fråga som uppstår: Vad är en acceptabel MTBF (Meantime Between Failures) ?
Tror Samsung ändå utlovat 600 000 timmar MTFB, och de fyra diskarna jag hade visade rätt tydligt på ~30 000 timmar. Viss skillnad.
Fast 600 000 timmar tar jag nog ändå med en grävskopa salt. Det skulle innebära lite mer än 68 år.... 68 år innan man skall förvänta sig att disken ger upp. Det även för enterprise/server -diskar.
Men som många nog säger så är fyra diskar inte en rättvis representation för en serie. En dålig batch helt enkelt.

Oavsett vad. Hade jag velat ha maximal MTBF, hade jag istället kört med dedikerade server-diskar.

MTBF fungerar inte så att det ska ta 68 år innan disken ger upp. Det är ett rent statistiskt begrepp över tillförlitlighet. Bara för att man har garanti innebär det inte att disken inte fallerar under den tiden.

Permalänk
Medlem

Har 5st Samsung F1 1TB som varit i drift i ~4 år 24/7 365. Ska dra ut lite SMART loggar, ska bli kul att se vad som står där

Visa signatur

AMD Ryzen 7950x3D | Asus ROG Strix B650E-E | 32GB G.Skill DDR5 6000Hz CL30 | ASUS TUF RX 7900 XTX OC | Cooler Master Tempest GP27U, Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calle:

Har 5st Samsung F1 1TB som varit i drift i ~4 år 24/7 365. Ska dra ut lite SMART loggar, ska bli kul att se vad som står där

Gör backup när du ändå håller på O.o !

Permalänk
Medlem

Stötar och (hög) värme är väl en mekanisk hdds största hot. Sen efter det antar jag är dåliga nätagg.
Undrar hur stor andel av alla havererade diskar som beror på användarfel/oförsiktighet?
Riktar inte detta till TS utan frågar mer allmänt. Baserar väl detta på att jag personligen inte haft några speciella problem med hårddiskar, men då har jag ventilering, upphängning i resårband och de senaste ~10 åren kört med kvalitetsnätagg med stabila linor och låg ripple. Seasonic ftw

Enda disken som helt dött för mig är en IBM 60GXP 40GB. Inte deras riktiga Deathstar serie, men var ungefär vid samma tidpunkt

Skrivet av jnsson:

Jag har också en vän som har en Asus dator som orginal hdd var en Seagate hdd, den dog efter 6 månader, han ringde då Asus och dem skickade ut en ny hdd, efter 6 mån hände samma sak, och han gjorde samma sak, ringde asus och dem skickade ut ännu en ny, den dog också efter 6 mån, då tröttnade han och gick o köpte en WD som har fungerat perfekt i 1 år nu. Kan ta o tillägga att jag har 2 st WD. 1 1TB som är 5 år gammal och en 250 GB som är 3 år gammal och inga av dem har några fel eller dåliga sektorer

Bärbar dator? Nu vet jag ju inte hur det exakt ligger till i detta fall.
Men det är inte så säkert att man ska skylla på hårddiskens tillverkare, om det inte är så att datorn har undermålig kylning för hårddisken så tror jag snarare det handlar om misshandel från ägaren.
Folk verkar tro att bara för att det är en bärbar så kan man flytta/använda den hur som helst medans den är igång.
Tror de flesta bärbara får utstå rätt mycket stryk av "medelanvändaren", kastas hit å dit osv.

Visa signatur

Snälla, kan SweC sluta låtsas vara en Youtube-kanal och återgå till en riktig hårdvaru- sida/forum där man får ordentlig information i text.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Gör backup när du ändå håller på O.o !

Allt av värde ligger på nyare disk så det är mest labb nuförtiden

Visa signatur

AMD Ryzen 7950x3D | Asus ROG Strix B650E-E | 32GB G.Skill DDR5 6000Hz CL30 | ASUS TUF RX 7900 XTX OC | Cooler Master Tempest GP27U, Dell U2515H

Permalänk
Skäggig legend

Jag har haft 3 Samsung diskar. Jag köpte en (tror den hette Samsung 501LJ) - något i den stilen. Jag fick den utbytt två gånger då första disken började knarra klicka och dog, likadant med den andra. Då bytta jag till en WD motsvarande 500GB som gick tills jag bytte ut den mot en större. Jag har kört på WD sen dess - (2006)

Ingen av mina WD diskar har visat minsta tecken på trötthet så valet var självklart när jag köpte mig en NAS - 2st RED 3TB.

Totalt har jag använt WD diskar:

500GB (BLUE) (?)
750GB (BLACK)
1000GB (GREEN)
1000GB (GREEN)
1000GB (GREEN)
2000GB (GREEN)
2000GB (GREEN)
3000GB (RED)
3000GB (RED)

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Main: Ryzen 7 5700X3D - 16GB CL16 - RX 9070 - Acer X34 OLED ultrawide
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
Server:
5600G - 16GB - 24TB - Plex

Permalänk
Medlem

Jag har begränsad erfarenhet av just Samsung-diskar men har använt de flesta märken i olika omgångar under många år.
Skulle nog säga att jag upplevt relativt få diskar som dött, kanske p g a varsam hantering och bra kylning m m.

Maxtor som då sades vara opålitliga har hållit rätt bra, men efter några år börjde det komma skadade sektorer. Hitachi och Fujitsu m fl uppvisar ungefär liknande beteende generellt sett. Även om vissa diskar kan förbli i princip felfria tills de byts ut p g a storlek eller hastighet.

Seagate slutar ofta fungera, exakt hur är inget jag lagt större vikt vid. Men det kan handla om att disken helt enkelt inte alls är läsbar eller hittas, alternativt att de börjar få skadade sektorer eller märkliga ljud. När en disk börjar få skadade sektorer eller låter annorlunda är det en indikation på att det är dags att byta. Seagate-diskar har problem att leverera vettiga S.M.A.R.T-värden, de visar ofta orimliga värden på t ex temperatur m m.
Min kusin har använt en hel del Samsung- och Seagate-diskar där de flesta gått sönder på ett eller annat sätt.

I mitt arbete, där vi bl a utför garantireparationer åt Lenovo, är det ofta Seagate-diskar som byts ut mot WD. Visserligen är miljön på många ställen inte särskilt datorvänlig med industridamm m m, vilket kanske kan påverka till viss del. Även Intel-SSD:er (320-serien) byts ibland ut p g a 8MB-buggen (som dock går att fixa med ny firmware).

Andra jag pratat med säger samma sak som jag kommit fram till; dvs att WD verkar vara mest pålitliga (oklart green-diskar) medan Seagate och Samsung är opålitliga.
Jag har kvar några fungerande Seagate-diskar, får se hur länge de håller. Men när jag köper nya så blir det WD eller SSD:er beroende på tillämpning.

Viktigt när det gäller diskar i allmänhet: Se till att de hålls hyfsat svala och att datorn i fråga har ett nätaggregat av bra kvalitet.
En kompis var tvungen att byta diskar flera gånger om året då han hade diskarna väldigt tätt och i en dator med något budgetnättag. När han tillslut bytte nätagget och fixade luftflödet vid diskarna så höll de flera år (ev bytte han någon disk till WD också).
Externa diskar bör absolut vara avstängda när de inte används, då värmen kan påverka diskarnas hållbarhet.

Permalänk
Avstängd

Ska finnas ett MTBF till diskar men hittar inte Samsungs just nu. Att de inte fungerar för stunden är inte samma som att de inte går att använda. Däremot behöver allt data kopieras över till något bra ställe. Sen är det bara att partitionera om disken och göra en ny formatering så fungerar de i allmänhet några år till.
Har för mig att MTBF ligger på 50.000 eller 100.000. Då kommer normalt första felet men det är oftast bara en sector som inte fungerar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kapten_Kanel:

nja jag tror det är precis samma komponenter i dem. Men en 5400 lär hålla längre.
Allt som går snabbare slits också snabbare. ja förutom ljuset kanske hähä

har en raptor disk som visar lite varningar men still going strong och nuvarande timmar är 39,207 timmar
så den har klarat sig en bra stund ^^

Visa signatur

Ryzen 7 5700x3d, MSI B450 Tomahawk Max, 2x16 gb kingston reaper rgb 3600 mhz Gigabyte rtx 4060 ti Eagle OC och nätagg be quiet 700w SSD: 1 tb pny cs 900, 2x Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb, 1x Samsung PM9A1 1 tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kotan:

Stötar och (hög) värme är väl en mekanisk hdds största hot. Sen efter det antar jag är dåliga nätagg.
Undrar hur stor andel av alla havererade diskar som beror på användarfel/oförsiktighet?
Riktar inte detta till TS utan frågar mer allmänt. Baserar väl detta på att jag personligen inte haft några speciella problem med hårddiskar, men då har jag ventilering, upphängning i resårband och de senaste ~10 åren kört med kvalitetsnätagg med stabila linor och låg ripple. Seasonic ftw

Enda disken som helt dött för mig är en IBM 60GXP 40GB. Inte deras riktiga Deathstar serie, men var ungefär vid samma tidpunkt

Bärbar dator? Nu vet jag ju inte hur det exakt ligger till i detta fall.
Men det är inte så säkert att man ska skylla på hårddiskens tillverkare, om det inte är så att datorn har undermålig kylning för hårddisken så tror jag snarare det handlar om misshandel från ägaren.
Folk verkar tro att bara för att det är en bärbar så kan man flytta/använda den hur som helst medans den är igång.
Tror de flesta bärbara får utstå rätt mycket stryk av "medelanvändaren", kastas hit å dit osv.

Det är en ASUS G73JW och han WD ligger mellan 30-35 grader och hans dator är släpbar, med andra ord, han går inte runt med den, han har den typ som en stationär dator. Så det är inte problemet.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

I min jobbdator så har jag just nu en gammal Samsung-disk på 160GB som systemdisk och den har 35737 timmar på 398 uppstarter. Ännu inga fel.
Seagate-disken som sitter som lagringsdisk har däremot dåliga sektorer och den har "bara" snurrat 32760 timmar och 135 uppstarter.

Har dock bett om en ny disk så det blir troligtvis en hybriddisk (SSD+HDD) som ersätter bägge diskarna.

Visa signatur

WS: R7 2700x | RTX 2070S | Corsair AX860W | Lian Li PC-O11 Dynamic
Unraid: R7-2700X | GTX1050 | 3U chassi med 20 diskplatser
Servrar: 3x NUC 10 i5 ESX-kluster

Permalänk

Hur ligger Seagate till i allmänt? har hört att dem väsnades förr men den disken jag har nu gör inte jätte mycket oväsen, köpt för ca 1 och en halv månad sedan (Seagate Barracuda 1TB), någon erfarenhet?

Visa signatur

Tafelwasser

, CITERA FÖR SVAR

Pimpim666 : Skaffa flickvän så minskar risken för att ni går in på sidor med virus.
Nivity: Tror nog det ökar med flera tusen % istället, tjejer klickar ju på vad fan som helst som ploppar upp på skärmen.

Permalänk
Medlem

Har en 1TB WD Caviar Black, så detta ser lovande ut.
Det finns väl en anledning till att WD har 3-5 års garanti.

Visa signatur

When the last tree is cut down, the last fish eaten, and the last stream poisoned, you will realize that you can not eat money

Permalänk
Medlem

Har haft några seagate under åren även Samsung och alla har dött, har kört wd sen 2008 och ingen har dött ännu. Diskarna är wd raptor 74gb, wd black 1Tb, några Green 1tb, Red 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av D.:

Jag har begränsad erfarenhet av just Samsung-diskar men har använt de flesta märken i olika omgångar under många år.
Skulle nog säga att jag upplevt relativt få diskar som dött, kanske p g a varsam hantering och bra kylning m m.

Maxtor som då sades vara opålitliga har hållit rätt bra, men efter några år börjde det komma skadade sektorer. Hitachi och Fujitsu m fl uppvisar ungefär liknande beteende generellt sett. Även om vissa diskar kan förbli i princip felfria tills de byts ut p g a storlek eller hastighet.

Seagate slutar ofta fungera, exakt hur är inget jag lagt större vikt vid. Men det kan handla om att disken helt enkelt inte alls är läsbar eller hittas, alternativt att de börjar få skadade sektorer eller märkliga ljud. När en disk börjar få skadade sektorer eller låter annorlunda är det en indikation på att det är dags att byta. Seagate-diskar har problem att leverera vettiga S.M.A.R.T-värden, de visar ofta orimliga värden på t ex temperatur m m.
Min kusin har använt en hel del Samsung- och Seagate-diskar där de flesta gått sönder på ett eller annat sätt.

I mitt arbete, där vi bl a utför garantireparationer åt Lenovo, är det ofta Seagate-diskar som byts ut mot WD. Visserligen är miljön på många ställen inte särskilt datorvänlig med industridamm m m, vilket kanske kan påverka till viss del. Även Intel-SSD:er (320-serien) byts ibland ut p g a 8MB-buggen (som dock går att fixa med ny firmware).

Andra jag pratat med säger samma sak som jag kommit fram till; dvs att WD verkar vara mest pålitliga (oklart green-diskar) medan Seagate och Samsung är opålitliga.
Jag har kvar några fungerande Seagate-diskar, får se hur länge de håller. Men när jag köper nya så blir det WD eller SSD:er beroende på tillämpning.

Viktigt när det gäller diskar i allmänhet: Se till att de hålls hyfsat svala och att datorn i fråga har ett nätaggregat av bra kvalitet.
En kompis var tvungen att byta diskar flera gånger om året då han hade diskarna väldigt tätt och i en dator med något budgetnättag. När han tillslut bytte nätagget och fixade luftflödet vid diskarna så höll de flera år (ev bytte han någon disk till WD också).
Externa diskar bör absolut vara avstängda när de inte används, då värmen kan påverka diskarnas hållbarhet.

Angående 320 så fick faktiskt min bror 8 mb buggen trots senaste firmware och han är nog inte ensam skulle jag tro så helt löst är det nog inte. Jag har dock inte haft några problem med mina 320 har med senaste fm

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem

Enligt google som hade en test,artikel för nåt år heller två sedan om hur,när deras diskar hade dött sa dom så här.

Citat:

We first look at the correlation between average temperature during the observation period and failure. Figure 4 shows the distribution of drives with average temperature in increments of one degree and the corresponding annualized failure rates. The figure shows that failures do not increase when the average temperature increases. In fact, there is a clear trend showing that lower temperatures are associated with higher failure rates. Only at very high temperatures is there a slight reversal of this trend

Lite länkar om detta https://www.google.com/search?q=google+hdd+study&ie=utf-8&oe=...

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Entusiast
Skrivet av grizzly666:

Enligt google som hade en test,artikel för nåt år heller två sedan om hur,när deras diskar hade dött sa dom så här.

Lite länkar om detta https://www.google.com/search?q=google+hdd+study&ie=utf-8&oe=...

Helt klar en intressant effekt.
Kan själv berätta om hur jag lyckades rädda data från en hårddisk som råkat ut för det ökända "CoD: Click of Death".

Felsökningen:
Efter att jag tagit emot disken, så provkör jag den. Det första som hörs är det ökända CoD.
-" Jaha... det är rätt kört med den här." Tänker jag för mig själv, och ringer polaren för att leverera de dåliga nyheterna. Efter några minuters samtal, så har polaren insett att det bara är att svälja dataförlusten och gå vidare. (Han förlorade flera veckors arbete. Trots det så ville han inte lämna över disken till en professionell firma. Tyckte det var bättre att göra om det han förlorat.)
Jag fick disken till skänks och leka med, och jag lovade att destruera den när jag gjort mitt med den.

Jag tar in disken i badrummet, och drar igång dushen under några minuter.
(Detta gör jag för att höja fuktigheten i badrummet, som får dammpartiklar i luften att binda sig med vattenmolekylerna, och därefter så fastnar dammet på första bästa yta som vatten kondenserar på. Jag får alltså ner andelen damm och partiklar i luften tack vare detta. Fukt är inte lika farligt som damm och partiklar för en hårddisk. Dessutom är kondens lättare att bli av med jämför med damm och andra små partiklar. )
Jag gör i ordning badrummet som en temporär verkstad.

Jag öppna upp disken för att se om det är en fysisk läshuvud-krasch som ställt till det. Nope. Skivorna är helt intakta. Jag försöker titta in mellan skivorna och ser inga tecken på skador där heller. Dock svårt att se botten på den nedersta skivan, men det syns inga direkta eller indirekta tecken på krasch.
Jag skruvar ihop disken igen, drar igång den igen. Klicket kommer inte lika snabbt nu som innan.
OBS: Att öppna en hårddisk kommer garanterat att döda den. Dock så sker inte detta direkt, utan är en gradvis process som kommer att krascha läshuvudena ner i skivan, och göra en JAS39 i den. Det är bara en fråga om tid... oftast minuter eller timmar.
Men är man desperat nog så...

På väg att ge upp:
Jag ger upp för nu och går ut i köket för att käka. Disken ligger ovanpå den stationära datorn.
Efter måltiden, kopplar in disken för att experimentera ytterligare.
Hör o häpna: Click of Death har helt upphört och disken går igång. Dock så startade den om ett par gånger, men den ligger den där och spinner utan det repetitiva klicket.
-"Undrar om... " ... jag kopplar in USB-SATA adaptern, och när disken skall till att detekteras, så återkommer ett par tre klick följd av ett par omstarter, som gör att operativsystemet inte lyckas detektera disken propert.

Jag kopplar ur disken igen och funderar: Vad är det jag gjorde, som gav den skillnaden?
Sitter där med disken i näven och inspekterar. Då noterar jag: Disken är ju varm. Ja just det! Den blev uppvärmd av min dator.

Genidraget:
Jag häller upp varmt vatten i diskhon. Sedan plockar jag fram ett par fryspåsar med ziplock-tätning. Jag stoppar ner hårddisken i påsarna (Dubbla, för säkerhets skull) och slänger sedan ner det i vattenbadet.
Där får den ligga ett par timmar, med varmvattnet rinnandes långsamt. Hoppas påsarna är vattentäta, och att de inte tagit skada.

Ett par timmar senare plockar jag upp disken ur diskhon, och sedan ut påsarna. Hårddisken är varm och mysig.
Jag snabbar mig på och kopplar in den.
Prima! Disken startar helt utan minsta antydan till problem. Operativsystemet detekterar disken och filsystemet. Jag öppnar filhanteraren och ser innehållet i disken. Kort därefter avmonterar jag partitionen.
Jag sätter igång en dumpning av den enda partitionen på direkten. Programmet "dd" till räddning.
För att hålla disken varm, så slänger jag på en handduk, och disken får ligga ovanpå datorn. Handduken bromsar ner nedkylningen, och datorn min avger värme för att bromsa upp nedkylningen ytterligare. Hoppas bara att jag hinner kopiera allt innan disken blir för sval och börjar klicka igen.

Efter några timmar, ser jag dd-loggen: Inga som helst läsfel, och det verkar som om jag har en komplett avbild. Trevligt.
Jag monterar avbilden och extraherar data.

Glada nyheter:
Jag ringer polaren mitt i natten, och talar om att jag har lyckats rädda hans data.
Han blir överlycklig, och frågar samtidigt: -"Hur i #¤%& lyckades du med det?"
Jag beskriver proceduren. Jag talar också om att disken ifråga är körd. Jag har öppnat den och det är bara fråga om timmar innan den kraschar totalt.
-"Disken skiter jag i. Jag vill bara ha data som fanns på den." berättade polaren.
Jag svarar : "Köp en ny disk så kan jag kopiera över allt till den.".
-"Vi fixar det på direkten i morrn bitti"

Sagt och gjort. Idag sitter polaren med en ny disk med sina gamla data från en disk som vi båda trodde var helt körd.
Han har också lärt sig den hårda vägen hur ovärderlig en backup är. Tänk att det krävs en faktiskt dataförlust innan folk inser vilken skör tråd ens data hänger i.

Visa signatur

-

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kapten_Kanel:

Min samsungare är upp i 25 000 timmar. still going strong
Jag tvivlar på att skillnaden är stor mellan tillverkare, men jag är inte så värst insatt heller.

Dom flesta huvud kommer från något enstaka företag i världen.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SysGhost:

ZFS är redudans på filsystems-nivå. RAID ligger en nivå under och är oberoende av filsystemet. Teoretiskt sett kan man alltså kombinera de två, men det rekommenderas inte. RAID kan ställa till det för ZFS. Uppstår korrupta data kan det vara så illa att de slinker igenom och i värsta fall kan det dröja länge innan man upptäcker det. Och då kanske det är försent.

Om man nu vill köra RAID med ZFS trots allt, är det bästa att bara köra simpel JBOD läge (Just a Bunch Of Drives)
Det bästa tror jag är att köra RAID 3, 4 eller 5.
Till detta så behöver man inte tänka på vilket filsystem man kör heller.
Och lärdom att dra av den här tråden: Använd inte diskar ur samma batch i ett RAID-set. Använd helst olika fabrikat/modell på diskarna. Då är det rätt osannolikt att diskarna dör tätt inpå varandra.

EDIT:
ZFS har en egen RAID-funktionalitet, som är att föredra över andra mjukvaru/hårdvaru-baserade RAIDs om man använder ZFS.

Dold text

Tack för infon! Med RAID menade jag allt utom RAID 0 vilket jag tror du menade när du inte rekommenderade RAID med ZFS. Min WD green har gett fel som sagt men den har inte gett upp än. Jag är osäker på vad felen beror på, de uppstod efter jag införskaffat en samsung disk, så det kan hända att den är känslig för vibrationer från andra komponenter. Jag använde båda diskarna aktivt förut, operativ på den ena och spel på den andra. Nu kör jag allt på den ena förutom lagring på WD green.

Visa signatur

5820k 4,2 GHz @ 1,220 V
6950 XT undervolt

[FAQ: Formatera text i inläggen med BB-kod]

Permalänk
Medlem

Orkade inte läsa hela tråden, men jag har 2x1TB samsung och 1x2TB, är inte hemma förrän i helgen så vet inte exakt vilka modeller det är. Men 2TB disken har snurrat dygnet runt i minst två år och de andra två i åtminstone 4.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Min 1tb samsung disk har 26k timmar utan några problem