Lämna tillbaka använd telefon

Permalänk

Lämna tillbaka använd telefon

Hej,

Min flickvän skaffade sig i dagarna en Samsung Galaxy S4. Hon känner att telefonen är för stor, och att hon skulle vilja byta mot en Iphone 5.

Hon har enbart haft telefonen i 2-3 dagar, är detta möjligt måtro?

Hon har köpt telefonen på Media Markt, med abonnemang hos Telenor.

Permalänk
Medlem

Troligtvis inte sålänge det inte finns något särskilt inom mobiltelefoni som gör att man får byta sådär rakt av.
Öppnad och använd produkt brukar inte gå att byta om de inte är väldigt snälla.

Hade hon inte chans att prova dem i affären? :/

Permalänk
Medlem

Beroende på personal. Media markt brukar vara rätt snälla när det gäller sånt. Dock är S4an en mycket bättre telefon.

Permalänk

Vet inte riktigt hur man ska tolka detta:

Hej!

Vi har alltid 30 dagars öppet köp hos oss på Media Markt.

När du köper via mediamarkt.se räknar vi 30 dagar från den dag som du tog emot din produkt.

Förutsättningen är att du har kvar ditt originalkvitto och att produkten & dess förpackning är i nyskick.

Definitionen utav nyskick i detta fallet ställer jag mig frågandes till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skinnsoffa:

Vet inte riktigt hur man ska tolka detta:

Hej!

Vi har alltid 30 dagars öppet köp hos oss på Media Markt.

När du köper via mediamarkt.se räknar vi 30 dagar från den dag som du tog emot din produkt.

Förutsättningen är att du har kvar ditt originalkvitto och att produkten & dess förpackning är i nyskick.

Definitionen utav nyskick i detta fallet ställer jag mig frågandes till.

Alltid värt ett försök om hon inte gillar telefonen... Men ett tips till nästa gång är väl att pröva på plats innan du (i detta fall hon) köper

Visa signatur

citera gärna så jag hittar tillbaka!

Permalänk
DingDongerMcDongface

Är telefonen på avbetalning kan det nog bli svårare, men uppfattar det som att den inte är det. Annars bör det väl gå, pröva ring mediamrkts kundtjänst eller liknande?

Permalänk
Skrivet av Skinnsoffa:

Vet inte riktigt hur man ska tolka detta:

Hej!

Vi har alltid 30 dagars öppet köp hos oss på Media Markt.

När du köper via mediamarkt.se räknar vi 30 dagar från den dag som du tog emot din produkt.

Förutsättningen är att du har kvar ditt originalkvitto och att produkten & dess förpackning är i nyskick.

Dold text

Definitionen utav nyskick i detta fallet ställer jag mig frågandes till.

Nyskick borde väl innebära just det? Nyskick.

Produkten inte ska vara skadad på något sätt. Ingen repa, sprucket glas, ingen som ritat med tuschpenna som inte går bort mm. Det ska helt enkelt inte synas att produkten använts i någon/några dagar, den ska se ut som ny.
Och detsamma gäller kartongen, den ska vara öppnad "försiktigt" och inte med våld. Med andra ord ska den också se ut som nyskick.

Att öppna en mobil kartong utan att förstöra den är det nog inget problem med. Men däremot så brukar jag vara lite fundersam om kartongens nyskick om man köper en produkt som är förpackad i dom här plast "kartongerna" med hoppressade kanter... ibland helt omöjligt att öppna dom trots våld.

Visa signatur

🖥️ Gigabyte Aorus B450I Pro (mITX), AMD Ryzen 5 3600, Corsair Vengeance LPX 16GB 3000MHz, Corsair SF600 V2, ASUS GeForce GTX 1070 ROG Strix, Corsair Force MP510 960GB, Samsung 850 EVO 250GB & OCZ Vector 256GB, ASUS VG248QE & DELL U2312HM
📱OnePlus 6
🏍️ 2018 Kawasaki Ninja 650

Permalänk
Skrivet av flaxehytt:

Nyskick borde väl innebära just det? Nyskick.

Produkten inte ska vara skadad på något sätt. Ingen repa, sprucket glas, ingen som ritat med tuschpenna som inte går bort mm. Det ska helt enkelt inte synas att produkten använts i någon/några dagar, den ska se ut som ny.
Och detsamma gäller kartongen, den ska vara öppnad "försiktigt" och inte med våld. Med andra ord ska den också se ut som nyskick.

Att öppna en mobil kartong utan att förstöra den är det nog inget problem med. Men däremot så brukar jag vara lite fundersam om kartongens nyskick om man köper en produkt som är förpackad i dom här plast "kartongerna" med hoppressade kanter... ibland helt omöjligt att öppna dom trots våld.

Jo, men jag menar om deras definition utav nyskick är en ej öppnad produkt.

Permalänk
Skrivet av Skinnsoffa:

Jo, men jag menar om deras definition utav nyskick är en ej öppnad produkt.

Sant.

Hittade detta på konsumentverkets hemsida:

Citat:

Du får inte använda det som du köpt
om du ska lämna tillbaka det på öppet köp.

http://www.konsumentverket.se/Lattlast/Vad-ar-oppet-kop/

Låter inte speciellt bra för din/hennes situation

Så det är nog lika bra att kontakta mediamarkt direkt om detta och hoppas dom är snälla

Visa signatur

🖥️ Gigabyte Aorus B450I Pro (mITX), AMD Ryzen 5 3600, Corsair Vengeance LPX 16GB 3000MHz, Corsair SF600 V2, ASUS GeForce GTX 1070 ROG Strix, Corsair Force MP510 960GB, Samsung 850 EVO 250GB & OCZ Vector 256GB, ASUS VG248QE & DELL U2312HM
📱OnePlus 6
🏍️ 2018 Kawasaki Ninja 650

Permalänk
Medlem

Öppet köp brukar inte gälla produkter som är kopplade till ett abonnemang, tyvärr. Men som sagt, Media Markt kanske är snälla

Edit: Saxat från Media Markts hemsida:

Citat:

Öppet köp

Du har alltid 30 dagars öppet köp hos oss på Media Markt. Förutsättningen är att du har kvar ditt originalkvitto och att produkten & dess förpackning är i nyskick.

När du handlar i vår Webb-shop räknar vi 30 dagar från den dag du tog emot din produkt.

Öppet köp gäller ej på abonnemangsknutna produkter, värdebevis & förbrukningsvaror.

Mjukvara, spel, film, musik & mobiltelefoner tar vi endast tillbaka i obruten förpackning.

Visa signatur

Cooler Master MasterCase 5 || Asrock X99M Extreme4 || i7-6800K || Antec KÜHLER H1200 PRO || 16GB Corsair Vengence DDR4 3000MHz || Samsung 840 EVO 1TB || Asus ROG Strix GeForce GTX 1080 || Antec 620w High Current Gamer

3 st HP LP2475w || Logitech G710+ || Razer Diamondback

Permalänk
Medlem

Jag skulle inte tagit tillbaka den, var ett tag sen jag stod som säljare eller butiksansvarig dock.

Fundera på om du själv accepterat din flickväns telefon som ny om de i butiken försökt sälja den som just det, ny?

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorg:

Jag skulle inte tagit tillbaka den, var ett tag sen jag stod som säljare eller butiksansvarig dock.

Fundera på om du själv accepterat din flickväns telefon som ny om de i butiken försökt sälja den som just det, ny?

Bra poäng, men jag skulle kunna tänka mig att köpa en 3 dagar använd lur till något rabatterat pris, och den mellanskillnaden kan man ju betala, så att man faktiskt får lite konsekvenser av att man var lite för hastig, men att man ändå inte behöver behålla en pryl man inte vill ha.

Alltså, så länge säljarna är öppna med att de har en lite använd variant (också), så tror jag nog att det finns folk som kan tänka sig en sådan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DeeJay1:

Öppet köp brukar inte gälla produkter som är kopplade till ett abonnemang, tyvärr. Men som sagt, Media Markt kanske är snälla

Edit: Saxat från Media Markts hemsida:

du skulle ha satt Mjukvara, spel, film, musik & mobiltelefoner tar vi endast tillbaka i obruten förpackning.

Visa signatur

Define R3, GA-Z97X, i5 4690k, 8GB Corsair, GTX780

Permalänk

Har säljaren på Mediamarkt sagt att SG4:an är bättre än iPhone5:an så bör det vara byte, då den inte är det i detta fallet. Är det pojkvännen som sagt det så är det knivigare.

Om de inte vill ta tillbaka den så kan ni ju höra om de kanske har något demoexemplar av iPhone5 ni kan byta mot och om de inte har i den här butiken kanske i någon annan av deras butiker?

Visa signatur

NO MAAM

Permalänk
Avstängd

Annars kan ni ju sälja samsungen och försöka köpa en ip5 kontant, lite omständigare men...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Mewonswe:

Beroende på personal. Media markt brukar vara rätt snälla när det gäller sånt. Dock är S4an en mycket bättre telefon.

Storlekarna börjar bli bizarra. Smart tjej som inser faktum. Valet av iPhone är en annan fråga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anonymous FTW:

Har säljaren på Mediamarkt sagt att SG4:an är bättre än iPhone5:an så bör det vara byte, då den inte är det i detta fallet. Är det pojkvännen som sagt det så är det knivigare.

Var står det att någon sagt till tjejen vilken telefon som är vad? Måste någon ha sagt något, eller varför gör du det antagandet? Hon kan inte själv ha valt telefon och sedan kommit fram till att den inte passade henne?

Sedan undrar jag hur man vet vilken av de två som är bäst? Kan du avgöra det? Eller har det med smak, behov och tycke att göra?

Sedan undrar jag om du vet vilken av de två som sålt bäst, och isåfall varför?

Permalänk
Skrivet av Telepati:

Var står det att någon sagt till tjejen vilken telefon som är vad? Måste någon ha sagt något, eller varför gör du det antagandet? Hon kan inte själv ha valt telefon och sedan kommit fram till att den inte passade henne?

Sedan undrar jag hur man vet vilken av de två som är bäst? Kan du avgöra det? Eller har det med smak, behov och tycke att göra?

Sedan undrar jag om du vet vilken av de två som sålt bäst, och isåfall varför?

Det står i mitt inlägg som du citerat. Någon måste inte ha sagt något, vart kan du läsa att ingen har sagt något?

Ja jag kan avgöra det av inlägget TS skrivit, eftersom SG4 är för stor mobil så kan den aldrig bli bättre i aktuella fallet.

Visa signatur

NO MAAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anonymous FTW:

vart kan du läsa att ingen har sagt något?

Jag utgår ifrån det som står och det står inget om att någon sagt till henne.

Med din logik så kan allt som inte står ha inträffat? Ok, hennes syster borde inte ha rekat en S4.

Permalänk
Medlem

Media Markt har öppet köp mot obruten förpackning. Sen skriver dem luddigt på sidan..

Visa signatur

Prylar är gott.. och nyttigt.

Citera gärna så hittar jag tillbaks!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kibbey:

Media Markt har öppet köp mot obruten förpackning. Sen skriver dem luddigt på sidan..

De flesta har väl öppet köp en viss tid mot återlämnande av obruten förpackning. Är förpackningen dock bruten så skall man vara jäkligt tacksam om köpet får gå tillbaka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Telepati:

De flesta har väl öppet köp en viss tid mot återlämnande av obruten förpackning. Är förpackningen dock bruten så skall man vara jäkligt tacksam om köpet får gå tillbaka.

Givetvis, 30 dagar.

Visa signatur

Prylar är gott.. och nyttigt.

Citera gärna så hittar jag tillbaks!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kibbey:

Givetvis, 30 dagar.

Det är väl det vanliga, ja. Men man kan lätt tro att man alltid får byta tillbaka en helt orörd pryl, men det är inte säkert, då det inte finns något lagstöd för det. Öppet köp är något som butiken själv bestämmer.

http://www.konsumentverket.se/Lagar--regler/Din-ratt-som-kons...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anonymous FTW:

Det står i mitt inlägg som du citerat. Någon måste inte ha sagt något, vart kan du läsa att ingen har sagt något?

Ja jag kan avgöra det av inlägget TS skrivit, eftersom SG4 är för stor mobil så kan den aldrig bli bättre i aktuella fallet.

Så du menar att flickvännen inte fick se telefonen i butik? När hon kom hem och öppnade förpackningen kände hon sig lurad?

Det skulle aldrig hålla, aldrig. Självklart har hon fått känna på en i butik, att hon senare bestämt sig för att den är för stor kan ingen annan klandras för.

För övrigt tror jag att hon lätt skulle kunna vänja sig vid storleken på den, den är obekväm i någon vecka men efter det har jag inte stört mig på det en enda gång.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Skrivet av Yorg:

Så du menar att flickvännen inte fick se telefonen i butik? När hon kom hem och öppnade förpackningen kände hon sig lurad?

Det skulle aldrig hålla, aldrig. Självklart har hon fått känna på en i butik, att hon senare bestämt sig för att den är för stor kan ingen annan klandras för.

För övrigt tror jag att hon lätt skulle kunna vänja sig vid storleken på den, den är obekväm i någon vecka men efter det har jag inte stört mig på det en enda gång.

Mycket troligt fick hon känna på båda mobilerna, mobiler med larmdosa monterad dessutom. Säljaren kan ju ha sagt som dig att "storleken vänjer du dig vid" men efter tre dagar så tycker hon fortfarande den är för stor. Vidare vill hon byta så är det ju bättre ju fortare hon kontaktar butiken och inte väntar ut att det ska "kännas bättre".

Samtidigt så står det inte i tråden att hon fick känna på mobilerna och här har vi fått lära oss att det som inte står det kan inte ha hänt.

Visa signatur

NO MAAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skinnsoffa:

*

Hur gick de?

Visa signatur

citera gärna så jag hittar tillbaka!

Permalänk
Medlem

Ett tips för framtiden är att köpta sådana här produkter via nätet. Då får du öppna och testa produkten försiktigt, men byta den inom 14 dagar. Undantag för detta är förbrukningsvaror som batterier, datorspel osv. Dessutom sparar man oftast lite pengar också

Lite mer exakt hur gick det till vid köpet? Var det en säljare som fick henne att köpa den? Är det bara telefonen eller med abb?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk

Så vitt jag vet är NetOnNet de enda som tar emot mobiltelefoner där man satt i och laddat batteri osv.
Säga vad man vill om just NetOnNet men jag har bytt/ångrat mig några gånger gällande mobil och tv osv där. Aldrig varit något problem. MediaMarkt har jag andra erfarenheter utav tyvärr. Måste jag köpa ngt på MM så köper bara saker som jag vet jag inte kommer vilja nyttja garantin på. Riktig skitbutik enligt min mening. Så hemskt billiga är dem inte heller. Hoppas det löser sig med telefonen, även om jag har svårt att tro att MediaMarkt skulle ta emot den. =( *Håller tummarna att de gör ngt helt oväntad och faktiskt tar emot den*

Permalänk
Skrivet av Anonymous FTW:

Mycket troligt fick hon känna på båda mobilerna, mobiler med larmdosa monterad dessutom. Säljaren kan ju ha sagt som dig att "storleken vänjer du dig vid" men efter tre dagar så tycker hon fortfarande den är för stor. Vidare vill hon byta så är det ju bättre ju fortare hon kontaktar butiken och inte väntar ut att det ska "kännas bättre".

Samtidigt så står det inte i tråden att hon fick känna på mobilerna och här har vi fått lära oss att det som inte står det kan inte ha hänt.

Det är helt orelevant egentligen, i butik har du inte mer rätt att få byta en använd telefon bara för att du valt att köpa den innan du känt på telefonen. Kan du inte avgöra hur den känns med en larmdosa på? Köp den inte, gå till en annan butik, eller beställ från nätet, där du faktiskt har 14 dagars ångerrätt trotts att den är öppnad och använd, så länge den är försiktigt öppnad och använd, ingen har tvingat henne att köpa telefonen där.

Att säljaren skulle övertygat henne om att köpa en telefon som inte passar henne håller heller inte riktigt som argument, möjligen om man hade det inspelat, men det är fortfarande en så fånig grej, som att du provar en tröja du tycker är asful, men säljaren föreslår att den kanske ser bättre ut om några dagar och då köper du den i alla fall.

Nej, detta spår leder ingenstans, så är nog bättre att lägga ner det.

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem

Går det att köpa en mobil online (Webhallen), testa den några dagar och skicka tillbaka om man inte är nöjd? Inget abonnemang och betalar allt direkt.

Visa signatur

Klicka på citera när du ska svara någon!