Skrivet av Zotamedu:
Det beror helt på spelet. Jag kör mycket Planetside 2 som är ett MMOFPS och där säger K/D i princip ingenting av flera anledningar. Det är primärt ett mått på skicklighet om man tittar på arena death match. Då är det enda målet att döda alla motståndare på en karta. Börjar man titta på FPS där man har specifika uppdrag att klara så börjar K/D bli mindre intressant. Du kan skjuta folk bäst du vill men om det andra laget plockar alla flaggor så är ju dina 1337 quickscopes skillz rätt meningslösa för du förlorade ändå.
Jo självklart, beror helt på spel, bara ta ArmA 3 som exempel, det spelet har absolut ingenting med att "döda" att göra, bara att ta sig från punkt A till B med sitt lag är en upplevelse. Syftade mest mitt svar på mitt tidigare inlägg där jag nämnde Call of Duty, Counter-Strike och Battlefield
Skrivet av Wrathborn771:
Min K/D ratio på BF3 är 1.53, med 25681 kills och 16764 deaths. Jag har en score/min på 648 points också, vilket jag tycker är bättre att använda till jämförelser än K/D.
Score Per Minute säger absolut ingenting, precis som W/L och Accuracy, dessa stats berättar 0,0 om hur duktig man är, endast "hur" man spelar, folk med hög SPM är oftast sämre spelare, då det lättaste sättet att få just det, SPM är att farma Operation Metro Conquest genom att kasta ut medkits och ammo boxes, då har du plötsligt 1500 SPM vilket är extremt orealistiskt, och även om du inte "exploitar" spelet så kommer du ha mycket orealistisk SPM bara du kör Assault, kasta ut lite medkits till ditt lag på t.ex. Grand Bazaar Conquest, så har du plötsligt 1000 SPM, även fast du har dött 20 gånger och dödat 5, bara står och ressar o kastar ut medkits till ett par nybörjare som dör gång på gång och inte gör något för laget.
Samtidigt kan en duktig spelare ta över ett objekt och hålla det hela rundan så dom vinner, få 25-1 i stats men bara ligga på 400 SPM, då är han dålig enligt dig?
Desto högre Accuracy tyder också ofta på att en spelare är sämre, är inte tillräckligt säker för att skjuta på långa avstånd, eller inte vet hur man hanterar burst, det blir få encounters och de flesta av dom på nära håll, dvs accuracyn går upp.
Jag har endast 17% och det är för att jag lägger ner cover fire, pre fire, burstar endast och tar skott på ovanligt långa avstånd för jag vet att jag kan träffa, och då får jag också många fler kills därav min K/D, men min Accuracy är betydligt lägre än mångas.
W/L är ett "skämt" i Battlefield 3, så fruktansvärt obalanserat spel, finns ingen auto team balance what so ever, finns script men dom funkar inte i huve taget, 75% av servrarna så dominerar ena laget, helt omöjligt att vända på det ensam, även om man kör Tank och får 50-0 så räcker det knappast för att vända.
Folk med hög W/L kör oftast Squad Rush m.m. där man har betydligt mer kontroll, där man faktiskt vinner om man är bättre på spelet. En sån spelare kan ha 3-4 W/L utan problem, medans någon som kör Large Conquest och Rush endast har 2, säger det att ena personen är bättre än den andra? Nope, helt meningslös stat.
Den absolut enda staten som säger något i BF3 är K/D, och givetvis kan man inte stirra blint på det, man måste ta ett steg bakåt och titta på hela profilen, om K/D Ration faktiskt stämmer, hur den har blivit det den visar.
Skrivet av dysenteri:
Hög KD säger väl bara att man spelar mot folk som är sämre än sig själv. Möter jag t.ex bara nybörjare i BF3 så kommer det inte vara svårt att ha en hög KD, men betyder det att jag är "bra" då eller?
Om man spelar mot någon i sin egen skicklighetsnivå så kommer man garanterat inte att ha över 3 i KD, utan snarare runt 1-2.
Vem är då bäst? Personen som har 4.8 i KD på grund utav att han möter kasst motstånd, eller killen som spelar i toppligan, men snittar 1.4 KD eftersom han möter likvärdigt skickliga spelare?
KD != Skicklighet.
Sen är det så olika från spel till spel (game modes spelar också in), att det inte går att jämföra.
Men jag skulle vilja se alla dessa "KD är skill, jag är skitbra för jag har 3.9 i BF3"-kids spela ett par rundor i Quake Live och kliva ut med samma stats.
Nästan alla som spelar Battlefield 3 är casuals, spelet har ovanligt låg skill cap, så är man en bra FPS spelare så har man automatiskt hög K/D.
Skrivet av dysenteri:
Möter jag t.ex bara nybörjare i BF3 så kommer det inte vara svårt att ha en hög KD, men betyder det att jag är "bra" då eller?
Ehm, ja? Möter du en hög nybörjare, och du lyckas ta kål på allihop och du får hög K/D, då betyder det ju precis det.. att du är bra, är du nybörjare och möter nybörjare så får du inte 5 K/D
Skrivet av dysenteri:
Vem är då bäst? Personen som har 4.8 i KD på grund utav att han möter kasst motstånd, eller killen som spelar i toppligan, men snittar 1.4 KD eftersom han möter likvärdigt skickliga spelare?
Dom är precis lika bra? Har en person 4.8 K/D i public game, att han då får 1.4 K/D mot likvärdigt skickliga spelare som han själv, makes sense? Alla dom skickliga spelarna skulle ha 5 K/D i public game.
Skrivet av Lasergurka:
Verkar som att man får börja länka till sin battlelog för att folk ska tro på att man är "proffs" och har en KD över 2
Kom igen nu, det är ändå bara 100 pers som sagt att de har en KD över 2, det är inte direkt alla på swec
2-3 K/D är ingenting, i Battlefield 3 så säger det mig att personen har spelat FPS förut, och vem har inte det? Jag har spelat FPS i 15 år, kört BF3 i ESL och smekt sponsrade proffs som dagismat, och jag har 6-8 K/D i Team Deathmatch, problemet med Battlefield 3 är att skill cappen är så låg, så det finns inte direkt något sätt att stå ut från mängden som i CS t.ex, inte konstigt att BF3 aldrig fick e-sport stöd, spelet är inte gjort för det, endast gjort för att tjäna pengar på, roffa åt sig CoD spelare, och dom lyckades.
Exempel på random runda jag sparade för år och dar sedan, 9.38 K/D
Och ja, denna tråd var ganska pointless, då det beror helt på vilket spel och vilket game mode, nu pratar vi om hundratals olika scenarion, dvs pollen betyder absolut ingenting.