Permalänk

Speldator 16000

Hej kära medlemmar. Det är dags att gå över från konsol till pc. Jag har inte någon som helst koll på vilka komponenter som passar, därför behöver jag er hjälp.

Det jag skulle vilja ha i min dator är

*intel 4770K

*gtx 780 (alt. förslag på kommande grafikkort eller ett kort ni tycker är mer prisvärt just nu) Finns det två billigare kort som presterar bättre i sli/cf än ett 780 så har jag inget emot det.

Resten lämnar jag till er, dvs

*Svart chassi med fönster (har kikat på fractal desing r4 fönster, vet inte hur pass bra det är)

*ramminne

*nätagg

*Hårddisk 1TB

*moderkort med möjlighet för sli/cf

Inget os eller dvd-rom behövs i detta paket.

Nu vet jag inte om 16000 räcker för ett sådant paket, skulle det inte göra det så hade jag uppskattat om någon kunde slängt ihop ett helt nytt med samma budget.

Ber om ursäkt om jag missat något och för ev. felstavningar/upplägg.

Mvh

Permalänk
Hjälpsam

Ett första försök, tror jag fick med alla krav http://www.inet.se/kundvagn/visa/3777060/2013-08-26

Permalänk

Tack för ett snabbt svar Behövs ssd direkt för att maxa prestandan eller är det något man kan inhandla senare ? En fråga angående 780 om du orkar svara. Tycker du att det är ett prisvärt kort eller finns det bättre alternativ. Jag köper gärna ordentliga grejer direkt så att jag inte behöver tänka på att uppgradera något på ett bra tag.

Permalänk
Hjälpsam

Jag personligen tycker det är bökigt att köpa SSDn senare o flytta OS o allt nödvändigt till den. . . man kommer väldigt långt på ett GTX770, men fick in ett GTX780 i budget så tog det. .. . prisvärt är en svår fråga, det är ett jäkligt bra kort o jämför man med titan är det grymt prisvärt, jag är inte jätteförtjust i SLI lösningar.

Vill du banta korgen finns det billigare moderkort, PSUer att välja. . . .man kan börja med 8Gb minne mm

Permalänk

Tack för att du tar dig tid att svara :). Det är som sagt mitt första bygge så vill gärna att blir rätt.

Vad tycker du om en cf lösning med dubbla 7970 ?

Surfade lite forum och såg att många föredrog 2x7970 framför 1x780

Skulle det innebära högre kostnader (utöver de 1500kr extra för dubbla kort )? tänker främst på bättre kylsystem för att hålla temp nere, starkare nätagg, större chassi och moderkort ? eller hade samma komponenter som du valt klarat av att driva två 7970 ghz vapor x, utan flaskhalsar ?

Permalänk
Hjälpsam

Jag är inte bra på SLI/CF lösningar då jag aldrig gillat/testat det själv. . .

Dubbla HD7970 är rätt tjockt, så man får kolla upp att moderkortet kan ha två så tjocka kort....

PSUn jag valt driver dom lätt, chassit är jag osäker på hur trångt det bli, dvs hur nära PSUn det nedre grafikkortet hamnar