Lappis till flickvännen (Simsdator)

Permalänk
Medlem

Lappis till flickvännen (Simsdator)

Jag ska hitta en passande dator tilll min flickvän, hennes krav är:

- Klara Sims 3 med expansioner
- 15.6"
- 6000kr i budget (hon är ej villig att lägga ut mer)

De två datorerna som var verkar vettiga är en Acer Aspire V3 och en Toshiba Satellite P50
Den mest märkbara skillnaden är att Acerdatorn kör på en I5 3210m med en GT710m, och att Toshibadatorn kör på en I7 4700MQ med HD4600.
Så då är min fråga vilken hon bör köpa? Jag tänker att The Sims 3 inte bör vara allt för krävande, dock så tänker jag att köra det i 1080p kan bli jobbigt för ett integrerat grafikkort. Jag tänkte dock att en 4gen I7a processor kommer hålla ganska mycket längre som en surfdator jämfört med en gen3 I5a

Visa signatur

RTX 3070 || Ryzen 5600X || 32GB 3600MHz || PCIe SSD goes BRRRRR

Permalänk
Medlem

SIms 3 är skrivet av apor, och ju fler expansioner desto apigare blir det. Man kan tycka att prestandakraven borde vara låga, men av erfarenhet av att uppgradera min sambos stationära maskin just för att få Sims 3 att inte gå på knäna, så är det bäst att välja den maskin som har så mycket prestanda det bara går.

HD4600 är inte mycket att hänga i granen, men jag har ingen aning om GT710m är så mycket bättre tyvärr.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Jag hade nog kollat på exempelvis asus_k56cb-xo358h_156-i5-3337u-8gb-500gb-gt_740m-win_8

Som tidigare nämnde så är GT710 och HD4600 inte mycket att hänga i granen, kolla gärna här för mer information http://www.notebookcheck.net/Mobile-Graphics-Cards-Benchmark-List.844.0.html

Permalänk
Hedersmedlem

Du ska inte köpa någon av de där. De har alldeles för klen grafik.
Jag rekommenderar denna som har ett grafikkort som fixar spel hyffsat: http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/180716-lenovo_g500_15...

Edit: Datorn ovan fixar Sims 3 fullgott, men datorn som WivouZan länkar till ovan är bättre. Det är mest frågan om man vill ha bästa datorn för 6000kr eller om man vill ha billigaste datorn som fixar Sims 3.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Tror det blir problem med en laptop på 6000kr. Sims 3 är riktigt dåligt optimerat.

Visa signatur

Ryzen 1800x, Sapphire nitro+ radeon rx vega 64, LG 24" 3840x2160@60 Freesync

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Wuzu:

Tror det blir problem med en laptop på 6000kr. Sims 3 är riktigt dåligt optimerat.

Nejdå. Köpte en dator till min dotter för strax under 5000kr. Hon kör Sims 3 som bara den. Tyvärr finns inte den modellen längre, annars hade jag rekommenderat just den datorn.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!