Fredagspanelen 62: Copyswede-förvirring, AMD prispressar, Ballmer lämnar Microsoft

Permalänk
Medlem

Skolfoto?

Visa signatur

"quod est pretiosa hodie,cras sit questus magis pretiosa"
#positive thinking

Permalänk
Medlem

Tycker ni ska köra alla tre samtidigt fast sittandes på stolar.

Visa signatur

"Trying is the first step towards failure" Homer

Permalänk

Köp http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/40199211/#/1019921... eller liknande stolar sätt er ner kanske zooma ut kameran lite så man får med hela er om ni sitter. Ser mycket mer avslappnat ut sittandes.

Syndes att Jacob var lite nervös men tyckte han gjorde ett bra jobb ändå!

Permalänk
Medlem

Angående LG's 5,5 tumsdisplay med QHD så vill jag påstå att det inte alls är en dum ide.
Faktum är att ju mindre dom kan göra skärmarna med högre upplösningar är bra för det öppnar upp för framtida lösningar där du kan fästa skärmen framför ansiktet och kolla på TV som om du satt hemma med en 100 tums tv.

Det kräver ju förståss någon form av speciallins för att kunna fokusera på bilden utan att det blir suddigt.
Men det är bra för till exempel Oculus Rift också med mer utveckling åt det hållet. Jag ser fram emot QHD i Oculus Rift, allt annat kommer kännas kantigt eftersom den effektiva skärmstorleken blir ENORM i den.

Visa signatur

Chassi: Svart, PSU: 230 volt, Moderkort: Stort, CPU: Med fläkt, Minne: Tappat, GPU: Klarar MsPaint jättebra, Hårddiskar: Stor och liten, Mus: Med rullhjul, Tangentbord: Svenskt, Skärm: Platt

Permalänk
Avstängd

Skönt att fredagspanelen är tillbaka!

Visa signatur

Asus Maximus IV Gene-Z - Intel Core i7 2600K - Corsair Vengeance 1866 MHz 4x4 GB - Asus GTX 670 DirectCU II
BenQ XL2410T - Zowie AM - Zowie Swift - Qpad MK-85

iPhone 5S - iPad Air

Permalänk
Medlem
Skrivet av nME:

Fint med nytt ansikte.
Men.. det är helt ok att plocka fram strykjärnet innan man tänkt vara med i video som ska ses av tusentals folk.. =p

Trodde jag skulle ha sett det i 50% av kommentarerna! Helt klart något att tänka på till nästa gång. Tror inte vi behöver nämna några namn :).

Mycket bra fredagspanel!

Tummen upp.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Morlock_72:

Hej Jacob,

Du är nästan lika bra som Emil o Jonas fast du haft klart mindre kameravana, samt att du inte har en stockholms (rikssvenska) acce...

Stopp, paus, halt, för helvete. Stockholmska är INTE rikssvenska.

Rikssvenskan är neutral och dialektlös.

Visa signatur

:¨·.·¨:
`·.  Det spelar ingen roll vad du än säger för min Mac är bättre än din PC.

Permalänk
Hedersmedlem

Bra jobbat Jacob, kul att du är med i rutan! Siriously!

Permalänk
Inaktiv

Jonas med chassi.. Emil med sin uppdateringsfrekvens.. Jacob med underklockad cpu.. får vi läsa en komplett guide för fanless htpc inom snar framtid?
Oavsett, det är uppskattat att Jacob ställer sig framför kameran!

Permalänk
Medlem

Jonas -Ska ja stämma apple? Jacob Gör de! -Ah d kommer säkert gå skiitbra.. Det där va bra skön ironi:)

Visa signatur

Abit Ic7-G MAXIII, Pentium 4 HT 3200Mhz, Kingston ValueRam PC3200C3 2x1GB,ATI Radeon 9800XT, Maxtor Diamondmax 80GB 7200, Antec Super Lanboy.

Permalänk

Läst igenom forumet tror jag iaf, men ingen reagerar
HUR LÅNG ÄR JACOB?

Permalänk

inget illa menat blev bara poff OJ

Permalänk
Medlem

Mycket bra jobbat Jacob!

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

Härligt att se Jacob i rutan. Undrar vad de fick hota/locka med för att han skulle ställa upp på det. Och som många andra redan skrivit. Hur lång är han? Jag trodde tidigare att Jonas och Emil var normallånga men ge dvärgarna en pall att stå på nästa gång Kung Jacob är med i panelen

Permalänk
Medlem

GTX 780 Lightning, 800A Hörde jag verkligen rätt???!

Permalänk
Medlem
Skrivet av FeedHurley:

Ledsen att säga det men tyvärr är Jacob inte rätt man att stå framför en kamera och vara i centrum. Han är säkert duktig på det han/ni gör och väldigt trevlig men låt han stå bakom kameran nästa gång.

Men hallå det tar tid att vänja sig vid sånt. Jonas och Emil var rätt awkward i början.

Visa signatur

Speldatorn:
Fractal Meshify C | Phantek AMP 1000W PSU | AMD 5800X3D | Noctua NH-U14S | 32GB RAM | AMD Radeon 7900 XTX | Pro-Ject Pre Box Digital S2 | Beyerdynamics DT 900 Pro X | LG 27GP850 / Samsung 27G60SD QD-OLED |

Permalänk
Medlem

ni glömmde lillebror http://www.inet.se/produkt/5308727/amd-fx-9370-8c-4-4ghz-am3-... amd-fx-9370 4,7 GHz i turbo och inget delidande för 2118kr . den måste ju va riktigt prisvärd om man vill ha en bra prolle utan att klocka som funkar till både streaming å gaming.

Visa signatur

BlackJava - Svart bälte i kundkorg ;) :P

Permalänk
Avstängd

Eeeh What? Den här mannen är väl vår älskade Emil Björklund? Eller?
Vem är Emil Åkered?

Permalänk
Medlem

Jacob ftw!

Visa signatur

AMD Ryzen 5 9600X :: AMD Radeon RX 9070 16GB :: Kingston FURY Beast 32GB 6000MHz CL30 :: Kingston Fury Renegade 2TB :: MAG401QR

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon179444:

http://www.sweclockers.com/image/red/2011/01/31/IMG_6103.jpg?...

Vem är Emil Åkered?

Gifte inte han sig?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon179444:

http://www.sweclockers.com/image/red/2011/01/31/IMG_6103.jpg?...

Vem är Emil Åkered?

Han tog sin frus efternamn samma goa gubbe

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gaming: Asus P8P67, Intel i5-2500k, Asus 7970 DCII, 8gb ram, 300gb velociraptor
Server: Asus Rampage II, Intel i7-980x, 6970 ref, 30gb ram, SASUC8I + 8st 2tb diskar + 1st 128gb SSD

Permalänk
Avstängd
Skrivet av kufra:

Han tog sin frus efternamn samma goa gubbe

Jaha. Han bryter könsroller också. Respekt!

Permalänk
Medlem

Undra om Gates kommer synas mer nu när inte Ballmer gör det ?

Visa signatur

Desktop Chassi: Fractal Design Node 304 - MB: Asus PP8Z77-I DELUXE - CPU: Core i7 2600k - Ram: 8Gb Vengeance - Video: Nvidia GTX 680 - SSD: Vertex 4 256Gb - Kylning: Innovatek+EKWB - OS: Windows 7 Pro 64bit SP1 - Skärm: Asus MS238h
Media EEEBox 1501P - Proj: Optoma HD200X - Fjärr: Logitech Dinovo
Laptop Samsung 900X3A

Permalänk
Medlem

Tycker Jacob va charmig

Permalänk
Entusiast

Riktigt rolig fredagspanel!
Jag gillar det lite flummigare formatet. Jag menar, vi har ju ändå redan läst nyheterna under veckan så det måste ju inte vara superseriöst

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Brukar inte vara den som kommer med kritik eller negativ återkoppling, men detta var dock så tramsig och flamsig fredagspanel att jag pinades igenom. Förhållandet nyheter/fakta till flams slog alla tidigare rekord och innehållsmässigt så kunde den gjorts på 15 minuter.

Ni ville ha förbättringsförslag. Allt är väldigt individuellt, och säkert många som tycker precis tvärt om, men personligen så önskar jag att ni skulle försöka att flamsa/fjanta mindre och vara lite mer professionella. Mer intressanta nyheter och fakta helt enkelt, eller skär ner på tiden och gör en kortare video om ni inte har så mycket vettigt att säga.

mvh,
martin

Det är ju det som är lite av charmen med det i mitt tycke. Ger en annan accent och färg på det hela, så länge som det inte går över styr.

Har inte haft tid att titta på allt som sades i denna fredagspanel (och kan således inte göra en bedömning), men i övriga fredagspaneler har det legat på en bra nivå i relation till det koncisa och faktuella.

Permalänk
Entusiast

Ni har vänt på privatkopieringen. Det är inte som tack för att vi betalar avgiften som vi får privatkopiera. Rätten att privatkopiera först och den gäller andra verk än bara film och musik. STIM blev dock lite ledsna över detta och krävde en ersättning för den påstådda inkomstförlusten som privatkopieringen innebar. Rätten att kopiera verk för privat bruk gäller till exempel bilder och foton så det är fritt fram att ta precis vilka bilder som helst från internet och skriva ut dem i gigantiskt format och du behöver inte säga något till upphovsrättsmannen. Det är så lagen är skriven och det är få fotograder som tycker det är dåligt.

Så det är alltså musik- och filmindustrin med STIM i spetsen som har skaffat sig specialbehandling utöver den vanliga lagen.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Avstängd

Kul med lite omväxling men ni måste jobba lite med att få ner tiden på fredagspanelen. Skulle tro att ca 30 minuter vore lagom med samma innehåll men utan repetitioner och kommentarer om er själva och hur/vad ni just sade.

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av MartenKL:

Kul med lite omväxling men ni måste jobba lite med att få ner tiden på fredagspanelen. Skulle tro att ca 30 minuter vore lagom med samma innehåll men utan repetitioner och kommentarer om er själva och hur/vad ni just sade.

Fast då blir vi i princip nyhetsuppläsare, vilket vi inte har något intresse av. Helt enkelt ett annat format.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje -> R7 5700X3D - Prime B450-Plus - RX 7900 XTX - 32 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Skrivet av pixelpuke:

Stopp, paus, halt, för helvete. Stockholmska är INTE rikssvenska.

Rikssvenskan är neutral och dialektlös.

Och var exakt i Sverige kan vi höra denna "neutrala och dialektlösa" svenska om inte i Sveriges huvudstad?