Anmäl dig till Roborock Challenge!

Fredagspanelen 62: Copyswede-förvirring, AMD prispressar, Ballmer lämnar Microsoft

Permalänk
Medlem
Skrivet av FeedHurley:

Ledsen att säga det men tyvärr är Jacob inte rätt man att stå framför en kamera och vara i centrum. Han är säkert duktig på det han/ni gör och väldigt trevlig men låt han stå bakom kameran nästa gång.

Det ger sig med tiden. Bara att kolla in de första filmerna med Emil och Jonas på Sweclockers Youtube kanal.

Visa signatur

Mac, Fender och synthar...

Permalänk
Medlem
Skrivet av KTL:

47:ans svar hjälpte i alla fall mig. Panelen rullar felfritt nu. Du har kanske svaret på varför det är som det är i början av tråden också.

Hjälpte inte mig Men tack i alla fall!

Hjälpte att köra via en gratis online Proxy.

http://www.proxfree.com/

Visa signatur

AMD 9800X3D ▪ MSI B850 Tomahawk Max ▪ Corsair 32GB 6000MT/s CL28 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define North XL ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Medlem
Skrivet av FeedHurley:

Ledsen att säga det men tyvärr är Jacob inte rätt man att stå framför en kamera och vara i centrum. Han är säkert duktig på det han/ni gör och väldigt trevlig men låt han stå bakom kameran nästa gång.

Kameravana tar tid! Emil, Jonas var heller inte klockren i början. Utan träning så är alla barn i början! Dock tycker jag Jacob är otroligt duktig och intressant i de han säger om de han kan! De han kan är han jävligt påläst på och lika petig som jag och många fler är vad gällande kvalité och hur saker ska vara. Detta gillar vi och en stor push !

Tycker de börjar bli tjatigt om detta nu. Önskar de kom in en gotländsk eller dansk som snackar som tusan under alla klipp! Då kan vi norrlänningar ha åsikter

Permalänk
Medlem

Smartvideo plugin för dom som använder Firefox kan hjälpa youtube buffering problem ibland. Sagts ofta men säger de igen...

Permalänk
Medlem

Ni borde fixa en innehållsförteckning för era fredagspaneler imo, så slipper folk spola igenom om det är något speciellt som dom vill lyssna på.

Visa signatur

Fractal Design R6 | ASUS ROG STRIX z390-F | Intel i7 9700K | 32GB 3000Mhz Corsair CL15 | GeForce RTX 2080 TI OC | Asus PG278QR | Logitech G Pro X Superlight | Q-Pad MK-85

Permalänk
Datavetare

Verkar som väldigt många missförstått vad det är som Steve Ballmer menar när han tycker Vista var hans största misslyckande. Det han säger var att de öste in så enormt mycket arbetstid i något som i slutändan man fick skrota, det han refererar till då är Longhorn och inte Vista.

Man jobbade runt 3 år med Longhorn som skulle bli Windows för framtiden där alla system APIer och grundläggande systemkomponenter skulle vara baserad på "managed code". Det enda man fick ut av allt det jobb man plöjde in i detta projekt var att: "managed code" är inte lämplig val för grundläggande systemkomponenter då dessa måste vara extremt resurseffektiva och högpresterande då allt annat som körs på systemet beror av dessa.

Detta är vad Herb Sutter (ansvarig för C++ delen i Visual Studio) anser om Longhorn (detta sades i samband med Microsoft Build-konferens 2011)

Citat:

Before moving into these scenarios, the talk focuses on the subject of managed languages. Mr. Sutter referenced Windows “Longhorn”, and its attempt to push managed languages as a first class citizen in Operating Systems. He evoked a quote of the time stating that “All new Windows APIs would be managed”.

However, as the OS was being developed, they realized that managed languages didn’t have the performance, deployability or serviceability (among others) required to develop an Operating System. That’s why Windows nowadays is all C and C++ and will probably stay that way.

Länk Tycker dock uttalandet är fel på en punkt, problemet var inte språket C# det var plattformen .Net, med en annan plattform skulle C# definitivt kunna användas som ett språk för OS (Microsoft research har faktiskt gjort ett sådant som använder ett subset av C#).

Ett kanske än större problem (säger kanske då jag inte känner någon på C#/.Net delen av Microsoft, så har bara hört kernel-gruppens version) är att kernel-gruppen var inte speciellt förtjust i att man pushade .Net så hårt och det blev väldigt mycket "vad var det vi sa" och än sämre stämning mellan dessa grupper efter Longhorn. Och det blev ett till "vad var det vi sa" i samband med VM6 -> WP7 -> WP8. WM6 och WP8 kör båda "native kod" (även om man skriver C# på WP8 så kompileras det maskinkod och inte till MSIL, man kör heller inte .Net utan man kör WinRT som i grunden är ett C++ API baserat på COM).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av FeedHurley:

Kolla på dom första panelerna med jonas och emil. Minns att jag tänkte likadant då men dom har kommit långt sen dess...

Jonas & emil vill inte göra panelen i resten av sina liv, hur skulle dom kunna? De letar efter någon som kan ta upp deras mantel efter dom.

Visa signatur

Intel 9700 i7@4.7GHz | LG55G920V | Silverstone Raven RV02 | Thermaltake MAX | Asus TUF 3080 OC | g-string 32GB RAM 1833mhz | Hyper 880W Gold | Intel 9700 Pro mNVME 1TB |
Intel 2700K@4.7GHz | VIEWSONIC 4K PROJ | SILVERSTONE HTPC | Zalman 9900CCMAX | MSI GTX970 4096Mb SLi | Kingston 16Gb DDR3 1866Mhz | Windows 8 64 Bit | Hyper 880W Gold | LG BH10LS30 | Asus P8P67 Maximus IV Extreme| Samsung 840 Pro 256GB SSD | Acer

Permalänk
Inaktiv

Jonas och Emil ser så små ut när hunken Jacob är i bild. Personligen så är kombinationen Emil och Jacob min favorit i dessa dagar.

Permalänk
Medlem

Älskar Jacobs need for speed rörelse!

Permalänk

Mer Jakob i fredagspanelen!! Även om folk säger att han inte är bra framför kameran (vilket jag inte tycke!) så är han kunnig!

Visa signatur

Jag har Dyslexi! Det innebär att jag har läs- och skrivsvårigheter.
Fractal Design Define R3 | Phenom II 1090T (6 kärnor) 3,2GHz | Zalman CNPS-8700 NT Slim | Gigabyte GA-880GM-D2H (AM3) |
10GB ram G-skill (1333MHz) | Asus EAH 6870 DC | A-data SX900 128 GB | AXP agg.

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte Samsung Ativ q dissen från jonas och jakob?? det är den största hybrid/laptop nyheten på 10 år. stort ha begär. och dessutom handlar inte patent frågan om dubbla operativ utan om royaltys för android tack vare MS patents

Visa signatur

Intel 9700 i7@4.7GHz | LG55G920V | Silverstone Raven RV02 | Thermaltake MAX | Asus TUF 3080 OC | g-string 32GB RAM 1833mhz | Hyper 880W Gold | Intel 9700 Pro mNVME 1TB |
Intel 2700K@4.7GHz | VIEWSONIC 4K PROJ | SILVERSTONE HTPC | Zalman 9900CCMAX | MSI GTX970 4096Mb SLi | Kingston 16Gb DDR3 1866Mhz | Windows 8 64 Bit | Hyper 880W Gold | LG BH10LS30 | Asus P8P67 Maximus IV Extreme| Samsung 840 Pro 256GB SSD | Acer

Permalänk

Haha, vad fan. Jag har förbokat en XBOX One via forwarding-adress i USA (release mitten av november).
Har å andra sidan förbokat PS4 också. Får se vilken som kommer först...

Visa signatur

Home PC: ASUS Sabertooth Z87 | Intel I7-4770K @ 4.5 GHz | Corsair Dominator GT DDR3 2133MHz CL9 - 32GB | 2 x Gigabyte GeForce GTX 780 3GB OC Windforce rev2.0 SLI | 3 x Samsung SSD 840 500GB | Corsair CMPSU-1000HX | Cooler Master Cosmos II Ultra Tower | Samsung S27B970D PLS + EIZO Foris FG2421 240Hz | Roccat Kone XTD | Corsair Vengeance K70
Business Laptop: Dell Latitude E6450

Permalänk
Medlem

Haha, mikroförrvirring när Ballmer först var uppe i någon sekund och sedan så står plötsligt Jonas där.

Skrivet av Twyzz:

Ni borde fixa en innehållsförteckning för era fredagspaneler imo, så slipper folk spola igenom om det är något speciellt som dom vill lyssna på.

I beskrivningen på youtube finns en sådan.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 5 3600 XT | RAM: 16GB 3200MHz | MB: Asus Prime B350-Plus | GPU: GeForce RTX 3070 | PSU: EVGA 650 GQ | Chassi: Fractal Design Define C | SSD: Intel 600p 512 GB

Permalänk

Jacob the fredagspanel

Hej Jacob,

Du är nästan lika bra som Emil o Jonas fast du haft klart mindre kameravana, samt att du inte har en stockholms (rikssvenska) accent, gör att du är väldigt bra, lite nervös men VÄLDIGT bra, sen att det du säger är klokt o vältänkt gör det bara bättre. Kunskapsmässigt så kan ivarje fall inte jag hitta något att klaga på, o din relativt nya kameravana är bara charmig.

Fortsätt i samma stil (dam u' are tall) !!!!! Du kommer att blir lika bra som Emil o Jonas!

Ps Sluta snacka skit om dem, eller vad de har på sig.......det är inte det som är viktigt,
utan vad de lär oss!!!!

//Morlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av FeedHurley:

Han är ju härlig! låt han komma in i det, Titta på Jonas och Emils första videos.

Visa signatur

Båtbyggare med mera.

Permalänk
Medlem

Får man fråga hur lång Jacob är??
Trodde Jonas var hyfsat lång ;/

Visa signatur

Båtbyggare med mera.

Permalänk
Medlem

Klart Jacob ska vara med! Lite mer kameravana bara så är han i klass med Jonas och Emil!

Visa signatur

Har en förkärlek för alternativa standarder och trä; Trädator, Trätangentbord.

Permalänk
Medlem

Tycker att ni kollar på varandra för mycket och lite orelevant småprat.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk

Satan vad lång Jakob är! 2m ish?

Visa signatur

Jag äger ett Oculus Rift DK2!
Dator:
i7-4790K@4.7GHz med Noctua NH-U14S | ASUS Z97-A | ASUS R9 290X | Samsung 840 Pro 128gb | Western Digital Red 3TB | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk
Medlem

Vart har Benny tagit vägen?

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279AQDM|Asus PG279QZ
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av KTL:

Skönt att tipsen där hjälper någon. Det har gått troll i youtube väldigt länge.

Är inga troll som går, har haft problem länge och fick (efter mycket påbackning) det till att vara Telias fel, ringde igår och ville säga upp deras abonnemang till mig snarast (har en tråd om deras krångel redan på sweclockers) fick då förklarat rakt i ansiktet att de köpt alldeles för lite bandbredd av Youtube Sverige, men att de jobbar på det.

Va redan ganska trött på allt som har med Telia att göra så jag frågade varför det ska ta ett företag med MILJARDVINSTER över ett år att reda ut såna här saker(kan tillägga att jag inte pratade med en av deras vanliga telefonapor, var redan kopplad till någon högre instans då jag krävt svar på mina frågor och inte massa omslussning i deras växel) fick då ett svar som löd: "-vi vet att vi har problem med just Youtube, men det är inget vi prioriterar just nu!"

Efter det svaret sa jag upp: Tele, Bredband, Mobiltele samt tv hos dom, kommer aldrig mer betala ett öre till detta företag!
(Kommer även bestrida deras kommande räkningar på fast internet under "utpressningstiden" på tre månader, då de inte levererar en HEL tjänst)

Länk till min tidigare tråd om samma företag:http://www.sweclockers.com/forum/13-konsumentratt/1219907-avt...
orkade inte med att uppdatera mer när de väl fick igång skiten, då allt fortfarande fungerade halvkasst och jag var i telefon med dom var och varannan dag för att lösa allt!

Kompensationen jag fick var 1500kr för allt!!'

MvH Markus

Permalänk
Medlem

Bra jobbat Jakob! Att tänka på tills nästa gång (om två veckor) är att stå still, tittar man på Jonas och Emil med lite mer kameravana så rör det på överkroppen och vevar med armarna men benen står still. Det kan vara helt fel av mig men det är det intrycket jag får och det får Jonas och Emil att se mindre nervösa ut. En annan konstruktiv punkt är som någon sa här tidigare att ni borde försöka titta mindre på varandra och mer på oss läsare (kameran) ibland blir det lite "akward".
Jo och de mycket underliga bytet då Jonas ploppar upp i panelen utan att presentera sig T_T

Bättre fredagsunderhållning finns inte
//KufrA

Visa signatur

Gaming: Asus P8P67, Intel i5-2500k, Asus 7970 DCII, 8gb ram, 300gb velociraptor
Server: Asus Rampage II, Intel i7-980x, 6970 ref, 30gb ram, SASUC8I + 8st 2tb diskar + 1st 128gb SSD

Permalänk

Heja Jakob! Man ser redan stora förbättringar mot tidigare videos

Visa signatur

För övrigt anser jag att Copyswede bör förstöras.

Permalänk
Skrivet av jOnÄTÄn:

Han blir nog bättre med tiden.

Om du tar och tittar på de tidigaste fredagspanelerna så märker du att Emil och Jonas inte heller var så bra framför kameran, har för mig det gnälldes då också

Skrivet av Gardinen:

Det ger sig med tiden. Bara att kolla in de första filmerna med Emil och Jonas på Sweclockers Youtube kanal.

Skrivet av WEBRUNNER:

Kameravana tar tid! Emil, Jonas var heller inte klockren i början. Utan träning så är alla barn i början! Dock tycker jag Jacob är otroligt duktig och intressant i de han säger om de han kan! De han kan är han jävligt påläst på och lika petig som jag och många fler är vad gällande kvalité och hur saker ska vara. Detta gillar vi och en stor push !

Tycker de börjar bli tjatigt om detta nu. Önskar de kom in en gotländsk eller dansk som snackar som tusan under alla klipp! Då kan vi norrlänningar ha åsikter

Som jag sa så tycker även jag att han verkar vara påläst och kunna väldigt mycket! men... bara för att man blir van med kameran efter ett tag, blir det inte likgiltigt vid att vara en en programledare (som man nog får ta och kalla det). Han saknar helt enkelt den personlighet som programledare ska ha. Möjligt att det hade gått bättre om han fått växa på sig ett par år, för nu känns han lite för fjunig om ni förstår vad jag menar.
Om jag ska vara petig så tycker jag inte att Jonas är helt optimal heller (men då han var med från början så blir lite fult å be honom ersättas...). Emil sköter sig dock mycket bra

//Surgubben

Permalänk
Medlem

Och vem i helvete bryr sig om dom är nervösa etc? Dom kör nyheterna, vilket vi är här för att kolla på. Eller sitter ni och kollar på deras ben i 78min? Skärp er.

Visa signatur

12600KF - NH-D15 - PRIME Z690 - Corsair 32GB - RTX 3070 - 2x SN570 500GB/1TB - RM750 - Meshify 2 C
Logitech G915 TKL - G Pro Wireless - Pro X - Odyssey G7 27"

Permalänk
Medlem
Skrivet av FeedHurley:

Som jag sa så tycker även jag att han verkar vara påläst och kunna väldigt mycket! men... bara för att man blir van med kameran efter ett tag, blir det inte likgiltigt vid att vara en en programledare (som man nog får ta och kalla det). Han saknar helt enkelt den personlighet som programledare ska ha. Möjligt att det hade gått bättre om han fått växa på sig ett par år, för nu känns han lite för fjunig om ni förstår vad jag menar.
Om jag ska vara petig så tycker jag inte att Jonas är helt optimal heller (men då han var med från början så blir lite fult å be honom ersättas...). Emil sköter sig dock mycket bra

//Surgubben

Du kanske har rätt men detta är trots allt bara webb tv om man ens kan kalla det för det. Och jag tycker nivån räcker till det

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Fint med nytt ansikte.
Men.. det är helt ok att plocka fram strykjärnet innan man tänkt vara med i video som ska ses av tusentals folk.. =p

Visa signatur

Fractal Design Define R3 | HP ZR24w & Hyundai L90D+ | Corsair HX520W | Asus P8P67 Pro | i5 2500k @ 4,0 | Samsung 850 Evo 500GiB | GTX960 | 16 GB

Permalänk
Medlem

Allt som bort ha fått sig en känga fick sig en

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Brukar inte vara den som kommer med kritik eller negativ återkoppling, men detta var dock så tramsig och flamsig fredagspanel att jag pinades igenom. Förhållandet nyheter/fakta till flams slog alla tidigare rekord och innehållsmässigt så kunde den gjorts på 15 minuter.

Ni ville ha förbättringsförslag. Allt är väldigt individuellt, och säkert många som tycker precis tvärt om, men personligen så önskar jag att ni skulle försöka att flamsa/fjanta mindre och vara lite mer professionella. Mer intressanta nyheter och fakta helt enkelt, eller skär ner på tiden och gör en kortare video om ni inte har så mycket vettigt att säga.

mvh,
martin

PS: Denna kritik är inte riktad emot någon enskild person. Gäller samtliga och avser hela upplägget.
Visa signatur

macOS: Mac mini [M4 Pro 14-core/24GB/1TB/10GbE], MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB]
Windows: Microsoft Surface Pro 11 [Snapdragon X Elite/16GB/1TB/OLED], Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB]
iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 10 46mm [LTE]
HT: LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB], Intel NUC [Core i5/8GB/256GB]

Permalänk

Gamle välgörenhets Bill kan la skicka alla RT windows plattor till skolor i Afrika? Välgörenhet FOR THE WIN!

Visa signatur

Primärdator : Ryzen 7 5800x3d 32GB - Arctic Liquid Freezer III 240 - Strix X570-F - RTX 2070S - SAMSUNG 970 EVO+ NVME 1 TB - Samsung 750 Evo 500 GB - Samsung 840 Pro 238 GB - Fractal design define 7 compact

Lekdator: i7 2600k 16GB-ddr3- 2x GTX 770 - Samsung 840 pro 238 GB - Resväska