Våldsspel leder till fler massakrer

Permalänk
Medlem

Våldsspel leder till fler massakrer

Återigen är det tv-spel som är en bidragande faktor till våldsamma massakrer. Detta är ju inget nytt fenomen, alltid någon "expert" som skyller på tv-spelen.
Men vad tror ni själva, ni som spelar våldsamma tv-spel. Kan det finnas någon sanning i påståendet? Kan man verkligen vara så verklighetsfrånvarande att man går ut och skjuter folk efter en runda GTA?

http://www.aftonbladet.se/nojesbladet/spela/article16802330.a...

Permalänk

Det är högern i USA som pushar "våldsspelsvinkeln" nu, för att undvika skärpning av USA's vapenlagar.

Nej, spel som GTA eller WoW eller Far Cry gör inte folk våldsamma, lika lite som "våldsvideos", hårdrock eller jazz gjorde det.
Ännu mindre ger såna spel "militär träning" som jag såg nån idiot påstå i en artikel, alla som har gjort lumpen vet att det är noll likhet mellan Sniper Elite och att faktiskt ligga i en buske med en bössa.

Men, man måste som sagt ha nåt att skylla på för att undvika strängare vapenlagstiftning.

Visa signatur

~: När du vill skriva "dem", skriv "de" eller "dom" istället :~

Permalänk
Medlem

Jag tror att massksjutningar och liknande våldsbrott beror mer på hjärnan hos den enskilde individen. Skärpta vapenlagar gör nog inte särskilt stor skillnad den heller då det redan finns många vapen i omlopp. Det som bör ses över är ju hur man behandlar sina medmäniskor som kanske har tendenser till psykiska sjukdomar som kan tänkas få för sig sådana saker.

Skytte är jävligt kul, förutsatt att man kan hantera ansvaret som det innebär. Och precis som Bananas säger, att man skulle få militär träning genom att lira bf3 är ren bullshiat, jag anser mig vara en ganska bra fps-lirare men jag blev ändå rätt skitnödig när jag väl stod och höll i en AR-15, skitnödigt med ett flin som, om det vore möjligt gått runt till baksidan av huvudet på mig dock

Precis som allt annat så ska saker och ting ske med måtta. Att man sitter och lirar bf3 i källaren dygnet runt utan annan interaktion med människor kan väll mycket väl framkalla underliggande mentala problem eller göra vem som helst konstig

Permalänk
Medlem

På listan över saker som på sin tid ansågs förstöra ungdomarna finns;
Video
Rollspel
Film
Rock n roll
Jazz
Telefonen
Kapitalismen
Kommunismen
Skolan
Etc
Etc

Så nej, jag tror inte våld i spel spelar någon som helst roll. Det enda som jag aldrig sett på listan är vapen, av någon anledning. För att ge debatten lite perspektiv så finns det ett citat från 400-talet (jag tror det var Platon) som fördömer hur oartiga och förtappade ungdomarna är...

Permalänk
Entusiast

All forskning som gjorts inom området har visat att det inte finns någon koppling. Därför envisas vissa grupper i USA att det ska göras nya studier för att det kan ju inte vara något annat i deras kultur som ligger bakom alla massakrer. Som till exempel att du kan köpa vapen som normalt används av militären i mataffärer och till och med saker som en bakgrundskontroll och förbud mot stora magasin är ett hot mot deras frihet att skjuta skolbarn.

Nej jag är inte bitter...

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

All forskning som gjorts inom området har visat att det inte finns någon koppling. Därför envisas vissa grupper i USA att det ska göras nya studier för att det kan ju inte vara något annat i deras kultur som ligger bakom alla massakrer. Som till exempel att du kan köpa vapen som normalt används av militären i mataffärer och till och med saker som en bakgrundskontroll och förbud mot stora magasin är ett hot mot deras frihet att skjuta skolbarn.

Nej jag är inte bitter...

Kan du inte länka till en sådan forskning? Hade varit intressant att läsa

Permalänk
Entusiast
Skrivet av thexps:

Kan du inte länka till en sådan forskning? Hade varit intressant att läsa

Har inte sparat så mycket länkar men här är en halvrelevant video och en rad med intressant läsning i beskrivningen.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Lite intressant ändå att ingen tror det kan ha en koppling.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av thexps:

Alla forskningar säger ju att det inte har någon koppling

Visa signatur

Anything that can go wrong will go wrong.

Permalänk
Avstängd

Våld och USA går som handen i handsken. USA är vä'll en av de mest våldsamma nationerna som finns, så inte konstigt att det finns en "kultur" att skada folk och hämnas.

Permalänk

Våldsspel leder till fler graviditeter? Oja, det tror jag starkt på. Ökat våld är jag däremot mer osäker på.

Frågan om hur våldspel påverkar folk är annars intressant och man kan spekulera, men det är svårt att spekulera på hur folk påverkas och man får ta till statistik. Man kan även dela upp folket i vanliga och "galningarna". Där en fråga är om det skulle visa sig att galningar negativt påverkas av våldspel, ska man då förbjuda våldspel för hela folket?

Min tro kring våldspel är att detta får folk att bli mer innesittande, detta har såklart en positiv verkan på våldet. Detsamma får folk andra saker att bry sig om än viss heder. Så det finns många faktorer som skulle kunna ha positiv verkan..
Men som sagt rena spekulationer på saker som är går att undersöka med statistik är inte mycket värt..

Och vad jag vet så finns det inga undersökningar som visar på samband mellan dagens våldspel och våld på stan...

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Avstängd

Ett bra exempel är väl kanske Breivik som direkt när WoW började suga gick ut och sköt ner folk i verkligheten istället.

När han spelade spel var han jättesnäll och när han slutade blev han helt galen.

Permalänk
Medlem

Definitivt. Varje gång jag sätter mig ner framför en datorskärm, drar igång Battlefield och börjar sikta med högerklick, skjuta med vänsterklick och ladda om med "R" så lär jag mig hur man på bästa sätt dödar folk i verkligheten. Snart har jag tillräckligt med erfarenhet för att springa Sveavägen ner och äga upp motståndet rusningstimmen erbjuder samtidigt som jag lyssnar på rockmusik.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD RX 580
Windows 10

Permalänk
Medlem

Våldsspel gör ingen frisk människa till mördare men nog dras många människor med osunda drag till denna typen av spel å media i övrigt. Kanske kan det ge utlopp för behov, kanske kan de stimulera farliga beteenden hos dessa människor. Har sett studier som pekar åt olika håll.

I slutändan är det ointressant. Antalet människor som dör i dessa våldsdåd är få, så få att det inte ens är i närheten av ett samhällsproblem. Andelen där datorspel skulle ha varit en avgörande faktor, om dessa ens finns är långt ännu färre. Om våldsamma datorspel skulle förbjudas av denna anledning, ja då kan vi börja med att förbjuda saker som sportbilar och dylika nöjen som orsakar långt mycket mer skada å dödsfall.

Blir inget drägligt liv om man inte kan leva i rädsla för att dö.

Visa signatur

Intel Core i5-750, Asus Maximus III Formula, Asus CUII GTX 570, Corsair 4GB Dominator GT, Corsair 620w HX, Corsair H50 Hydro, Intel X25-M 80GB, Samsung F3 Spinpoint 500GB, Silverstone Fortress (FT01B-W).

Permalänk
Skrivet av subruz:

Våldsspel gör ingen frisk människa till mördare men nog dras många människor med osunda drag till denna typen av spel å media i övrigt. Kanske kan det ge utlopp för behov, kanske kan de stimulera farliga beteenden hos dessa människor. Har sett studier som pekar åt olika håll.

Jag vill nog påstå att det finns betydligt bättre belägg för att böcker gör folk våldsamma, men jag ser ingen som kräver förbud eller censur av böcker för det.

Grejen är att den som är deprimerad eller utstött väljer en aktivitet som går ihop med depression eller utanförskap - och det gör dataspel. I WoW kan ingen se din fula nuna eller dåliga klädsmak, och det är så många som beter sig illa att ingen inser att du (till skillnad från de flesta) är likadan i verkligheten... Men det är inte spelen som gör den deprimerade eller utstötte deprimerad och utstött.

Det finns ett betydande mått av ideologi och önsketänkande i försöken att skylla avvikande beteenden på diverse populärkulturfenomen, från rock och jazz till "våldsvideos" och dataspel. Dels är det ett bra och enkelt sätt att framhäva sin egen moraliska förträfflighet - tänk på barnen, förbjud tecknade serier! - dels säger "sunda förnuftet" att våld föder våld. Att de flesta som är våldsamma varken spelar dataspel eller lyssnar på jazz, och att alla som varit inblandade i verkligt våld vet att det inte finns någon som helst likhet, emotionell eller intelllektuell, mellan skjutandet i Doom och att vara i ett slagsmål, ignorerar man.

Att populärkultur orsakar våld är en lat, enkel, och felaktig analys av ett komplext problem. Våldets grunder är biologiska och psykosociala, om det finns någon enskilt viktigaste faktor är det inkomstklyftorna i samhället.

Visa signatur

~: När du vill skriva "dem", skriv "de" eller "dom" istället :~

Permalänk
Medlem

Betydande roll? Nej.
Utlösande faktor? Ja

Permalänk
Medlem

Nej men idogt JA2 spelande får mig att då och då mummla: "Alt-S" "Alt-L

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Hedersmedlem

Hade dataspel orsakat våld, så hade ju pacman-generationen på 30+ sprungit runt i mörka rum med monoton musik och knaprat färgglada piller.

Visa signatur

Religion och vidskepelse är smittsamma psykiska sjukdomar, den biologiska motsvarigheten till datorvirus.
"-Pappa, pappa, idag firade vi födelsedag och hela dagis fick gå på McDonalds. - Vems födelsedag då? - En farbror som hette Lenin."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ulvenstein:

Hade dataspel orsakat våld, så hade ju pacman-generationen på 30+ sprungit runt i mörka rum med monoton musik och knaprat färgglada piller.

Spinning med omega 3?

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozo64:

Betydande roll? Nej.
Utlösande faktor? Ja

Forskningen jag har tagit del av visar att det inte direkt är så heller.
Utlösande faktorer är oftast något helt annat, däremot kan man hämta inspiration ifrån våldsamma spel, filmer osv.

Permalänk
Medlem

Detta är verkligen en gammal debatt. När jag jobbade på Bergsala (Nintendos generalagent i Sverige) på 90-talet var samma jäkla sak uppe på löpsedlarna hos kvällspressen. Blev till och med krismöten på Bergsala om hur man skulle svara på påhoppen från alla "rättrådiga" journalister.

Mediabullshit!

Visa signatur

Jag har lugnat ner mig på gamla dagar.. PC från Asus/Inet med ett RTX 4080 som funkar men är inget extra bra. Har givetvis en Switch och en Series X kopplad till min välldigt bra Plasma 65" LG OLED G1.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av thexps:

Ja, men det verkar såvitt jag vet också stämma rätt bra. Ingen koppling mellan våldsspel och våldsdåd. Givetvis kan man tänka sig andra kausaliteter som att faktor X orsakar både att folk dras till våldsspel och våldsdåd, men eftersom ingen koppling tycks finnas så behöver man inte ens leta efter något X, annat än att konstatera att våldsverkare förekommer. Det verkar t.o.m. finnas ett svagt negativt samband har jag för mig, att våldsspel dämpar/minskar våldsdåd.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk

En annan fråga är datorspelspåverkan på ungdomar generellt? Gör föräldrar i sverige rätt när det gäller deras uppfostran kring att låta/motivera barnen att spela? Borde föräldrarna motivera barnen att lägga ner mer tid på datorspel än de gör idag, eller fortsätta som de gör eller borde de vara mer restriktiva? Självklart handlar är det olika fall till fall men generellt?
Angående ungdomars dåliga skolresultat kan en faktor till detta vara att ungdomar spenderar för lite tid med facebook, tv, datorspel etc?

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem
Skrivet av MBY:

Det verkar t.o.m. finnas ett svagt negativt samband har jag för mig, att våldsspel dämpar/minskar våldsdåd.

Det beror lite på, jag kommer tyvärr inte ihåg var jag läste detta eller exakt hur det såg ut.
Men beroende på "målgrupp" (min översättning ifrån engelskans demographic) man tittade på så kunde det rent av ha betydande samband att det gav unga människor med mycket aggressioner i problematiska situationer ett väldigt bra utlopp för många av dom känslorna istället för att söka sig till gängvåld och annat.
Om jag minns rätt visade sig detta framförallt vid mer kvalitativa studier än vid kvantitativa, vid kvantitativa så försvann det liksom lite i mängden.
Så ja, kvantitativt sett över hela befolkning så har det ett oerhört svagt negativt samband, men mer specifikt och kvalitativt så såg man att det ha mycket betydande samband i vissa grupper.

Önskar att jag kom ihåg lite mer för det var ett par väldigt intressanta studier.
Detta var dock bra ganska lokalt i USA.

Permalänk

Frågan är om man får riktiga vapen med spelet?

Visa signatur

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB

Permalänk

Har lirat våldsamma spel sedan jag var liten grabb, lirar än idag. Har väl över 150 spelade timmar på GTA 4.
Är livrädd för vapen, aldrig slagit någon med kraft och är en bra bilförare(enligt mig själv) utan en enda botnota.

Det är inte spelen som är orsaken, personen själv måste ha en skruv lös till att begå våldsamheter.

Visa signatur

Spelburk: R7 5700X | 6700 | 32GB RAM | MSI B350M PRO-VDH

Permalänk
Medlem

Om vi tar Breivik som exempel. Han utvecklade ett beroende till ett spel, och fick abstiensliknande besvär om han inte spelade. Vemvet hur många timmar han hade spelat för att bli såpass beroende, men hans våld hade ju inte många gemensamma drag med WoW's våld. Så våldet kan inte relateras till spel i min mening. Chansen är ju lika stor man ska få ångest om man är beroende av att spela piano! Han var psykiskt skruvad, men det är en annan sak. En vanlig människa vid sina sinnens fulla bruk påverkas inte på så sätt.

Permalänk
Medlem

Tror inte det är nyttigt för småungar som inte har samma tydliga skillnad mellan lek och verklighet att sitta hemma o spela spel som går ut på att sakna empati för sina medmänniskor, helst döda sina fiender, de flesta växer dock upp och distanserar sig.

Men sen finns det alltid socialt missanpassade individer som istället för att bygga kojor i skogen och dricka folköl bakom en container o trimma moppen som alla andra friska barn (uppväxten handlar om att prova gränser och bryta ny mark), bara befinner sig framför bildrutan större delen av det vakna dygnet, individer som är introverta och med mental ohälsa och sociala bekymmer och som aldrig behöver ta ansvar i det verkliga livet förrän långt senare, dessa tror jag inte mår bra av spel med mycket våld och hat.

Man är ju ändå sin egen personlighet som formas av det man väljer att tänka på och ta in med sina sinnen, man blir inte hårdrockare genom att gå på syntklubbar och lyssna på bossa nova 24/7.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

Tror inte det är nyttigt för småungar som inte har samma tydliga skillnad mellan lek och verklighet att sitta hemma o spela spel som går ut på att sakna empati för sina medmänniskor, helst döda sina fiender, de flesta växer dock upp och distanserar sig.

Men sen finns det alltid socialt missanpassade individer som istället för att bygga kojor i skogen och dricka folköl bakom en container o trimma moppen som alla andra friska barn (uppväxten handlar om att prova gränser och bryta ny mark), bara befinner sig framför bildrutan större delen av det vakna dygnet, individer som är introverta och med mental ohälsa och sociala bekymmer och som aldrig behöver ta ansvar i det verkliga livet förrän långt senare, dessa tror jag inte mår bra av spel med mycket våld och hat.

Man är ju ändå sin egen personlighet som formas av det man väljer att tänka på och ta in med sina sinnen, man blir inte hårdrockare genom att gå på syntklubbar och lyssna på bossa nova 24/7.

Det är därför det finns åldergränser på spel. Tyvärr skyddar det inte mot korkade föräldrar som låter sina småbarn spela våldsamma spel oavsett vad det står på asken.

Permalänk
Medlem

Kan man inte skilja på spel och verklighet så är det inte spelen det är fel på. Punkt slut.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.