Är AMD processorer en flaskhals för grafiken?

Permalänk
Medlem

Är AMD processorer en flaskhals för grafiken?

Hejsan, jag har kört med amd processorer ett bra tag och tänke snart uppgradera till deras AMD FX-9370 8C. Men jag har hört från vänner att amd processorer kan vara som en flaskhals för grafikkortet. Är det någon här som vet mer om det och kan förtydliga om det är en flaskhals och isåfall hur mycket av en flaskhals det är.

MvH Simon

Permalänk

Beror helt på vilket grafikkort

Visa signatur

Det finns ingen dålig hårdvara, bara dåliga portar

Permalänk
Medlem

Det beror på vad du har för grafikkort, om du har ett eller flera. En flaskhals betyder att grafikkortet i sånt fall skulle vara för kraftfullt för din processor att hinna med i beräkningarna. Kör du dock med ett grafikkort så är den chansen ganska liten. Dessutom kan intel också falskhalsa så dina vänner snackar bara skit om AMD.

Kör du t.ex. en amd/intel processor från 8 år sedan och sätter i ett GTX titan, då kommer den processorn aldrig orka arbeta för att driva det grafikkortet, det finns inte tillräckligt med kraft för att hantera alla de beräkningarna. Det finns bättre förklaringar på detta, folk får gärna fylla på, jag skrev det stora hela bara..

Visa signatur

i7-10700K 5Ghz / 32GB 3600Mhz / RTX 4070 Ti // OnePlus 8T
Dark mode √

Permalänk
Medlem

Ja. Alla processorer kan vara en flaskhals för grafikkortet/korten.

kostar inte 9370 svinmycket? vad ska du med den till?

Skrivet av zipmiX:

Det beror på vad du har för grafikkort, om du har ett eller flera. En flaskhals betyder att grafikkortet i sånt fall skulle vara för kraftfullt för din processor att hinna med i beräkningarna. Kör du dock med ett grafikkort så är den chansen ganska liten. Dessutom kan intel också falskhalsa så dina vänner snackar bara skit om AMD.

Kör du t.ex. en amd/intel processor från 8 år sedan och sätter i ett GTX titan, då kommer den processorn aldrig orka arbeta för att driva det grafikkortet, det finns inte tillräckligt med kraft för att hantera alla de beräkningarna. Det finns bättre förklaringar på detta, folk får gärna fylla på, jag skrev det stora hela bara..

Skrivet av hammarlund:

Beror helt på vilket grafikkort

Det beror även på vilket spel och grafikinställningar man har.

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk
Medlem

Tack för svar! Jag kör med ett GTX 670 kort, så det borde inte vara något problem då. AMD FX-9370 8C kostar 2229 så det e jätte farligt.

Permalänk
Medlem

Bättre köra på en 4670k/4770k istället.

Visa signatur

R7-3700X, B450M Mortar MAX, 32GB DDR4 @ 3200, RTX 2080, Corsair CX650M Rev2

Permalänk
Skrivet av deadich:

Ja. Alla processorer kan vara en flaskhals för grafikkortet/korten.

kostar inte 9370 svinmycket? vad ska du med den till?

Det beror även på vilket spel och grafikinställningar man har.

9370 kostar ca 2k, vilket nästan är som en 4670k.

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 5900X MB: ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero GPU: GIGABYTE Radeon RX 6900 XT AORUS Ultimate Xtreme WaterForce WB RAM: 32GB 3200 MT/s CL 16 Trident Z RGB SSD: WD Black SN750 1 TB PSU: ASUS ROG Loki 1000W SFX-L Skärm: Alienware AW3423DW

Permalänk

Den kommer verkligen inte flaska ett 670, lol.

Visa signatur

APB: Reloaded <3

Permalänk
Skrivet av Simonajs:

Hejsan, jag har kört med amd processorer ett bra tag och tänke snart uppgradera till deras AMD FX-9370 8C. Men jag har hört från vänner att amd processorer kan vara som en flaskhals för grafikkortet. Är det någon här som vet mer om det och kan förtydliga om det är en flaskhals och isåfall hur mycket av en flaskhals det är.

MvH Simon

Kommer funka bra

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 5900X MB: ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero GPU: GIGABYTE Radeon RX 6900 XT AORUS Ultimate Xtreme WaterForce WB RAM: 32GB 3200 MT/s CL 16 Trident Z RGB SSD: WD Black SN750 1 TB PSU: ASUS ROG Loki 1000W SFX-L Skärm: Alienware AW3423DW

Permalänk
Hjälpsam

Hela hysterin kring flaskhals är i mina ögon alldeles överdrivet.

Vad man är ute efter är ett ballanserat system så man inte betalar onödiga pengar för något man inte får någon direkt extra effekt av.

Överdimensionerad processor för att vara framtidssäkert -> Då är grafikkortet flaskhalsen
Överdimensionerat grafikkort för att ha något att växa i -> Då är processorn flaskhalsen
Oavsett vad man har så är hårddisken kopiöst slö (även SSD) om man jämför med datorns övriga trafik

Alla komponenter har sina begränsningar, det är inte så att datorn upphör fungera om processorn "flaskar", det innebär bara att du inte får ut fulla potentialen från ditt fräcka grafikkort.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Simonajs:

Tack för svar! Jag kör med ett GTX 670 kort, så det borde inte vara något problem då. AMD FX-9370 8C kostar 2229 så det e jätte farligt.

Helt onödigt att betala dubbla för lite överklockning som enkelt kan göras på egen hand. I dagens system så är det nästan 1 klick borta, till skillnad från förut. Se bara till att ha lite bakom flötet och hålla koll på både temperaturer och stabilitet, man bör även vara medveten om att garantier och eventuella avtal om RMA ärenden troligen försvinner. Hur de ska bevisa att CPUn är sönderklockad är en annan sak. Var försiktig och läs innan du drar dig in i saker och ting, även om de sägs vara relativt "lätt".

Sålänge du spelar i upplösningar högre än 1280x768/800 så kommer troligen ingen CPU över 1000:- att orsaka en tung flaskhals till ditt 670, mer än i väldigt CPU intensiva spel & MMO spel, men då ska det krävas en del dåligt optimeringar. Det här är en smaksak, nog sagt om det.

Sen får jag lägga en +1 på Fluf's kommentar, alla komponenter har sin gräns men, gränsen behöver inte nödvändigtvis vara under dina behov.
Det finns alltid en flaskhals, i någon spelmotor. Det finns alltid vägar att förbättra systemet.

Ta dig ut på Google och sök efter recensioner på komponenterna i fråga, i rätt speltitel & korrekt grafiska inställningar, annars kan du ta en titt här i Testcenter på Sweclockers.

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9 3900X - Asus STRIX B550-F - G.Skill 3200MHz 4x8GB - AMD RX 5700 XT 8GB - Intel 730 240GB - Intel 530 480GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell S2721DGFA - Dell U2515H - Logitech G603 - Ducky Shine3 MX Brown - Sennheiser HD558/Game One

- Feedback - Kontakt - Regler -

Permalänk
Medlem

Det är väl inte många cpuer som flaskar ett high end kort i 1080p+

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fluf:

Hela hysterin kring flaskhals är i mina ögon alldeles överdrivet.

Vad man är ute efter är ett ballanserat system så man inte betalar onödiga pengar för något man inte får någon direkt extra effekt av.

Överdimensionerad processor för att vara framtidssäkert -> Då är grafikkortet flaskhalsen
Överdimensionerat grafikkort för att ha något att växa i -> Då är processorn flaskhalsen
Oavsett vad man har så är hårddisken kopiöst slö (även SSD) om man jämför med datorns övriga trafik

Alla komponenter har sina begränsningar, det är inte så att datorn upphör fungera om processorn "flaskar", det innebär bara att du inte får ut fulla potentialen från ditt fräcka grafikkort.

Bra sagt och håller med dig helt.

Permalänk
Skrivet av Jonssown:

Helt onödigt att betala dubbla för lite överklockning som enkelt kan göras på egen hand. I dagens system så är det nästan 1 klick borta, till skillnad från förut. Se bara till att ha lite bakom flötet och hålla koll på både temperaturer och stabilitet, man bör även vara medveten om att garantier och eventuella avtal om RMA ärenden troligen försvinner. Hur de ska bevisa att CPUn är sönderklockad är en annan sak. Var försiktig och läs innan du drar dig in i saker och ting, även om de sägs vara relativt "lätt".

Sålänge du spelar i upplösningar högre än 1280x768/800 så kommer troligen ingen CPU över 1000:- att orsaka en tung flaskhals till ditt 670, mer än i väldigt CPU intensiva spel & MMO spel, men då ska det krävas en del dåligt optimeringar. Det här är en smaksak, nog sagt om det.

Sen får jag lägga en +1 på Fluf's kommentar, alla komponenter har sin gräns men, gränsen behöver inte nödvändigtvis vara under dina behov.
Det finns alltid en flaskhals, i någon spelmotor. Det finns alltid vägar att förbättra systemet.

Ta dig ut på Google och sök efter recensioner på komponenterna i fråga, i rätt speltitel & korrekt grafiska inställningar, annars kan du ta en titt här i Testcenter på Sweclockers.

Dock så är den handplockad vilket borde resultera i att man kan klocka högre eller lika mycket fast på lägre volt eller att den drar mindre ström. Och det tycker jag är värt 600kr vilket inte är nära det dubbla priset.

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 5900X MB: ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero GPU: GIGABYTE Radeon RX 6900 XT AORUS Ultimate Xtreme WaterForce WB RAM: 32GB 3200 MT/s CL 16 Trident Z RGB SSD: WD Black SN750 1 TB PSU: ASUS ROG Loki 1000W SFX-L Skärm: Alienware AW3423DW

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Fluf:

Överdimensionerad processor för att vara framtidssäkert -> Då är grafikkortet flaskhalsen

Detta är precis vad jag rekommenderar varje gång jag blir ombedd att bygga en dator åt någon. Jag väljer i regel 4670K + Z87 och efter det ser jag hur mycket av budgeten som blir över till grafikkort. För då kan personen uppgradera till ett bättre grafikkort om 2–4 år och då få en ordentlig prestandaskjuts, eftersom plattformen fortfarande räcker till. Ett grafikkort blir ju däremot gammalt på två generationer.

Jag tycker därför att exempelvis 4670K + 660 Ti är ett mycket bättre val än 3220 + 680, för det är både dyrare och omständligare att uppgradera plattformen än grafikkortet.

Man ska köpa den grafikprestanda man behöver NU – att "framtidssäkra" är nästan aldrig värt.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Simonajs:

Tack för svar! Jag kör med ett GTX 670 kort, så det borde inte vara något problem då. AMD FX-9370 8C kostar 2229 så det e jätte farligt.

den finns inte i lager för det priset i nuläget så vist det är bara att vänta

Visa signatur

Datorer: i7 4930k med dubbla 780 dubbla 250gb ssd diskar. 32gb

Jag har Asberger så dryga svar/medelanden kan leda till missförstånd från min sida så unvik dryga svar då det nu kan missuppfattas fel från från min sida.

Permalänk
Medlem

ju högre grafik inställningar eller mer gpu krävande program = mindre skillnad mellan prismotsvarande processorer (gäller även många äldre)

Mindre Gpu krävande= ställer högre krav på cpun

Så det är en liten paradox. Man köper det bästa grafikkortet för att skruva upp inställningar så högt som möjligt och där kommer inte processorn har så stor betydelse.

Men om man har t.ex en skärm som klarar endast av mycket lägre upplösning så har cpun mycket större betydelse.

Sen finns det andra miljoner faktorer som bidrar till vad vi kallar en "bra" cpu och det enligt folks personliga åsikter och tänk. låt mig nämna några faktorer mer än bara spel.

Strömförbruking
Pris/ socket pris
Värme utveckling( ifall en bättre kylare behövs)
Socket och dess funktioner/framtidssäkerhet
Överklocknings förmåga/overvolting/undervolting/underclocking

Och specifika program som funkar bättre på x cpu. även den skillnaden finns och kan vara stor.

Så det DU ska tänka på är att välja en efter DINA behov och inte någon annans.

Ett 9370 lär knappast flaska något.

Jag vågar gå så långt som att säga att ett 760k lär inte flaska.

en i3 lär inte flaska

Den bästa pentium processorn lär inte heller flaska.

Men under dessa klasser börjar det bli diminished returns i förhållande till pris och prestanda ratio.


760k
s1150/1155 Pentium/I3
Fx4350
phenom 9xx serien

Detta borde vara en minimum gräns för att inte "flaska" ditt grafikkort. kom ihåg detta är enbart en faktor och spel är inte allt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonssown:

Det finns alltid en flaskhals, i någon spelmotor. Det finns alltid vägar att förbättra systemet.

Som någon tidigare sa så tycker jag också att hysterin kring "flaskhalsar" är överdriven, eller snarare att ordet är felanvänt. Ordet flaskhals syftar inte helt ologiskt till halsen på en flaska, det vill säga den smala del där man normalt häller ut vätskan ur till exempel en läskeblasksbutelj. Denna är oftast många gånger gånger smalare än flaskan i övrigt och begränsar därmed flödet kraftigt.

På detta forum används oftast termen "flaskhals" som benämning på något som jag snarare skulle vilja likna vid en kedjas svagaste länk. En FX-9370 är knappast en flaskhals till ett Geforce Titan men antagligen i de flesta spel den för prestandan begränsande faktorn, eller svagaste länken. En Pentium 4 däremot skulle helt klart kunna sägas vara en flaskhals till valfritt modernt högprestandagrafikkort.

Att något inte fungerar helt optimalt är alltså inte samma sak som att det finns en flaskhals i systemet, någon som inte håller med?

Visa signatur

| AMD Phenom II x6 1100T @ 4 GHz || Thermalright ultra 120 eXtreme || Asus Crosshair IV Formula 890FX |
| 8GB Corsair Vengeance LP @ 7-8-8-19 1500 MHz || Asus GTX 560 ti directCUII @ 1000/2300 MHz |
| Adata XPG SX900 512 GB SSD || Corsair HX Series 520W || Antec p182 |

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Arion:

Som någon tidigare sa så tycker jag också att hysterin kring "flaskhalsar" är överdriven, eller snarare att ordet är felanvänt. Ordet flaskhals syftar inte helt ologiskt till halsen på en flaska, det vill säga den smala del där man normalt häller ut vätskan ur till exempel en läskeblasksbutelj. Denna är oftast många gånger gånger smaralare än flaskan i övrigt och begränsar därför flödet kraftigt.

På detta forum används oftast termen "flaskhals" som benämning på något som jag snarare skulle vilja likna vid en kedjas svagaste länk. En FX-9370 är knappast en flaskhals till ett Geforce Titan men antagligen i de flesta spel den begränsande faktorn, eller svagaste länken. En Pentium 4 däremot skulle helt klart kunna sägas vara en flaskhals till valfritt modernt högprestandagrafikkort.

Att något inte fungerar helt optimalt är alltså inte samma sak som att det finns en flaskhals i systemet, någon som inte håller med?

Du har så rätt, men vad man än säger så kan man för det mesta alltid vrida och vända på ord och meningar. Alla menar inte heller lika med alla ord, därför det gäller att vara tydlig, vilket jag ser att jag inte har varit på den punkten.
Ungefär som ordet "Maxa", många (ink. mig själv) menar att alla inställningar är uppskruvade till max ink, MSAA, och så vidare, i den diskuterade upplösningen. Detta håller dock inte alla heller med om.

Jag lämnar ordet till någon annan i brist på sömn, så får någon annan ge en bra förklaring, men det kommer säkerligen ändå vara någon som säger "NEJ DET ÄR FEL!".

Ha en fortsatt trevlig kväll,
/P

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9 3900X - Asus STRIX B550-F - G.Skill 3200MHz 4x8GB - AMD RX 5700 XT 8GB - Intel 730 240GB - Intel 530 480GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell S2721DGFA - Dell U2515H - Logitech G603 - Ducky Shine3 MX Brown - Sennheiser HD558/Game One

- Feedback - Kontakt - Regler -

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arion:

Som någon tidigare sa så tycker jag också att hysterin kring "flaskhalsar" är överdriven, eller snarare att ordet är felanvänt. Ordet flaskhals syftar inte helt ologiskt till halsen på en flaska, det vill säga den smala del där man normalt häller ut vätskan ur till exempel en läskeblasksbutelj. Denna är oftast många gånger gånger smalare än flaskan i övrigt och begränsar därmed flödet kraftigt.

På detta forum används oftast termen "flaskhals" som benämning på något som jag snarare skulle vilja likna vid en kedjas svagaste länk. En FX-9370 är knappast en flaskhals till ett Geforce Titan men antagligen i de flesta spel den för prestandan begränsande faktorn, eller svagaste länken. En Pentium 4 däremot skulle helt klart kunna sägas vara en flaskhals till valfritt modernt högprestandagrafikkort.

Att något inte fungerar helt optimalt är alltså inte samma sak som att det finns en flaskhals i systemet, någon som inte håller med?

stämmer bra och inte nog med det.. Jo en pentium 4 är ett extremt exempel då Den skulle flaska sönder lol

Men en annan viktig grej är som folk också missar
Vad är spelbart?
30? 60? 120? fps

detta är också olika från person till person!

Det som du anser vara spelbart kan vara julafton för mig.

och i värsta fall om du inte är nöjd .. överklocka , är du fortfarande inte nöjd köp det bästa och överklocka det. Om inte det räcker så får du fan finna dig med det tills nytt kommer ut och jag snackar om nytt nytt inte den lilla skillnad som finns mellan sandy bridge och ivy bridge eller haswell.

Och när börjar man märka skillnad? Hur uppskattar man snabbheten? Allt är svårt att bedömma och väldigt subjektivt.