Officiella Total War: Rome II -tråden

Permalänk

Någon som har lyckats med "merge" flytta trupper från en general till en annan? Kom aldrig längre än turn 1, spelet krashade tre gånger i rad när jag försökte och sen gav jag upp. Grafik glitchar och annat små trök han man med uppleva, har dom sparat in på Quality Assurance tro?

Permalänk

Kan man inte lämna trupper i städerna och gå ut med generalen plus några enstaka trupper ? Alla följer ju efter generalen. Va ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av punchline82:

Kan man inte lämna trupper i städerna och gå ut med generalen plus några enstaka trupper ? Alla följer ju efter generalen. Va ?

Alla trupper måste ha en general. Rekrytera en till som stannar i staden. Synd att man inte kan ha en garrison utanför denna nya regel. Vore ett bra undantag.

Permalänk

Var riktigt taggad när jag satte igång det igår, men laddningstiderna för campaign mappen var sjukt långa, allt flyter på bra på extreme men laddningstiderna var bara brutala.

Väntar nog någon vecka och ser om nvidia kommer med några roliga uppdateringar och kör lite till.

Permalänk
Skrivet av Buio:

Alla trupper måste ha en general. Rekrytera en till som stannar i staden. Synd att man inte kan ha en garrison utanför denna nya regel. Vore ett bra undantag.

Jo men om man inte kan rekrytera en till ? Ibland står det max 3/3. Hur låser man upp så man får rekrytera fler generaler ? Samt finns det inget familje träd i spelet ? Typ giftemål söner döttrar med mera ? Jag tycker de här upplägget verkar skit billigt och konstigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buio:

Håller med att väldigt många delar av nya användargränssnittet är dåliga. Bara en sån sak som de ikonbaserade uppgraderingarna i städerna har noll känsla, . Det är säkert praktiskt att det är flera städer i samma dialog på en stad, men det känns inte alls logiskt.

Även andra delar som talanger och forskning där de har lagt gränssnittet som en liten popup. Målet verkar vara att man ska se så mycket av spelet hela tiden, men varför behöver man göra det när man ska bestämma vilken forskning man ska ha osv?

Gränssnittet är många steg i fel riktning och mycket sämre än Shogun 2.

Jag har säkert redan spenderat 12 timmar i spelet, och UI känns fortfarande totalt värdelöst. Både i kampanjen och i striderna. Unitkorten är svåra att ur skilja från varandra, det finns igen kontroll att flytta trupper ett steg ( som i shogun 2 hade längst ner till vänster), spelet förklarar inte ordentligt politiksystemet, techträdet är litet och svårt att urskilja ger för lite info, när du markerar någon range-unit så ser du inte deras range utan du måste hålla muspekaren över den enheten, den röda färgen (indikerar range) är också för blek för att lätt kunna se. Tack gode gud att jag hittade inställning för att stänga av popupförklaringarna på enheterna ( i striderna) så att det inte bara är symboler.

Nej som jag ser det är fortfarande shogun 2 det bästa total war, och rome 2 har nog det sämsta UI av alla total war spel.

Visa signatur

Dator:|Gigabyte GA Z170X-game7|i7 6700k Noctua D15|Gtx 1070 Palit Jetstream| 16GB@3200MHz Corsair Vegenance|Corsair AX750|Fractal Design R5|Crucial MX100 256GB + 128GB|WD Red 4TB x2 | WD Green 2TB|W10 Pro|

Permalänk
Skrivet av ZaRreE:

Jag har säkert redan spenderat 12 timmar i spelet, och UI känns fortfarande totalt värdelöst. Både i kampanjen och i striderna. Unitkorten är svåra att ur skilja från varandra, det finns igen kontroll att flytta trupper ett steg ( som i shogun 2 hade längst ner till vänster), spelet förklarar inte ordentligt politiksystemet, techträdet är litet och svårt att urskilja ger för lite info, när du markerar någon range-unit så ser du inte deras range utan du måste hålla muspekaren över den enheten, den röda färgen (indikerar range) är också för blek för att lätt kunna se. Tack gode gud att jag hittade inställning för att stänga av popupförklaringarna på enheterna ( i striderna) så att det inte bara är symboler.

Nej som jag ser det är fortfarande shogun 2 det bästa total war, och rome 2 har nog det sämsta UI av alla total war spel.

Man ser range för alla units om man håller in space så slipper man följa med musen

Visa signatur

Intel 7700K 4,2 GHz | ASUS ROG Stric GTX 1080 | 16 GB DDR4 | ASUS ROG STRIX Z270H GAMING | Samsung 850 EVO

Permalänk
Medlem

Något intressant hände när jag attackerade en arme.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Navi97:

Känner som många andra här att spelet är bra, men att det är mååååååååånga barnjsukdomar som måste fixas. Jag har 2 st 6950 flashade till 6970 i crossfire, men med detta aktiveras ser marken ut som skräp. Kör därför på medium med 1x "6970" och i5 2500k, med fps allt ifrån 60 ner till 12. Herregud alltså.

Tycker förövrigt ansiktena ser grymt roliga ut på medium. (Kanske är en bugg också, jag vet inte.) Det ser ut som att generalerna varit med i världens boxningsmatch, och torskat!

http://i.imgur.com/HmYapX8.jpg

Det är ju denna killen!
http://www.youtube.com/watch?v=ROpCYEDqiSc

Permalänk
Medlem
Skrivet av punchline82:

Kan man inte lämna trupper i städerna och gå ut med generalen plus några enstaka trupper ? Alla följer ju efter generalen. Va ?

Skrivet av Buio:

Alla trupper måste ha en general. Rekrytera en till som stannar i staden. Synd att man inte kan ha en garrison utanför denna nya regel. Vore ett bra undantag.

Skrivet av punchline82:

Jo men om man inte kan rekrytera en till ? Ibland står det max 3/3. Hur låser man upp så man får rekrytera fler generaler ? Samt finns det inget familje träd i spelet ? Typ giftemål söner döttrar med mera ? Jag tycker de här upplägget verkar skit billigt och konstigt.

Städerna i sig har en garnison utan att du står där med en general. Dåligt system då man borde kunna lägga till egna trupper men det har att göra med vilka byggnader din stad har.

Tror man låser upp fler generaler när man tar över en region d.v.s. alla byarna om man nu kan kalla de för byar? Sak samma, har för mig att jag har fått utökat "förtroende" att rekrytera fler Generaler/Diplomater o.s.v. när jag enade regionen, men jag kan ha fel och det kan ha varit när man forskar fram mer teknologier.

Visa signatur

Spelburk: Lian Li O11D XL | R9 Ryzen 5950X |
Phanteks Revolt X 1000W | EVGA RTX 3090 FTW3 Ultra | G.Skill 3600MHz 64GB RAM | Samsung 49" C49RG90
HTPC 1: Streacom F1C | AMD A-5600K | Crucial M4 64 GB | 8 GB RAM @ 1866 MHz
HTPC 2: Raspberry Pi -> Raspbmc

Permalänk
Medlem
Skrivet av igge23:

Något intressant hände när jag attackerade en arme.

http://imageshack.us/a/img11/3614/m4h8.jpg

Sjöstrid!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Insanity92:

Man ser range för alla units om man håller in space så slipper man följa med musen

Oh, tackar!!! vore dock gött om man kunde visa det hela tiden.

En till sak som stör mig! när man bygger byggnader så måste man gå in i wiki för att se vilka byggnader de leder till.

Edit: Någon som vet hur man ser hur mycket goods man producerar, typ glas etc? Och vart kollar man värdet för de resurserna?

Visa signatur

Dator:|Gigabyte GA Z170X-game7|i7 6700k Noctua D15|Gtx 1070 Palit Jetstream| 16GB@3200MHz Corsair Vegenance|Corsair AX750|Fractal Design R5|Crucial MX100 256GB + 128GB|WD Red 4TB x2 | WD Green 2TB|W10 Pro|

Permalänk

Hur ser man den garnisonerade armen i en stad? Kan man utöka den truppen? Har man tagit bort familjeträden helt och kör endast på Generaler som man rekryterar?

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Skrivet av Swedish Berserk:

Hur ser man den garnisonerade armen i en stad? Kan man utöka den truppen? Har man tagit bort familjeträden helt och kör endast på Generaler som man rekryterar?

Typ så ja.

Permalänk

En konstig bugg:

  1. Jag anfaller Carthago med min flotta.

  2. Carthago gör ett motanfall

  3. När jag ska spela slaget så är Carthago passiva och alla deras trupper väntar i staden, som om det vore jag som skulle anfalla? Och jag kan inte heller snabbspola nu. Så jag måste vänta 60 min på att matchen ska ta slut, för jag har inte trupper nog att inta staden och det var ju faktiskt dom som anföll mig?

Skrivet av MSIOCGenie:

Jag ligger på 35 fps nåt sånt på kampanjkartan och även om jag gärna hade haft högre fps så är det spelbart, i striderna håller jag mig än så länge över 50 i princip hela tiden. Mitt grafikkort har dock aldrig blivit så här varmt av ett spel förut, ligger stabilt på 95 grader när jag lirar, inte ens BF3 gör att det blir så varmt.

Dock så har jag märkt att det ofta droppar lägre än så, ibland blir det bildspel och spelet nästan stannar upp. Hoppas CA fixar detta.

Förresten. Är det bara jag som tycker att laddningstiderna är sjukt bra? Jag har spelet på en intel 520 180GB SSD och det verkar som har optimerat spelet för SSD denna gång! Laddar en strid på 10 sekunder.(!)
Laddar en ny runda på ~ 30 sekunder.

Permalänk
Medlem

Campaign-läget tycker jag blir bättre och bättre med Total War-serien. Framför allt diplomatin.
Gränssnittet tycker jag dock man är snåla på med handmålade karaktärer och byggnader på korten. Blir plåttrigt att hålla reda på allt. Annars är det mest en vanesak innan man hittar allt.

Striderna där emot är precis som vanligt... buggiga och oförståeliga. Grafiken ser jag heller ingen skillnad på. Är ju kul att jämföra deras printscreen med verkligheten

Gillar man strategin i ett kampanjläge och kan klara sig utan striderna så lägg era pengar på Europa IV istället

Visa signatur

"Claiming Java is good because it works on all OS' is like claiming anal sex is good because it works on all genders"

Permalänk
Medlem
Skrivet av furuliden:

Förresten. Är det bara jag som tycker att laddningstiderna är sjukt bra? Jag har spelet på en intel 520 180GB SSD och det verkar som har optimerat spelet för SSD denna gång! Laddar en strid på 10 sekunder.(!)

Laddningstiderna är riktigt bra. Har också en SSD och det går mycket snabbare än Shogun 2.

Permalänk
Skrivet av furuliden:

En konstig bugg:

  1. Jag anfaller Carthago med min flotta.

  2. Carthago gör ett motanfall

  3. När jag ska spela slaget så är Carthago passiva och alla deras trupper väntar i staden, som om det vore jag som skulle anfalla? Och jag kan inte heller snabbspola nu. Så jag måste vänta 60 min på att matchen ska ta slut, för jag har inte trupper nog att inta staden och det var ju faktiskt dom som anföll mig?

Dock så har jag märkt att det ofta droppar lägre än så, ibland blir det bildspel och spelet nästan stannar upp. Hoppas CA fixar detta.

Förresten. Är det bara jag som tycker att laddningstiderna är sjukt bra? Jag har spelet på en intel 520 180GB SSD och det verkar som har optimerat spelet för SSD denna gång! Laddar en strid på 10 sekunder.(!)

Laddar också snabbt som fan. Har en Samsung 250Gb

Permalänk
Skrivet av ZaRreE:

det finns igen kontroll att flytta trupper ett steg ( som i shogun 2 hade längst ner till vänster),

Testat Ctrl + piltangent upp, eller bara piltangent upp?
Inte provat själv pga strulig prestanda, men det har ju funnits med sedan Empire och är även listat bland controls. Tycks vara många funktioner som inte återfinns i UI..

Permalänk
Entusiast
Skrivet av furuliden:

En konstig bugg:

  1. Jag anfaller Carthago med min flotta.

  2. Carthago gör ett motanfall

  3. När jag ska spela slaget så är Carthago passiva och alla deras trupper väntar i staden, som om det vore jag som skulle anfalla? Och jag kan inte heller snabbspola nu. Så jag måste vänta 60 min på att matchen ska ta slut, för jag har inte trupper nog att inta staden och det var ju faktiskt dom som anföll mig?

Dock så har jag märkt att det ofta droppar lägre än så, ibland blir det bildspel och spelet nästan stannar upp. Hoppas CA fixar detta.

Förresten. Är det bara jag som tycker att laddningstiderna är sjukt bra? Jag har spelet på en intel 520 180GB SSD och det verkar som har optimerat spelet för SSD denna gång! Laddar en strid på 10 sekunder.(!)
Laddar en ny runda på ~ 30 sekunder.

Laddade en hyfsat stor strid med 5k man igår på typ 10-15 sekunder, mycket snabbare än tidigare spel!

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Medlem

Hmm, i och för sig inte riktigt korrelerat med Rome 2 men jag har 2 st steam kataloger D: och en på G:, kan jag bara drag-n drop till D: och starta Rome 2, den rebuildar och allt blir bra?

D: är nämligen en SSD, lyckades preloada till fel katalog och nu har man kört några rundor...

Visa signatur

Spelburk: Lian Li O11D XL | R9 Ryzen 5950X |
Phanteks Revolt X 1000W | EVGA RTX 3090 FTW3 Ultra | G.Skill 3600MHz 64GB RAM | Samsung 49" C49RG90
HTPC 1: Streacom F1C | AMD A-5600K | Crucial M4 64 GB | 8 GB RAM @ 1866 MHz
HTPC 2: Raspberry Pi -> Raspbmc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rosslan:

Hmm, i och för sig inte riktigt korrelerat med Rome 2 men jag har 2 st steam kataloger D: och en på G:, kan jag bara drag-n drop till D: och starta Rome 2, den rebuildar och allt blir bra?

D: är nämligen en SSD, lyckades preloada till fel katalog och nu har man kört några rundor...

Kopiera Rome 2-katalogen till andra Steam-sökvägen, avinstallera spelet i Steam. Installera på nytt och peka installationen dit du la det och den kommer göra en verify (som tar en del tid, men inte så länge).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buio:

Kopiera Rome 2-katalogen till andra Steam-sökvägen, avinstallera spelet i Steam. Installera på nytt och peka installationen dit du la det och den kommer göra en verify (som tar en del tid, men inte så länge).

Bock och tack.

Visa signatur

Spelburk: Lian Li O11D XL | R9 Ryzen 5950X |
Phanteks Revolt X 1000W | EVGA RTX 3090 FTW3 Ultra | G.Skill 3600MHz 64GB RAM | Samsung 49" C49RG90
HTPC 1: Streacom F1C | AMD A-5600K | Crucial M4 64 GB | 8 GB RAM @ 1866 MHz
HTPC 2: Raspberry Pi -> Raspbmc

Permalänk

Började lira lite innan jobbet idag. Hann väl med cirka 2 timmar och började på prologen.
Nog hade jag väntat mig lite mer av grafiken.. Jag kör visserligen inte maxat men 2 snäpp ner från max eftersom crossfire inte verkar funka än och grafiken är ju av precis samma rang som ettan sisådär 4-5(?) år senare..
Striderna fungerar ju i det närmaste exakt som i ettan så där känner man sig hemma direkt och det mesta känns ganska intuitivt.
Däremot så är UIt för byggande och teknologier bara väldigt krångligt och förvirrande. Känns som att bilderna på ikonerna inte passar ihop med deras funktion, alltså man blir inte direkt medveten om vad en viss ikon är till för.
Överlag tycker jag det är roligt och jag vill spela "bara lite till" och det är ju ett bra betyg men för att detta ska bli riktigt bra så behöver UIt en omarbetning och prestandan ordnas till även om jag själv inte upplevt några grafikproblem eller allvarliga buggar.. än så länge.

Visa signatur

Acer Predator XB271HU | Asus Z490-F | i5 10600K | 16GB RAM | Asus RTX2070 Super | Samsung 970 Evo Plus 500Gb | WD Blue SN550 1Tb | EVGA Supernova G2 750W | Windows 10 Home
Ljud: Musical Fidelity X-Can v8 + Sennheiser HD650
Citera om du svarar på nåt jag skrivit så jag hittar tillbaka!

Permalänk
Medlem

Är detta en bugg?

När jag tittar på olika nationer, så kan man se hur mäktiga de är i förhållande till mig. Men när jag försöker förhandla med dem, så visar mätaren att vi är lika mäktiga, även om den visade innan att jag är mycket mäktigare.

[IMG]

[IMG]

Visa signatur

Dator:|Gigabyte GA Z170X-game7|i7 6700k Noctua D15|Gtx 1070 Palit Jetstream| 16GB@3200MHz Corsair Vegenance|Corsair AX750|Fractal Design R5|Crucial MX100 256GB + 128GB|WD Red 4TB x2 | WD Green 2TB|W10 Pro|

Permalänk

Problemet med grafiken löser sej om ni installerar DirectX i mappen. Gjorde iaf de för mej och många andra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZaRreE:

Jag har säkert redan spenderat 12 timmar i spelet, och UI känns fortfarande totalt värdelöst. Både i kampanjen och i striderna. Unitkorten är svåra att ur skilja från varandra, det finns igen kontroll att flytta trupper ett steg ( som i shogun 2 hade längst ner till vänster), spelet förklarar inte ordentligt politiksystemet, techträdet är litet och svårt att urskilja ger för lite info, när du markerar någon range-unit så ser du inte deras range utan du måste hålla muspekaren över den enheten, den röda färgen (indikerar range) är också för blek för att lätt kunna se. Tack gode gud att jag hittade inställning för att stänga av popupförklaringarna på enheterna ( i striderna) så att det inte bara är symboler.

Nej som jag ser det är fortfarande shogun 2 det bästa total war, och rome 2 har nog det sämsta UI av alla total war spel.

Jag har aldrig spelat Shogun 2 så jag vet inte hur det fungerade där.
Det går att flytta de trupper du markerat i stridsläget med piltangenterna! (om jag inte missförstod dig)

Permalänk
Skrivet av punchline82:

Problemet med grafiken löser sej om ni installerar DirectX i mappen. Gjorde iaf de för mej och många andra.

Hur menar du?

Permalänk
Medlem

Jag kan inte sluta skratta åt denna! xD

Visa signatur

"Claiming Java is good because it works on all OS' is like claiming anal sex is good because it works on all genders"

Permalänk
Medlem

Jag har åkt på något jätteroligt.. när jag sjösätter min arme och sedan åker mot någon ö eller land så kan jag inte landsätta de utan de förblir i havet.. Wtf?

Visa signatur

CPU 3930K Mobo Rampage IV BE Minnen 32gb 1600 mhz SSD Samsung 850 pro 512 gb PSU Corsair 1200AX GPU Msi 980 Gaming