IMHO så måste du ta hjälp av en jurist för att utforma ditt standardavtal, sen kan du justera det för varje kund, annars kommer du med största sannolikhet få problem.
Vi har sådana problem på mitt jobb just nu där vi har blivit stämda av en liten kund för att de inte hade kompetensen att tolka avtalet korrekt och förstå vad som krävdes av dem osv. utan de har liksom litat på säljare från deras webb-byrå, deras driftbolag och deras reklambyrå (och visst, säkert vår säljare också) när de sagt att det inte är några problem, allt kommer att fungera och integreras osv. men avtalen lägger ju ett visst ansvar på kunden då vi (och de andra) bara levererar separata tjänster och inte tar något större ansvar för att de ska fungera med de andra proprietära lösningar som kunden har, i alla fall inte utan betalning. Vi har ett API som är lätt att integrera mot, likaså exempelvis deras driftbolag, men fortfarande krävs ju någon form av infrastruktur som får ihop allt osv.
Med större kunder är inte detta något problem vanligtvis för de har oftast beställare med kompetens och ofta egna utvecklarteam som kan integrera mot vår lösning. Problemen kommer när det typ är marknadsavdelningen som beställer och de inte har någon IT-kompetens, vilket är ganska standard hos små leverantörer. Vi försöker lösa detta genom att typ ha en utbildning för kunden i att läsa avtal så att de verkligen förstår vad de kommer att få i slutändan. Det blir förstås en kostnad för oss men det är en droppe i havet i jämförelse med att vara uppbundna i rättsprocesser osv.
Sen kan man ju få problem i alla fall, exempelvis har vi en kund där en säljare sålde in en uppgradering av vår standardprodukt och skrev i avtalet att ingen funktionalitet skulle försvinna. Kunden (som är väldigt stor i detta fall) och dess jurister har tolkat detta som att det ska se exakt likadant ut och kräver otaliga anpassningar av typen: "Den knappen låg två mm åt höger i den förra versionen, flytta tillbaka den" eller: "Applikationen har fått en annan nyans av grått (på UI-element som knappar typ), vi vill ha tillbaka den gamla igen" osv. osv. och de vägrar betala för något av detta.
Alltså: Se till att avtalen är så vattentäta det bara går. Speciellt om du bara utvecklar och typ kommer att få en design som du ska implementera för då riskerar du verkligen att hamna i en liknande situation. Se också till att kunden förstår avtalet och vad de kan förvänta sig för en missnöjd kund är aldrig bra även om avtalet har följts till punkt och pricka. Ångerrätten gäller som sagt inte för försäljning till företag så det behöver du inte oroa dig för, men det betyder inte att du har ditt på det torra bara för att de har skrivit på.
Sen skulle jag råda dig till att fördjupa dig lite innan du sätter igång, i alla fall om filmbladet är en indikation på din kunskapsnivå. Vem som helst kan sätta ihop lite markup osv. men ska du lyckas krävs mycket mer än så. Jag jobbar i ASP.NET/C#/T-SQL och det är en ganska bra plattform. MS har sjukt mycket resurser online med utvecklingsverktyg, tutorials, föredrag, exempelprojekt osv. Det finns förstås andra plattformar också, men fördelen med att köra MS hela vägen är att det fungerar relativt smärtfritt med integration och dylikt och att det finns väldigt mycket information samlat på ett ställe och presenterat på ett bra sätt (kolla på www.asp.net/ ).