Gäller denna lagen för folk som skapar hemsidor?

Permalänk
Avstängd

Gäller denna lagen för folk som skapar hemsidor?

Hej. Jag ska starta mitt företag snart där kunden kommer, hyr mig för 15.000 för att göra en hemsida. Jag säger okej detta tar max från 2 veckor till 1-2 månader beroende på vad slags för sida dom vill ha. Har du rätt att göra ångerrätt på pengarna?

För jag låter dom betala först innan jag gör sidan. Detta kanske bara gäller domäner och webbhotell? Finns det några lagar för dom som skapar hemsidor?

Ångerrätt:
WBS AB följer lagen om distansköp: Svensk Författningssamling (2005:59) http://www.notisum.se/Rnp/sls/lag/20050059.htm
Lagen innebär att du som privatkund har rätt att ångra ett distansköp inom 14 dagar från det att du tagit emot varan.
Retur accepteras endast under förutsättning att domänen ej är registrerad.
Utdrag ur 2005:59
4 § Bestämmelserna om ångerrätt i 9–16 §§ gäller inte distansavtal om
1. en tjänst och fullgörandet har påbörjats med konsumentens samtycke under ångerfristen,
2. en vara som på grund av sin beskaffenhet inte kan återlämnas eller som snabbt kan försämras eller bli för gammal.
Domännamn, skickade SMS samt liknande tjänster är exempel på en vara som inte går att återlämna.

http://www.domanregister.se/Prislista/K%C3%B6pvillkor.aspx

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Ska du ta lika mycket betalt oavsett hur komplicerad sida och hur mycket arbete den behöver?

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk
Hedersmedlem

Så länge du håller dig till att sälja till företag bör det väl inte vara några problem i alla fall?

Permalänk
Medlem

Gäller lagen om distansköp även om överenskommelse träffats mellan fyra ögon?

Om man jämför med KKL så är det ju en specialbeställning som du inte normalt har i lager (eftersom varje sida är unik), så jag tror inte det. Möjligen om du inte hunnit börja..

Men som sagt var, lagen gäller väl endast konsumenter och inte företag.

Permalänk
Medlem

Va beredd att folk kommer ångra sitt köp.
Har sett dina trådar om dina problem, för en vecka sedan frågade du hur enkla loops fungerade i PHP, för två veckor sedan hade du problem att bygga ett vanligt HTML table, och för en månad sedan försökte du länka lokala filer från skrivbord till din webbsida. Du tänkte även sätta upp en server på hemmanätet. Va det inte du som trodde att du kunde registrera dig på gratis webbhotell och sälja deras gratis domäner och webblagring till kunder? Den hemsida du har nu i din signatur är även byggd med CSS koden direkt i dina element på sidan.

Men enligt regeln... om dom accepterat att man inte kan ångra sitt köp så antar jag att dom inte kan ångra det.
Men jag är inte så bra på lagar, så det är bara min uppfattning av vad som stod.

Annars, lycka till med säljandet! Rekommenderar dock att du skaffar mer erfarenhet innan du lovar företag mer än vad du kan producera.

Visa signatur

Canon 70D | 2x Dell Ultrasharp 24" | Ryzen 3700X | 32B | GTX 1080Ti

Permalänk
Avstängd

Filmbladet ser ju inte ut att konkurrera ut IMDB än på ett tag

Florrpans var ju läcker. Inga pluspoäng för bildvisare i AJAX dock, väldigt mycket mindre när de ändrar storlek på "fönstret" hela tiden så att man måste söka upp navigeringen om och om igen, men överhuvudtaget ett stort minus till allt som bryter emot operativsystemets eller programvarans standardgränssnitt/standardfunktionalitet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aliquise:

Filmbladet ser ju inte ut att konkurrera ut IMDB än på ett tag

Florrpans var ju läcker. Inga pluspoäng för bildvisare i AJAX dock, väldigt mycket mindre när de ändrar storlek på "fönstret" hela tiden så att man måste söka upp navigeringen om och om igen, men överhuvudtaget ett stort minus till allt som bryter emot operativsystemets eller programvarans standardgränssnitt/standardfunktionalitet.

Nu hängde jag inte med på vad du pratar om. Men denna tråd är dock inte om mig.
Du får gärna skicka ett PM och förklara vad du pratar om, för jag förstod inte ens hälften.
Av det lilla jag förstod: Nej, min sida är inte byggd på Ajax, det du ser är Fancybox, som är byggt från jQuery.

Visa signatur

Canon 70D | 2x Dell Ultrasharp 24" | Ryzen 3700X | 32B | GTX 1080Ti

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av angryencoder:

Hej. Jag ska starta mitt företag snart där kunden kommer, hyr mig för 15.000 för att göra en hemsida. Jag säger okej detta tar max från 2 veckor till 1-2 månader beroende på vad slags för sida dom vill ha. Har du rätt att göra ångerrätt på pengarna?

För jag låter dom betala först innan jag gör sidan. Detta kanske bara gäller domäner och webbhotell? Finns det några lagar för dom som skapar hemsidor?

Ångerrätt:
WBS AB följer lagen om distansköp: Svensk Författningssamling (2005:59) http://www.notisum.se/Rnp/sls/lag/20050059.htm
Lagen innebär att du som privatkund har rätt att ångra ett distansköp inom 14 dagar från det att du tagit emot varan.
Retur accepteras endast under förutsättning att domänen ej är registrerad.
Utdrag ur 2005:59
4 § Bestämmelserna om ångerrätt i 9–16 §§ gäller inte distansavtal om
1. en tjänst och fullgörandet har påbörjats med konsumentens samtycke under ångerfristen,
2. en vara som på grund av sin beskaffenhet inte kan återlämnas eller som snabbt kan försämras eller bli för gammal.
Domännamn, skickade SMS samt liknande tjänster är exempel på en vara som inte går att återlämna.

http://www.domanregister.se/Prislista/K%C3%B6pvillkor.aspx

Dold text

Notera att om du levererar en produkt som kunden inte är nöjd med, och de anser att den är så pass skiljd från vad de trodde att de betalade för, så finns annan lagstiftning som applicerar (t ex bedrägeri). Säger du att det ska ta 2 månader och det tar ett halvår så kan återigen kontrakt ifrågasättas, etc.

Distansköplagen är ett extra skydd som ges till "konsumenter" om jag förstått det rätt, vilket definieras enligt:

Citat:

konsument: en fysisk person som handlar huvudsakligen för ändamål som faller utanför näringsverksamhet

I detta fallet skulle jag säga att en färdig hemsida som levereras är en "vara", så om du säljer till privatpersoner så borde lagen gälla. Se Konsumentverkets informationssida, snarare än WBS AB:s korta återberättelse och tolkning av lagen.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem

Har svårt att tro att ett företag betalar i förskott. Vet inte hur det funkar inom IT-branshen men inom industri(mitt område) så skulle de skratta åt mig. Undantag är om det gäller miljonbelopp där företaget jag jobbar på inte anser sig ha råd att ligga ute med de pengarna. Då kan man få säg 30% av totalsumman och resten när det är klart.
Vanligt förfarande är:
1: En kund vill ha något(en hemsida i ditt fall)
2: Du accepterar och anser att du kan hjälpa dem
3: Du lämnar ett förslag över hur produkten kommer se ut(I ditt fall t.ex en layout i photoshop eller så)
4: De godkänner ditt förslag eller så gör de inte det och du får rita om
5: Om de har godkänt ditt förslag/din idé lämnar du en offert på vad det skulle kosta att köpa din tjänst
6: Du lämnar ett pris i en offert
7: De tycker det är ett bra pris eller så tycker de det är på tok för dyrt och vänder sig till någon annan
8: Om de tyckte om ditt pris lämnar de en skriftlig beställning på förslaget
9: Du snickrar ihop hemsidan åt dem så den ser ut som ditt förslag
10: Leverans och faktura
11: Du får betalt en månad senare
12: Win!

Skulle tro att företag överlag vill ha det såhär men vet som sagt inte inom IT.
Notera att det gäller vid försäljning till företag, till privatpersoner är det säkert en helt annan femma

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Barra85:

Har svårt att tro att ett företag betalar i förskott. Vet inte hur det funkar inom IT-branshen men inom industri(mitt område) så skulle de skratta åt mig. Undantag är om det gäller miljonbelopp där företaget jag jobbar på inte anser sig ha råd att ligga ute med de pengarna. Då kan man få säg 30% av totalsumman och resten när det är klart.
Vanligt förfarande är:
1: En kund vill ha något(en hemsida i ditt fall)
2: Du accepterar och anser att du kan hjälpa dem
3: Du lämnar ett förslag över hur produkten kommer se ut(I ditt fall t.ex en layout i photoshop eller så)
4: De godkänner ditt förslag eller så gör de inte det och du får rita om
5: Om de har godkänt ditt förslag/din idé lämnar du en offert på vad det skulle kosta att köpa din tjänst
6: Du lämnar ett pris i en offert
7: De tycker det är ett bra pris eller så tycker de det är på tok för dyrt och vänder sig till någon annan
8: Om de tyckte om ditt pris lämnar de en skriftlig beställning på förslaget
9: Du snickrar ihop hemsidan åt dem så den ser ut som ditt förslag
10: Leverans och faktura
11: Du får betalt en månad senare
12: Win!

Skulle tro att företag överlag vill ha det såhär men vet som sagt inte inom IT.
Notera att det gäller vid försäljning till företag, till privatpersoner är det säkert en helt annan femma

Kodar bara... Designar inte.

Visa signatur
Permalänk
Rekordmedlem

Ska du programmera är det nog inte en vara utan en tjänst, dessutom är det olika lagar som gäller beroende på om det är till ett företag eller en privatperson, företag kan i princip avtala vad som helst medan det är tvingande lagar när det handlar om privatpersoner.
Jag tror att f skatt och momsredovisning är mer intressant i praktiken än distansavtalslagen om du ska vända dig mot företag.

Definition från skatteverket:

Vara
Med vara avses materiella ting, bland dem fastigheter och gas,
samt värme, kyla och elektrisk kraft (1 kap. 6 § ML).
Tillhandahålls böcker, tidningar och andra varor via nät eller
nätverk, t.ex. Internet, förlorar dessa sin materialiserade form.
Detta innebär att det inte längre är fråga om ett tillhanda-
hållande av en vara utan av
en tjänst. Se även ADB-program.

ADB-program
Huruvida en programvara eller system utgör vara eller tjänst
kan ha betydelse för i vilket land beskattning ska ske och
avgöra vem som är skattskyldig.
Program som är allmänt tillgängliga för användare och som
dessa har möjlighet att använda efter begränsad instruktion
utgör normalt vara. Till denna kategori hör program som
används i person- och hemdatorer för ordbehandling, kalky-
lering, spel m.m. När det gäller program som utvecklas på
beställning av användare efter specifika krav från denne och
som närmast kan betecknas som s.k. skräddarsydda program
bör bedömningen bli en annan. Även om det utförda arbetet
presenteras för beställaren på ett materiellt ting (vara) i form
av t.ex. diskett, bör hela tillhandahållandet anses utgöra en
tjänst
. Enligt 1 kap. 6 § ML förstås med vara ett materiellt ting.
Tillhandahålls ett standardprogram för ADB via nät eller nät-
verk, t.ex. Internet, förlorar de
t sin materialiserade form. Detta
innebär att det inte längre är fråga om ett tillhandahållande av
en vara utan av en tjänst. Ett tillhandahållande ”on-line” av
sådan s.k. digitaliserad produkt anses som tillhandahållande av
en tjänst och beskattas enligt reglerna i 5 kap. 7 § ML (se även
definition avseende vara, tjänst, och elektroniska tjänster)

http://www.skatteverket.se/download/18.84f6651040cdcb1b480002...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Som folk påpeklat gäller de tvingande lagarna enbart konsumenter, det är ett extra skydd för privatpersoner som inte kan krävas ha samma resurser som ett företag osv.

När det kommer till vad du ska ta betalt kommer de flesta företag vilja ha offerter, det är även rekommenderat att om du ska vända dig mot företag så kontakta en advokatbyrå som kan kontraktslagar, speciellt runt mjukvara och liknande då detta är ett extremt komplext ämne lagligt sett.
Gör även upp en kalkyl över hur mycket tid olika saker kommer ta och vad det kostar så du kan ge en specificerad offert/faktura, generellt sett skulle jag gissa att det normala är att du får betalt när jobbet är klart, ev. att större projekt som drar över den "normal" gräns du satt på säg 2-3veckor kräver delbetalningar, det är även viktigt hur ev. service avtal, dokumentation, verktyg, licenser m.m. hanteras i avtalet och vad de exakt betalar för.
Är det riktat mot privatpersoner får du räkna med att du kommer vara den som "sitter på pottan" om oenigheter uppstår.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Avstängd

IMHO så måste du ta hjälp av en jurist för att utforma ditt standardavtal, sen kan du justera det för varje kund, annars kommer du med största sannolikhet få problem.

Vi har sådana problem på mitt jobb just nu där vi har blivit stämda av en liten kund för att de inte hade kompetensen att tolka avtalet korrekt och förstå vad som krävdes av dem osv. utan de har liksom litat på säljare från deras webb-byrå, deras driftbolag och deras reklambyrå (och visst, säkert vår säljare också) när de sagt att det inte är några problem, allt kommer att fungera och integreras osv. men avtalen lägger ju ett visst ansvar på kunden då vi (och de andra) bara levererar separata tjänster och inte tar något större ansvar för att de ska fungera med de andra proprietära lösningar som kunden har, i alla fall inte utan betalning. Vi har ett API som är lätt att integrera mot, likaså exempelvis deras driftbolag, men fortfarande krävs ju någon form av infrastruktur som får ihop allt osv.

Med större kunder är inte detta något problem vanligtvis för de har oftast beställare med kompetens och ofta egna utvecklarteam som kan integrera mot vår lösning. Problemen kommer när det typ är marknadsavdelningen som beställer och de inte har någon IT-kompetens, vilket är ganska standard hos små leverantörer. Vi försöker lösa detta genom att typ ha en utbildning för kunden i att läsa avtal så att de verkligen förstår vad de kommer att få i slutändan. Det blir förstås en kostnad för oss men det är en droppe i havet i jämförelse med att vara uppbundna i rättsprocesser osv.

Sen kan man ju få problem i alla fall, exempelvis har vi en kund där en säljare sålde in en uppgradering av vår standardprodukt och skrev i avtalet att ingen funktionalitet skulle försvinna. Kunden (som är väldigt stor i detta fall) och dess jurister har tolkat detta som att det ska se exakt likadant ut och kräver otaliga anpassningar av typen: "Den knappen låg två mm åt höger i den förra versionen, flytta tillbaka den" eller: "Applikationen har fått en annan nyans av grått (på UI-element som knappar typ), vi vill ha tillbaka den gamla igen" osv. osv. och de vägrar betala för något av detta.

Alltså: Se till att avtalen är så vattentäta det bara går. Speciellt om du bara utvecklar och typ kommer att få en design som du ska implementera för då riskerar du verkligen att hamna i en liknande situation. Se också till att kunden förstår avtalet och vad de kan förvänta sig för en missnöjd kund är aldrig bra även om avtalet har följts till punkt och pricka. Ångerrätten gäller som sagt inte för försäljning till företag så det behöver du inte oroa dig för, men det betyder inte att du har ditt på det torra bara för att de har skrivit på.

Sen skulle jag råda dig till att fördjupa dig lite innan du sätter igång, i alla fall om filmbladet är en indikation på din kunskapsnivå. Vem som helst kan sätta ihop lite markup osv. men ska du lyckas krävs mycket mer än så. Jag jobbar i ASP.NET/C#/T-SQL och det är en ganska bra plattform. MS har sjukt mycket resurser online med utvecklingsverktyg, tutorials, föredrag, exempelprojekt osv. Det finns förstås andra plattformar också, men fördelen med att köra MS hela vägen är att det fungerar relativt smärtfritt med integration och dylikt och att det finns väldigt mycket information samlat på ett ställe och presenterat på ett bra sätt (kolla på www.asp.net/ ).

Permalänk
Medlem
Skrivet av angryencoder:

Kodar bara... Designar inte.

Kodar du såväl backend som frontend?

Min erfarenhet efter två större webbprojekt är att frontend-kodare är väldigt billiga att hyra in. Designers och backend-kodare kostar väsentligt mer pengar.

Skulle jag sälja till privatpersoner och företag som inte kan klara av högre kostnader skulle jag bygga färdiga mallar som gör det möjligt att trycka ut en förskräcklig massa webbplatser på kort tid och med lågt pris mot kund. Möjligen är det lite svårt att konkurrera med P14-ligan som kör Wordpress hos One.com med gratis teman, plugins och stulna bilder.