Permalänk
Medlem

köpa grafikort ebay?

Funderar på att köpa ett grafikort via ebay, min fråga är då är det någon som har gjort detta, isf har detta fastnat i tullen?
vill inte slänga ut pengar på tull..

Permalänk
Medlem
Skrivet av bEAT-:

Funderar på att köpa ett grafikort via ebay, min fråga är då är det någon som har gjort detta, isf har detta fastnat i tullen?
vill inte slänga ut pengar på tull..

Jag har köpt en del grejer från USA, tre gånger tror jag, min storebror har köpt fler gånger. Min storebror har fastnat i tullen en eller två gånger.

Mycket beror på hur paketet ser ut.

Visa signatur

En potatis

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av bEAT-:

Funderar på att köpa ett grafikort via ebay, min fråga är då är det någon som har gjort detta, isf har detta fastnat i tullen?
vill inte slänga ut pengar på tull..

Du betalar inte tull om det är inom EU. Är det utanför EU måste du betala tullavgift på några % och svensk moms på 25%

Permalänk
Medlem

precis precis, men ser man det såhär, kortet kostar mig 1200 ifall jag beställer det, med alla kostnader som kan tillkomma så kan det sluta med att kortet kostar mig runt 1900 ist, så frågan är ju ifall man vågar sig på det..

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av bEAT-:

precis precis, men ser man det såhär, kortet kostar mig 1200 ifall jag beställer det, med alla kostnader som kan tillkomma så kan det sluta med att kortet kostar mig runt 1900 ist, så frågan är ju ifall man vågar sig på det..

Du kan även se det såhär: Det är olagligt att medvetet försöka låta bli att betala tull och moms och är straffbart med dryga böter.

Permalänk

Be dom märka paketet som gåva så brukar de slinka igenom Beställer nästan allt från ebay och har aldrig åkt på tull eller moms.

Visa signatur

-- Intel i5 750 @ 3,8Ghz Corsair H50 Cooler | MSI P55 CD53 | Corsair XMS3 8GB @ 1600Mhz | Creative SB X-Fi XtremeGamer 5.1 | Gigabyte GTX 580 Windforce X3 | Chieftec 650W PSU | HAF 932 | Windows 8.1 pro --

Permalänk
Medlem

Fråga säljaren om han kan skriva att det är en "gåva" (gift) då tror jag man kan slippa både tull och moms (det var så förut iaf). Ett annat sätt är att skriva ner värdet det gjorde jag när PS3 kom och köpte den från US. Företaget skrev ner värdet till 50$ och att det var en gåva. Det lite roliga var att paketet var försäkrat till 700$ vilket borde sett lite suspekt ut men men det slank igenom :).

Men detta var som sagt några år sedan och tullen har säkert blivit bättre på att ta fast paket.

Visa signatur

Här sitter jag och känner in rummet och spelar dataspel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bEAT-:

Funderar på att köpa ett grafikort via ebay, min fråga är då är det någon som har gjort detta, isf har detta fastnat i tullen?
vill inte slänga ut pengar på tull..

För någon månad sedan beställde jag ett moderkort från Kina via ebay. Kortet levererades efter 4 dagar och några extra avgifter har jag inte betalt. Inte vet jag om något olagligt har förekommit? Betalade endast 3 dollar i fraktavgift.

Permalänk
Skrivet av bEAT-:

Funderar på att köpa ett grafikort via ebay, min fråga är då är det någon som har gjort detta, isf har detta fastnat i tullen?
vill inte slänga ut pengar på tull..

verkar som att dom tar vissa flyg eller från företag X. har varit med om att dom tagit ut avgift från paket från usa men alla paket från kina har sluppit igenom, köpet från Usa var på mindre än 300kr men dom la ändå på både moms och deras expiditions avgit på 100kr. när ja maila dom så svara dom att expiditions avgit är
''ej återkallerlig'' ja struntar i pengarna då det är småsummor men bara fräckheten att först ta moms när man inte ska gör det (allt över 500kr) och för att dom har tittat på paketet så kostar det 100kr extra...

''gift'' eller sätta ner värdet ser dom igenom. hittar dom sånt så lär dom hålla det längre, du kan få betala mer då. vad är det för grafikkort?

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

de jag har titta på är ett 7950 3gb för 1200sek.
men som sagt har också skummat igenom lite å det verkar som om ifrån kina så slinker det igenom lite lättare än ifrån usa.
men men, den som lever lär veta ifall ja slinker igenom eller ej, får se ifall ja beställer.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av codegear:

För någon månad sedan beställde jag ett moderkort från Kina via ebay. Kortet levererades efter 4 dagar och några extra avgifter har jag inte betalt. Inte vet jag om något olagligt har förekommit? Betalade endast 3 dollar i fraktavgift.

Bara för att du INTE vet om det betyder det inte att det är lagligt. Du har brutit mot Svensk importlag och erkänt det öppet på ett forum. Preskriberingstiden är 5 år, så du kan få böter för det ända tills upp till 5 år efter händelsen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bEAT-:

de jag har titta på är ett 7950 3gb för 1200sek.
men som sagt har också skummat igenom lite å det verkar som om ifrån kina så slinker det igenom lite lättare än ifrån usa.
men men, den som lever lär veta ifall ja slinker igenom eller ej, får se ifall ja beställer.

http://www.inet.se/produkt/5409392/xfx-radeon-hd7950-3072mb-d...
Här har du annars.

Visa signatur

Ducky shine 4
Ducky mini PBT caps

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av bEAT-:

de jag har titta på är ett 7950 3gb för 1200sek.
men som sagt har också skummat igenom lite å det verkar som om ifrån kina så slinker det igenom lite lättare än ifrån usa.
men men, den som lever lär veta ifall ja slinker igenom eller ej, får se ifall ja beställer.

Tänk på att garantier och så inte gäller här i Sverige. Det kan bli en dyr läxa i efterhand.

Permalänk
Medlem

Jag har handlat på eBay från nästan uteslutande Kina och Hong Kong 83 gånger och jag har aldrig haft ett paket fastna i tullen. Däremot när jag beställde en sak från USA (inte eBay) så fick jag betala tull.

Visa signatur

5G 9900k < EKWB LC > RTX2080S | Corsair 32GB C16@3.4G
Asus Z390-F | Seasonic Focus Platinum 750W | XB271HU
970EVO 500GB | Sennheiser HD650 + LCX+SDAC | 20TB TrueNAS Core

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200213:

Bara för att du INTE vet om det betyder det inte att det är lagligt. Du har brutit mot Svensk importlag och erkänt det öppet på ett forum. Preskriberingstiden är 5 år, så du kan få böter för det ända tills upp till 5 år efter händelsen.

Herregud vilken tråkig typ du är :P. Du tror väl inte på fullt seriöst allvar att polisen kommer lägga ner resurser på detta?

TS: Köp från Tyskland eller UK så slipper du tull.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av friskybob:

Herregud vilken tråkig typ du är :P. Du tror väl inte på fullt seriöst allvar att polisen kommer lägga ner resurser på detta?

TS: Köp från Tyskland eller UK så slipper du tull.

Jag bara säger som det är. Nej såklart de inte kommer, men tullverket och skattemyndigheten gör det däremot.

Permalänk
Medlem

Tullfritt

Skrivet av anon200213:

Bara för att du INTE vet om det betyder det inte att det är lagligt. Du har brutit mot Svensk importlag och erkänt det öppet på ett forum. Preskriberingstiden är 5 år, så du kan få böter för det ända tills upp till 5 år efter händelsen.

OK Jag har brutit mot en lag, nämligen att jag inte har betalat moms, för efter en kontroll så visade det sig att tullavgift tas endast ut på varor med ett sammanlagt värde överstigande 1400 kr inkl. frakt och min beställning var en bra bit under denna summa. Jag kan lova dig att jag kommer att göra rätt för mig och betala in momsen när jag bokför.

Permalänk
Skrivet av anon200213:

Bara för att du INTE vet om det betyder det inte att det är lagligt. Du har brutit mot Svensk importlag och erkänt det öppet på ett forum. Preskriberingstiden är 5 år, så du kan få böter för det ända tills upp till 5 år efter händelsen.

sist ja kolla var det lagligt att köpa från kina.. slipper det igenom så är man väl plötsligt inte brotsling?
hur gör ja för att erkänna att prylar ja köpt inte är betalade med svensk moms. känner du nån åklagare som kan åtala mig för att ja beställt solceller för 600kr. känner mig så ångerfull har svårt att sova på nätterna.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av jonatan80:

sist ja kolla var det lagligt att köpa från kina.. slipper det igenom så är man väl plötsligt inte brotsling?
hur gör ja för att erkänna att prylar ja köpt inte är betalade med svesk moms. känner du nån åklagare som kan åtala mig för att ja beställt solceller för 600kr. känner mig så ångerfull har svårt att sova på nättena.

http://www.tullverket.se/innehallao/i/importdeklarationpablan...

Där har du blanketten. Fast du behöver inte deklarera för 600.-

Permalänk
Skrivet av anon200213:

http://www.tullverket.se/innehallao/i/importdeklarationpablan...

Där har du blanketten. Fast du behöver inte deklarera för 600.-

jobbar du där eller?

blanketten går inte att ladda ner... deklarera ? nej nej det gör man en gång per år. det ja har fått är straffskatt, på klart mindre belopp än 600kr.
den gång från usa ja beställde prylar så var det runt 300kr men blev150:-dyrare,
tull är väl på varor över 300-500kr moms är efter 1500kr.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

Du kan få tulla o momsa på 1 dollar om de vill!!! finns inget som heter under 600:-
vill dom att du ska tulla så får du tulla!

Visa signatur
Permalänk
Inaktiv
Skrivet av jonatan80:

jobbar du där eller?

blanketten går inte att ladda ner... deklarera ? nej nej det gör man en gång per år. det ja har fått är straffskatt, på klart mindre belopp än 600kr.
den gång från usa ja beställde prylar så var det runt 300kr men blev150:-dyrare,
tull är väl på varor över 300-500kr moms är efter 1500kr.

Ja man deklarerar, det heter tulldeklarera. Ordförklaring: http://www.tullverket.se/ordforklaringar/ordforklaringar/tull...

Och det gör man varje gång man importerar något utanför EU och hur många gånger du vill per år. Du tänker förmodligen på löntagardeklaration som är något helt annat.

Du betalar alltid moms och tull på varor över 1300.- köpta utanför EU, och moms och tull på gåvor över 500.- skickade utanför EU.

Grundläggande information om import: http://www.tullverket.se/innehallao/m/momsbetala/momsbetala.4...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av bjonss13:

Du kan få tulla o momsa på 1 dollar om de vill!!! finns inget som heter under 600:-
vill dom att du ska tulla så får du tulla!

Nej det stämmer inte riktigt. Läs ovanstående post jag just gjorde.

Permalänk
Skrivet av anon200213:

Nej det stämmer inte riktigt. Läs ovanstående post jag just gjorde.

det stämmer visst.. tar tullen i ens paket. så blir det 100kr (expiditionsavgift)
spelar mindre roll på värdet på det man köpt, avgiften är ju varken tull eller moms. Häpp! 100kr x några miljoner paket. blir ju bra med pengar.

*Du betalar alltid moms och tull på varor över 1300.- köpta utanför EU,
och moms och tull på gåvor över 500.- skickade utanför EU.*

låter bra då ska det stå varor inte ''gift'' och under 1300.-
varför gör alla kinerser fel står alltid ''gift'' på dom paket man får???

för oss Radioamatörer ska det inte vara några avgifter alls på det som ska användas i syfte att hjälpa i nödsituation (har läst nånstans i nån paragraf. men regeln glöms visst bort)

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

Du betalar alltid moms och tull på varor över 1300.- köpta utanför EU och grafikkortet skulle gå på 1200:- då är det ju klart, varan kostar under 1300:- alltså 1200:- då har han ju inte gjort något brott problemet är löst. Sen finns det en massa Troll nämner inga namn tror den/dem, person/personerna känner sig träffade när jag skriver så här. om du känner dig osäker så skit i det annars är det bara chansa allt eller inget

//ODM

Visa signatur

For me to Know and for you to Find out.

Permalänk

Att märka paket med gift funkar sällan nu för tiden, Tullverket har lärt sig det knepet. Något som brukar funka är att be dem sätta t.ex. Computer spare parts eller liknande och ett lägre pris.

Permalänk
Medlem

Om du är villig att begå brott för att få ditt grafikkort billigt så är det ännu billigare att stjäla grafikkortet.

Skrivet av ODM:

Du betalar alltid moms och tull på varor över 1300.- köpta utanför EU och grafikkortet skulle gå på 1200:- då är det ju klart, varan kostar under 1300:- alltså 1200:- då har han ju inte gjort något brott problemet är löst. Sen finns det en massa Troll nämner inga namn tror den/dem, person/personerna känner sig träffade när jag skriver så här. om du känner dig osäker så skit i det annars är det bara chansa allt eller inget

//ODM

Perfekt om det stämmer. är man osäker så kan man alltid kontakta tullverket eller något.

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk
Medlem

Värst vad många det är som inte vill förstå att man måste betala tull och moms. Smiter ni från inkomstskatten också när ni har tillfälle?

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Medlem

har köpt massa grejer på ebay till både mc & datorn. aldrig varit några problem.

Visa signatur

Data 00110011

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av jonatan80:

det stämmer visst.. tar tullen i ens paket. så blir det 100kr (expiditionsavgift)
spelar mindre roll på värdet på det man köpt, avgiften är ju varken tull eller moms. Häpp! 100kr x några miljoner paket. blir ju bra med pengar.

*Du betalar alltid moms och tull på varor över 1300.- köpta utanför EU,
och moms och tull på gåvor över 500.- skickade utanför EU.*

låter bra då ska det stå varor inte ''gift'' och under 1300.-
varför gör alla kinerser fel står alltid ''gift'' på dom paket man får???

för oss Radioamatörer ska det inte vara några avgifter alls på det som ska användas i syfte att hjälpa i nödsituation (har läst nånstans i nån paragraf. men regeln glöms visst bort)

Läs tullverkets egen sida helt enkelt, så kanske det reder ut en del frågor för dig.