Finansiering av en affärsidé

Permalänk
Avstängd

Finansiering av en affärsidé

Hej allihopa!

Jag har en affärsidé som jag har genomfört i Norge tidigare. Denna idén är något jag skulle vilja ta till Sverige men svensk lag har inte utrymme för det för att det ska vara ekonomiskt genomförbart. Idéen är alltså inte olagligt på något vis, man har bara inte skapat utrymme för det. I Norge gick norska staten mer eller mindre in och sponsrade idéen och min budget var 63 miljoner NOK. Jag höll budget med ungefär fem miljoner kr. Idéen bygger på hur det norska välfärdssamhället är uppbyggt så det var inga problem egentligen att genomföra det hela, dock kom jag in i projektet direkt efter att all pappersexercis var genomförd så jag vet väldigt lite om hur det fungerar - mer än att det fungerar. Projektet som sådant är idag vinstbärande.

Idag har jag affärplan/affärsidé klar, samt alla avtal som tecknades i Norge tillgängliga så jag vet exakt hur mycket allt kostade ned på kronan. Min stora dröm är att skapa samma projekt i Sverige (men göra det ännu bättre, övning ger färdighet) men för att klara av det här behövs en ekonomisk insats som inte svenska staten kommer ha möjlighet att ge utan att förändra hela det svenska regelverket inom detta område. Det finns en enorm potential i Sverige för att lyckas med detta, markant mycket större än i Norge. Anledningen till detta är att prissättningen generellt i branschen är ungefär 30% högre (vem hade väl trott det) här än där samt att produkten som egentligen är två separata produkter idag båda är bristvaror i Sverige. Så det jag gjorde i Norge var att slå ihop dessa två och få fram en enda produkt fint paketerad

Nu vet jag inte om detta forum är rätt för den här typen av diskussionsfrågor men man träffar ju en stor skara människor här och där med kan chansen finnas att det blir rätt ändå. Det jag undrar är egentligen till vem och vilka ska jag ta den här idén och presentera för? Riskkapitalbolag? Banker? Jurister/advokater? Vilka är duktiga på att värdera en idé? Allting i teorin är egentligen klart, för att genomföra det behövs alltså en finansiär - men jag inser att jag inte har den kunskapen som krävs för att övertyga en bank om att låna mig den summan pengar jag behöver

Permalänk

Det finns många olika sätt att skaffa finansiärer. För vanliga småprojekt så är kickstarter intressant, vilket du även nyligen säger dig ha startat ett projekt i. Annars Leader är ett EU projekt som öser ut pengar till diverse projekt.
Beroende på vad för typ av projekt man bedriver så finns det olika tillvägagångssätt.

Det jag blir fundersam på är budgeten för ditt förra projekt, 63mille räcker åt ca 40 000 arbetstimmar, gjorde du dessa timmar själv, kanske över ett sommarlov? Köpte du en förpassat massa hårdvara eller vad? I vilket fall anser jag att du borde ha råd att anlita kunniga personer som sätter sig in i din bransch än att få kommenterar på ett forum där folk av förståeliga skäll inte vet ett skvatt om vad du pratar om.
För beroende på vad för verksamhet man tänker föra behöver man ha olika startkapital, jag själv arbetar med projekt som är betydligt större än 60 miljonsklassen. Och dessa går till så att vi får pengar av beställaren allteftersom vi utför uppgiften. Så det finansieringen beror helt på vilken typ av jobb det är.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Avstängd

Stämmer bra det och det ser rätt lovande ut även om inte själva kicken ger så mycket.

EU och Leader var ett bra tips, ska titta på det. Saken med Norge är att de inte är med i EU och de gör saker på sitt egna sätt ganska ofta. Dessutom med ett sämre resultat, men det är en annan diskussion
Hur menar du med att jag skulle kunnat göra 40 000 arbetstimmar över ett sommarlov? Jag har absolut råd att anlita kunniga personer, men i mitt huvud är det "kunniga personer" - jag vet inte vem eller vilka det skulle vara

Opponera att jag finner en finansiär - då skulle jag veta precis vad jag skulle göra, hur det skulle genomföras, vilken typ av anställningar jag behöver, vad saker skulle kosta, vem jag ska vända mig till för vad osv. Problemet är alltså vem jag vänder mig till för att värdera idén, mina erfarenheter, mitt upplägg osv som kan ta det här innan jag kommer till banken med mössan i handen Jag tror inte på att förklara ett ännu icke existerande koncept för en grå banktant direkt.

Så, för att komma till saken behöver jag alltså finna någon (gärna flera) som kan värdera idén och sedan kan jag gå till banken och säga att min affärsidé är så här och den är värderad till det här av den och den, om ni håller med önskar jag få låna det här <andra> beloppet.

EU och Leader var ett ypperligt bra exempel på ett bra ställe att börja på exempelvis

Permalänk
Entusiast

http://www.tv8.se/drakn%C3%A4stet

Få pengar och bli känd från TV på samma gång!

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Känns som du är rädd att vi ska sno din idé och att texten blir rejält lidande. Du måste skriva mycket bättre ifall andra ska engagera sig.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Avstängd

det är inte därför - men jag utgår däremot från att åldern, mognaden samt placeringen i livet just nu på den generelle sweclockaren är antingen för låg för att förstå syftet eller på en nivå där man redan har erfarenheten av projekt. men Bud Bundys tips om EU har redan gett resultat så jag anser syftet med tråden redan uppfylld.

Permalänk
Medlem

Du har alltså drivit ett projekt/företag med en budget på 63 miljoner (menar du omsättning). Men nu ber du om hjälp om hur du ska starta upp samma/liknande projekt i Sverige? Har lite svårt att tro på detta. Men den mängden pengar borde du kunnat gå professionell hjälp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tweak:

Du har alltså drivit ett projekt/företag med en budget på 63 miljoner (menar du omsättning). Men nu ber du om hjälp om hur du ska starta upp samma/liknande projekt i Sverige? Har lite svårt att tro på detta. Men den mängden pengar borde du kunnat gå professionell hjälp.

Framförallt så borde man redan ha kunskapen om rätta kanaler om man hanterat en sådan stor operation tidigare. Låter minst sagt underligt.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Avstängd

Förstår att det kan verka lustigt. Citerar mig själv:

Citat:

dock kom jag in i projektet direkt efter att all pappersexercis var genomförd så jag vet väldigt lite om hur det fungerar

Det innebär att när jag började så var budget för projektet redan fastslaget. Företaget som jag arbetade för tog en näve pengar ur sina oljefickor och hade värderat att från projektfas till genomförande så ska 63 miljoner kronor räcka - vilket det också gjorde. Hur de har räknat eller kommit fram till summan är okänt, men detta var ett statligt projekt och där med väldigt starkt ekonomiskt. Svensk lagstiftning tillåter inte samma...vad man nu ska kalla det för... ekonomiska frihet helt enkelt och jag vill nu göra det i egen regi istället då det _kan_ vara lönande. 63 miljoner var till allt från inköp till personalkostnader under projektfasen. En klumpsumma att ta pengar från när det behövdes.

Ett år efter projektets genomförelse såg vi att det hade stabiliserat sig som det första av sitt slag i världen och media hade noterat det och det började generera en stadig inkomst så slutade jag för att gå vidare till nästa projekt. Men det är också det enskilt bästa projekt jag arbetat med, både ur personlig synvinkel och vilka effekter det har fått idag. Polen, Ukraina, Baltikum och England arbetar idag tillsammans med norska staten för att genomföra liknande projekt idag, ett projekt kallat Ringer i Vannet

http://www.nhoservice.no/category.php/category/Ringer%20i%20v...

Det här låter ju lite ego men när någon säger att de behöver hjälp för att skapa något nytt i en konservativ bransch, då kontaktar de mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Damodred:

Förstår att det kan verka lustigt. Citerar mig själv:

Det innebär att när jag började så var budget för projektet redan fastslaget. Företaget som jag arbetade för tog en näve pengar ur sina oljefickor och hade värderat att från projektfas till genomförande så ska 63 miljoner kronor räcka - vilket det också gjorde. Hur de har räknat eller kommit fram till summan är okänt, men detta var ett statligt projekt och där med väldigt starkt ekonomiskt. Svensk lagstiftning tillåter inte samma...vad man nu ska kalla det för... ekonomiska frihet helt enkelt och jag vill nu göra det i egen regi istället då det _kan_ vara lönande. 63 miljoner var till allt från inköp till personalkostnader under projektfasen. En klumpsumma att ta pengar från när det behövdes.

Ett år efter projektets genomförelse såg vi att det hade stabiliserat sig som det första av sitt slag i världen och media hade noterat det och det började generera en stadig inkomst så slutade jag för att gå vidare till nästa projekt. Men det är också det enskilt bästa projekt jag arbetat med, både ur personlig synvinkel och vilka effekter det har fått idag. Polen, Ukraina, Baltikum och England arbetar idag tillsammans med norska staten för att genomföra liknande projekt idag, ett projekt kallat Ringer i Vannet

http://www.nhoservice.no/category.php/category/Ringer%20i%20v...

Det här låter ju lite ego men när någon säger att de behöver hjälp för att skapa något nytt i en konservativ bransch, då kontaktar de mig.

men rimligen har du väl knutit kontakter i Norge och är medveten om hur strukturen såg ut där? Låter ju i allra högsta grad som du bör återkoppla med dem? Eller handlar det om att du vill ha hela kakan själv?

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Avstängd

Både och, kan man väl säga.
Jag har goda kontakter i Norge men eftersom projektet var finansierat med statliga medel och bygger på hur norrmännen vill agera i sin välfärd så blir det inte samma sak här. Det går inte att knalla in till Reinfeldt och daska honom med en PDF och säga att så här ska vi göra. Det här är alltså på ganska hög nivå, jag har träffat fd arbetsministern i Norge och det norska kungahuset har varit på besök, det har varit med i tv och även svenska Kupé gjorde ett litet reportage om det i feb eller mars 2012.

Struktur och sådant är som sagt klart, men för att genomföra det på ett liknande sätt i Sverige så behövs en förändring i Svensk lagstiftning - något jag inte vill ta i - eller en finansiär som också tror på idén

Permalänk

Det är affärsänglar och riskkapitalister du ska leta efter. Banker och jurister känns dödfött. Banker tar inte stora risker och vill ha säkerheter och/eller personlig borgen. Jusrister är bra på juridik, men inte sponsra entreprenörsföretag. Det är "bara" att förbereda en riktigt bra presentation, stämma träff med riskkapitalisten och pitcha din idé. Det finns statliga iniativ som ALMI mfl, men 63 MSEK är alldeles för mycket dem.

Börja http://www.svca.se/