Ny, returex, begagnad eller rekonditionerad?

Permalänk
Medlem

Ny, returex, begagnad eller rekonditionerad?

Köpte en dator i HP Store 31 augusti . När jag kollar på garantistatus så står det från 10-06-2013, alltså, ca 80 dagar innan mitt köp registrerades datorn för garanti.
Jag har nu i snart två veckor försökt få en skriftlig garanti från HP store på att min dator var "helt ny och tidigare oanvänd" vid leveransen till mig.
Trots att jag på telefon lovats det så kom det inget förrän efter påstötning och då inte med citerad ovanstående bekräftelse utan med formuleringar om att enl deras mening är modellen ny... alltså rena snömoset i sammanhanget.

Nu undrar jag om någon här har en rimlig förklaring till hur min dator kan ha registrerats för garantistart 80 dagar innan mitt köp av den.
Blir alltmer säker på att det handlar om något av i rubriken. Har de lurat mig och jag har fått nåt gammalt?

Permalänk
Skrivet av pjb:

Köpte en dator i HP Store 31 augusti . När jag kollar på garantistatus så står det från 10-06-2013, alltså, ca 80 dagar innan mitt köp registrerades datorn för garanti.
Jag har nu i snart två veckor försökt få en skriftlig garanti från HP store på att min dator var "helt ny och tidigare oanvänd" vid leveransen till mig.
Trots att jag på telefon lovats det så kom det inget förrän efter påstötning och då inte med citerad ovanstående bekräftelse utan med formuleringar om att enl deras mening är modellen ny... alltså rena snömoset i sammanhanget.

Nu undrar jag om någon här har en rimlig förklaring till hur min dator kan ha registrerats för garantistart 80 dagar innan mitt köp av den.
Blir alltmer säker på att det handlar om något av i rubriken. Har de lurat mig och jag har fått nåt gammalt?

Du har fått en dator som du haft i 2 veckor som fungerar perfekt och är i nyskick. Att du vill ha garanti från datumet du köpte det förstår jag och det är självklart att du ska få.
Men vad gör det för skillnad om det är ett returex eller liknande? om den är i nyskick och fullt fungerande.

Permalänk
Medlem

Kan det vara så att garantin registrerats när den kom ur fabrik?

Permalänk
Medlem

Jag tycker skillnaden är den samma som med en bil. Är den begagnad så tycker jag att det ska kompenseras med ett lägre pris än för en helt obegagnad vara.
En bil som gått 100 mil är billigare än en som gått 0 mil även om skillnaden är marginell.

Permalänk
Skrivet av pjb:

Jag tycker skillnaden är den samma som med en bil. Är den begagnad så tycker jag att det ska kompenseras med ett lägre pris än för en helt obegagnad vara.
En bil som gått 100 mil är billigare än en som gått 0 mil även om skillnaden är marginell.

Där är skillnaden även att då har företaget använt bilen som test bil eller liknande och fått ut något på den alternativt att en privatperson som haft bilen de få milen får ta den ekonomiska smällen. I detta fallet är det mer som att någon annan har fått testsitta bilen innan du köpte den.

När det gäller denna typen av produkter som en dator så säger till och med lagen att man ska kunna klämma och känna på produkten och är man inte nöjd ska man kunna skicka tillbaka den med full ersättningen. Detta systemet funkar självklart inte om företaget ska ta en ekonomisk smäll och få mindre betalt för produkten efter varje gång någon reklamerar en vara.

Permalänk
Skrivet av pjb:

Köpte en dator i HP Store 31 augusti . När jag kollar på garantistatus så står det från 10-06-2013, alltså, ca 80 dagar innan mitt köp registrerades datorn för garanti.
Jag har nu i snart två veckor försökt få en skriftlig garanti från HP store på att min dator var "helt ny och tidigare oanvänd" vid leveransen till mig.
Trots att jag på telefon lovats det så kom det inget förrän efter påstötning och då inte med citerad ovanstående bekräftelse utan med formuleringar om att enl deras mening är modellen ny... alltså rena snömoset i sammanhanget.

Nu undrar jag om någon här har en rimlig förklaring till hur min dator kan ha registrerats för garantistart 80 dagar innan mitt köp av den.
Blir alltmer säker på att det handlar om något av i rubriken. Har de lurat mig och jag har fått nåt gammalt?

Många tillverkare registrerar garanti från dagen varan kom ur fabriken om inte du kan bevisa att den inte kom i din ägo förrän senare. Så min gissning är att din dator tillverkades 10 juni 2013, vilket kan passa ganska bra ihop med att den såldes i augusti.

Visa signatur

Corsair Vengeance LPX 4x8GB DDR4 2666MHz CL16 | Intel Core i7 6700 3,4 GHz 8MB | MSI Z170A KRAIT GAMING | Corsair Force Series 3 120 GB | Seagate SSHD Desktop 2 TB 7200 RPM 3,5" | Creative Sound Blaster Z PCIe | Western Digital 500 GB | Samsung Writemaster | Corsair TX750 V2 750 W | EVGA GeForce GTX 970 4GB SSC ACX 2.0+| Fractal Design Define R5 (Svart)

Permalänk
Medlem
Skrivet av pjb:

Jag tycker skillnaden är den samma som med en bil. Är den begagnad så tycker jag att det ska kompenseras med ett lägre pris än för en helt obegagnad vara.
En bil som gått 100 mil är billigare än en som gått 0 mil även om skillnaden är marginell.

Host, eh. När du rullar ut bilen ur bilhandlarens garage tappar du direkt 25-30k och sedan rasar priset snabbt. Många bilar tappar 80% av sitt värde efter fyra år. Så köper inte ditt exempel riktigt, men förstår vad du menar.

Permalänk
Medlem

Mitt exempel var kanske inte så bra. Men jag menar det jag tror du menar. Jag vill inte betala fullt listpris för en vara som redan är använd om än så lite.

Permalänk
Medlem
Citat:

Många tillverkare registrerar garanti från dagen varan kom ur fabriken om inte du kan bevisa att den inte kom i din ägo förrän senare. Så min gissning är att din dator tillverkades 10 juni 2013, vilket kan passa ganska bra ihop med att den såldes i augusti.

Har nu fått svar att det något i stil med det här. Så datorn är ny och oanvänd och inte begagnad. Skönt!