Permalänk
Medlem

Byggnation passivt kyld dator

Hallå,

Behöver lite tips på en ny ljudlös dator (fläkt- och-vattenfri, med andra ord inga fläktar även om dom är ljudlösa)
Jag är inte ute efter någon gamingdator utan det är mest surfning och dylikt, men jag vill ändå ha lite prestanda.

Vilka krav har jag?
- Inga rörliga delar, passivt kyld dator helt igenom
- Skall vara en hyffsat liten dator, alternativt begränsad höjd ( a la 10-15cm)
- Billig med hyffsad prestanda (skall tex kunna lira HL2 utan problem då det är favoritspelet )
- Skall kunna driva 2 skärmar i 1920x1080 åtminstone

Så vilka delar behövs?

Chassi: Funderar på Streamcom FC10 (-Dyrt, men snyggt och inte högt)
Nätdel: Streamcom Nano150 150W (räcker kanske inte till grafikkort?)
Moderkort: Asus Z87-A
CPU: Intel Core i5 4670K 3,4Ghz?
GPU: Vill helst slippa denna kostnaden om det går... dessutom mindre att kyla isåfall!
RAM: ?????
HDD: Samsung SSD Pro Basic-840 128gb (har sedan tidigare)

Behöver alltså er hjälp med optimering av prestanda kontra pris och storlek. Är själv väldigt okunnig på denna biten...

Tack på förhand!
//Reckan

Permalänk
Hjälpsam

FC 10 är jäkligt dyrt, skall du inte ha grafikkort så kan du ju ta en Streacom FC8 Evo o ett mITX moderkort

Sen är nog en CPU med lägre TDP ett bra val http://www.inet.se/jamfor?compare=5310055&compare=5310057

8Gb Corsair LP 1600MHz minnen

Permalänk
Medlem
Skrivet av thli72:

FC 10 är jäkligt dyrt, skall du inte ha grafikkort så kan du ju ta en Streacom FC8 Evo o ett mITX moderkort

Sen är nog en CPU med lägre TDP ett bra val http://www.inet.se/jamfor?compare=5310055&compare=5310057

8Gb Corsair LP 1600MHz minnen

Får se angående hur jag gör med chassi. Men det verkar som om man kan ha ett grafikkort i FC8 Evo:n också? Eller är det någon begränsning jag missar? (Förutom längden på ett långt grafikkort)

När det gäller de två processorerna du länkade till, priset verkar ju vara i princip samma. Men Dualcore har HT medans Quadcoren saknar det. Är det något som spelar roll och vilken processor ger bäst prestanda?

Och vad är anledningen till Low Profile minnen?

Som datorn ser ut just nu, skulle detta fungera ihop?
Chassi: Streacom FC8 EVO 1238:-
Nätdel: tillhörande streamcom nätagg 723:-
Moderkort: 908:- Asus H87I-Plus(socket 1150, mini ITX)
CPU: 1545:- (Intel Core i5 4570S 2,9Ghz socket 1150)
RAM: 544:- (Corsair Vengeance Low Profile 1600Mhz DDR3, 1st 8gb)
HDD: freebie (Samsung HD Baisc Pro 840 128gb)

Dvs cirkus 5000:-

Permalänk
Hjälpsam

Anledningen till valet av dom CPUerna var ju det lägre TDp värdet, den passiva kylningen klarar inte kyla mer än max 95W under optimala förhålladen, så 4570S är nog ett smart val

LP minnena tog jag mest för att inget skulle komma i vägen för "kylrören"

Permalänk
Medlem

Ah okay. Tack för svaren!
Hittade även en HTPC tråd Här som jag tror kommer hjälpa mig en hel del, innehåller precis de råden du gett mig!