Grand Theft Auto V drog in 800 miljoner dollar på ett dygn

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Har man ingen ny genuin ideé lär man kasta pengar på spelet

Ska det t.ex komma ett mincraft2 lär de behöva uppdateras till 2013 för att slå det första. All grafik lär ritas om, kanske bygga ny motor, göra om alla ljud.
Sen är inte DayZ modden till arma? Så man tog allt grundjobb och la in några zombies och ändra lite saker (men motor, grafik, ljud osv är orört)?

Folk jobbar inte gratis.

DayZ började som en modd (Som knappt kostade något alls att göra, förutom fritid), och sedan blir det ett fullt spel nu. Att sedan göra något som "Minecraft 2" är en lika dum idé som att försöka göra Tetris 2. Grafiken är där utvecklarna vill att den ska vara. Sedan med deras konstanta uppdateringar så behövs det inget nysläpp, det är som DLC, fast bra för konsumenten.

Och jo då, folk jobbar visst gratis. Annars hade till exempel Black Mesa aldrig funnits till.
En konstnär som jobbar på sitt mästerverk 'jobbar gratis', medans en målare som massproducerar tapeter gör det inte. Min poäng är att spel endast har blivit kommersiella, det finns inte så många som brinner för projektet, utan endast gör det för att det är ett jobb dom trivs med, eller bara att det är ett jobb.

Notch/Jeb brinner för Minecraft, Dean 'Rocket' Hall brinner för DayZ, men jag tror knappast att Bob Kottick brinner för Call of Duty.

Skrivet av 010721:

Alla spel som du listade upp där räknas som Indie spel som bara kostar en bråkdel av vad GTA lägger ut är inte konstigt med tanke på att de spel du listade först å främst inte har något som helst kampanjläge eller story som Rockstar till GTA lägger stora pengar och tid på. De har varit så pass seriösa att de till och med har anlitat/samarbetat med riktiga FBI agenter (under kortare tid) och gängmedlemmar för att kunna ge en så korrekt bild om hur "street-violence" funkar i USA.

De har även anlitat professionellt folk ur musikbranschen så som kompositörer, artister och liknande som hjälp för deras in-game radiostationer som ska låta så bra och realistiskt som möjligt och för inte tala om alla licenskostnader för de 240 låtar som de också tryckt in i spelet. Och för att inte tala om alla utvecklarkostnader till de 200-300 personer under 5 års tid som varit. Minecraft som ett exempel utvecklades bara av 1 person? Och innehållet i det spelet är ingenting jämfört med GTA 5 (nu pratar jag inte om vilket spel som är bättre eller sämre, utan VAD som finns i spelet). Glöm häller inte marknadsföring.

Jag har ändå bara skrapat på ytan av det kostar att utveckla AAA-spel som GTA 5.

Oh ja, sanna ord. Det förnekar jag inte. Däremot är min poäng: Är det nödvändigt för att göra ett bra spel? Nja. Kvantiet kommer allt för ofta ivägen för kvalitet i min mening.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Synd det inte kom till pc då så man fick testa det

Permalänk
Medlem
Skrivet av husqvarnaff:

Varför hatar man CoD? Jag förstår att man kan ogilla ett spel, men då låter man väl bara bli att spela det? För att något ska övergå i hat krävs det ju oftast rätt mycket.

Call Of Duty har influerat spelmediet på ett sätt som inget annat spel har gjort, och det på ett dåligt sätt. Hade inte det sålt så förbaskat bra skulle vi inte sitta med trettioelva likadana förstapersonsskjutare i brunaktiga miljöer. Dessutom lånar massvis med andra spelserier element från det för att försöka få dem att sälja bättre, då det uppenbarligen är den stora massan som föredrar Call Of Duty framför allt annat.

Visa signatur

Intel Core i5 13500 3,5 GHz | Sapphire Radeon RX Vega 56 Pulse 8 GB | Gigabyte B760M Aorus Elite | EVGA Supernova 750 G2
Corsair 32 GB DDR5 5600 MHz CL36 Vengeance | Corsair Carbide Air 540 | Acer XF270HUA | Ducky Shine 3 | Logitech G305

Permalänk
Medlem

Jag är inte nöjd tills dom släpper det på PC!

Visa signatur

Define Mini | 2600k | GTX 780 | HX 650W | Samsung 830 128GB | 3TB HDD | PB278Q 27" - 2x 17" | IBM Model M2 | G500 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Atlas Tasume:

Oh ja, sanna ord. Det förnekar jag inte. Däremot är min poäng: Är det nödvändigt för att göra ett bra spel? Nja. Kvantiet kommer allt för ofta ivägen för kvalitet i min mening!

Är väl ingen som säger det heller eller? Minecraft, Journey, Braid, Fez och andra inde spel har ju fått otroligt genomslag och är kommersiellt hyllade, inte direkt så att det ena utesluter det andra. Sen är ju GTA V det dyraste spelet genomtiderna med en budget på 265 miljoner dollar, kan tänka mig att många lyckade indie spel drar in lika mycket som GTA V kommer göra förhållande till dess budget. Sen verkar GTA V vara ett riktigt bra spel så är väl bara kul att de slår säljrekord, är bra att när spelstudios belönas för sånt här arbete, betydligt bättre än franchises som mjölkar med halvdana titlar som släpps varje år.

Permalänk
Medlem

Undrar om det finns någon stats på de som har laddat ner det? Vet en hel del som laddade ner det till konsol just för att det inte finns att köpa till pc. Den där 800miljoner siffran hade nog kunnat bli minst 1000miljoner om de hade släppt till PC också.

Visa signatur

PNY Geforce 2080 TI 2250/8200Mhz @550W (Galax HOF bios) | I7 9700K @ 5,1Ghz | Asus Rog Strix Z390-F Gaming | 32Gb 3200Mhz | Samsung 970 Pro M2.SSD | 540mm Radiator Custom loop | Valve Index

Permalänk
Medlem
Skrivet av Minsc S2:

Väntar tills det kommer till PC.

Det hade nog blivit en hel del miljoner extra om det släppts till PC igår också, men i valet att antingen fjäska lite extra för konsollerna eller kunna säga "vi sålde för över en miljard första dagen!", så valde dom att fjäska för konsollerna.

Tror faktiskt inte de sålt mer då många köper det till konsol för det inte finns till pc. Har 3 polare som köpt även konsol bara för att kunna spela nu... För att sedan köpa det till pc.

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eott:

Kass grafik...

Är du dum i huvudet eller? Riktigt snygg grafik, och hur dom lyckats pressa konsolerna till den grafik och detaljkänsla som GTA V har är otroligt. Visst att spelet är kappat på 30FPS, men det gör verkligen ingenting då det inte är ett first person shooter. Du tänker mindre på den lägre FPSen också när du sitter flera meter ifrån bildskärmen.

Något annat som slog mig var hur bra draw-distance spelet hade.

Skrivet av €lysian:

Nyheten för nästa vecka: "Spelare kräver tillbaka pengarna för GTA V, p.g.a dålig prestanda och buggar".

Jag kan riktigt se det framför mig...

Varför? Prestanadan är sjukt bra jämfört med hur jävla illa GTA IV är. Dom har verkligen polerat motorn (om det nu är samma). Har gjort ca 35% av 100% (100% är allt som finns att göra och inte bara main-story) och har inte sett en enda bugg, segt laddad textur. Spelet har dock tappat frames 2 gånger, vid snabb bilkörning nära Michaels hus, men detta varde dock bara i ca 1½ sekund.

Skrivet av karjix:

Helt galet ;D Väntar dock tills PS4 innan jag spelar det.

Släpps ju inte till nästa generation.

Visa signatur

Chassi: Fractal Meshify, Skärm: LG C2 oled, GPU: AMD 6950XT, CPU: Ryzen 5800X3D, M2: 1TB , SSD: 480GB, M2 1TB, PSU: Dark Power Pro 1500W, Mobo: ASUS TUF GAMING X570-PLUS, RAM: 32GB Ripjaws @ 3600MT, Mus: Logitech G502X Matta: Steelseries QcK Heavy, Tbord: Logitech MX Mech Mini, Hörlurar: BD DT1990 Pro, DT770 PRO, Superlux HD-668B, Sennheiser HD599 OS: Win11. AI: Tascam US-20x20, Monitorer: Yamaha HS7 x2.
Citera när ni svarar! :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wh1spY:

Är du dum i huvudet eller? Riktigt snygg grafik, och hur dom lyckats pressa konsolerna till den grafik och detaljkänsla som GTA V har är otroligt. Visst att spelet är kappat på 30FPS, men det gör verkligen ingenting då det inte är ett first person shooter. Du tänker mindre på den lägre FPSen också när du sitter flera meter ifrån

Du behöver ju inte bli otrevlig för att någon uttrycker som åsikt?
Kör själv på en datorskärm och där är grafiken helt värdelös. Men tänker inte köpa en tv bara för att kanske få det lite snyggare. Sen så upplever jag det som att det är riktigt dålig FpS, speciellt när man kör bil.

Och ja, jag sitter en bit ifrån min skärm

Det är ju självklart att GTAV kommer till ps4, xbone och PC, tror du RS vill gå miste om de intäkterna?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Tog ut och dammade av den gamla Xbox:en. Blev intalad till att köpa konsolversionen istället för att vänta tills PCn med det är inger jag ångrar, mycket bra spel!

Visa signatur

Chassi: Silverstone TJ08B-E CPU: Intel i7 3930K CPU-kylare: Corsair H80 Moderkort: MSI X79MA-GD45 RAM: Corsair Vengeance Low Profile 16gb GPU: GTX Titan Black Ljudkort: Asus Xonar D2X PSU: Corsair 850-AX SSD: Intel 510 120GB (2st), Samsung 840 EVO 750GB
_________________________________________________________________________________________
SweC Galleri: mATX monster

Permalänk
Medlem

Jag skulle vilja se en refresh/special edition av gta 1.

Visa signatur

Asus TUF Gaming WiFi | Ryzen 5600X | 32 GB Ballistix| Vega 56 | Newton R2 650 W

Permalänk
Medlem

Tänk er firmafesten rockstar kommer ha efter det här!

Jag kommer nog vänta på PS4
eller eventuellt PC versionen!

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z87-PRO | Intel Core i5 4670K 3.4 GHz
| MSI eForce GTX 780 3GB. | Corsair 8GB 1600Mhz VENGEANCE LP | Samsung SSD Basic 840-Series 250GB | 1TB WD Caviar Blue | Corsair TX 850W 80+ Bronze Modulär | Noctua NH-D14 | Windows 7 Home Premium 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av Atlas Tasume:

Oh ja, sanna ord. Det förnekar jag inte. Däremot är min poäng: Är det nödvändigt för att göra ett bra spel? Nja. Kvantiet kommer allt för ofta ivägen för kvalitet i min mening.

Asså, ja i alla fall om man vill ha det så pass kvalitativt som Rockstar gör det till. Låt mig förenkla, kan man jämföra GTA 5 med något annat spel enda ner på detaljnivå? Tänk också på GTA Online som kommer i october med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zabera:

Nu får du lugna ner dig lite, BF och Crysis indie? pfft!

Jag eller någon har aldrig sagt att BF å Crysis är Indie spel, Atlas som jag citerade kategoriserade BF, Crysis och GTA som dyra spel och undra varför dem är det, när det finns billigare Indie spel som Minecraft som också är väldigt bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hennnkee:

Du behöver ju inte bli otrevlig för att någon uttrycker som åsikt?
Kör själv på en datorskärm och där är grafiken helt värdelös. Men tänker inte köpa en tv bara för att kanske få det lite snyggare. Sen så upplever jag det som att det är riktigt dålig FpS, speciellt när man kör bil.

Och ja, jag sitter en bit ifrån min skärm

Det är ju självklart att GTAV kommer till ps4, xbone och PC, tror du RS vill gå miste om de intäkterna?

Skickades från m.sweclockers.com

Äh, skriver man bara KASS GRAFIK! Så har man det förtjänat tycker jag...

Tycker inte heller det är speciellt självklart att spelet kommer till nästa generation, till dator är det väl i princip klart redan. Dom hade väl till och med hittat läckt kod från PC-versionen. Sen har jag för mig att jag hört något om MAJ 2014, men det ska man nog ta med en nypa salt, även om det inte låter helt omöjligt.

Det var många som ville se Red Dead Redemption släppas till dator, men inte såg vi röken av det.

Visa signatur

Chassi: Fractal Meshify, Skärm: LG C2 oled, GPU: AMD 6950XT, CPU: Ryzen 5800X3D, M2: 1TB , SSD: 480GB, M2 1TB, PSU: Dark Power Pro 1500W, Mobo: ASUS TUF GAMING X570-PLUS, RAM: 32GB Ripjaws @ 3600MT, Mus: Logitech G502X Matta: Steelseries QcK Heavy, Tbord: Logitech MX Mech Mini, Hörlurar: BD DT1990 Pro, DT770 PRO, Superlux HD-668B, Sennheiser HD599 OS: Win11. AI: Tascam US-20x20, Monitorer: Yamaha HS7 x2.
Citera när ni svarar! :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av holmberg:

Jag skulle vilja se en refresh/special edition av gta 1.

GTA 1 hade ju nästan ingen story :)... Nätt och jämt att 2:an hade det heller. Men 3:an, Vice City och San Andreas hade jag gärna sett remake av nu när de kan få ut lite mer av hårdvaran och sina motorer.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem
Skrivet av inquam:

GTA 1 hade ju nästan ingen story :)... Nätt och jämt att 2:an hade det heller. Men 3:an, Vice City och San Andreas hade jag gärna sett remake av nu när de kan få ut lite mer av hårdvaran och sina motorer.

Har för mig att man fick massa telefonsamtal och dylikt i storyväg. Inte spelat 1:an och 2an för så mycket annat än att leka runt dock.

Visa signatur

Chassi: Fractal Meshify, Skärm: LG C2 oled, GPU: AMD 6950XT, CPU: Ryzen 5800X3D, M2: 1TB , SSD: 480GB, M2 1TB, PSU: Dark Power Pro 1500W, Mobo: ASUS TUF GAMING X570-PLUS, RAM: 32GB Ripjaws @ 3600MT, Mus: Logitech G502X Matta: Steelseries QcK Heavy, Tbord: Logitech MX Mech Mini, Hörlurar: BD DT1990 Pro, DT770 PRO, Superlux HD-668B, Sennheiser HD599 OS: Win11. AI: Tascam US-20x20, Monitorer: Yamaha HS7 x2.
Citera när ni svarar! :)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Wh1spY:

Äh, skriver man bara KASS GRAFIK! Så har man det förtjänat tycker jag...

Tycker inte heller det är speciellt självklart att spelet kommer till nästa generation, till dator är det väl i princip klart redan. Dom hade väl till och med hittat läckt kod från PC-versionen. Sen har jag för mig att jag hört något om MAJ 2014, men det ska man nog ta med en nypa salt, även om det inte låter helt omöjligt.

Det var många som ville se Red Dead Redemption släppas till dator, men inte såg vi röken av det.

Fast nu har ju spelet kass grafik för att vara ifrån 2013

tror inte Rockstar är så dumma att de skippar xbone/ps4

Hade förväntat mig mer av en medlem ifrån 2005...

Permalänk

Ritkigt häftiga siffror, det är lite smått overkligt med så många miljoner ex sålda på ett dygn! Nu hoppas vi på att pc-versionen utannonseras och släpps snart. Q1 2014 låter väl rimligt, tackar R*.

Det ska bli spännande att se hur GTA Online har utvecklats till dess och om något av materialet även kommer att finnas tillgängligt till den eventuella pc-versionen. Eller är det content som cummunityn utvecklar platformsspecifikt kanske?

Permalänk
Medlem

Bra spel men det är verkligen synd att man tvingas spela det på en antikvitet.
Det tog en stund att acceptera så dålig grafik på ett helt nytt spel.

Permalänk
Avstängd

Spelet ser vackert ut på Xbox 360 och flyter på bra. Har ett av dom bästa grafikkorten till pc och maxar allt på Metro Last Light med högt fps, så jag vet hur ett av dom snyggaste spelen till pc ser ut. Mycket roligt att spela, har hunnit med ungefär en tredjedel av uppdragen. Multiplayer är jag inte intresserad av. Märkliga är att skitspelet Call of duty black ops 2 sålde en halv miljon på ett dygn

Permalänk
Medlem

Även det dyraste spelet någonsin tillverkat på ca 260 miljoner dollar har jag för mig. Det ger ändå en ganska rejäl marginal.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zidious G:

...sjukt bra spel ja:P

Skrivet av Atlas Tasume:

Lite svårt att komma fram till vad jag ska säga, men...

Även fast det är ett otroligt rekord, så är det samtidigt synd. Ska det verkligen krävas sådana här pengar (I både spendering och inkomst) för att göra "bra spel" i dagsläget?
Alla dessa titlar, Crysis 3, Battlefield 3/4, CoD och så klart nu, GTA V...
Vad gör dessa spel så fruktansvärt dyra att utveckla när minst lika roliga (Läs: Mycket intressantare) titlar så som Minecraft, Natural Selection II, Chivalry: Medieval Warfare, DayZ endast kostar en bråddel av summan att utveckla? Och detta för att inte tala om alla otroliga moddar till så många spel som finns där ute.

Kanske bara mina åsikter, men men...

Sedan kan jag även tycka att köper/utvecklar man ett spel till 7-8 år gammla konsoler i dagsläget så gör man något riktigt fel Vad händer med dom när 'Next gen' kommer, tror ni? Förmodligen samma sak som vad som händer med det förra CoD/BF spelet på konsol när nästa spel släpps.

Därför att innehållet kräver mer pengar att skapa helt enkelt ...lägg sedan till all marknadsföring/reklam så springer pengarna iväg.

Permalänk
Medlem

Bra, nu har de $800m att spendera på att göra en PC version

Visa signatur

| EVGA Z170 FTW | i7 6700k | ASUS RTX 3070 | 16GB DDR4 3200MHz | Cooler Master V850 | Samsung 840 Evo 250GB + 2x WD Black 500GB + Seagate 2TB SSHD + Samsung 970 Evo M.2 500GB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wh1spY:

har inte sett en enda bugg, segt laddad textur. Spelet har dock tappat frames 2 gånger, vid snabb bilkörning nära Michaels hus, men detta varde dock bara i ca 1½ sekund.

Antingen har du en överklockad Ps3/360 eller så ljuger du/har dålig koll.

Hört att spelet har mindre pop-ins osv med en snabb hårddisk i sig men med orginal så är det iaf ett problem. Och bilduppdateringen kan du ju bara kolla på digital foundrys test för att se att du har fel. På 360 så varierar det mellan 14-40fps och på Ps3 varierar det mellan 14-30fps i deras test. Gameplay håller sig oftast mellan 20-30fps men det kan vara runt 20fps längs en hel gata när man åker bil t ex. Så det är knappast 30fps solid med något dip ibland det är frågan om. Sen hur känslig man är är ju en annan sak men det är iaf inte en stabil framerate i spelet.

http://www.eurogamer.net/articles/digitalfoundry-grand-theft-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Är väl ingen som säger det heller eller? Minecraft, Journey, Braid, Fez och andra inde spel har ju fått otroligt genomslag och är kommersiellt hyllade, inte direkt så att det ena utesluter det andra. Sen är ju GTA V det dyraste spelet genomtiderna med en budget på 265 miljoner dollar, kan tänka mig att många lyckade indie spel drar in lika mycket som GTA V kommer göra förhållande till dess budget. Sen verkar GTA V vara ett riktigt bra spel så är väl bara kul att de slår säljrekord, är bra att när spelstudios belönas för sånt här arbete, betydligt bättre än franchises som mjölkar med halvdana titlar som släpps varje år.

Skrivet av 010721:

Asså, ja i alla fall om man vill ha det så pass kvalitativt som Rockstar gör det till. Låt mig förenkla, kan man jämföra GTA 5 med något annat spel enda ner på detaljnivå? Tänk också på GTA Online som kommer i october med.

Nu kan jag inte uttala mig om GTA V, eller något annat GTA då spelen i sig inte alls intresserar mig. Men man kan ju tänka sig CoD (Alá copy-paste), samt en hel hög av EA titlar; Crysis 2-3, Battlefield 3-4, alla deras sport-titlar och så vidare.

Att jag skrev just i denna tråd om detta handlar väll snarare om att det är ett intressant ämne... Gör 265 miljoner dollar ett spel bättre än ett spel med en budget på kanske 50 000 Kr, eller bara fritid? Beror väll på vad man tycker är viktigt.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Squallie:

Antingen har du en överklockad Ps3/360 eller så ljuger du/har dålig koll.

Hört att spelet har mindre pop-ins osv med en snabb hårddisk i sig men med orginal så är det iaf ett problem. Och bilduppdateringen kan du ju bara kolla på digital foundrys test för att se att du har fel. På 360 så varierar det mellan 14-40fps och på Ps3 varierar det mellan 14-30fps i deras test. Gameplay håller sig oftast mellan 20-30fps men det kan vara runt 20fps längs en hel gata när man åker bil t ex. Så det är knappast 30fps solid med något dip ibland det är frågan om. Sen hur känslig man är är ju en annan sak men det är iaf inte en stabil framerate i spelet.

http://www.eurogamer.net/articles/digitalfoundry-grand-theft-...

precis vad jag upplever på min 360, har spelat en timme men blir att vänta på pc/ps4

Sedan tycker jag att en konsol ska hålla en konstant fps

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrutalSwede:

Bra, nu har de $800m att spendera på att göra en PC version

Eller en välförtjänt semester och lön...

Permalänk
Medlem

Har alltid gillat GTA så hoppas det kommer PC snabbt nu.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Ni som väntade på PC-releasen för GTA IV, hur lång tid tog det från att spelet släpptes till konsol?

Visa signatur

There are 10 kinds of people in the world
Those who understand binary and those who don't