Har man ingen ny genuin ideé lär man kasta pengar på spelet
Ska det t.ex komma ett mincraft2 lär de behöva uppdateras till 2013 för att slå det första. All grafik lär ritas om, kanske bygga ny motor, göra om alla ljud.
Sen är inte DayZ modden till arma? Så man tog allt grundjobb och la in några zombies och ändra lite saker (men motor, grafik, ljud osv är orört)?
Folk jobbar inte gratis.
DayZ började som en modd (Som knappt kostade något alls att göra, förutom fritid), och sedan blir det ett fullt spel nu. Att sedan göra något som "Minecraft 2" är en lika dum idé som att försöka göra Tetris 2. Grafiken är där utvecklarna vill att den ska vara. Sedan med deras konstanta uppdateringar så behövs det inget nysläpp, det är som DLC, fast bra för konsumenten.
Och jo då, folk jobbar visst gratis. Annars hade till exempel Black Mesa aldrig funnits till.
En konstnär som jobbar på sitt mästerverk 'jobbar gratis', medans en målare som massproducerar tapeter gör det inte. Min poäng är att spel endast har blivit kommersiella, det finns inte så många som brinner för projektet, utan endast gör det för att det är ett jobb dom trivs med, eller bara att det är ett jobb.
Notch/Jeb brinner för Minecraft, Dean 'Rocket' Hall brinner för DayZ, men jag tror knappast att Bob Kottick brinner för Call of Duty.
Alla spel som du listade upp där räknas som Indie spel som bara kostar en bråkdel av vad GTA lägger ut är inte konstigt med tanke på att de spel du listade först å främst inte har något som helst kampanjläge eller story som Rockstar till GTA lägger stora pengar och tid på. De har varit så pass seriösa att de till och med har anlitat/samarbetat med riktiga FBI agenter (under kortare tid) och gängmedlemmar för att kunna ge en så korrekt bild om hur "street-violence" funkar i USA.
De har även anlitat professionellt folk ur musikbranschen så som kompositörer, artister och liknande som hjälp för deras in-game radiostationer som ska låta så bra och realistiskt som möjligt och för inte tala om alla licenskostnader för de 240 låtar som de också tryckt in i spelet. Och för att inte tala om alla utvecklarkostnader till de 200-300 personer under 5 års tid som varit. Minecraft som ett exempel utvecklades bara av 1 person? Och innehållet i det spelet är ingenting jämfört med GTA 5 (nu pratar jag inte om vilket spel som är bättre eller sämre, utan VAD som finns i spelet). Glöm häller inte marknadsföring.
Jag har ändå bara skrapat på ytan av det kostar att utveckla AAA-spel som GTA 5.
Oh ja, sanna ord. Det förnekar jag inte. Däremot är min poäng: Är det nödvändigt för att göra ett bra spel? Nja. Kvantiet kommer allt för ofta ivägen för kvalitet i min mening.
Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841