Grand Theft Auto V drog in 800 miljoner dollar på ett dygn

Permalänk
Medlem

Väntar tills det kommer till PC.

Det hade nog blivit en hel del miljoner extra om det släppts till PC igår också, men i valet att antingen fjäska lite extra för konsollerna eller kunna säga "vi sålde för över en miljard första dagen!", så valde dom att fjäska för konsollerna.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Atlas Tasume:

Lite svårt att komma fram till vad jag ska säga, men...

Även fast det är ett otroligt rekord, så är det samtidigt synd. Ska det verkligen krävas sådana här pengar (I både spendering och inkomst) för att göra "bra spel" i dagsläget?
Alla dessa titlar, Crysis 3, Battlefield 3/4, CoD och så klart nu, GTA V...
Vad gör dessa spel så fruktansvärt dyra att utveckla när minst lika roliga (Läs: Mycket intressantare) titlar så som Minecraft, Natural Selection II, Chivalry: Medieval Warfare, DayZ endast kostar en bråddel av summan att utveckla? Och detta för att inte tala om alla otroliga moddar till så många spel som finns där ute.

Kanske bara mina åsikter, men men...

Sedan kan jag även tycka att köper/utvecklar man ett spel till 7-8 år gammla konsoler i dagsläget så gör man något riktigt fel Vad händer med dom när 'Next gen' kommer, tror ni? Förmodligen samma sak som vad som händer med det förra CoD/BF spelet på konsol när nästa spel släpps.

Skillnaden ligger i detaljer, kolla in hur många småsaker som finns i gta 5 tror du det är gratis med artister som sitter och tillverkar allt? Ska man få till det så verklighetstroget som möjligt så ligger allting i hur mycket man vill punga ut i småsakerna

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pinkn00b:

Vadå smart drag att inte släppa det till PC? Hade dem släppt det till PC hade dem fått fler exemplar sålda, majoriteten av dem som laddar ner skulle nog aldrig köpa det även om det bara finns till konsol.

Jag vet folk som hellre hade laddat ner det till pc än köpt till konsol. Källa på det blir ju lite svårt att ge dock.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

PC....

Vad är så svårt att vilja uveckla det till det formatet?
Pirat bla bla bla...

Men vem kommer vilja ladda ner ett sånt här spel, jag köper gärna PC spel.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Discokungen

Jag impulsköpte det på nattöppet. Men ja, det ser för jävligt ut. Begränsningarna i den nuvarande konsolgenerationen är rätt märkbara. Trevligt spel i övrigt! Fokus ligger på rätt saker, även om bättre grafik hade hjälpt upplevelsen så har de galet bra vatten och vädereffekter!

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem
Skrivet av Atlas Tasume:

Lite svårt att komma fram till vad jag ska säga, men...

Även fast det är ett otroligt rekord, så är det samtidigt synd. Ska det verkligen krävas sådana här pengar (I både spendering och inkomst) för att göra "bra spel" i dagsläget?
Alla dessa titlar, Crysis 3, Battlefield 3/4, CoD och så klart nu, GTA V...
Vad gör dessa spel så fruktansvärt dyra att utveckla när minst lika roliga (Läs: Mycket intressantare) titlar så som Minecraft, Natural Selection II, Chivalry: Medieval Warfare, DayZ endast kostar en bråddel av summan att utveckla? Och detta för att inte tala om alla otroliga moddar till så många spel som finns där ute.

Kanske bara mina åsikter, men men...

Sedan kan jag även tycka att köper/utvecklar man ett spel till 7-8 år gammla konsoler i dagsläget så gör man något riktigt fel Vad händer med dom när 'Next gen' kommer, tror ni? Förmodligen samma sak som vad som händer med det förra CoD/BF spelet på konsol när nästa spel släpps.

Har man ingen ny genuin ideé lär man kasta pengar på spelet

Ska det t.ex komma ett mincraft2 lär de behöva uppdateras till 2013 för att slå det första. All grafik lär ritas om, kanske bygga ny motor, göra om alla ljud.
Sen är inte DayZ modden till arma? Så man tog allt grundjobb och la in några zombies och ändra lite saker (men motor, grafik, ljud osv är orört)?

Folk jobbar inte gratis.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Skrivet av Pinkn00b:

Ja men dem hade ändå sålt fler exemplar om dem hade släppt till pc också.

Inte så jättemycket antar jag (enligt företaget), många köpte ju nu GTA till konsol eftersom det inte har kommit till PC, än. Tror dem tjänar mer på varje sålt spel på konsol än på PC.

Något som faktiskt inte går att sticka under stol med är ju att det faktiskt skulle blivit mer piratkopierat om det släppts till PC samtidigt (JA jag vet att det piratkopierats på konsol med), då många vill ladda ner för att testa och sen tänka "fan detta var ju inte värt..." Men eftersom det bara kommit till konsol än så länge så kanske dem som tänkte så, vart tvungna att köpa det till konsol ändå... Därför kanske det inte finns ett datum för PC än..

Dem kanske gör samma vid nästa generations konsoler för att få PC-folket att köpa GTA 5 och tillhörande konsol för att spela för att sedan släppa PC versionen sist?

Själv hoppas jag på en PC-release så snart som möjligt..........

Visa signatur

Tafelwasser

, CITERA FÖR SVAR

Pimpim666 : Skaffa flickvän så minskar risken för att ni går in på sidor med virus.
Nivity: Tror nog det ökar med flera tusen % istället, tjejer klickar ju på vad fan som helst som ploppar upp på skärmen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kevve1:

Jag vet folk som hellre hade laddat ner det till pc än köpt till konsol. Källa på det blir ju lite svårt att ge dock.

Ja det kan hända men majoriteten av folk som laddar ner skiter i att köpa det till konsol, själv överväger jag att köpa det själv men väntar nog på PC release.

Visa signatur

"The voice of insanity and reason"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Atlas Tasume:

Lite svårt att komma fram till vad jag ska säga, men...

Även fast det är ett otroligt rekord, så är det samtidigt synd. Ska det verkligen krävas sådana här pengar (I både spendering och inkomst) för att göra "bra spel" i dagsläget?
Alla dessa titlar, Crysis 3, Battlefield 3/4, CoD och så klart nu, GTA V...
Vad gör dessa spel så fruktansvärt dyra att utveckla när minst lika roliga (Läs: Mycket intressantare) titlar så som Minecraft, Natural Selection II, Chivalry: Medieval Warfare, DayZ endast kostar en bråddel av summan att utveckla? Och detta för att inte tala om alla otroliga moddar till så många spel som finns där ute.

Kanske bara mina åsikter, men men...

Sedan kan jag även tycka att köper/utvecklar man ett spel till 7-8 år gammla konsoler i dagsläget så gör man något riktigt fel Vad händer med dom när 'Next gen' kommer, tror ni? Förmodligen samma sak som vad som händer med det förra CoD/BF spelet på konsol när nästa spel släpps.

Cod kan omöjligen kosta mycket i jämförelse att utveckla, jag kan förstå GTA V,
möjligen Crysis och BF men GTA V är ju det dyraste att göra, ganska logiskt med tanke på
miljöerna, så enorm spelvärld, alla uppdrag, storyn, karaktärerna osv.
Anledningen att göra det till dom gamla konsolerna är förmodligen i alla fall 2 saker:
Dom började säkert utveckla spelet för många många år sedan, och 360/PS3 är dom
konsolerna som (även när dom nya konsolerna släpps) har flest ägare alltså finns det en större
marknad där, då kan man mjölka för att sedan släppa till fler plattformar och tjäna ännu mer

Permalänk

Någon som har läst något rykte om när det kan tänkas släppas till PC? Och hur har de tidigare cyklerna sett ut - hur lång tid brukar glappet mellan konsolsläpp och PC egentligen vara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bordsvatten:

Inte så jättemycket antar jag (enligt företaget), många köpte ju nu GTA till konsol eftersom det inte har kommit till PC, än. Tror dem tjänar mer på varje sålt spel på konsol än på PC.

Något som faktiskt inte går att sticka under stol med är ju att det faktiskt skulle blivit mer piratkopierat om det släppts till PC samtidigt (JA jag vet att det piratkopierats på konsol med), då många vill ladda ner för att testa och sen tänka "fan detta var ju inte värt..." Men eftersom det bara kommit till konsol än så länge så kanske dem som tänkte så, vart tvungna att köpa det till konsol ändå... Därför kanske det inte finns ett datum för PC än..

Dem kanske gör samma vid nästa generations konsoler för att få PC-folket att köpa GTA 5 och tillhörande konsol för att spela för att sedan släppa PC versionen sist?

Själv hoppas jag på en PC-release så snart som möjligt..........

Det kostar mer att sälja ett spel på konsol än PC och såklart folk hade laddat ner det om det hade funnits till PC men hade det släppts nu så hade dem haft minst en kopia såld till mig och till många andra som vägrar köpa det till konsol och dem som inte har en PS3 eller 360.

Men jag gillar inte när ett företag som Rockstar som började med PC spel väljer konsol över deras originella plattform det är sånt som får mig att inte vilja köpa spelen eller ladda ner dem bara för att visa missnöje.

Visa signatur

"The voice of insanity and reason"

Permalänk
Geeks
SweClockers
Skrivet av fläsklägg:

Någon som har läst något rykte om när det kan tänkas släppas till PC? Och hur har de tidigare cyklerna sett ut - hur lång tid brukar glappet mellan konsolsläpp och PC egentligen vara?

GTA IV släpptes den 29 april 2008 till PS3/360 och den 2-3 december samma år till PC. Det är ungefär sju månader senare.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem
Skrivet av fläsklägg:

Någon som har läst något rykte om när det kan tänkas släppas till PC? Och hur har de tidigare cyklerna sett ut - hur lång tid brukar glappet mellan konsolsläpp och PC egentligen vara?

Dem har inte sagt något datum alls och när man brukar prata om glapp mellan konsolsläpp och PC brukar det inte vara något egentligen men det har hänt att det skiljt någon vecka, sen har det hänt att spel som inte var planerade att släppas till PC portas över senare pgr av att folk vill ha det till PC.

Visa signatur

"The voice of insanity and reason"

Permalänk
Medlem

Nyheten för nästa vecka: "Spelare kräver tillbaka pengarna för GTA V, p.g.a dålig prestanda och buggar".

Jag kan riktigt se det framför mig...

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Skrivet av Pinkn00b:

Det kostar mer att sälja ett spel på konsol än PC och såklart folk hade laddat ner det om det hade funnits till PC men hade det släppts nu så hade dem haft minst en kopia såld till mig och till många andra som vägrar köpa det till konsol och dem som inte har en PS3 eller 360.

Men jag gillar inte när ett företag som Rockstar som började med PC spel väljer konsol över deras originella plattform det är sånt som får mig att inte vilja köpa spelen eller ladda ner dem bara för att visa missnöje.

Samt en kopia till mig.

Men såg en tråd för ca 2 dagar sen då det var en som skulle köpa en PS3 eller 360 för att kunna spela GTA 5, redan där ser vi ju vad folk är "kapabla" till för att få spela spelet, om nu folk som spelar på PC bestämmer sig för att köpa en konsol endast för att få kunna spela GTA, så blir nog både Sony/Microsoft och Rockstar m.m. ganska glada, eller?

Jo håller med att det låter konstigt att dem bara går över till konsol när dem varit ganska trogna i PC världen (som jag kom ihåg det)...

Visa signatur

Tafelwasser

, CITERA FÖR SVAR

Pimpim666 : Skaffa flickvän så minskar risken för att ni går in på sidor med virus.
Nivity: Tror nog det ökar med flera tusen % istället, tjejer klickar ju på vad fan som helst som ploppar upp på skärmen.

Permalänk
Skrivet av Andreas D:

GTA IV släpptes den 29 april 2008 till PS3/360 och den 2-3 december samma år till PC. Det är ungefär sju månader senare.

Okej då är min gissning att det antingen släpps inför jul eller om runt ett halvår...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Atlas Tasume:

Lite svårt att komma fram till vad jag ska säga, men...

Även fast det är ett otroligt rekord, så är det samtidigt synd. Ska det verkligen krävas sådana här pengar (I både spendering och inkomst) för att göra "bra spel" i dagsläget?
Alla dessa titlar, Crysis 3, Battlefield 3/4, CoD och så klart nu, GTA V...
Vad gör dessa spel så fruktansvärt dyra att utveckla när minst lika roliga (Läs: Mycket intressantare) titlar så som Minecraft, Natural Selection II, Chivalry: Medieval Warfare, DayZ endast kostar en bråddel av summan att utveckla? Och detta för att inte tala om alla otroliga moddar till så många spel som finns där ute.

Kanske bara mina åsikter, men men...

Sedan kan jag även tycka att köper/utvecklar man ett spel till 7-8 år gammla konsoler i dagsläget så gör man något riktigt fel Vad händer med dom när 'Next gen' kommer, tror ni? Förmodligen samma sak som vad som händer med det förra CoD/BF spelet på konsol när nästa spel släpps.

Alla spel som du listade upp där räknas som Indie spel som bara kostar en bråkdel av vad det kostar att utveckla ett AAA-spel som GTA 5. Sedan är det inte konstigt med tanke på att de spel du listade först å främst inte har något som helst kampanjläge eller story som Rockstar till GTA lägger stora pengar och tid på. De har varit så pass seriösa att de till och med har anlitat/samarbetat med riktiga FBI agenter (under kortare tid) och gängmedlemmar för att kunna ge en så korrekt bild om hur "street-violence" funkar i USA.

De har även anlitat professionellt folk ur musikbranschen så som kompositörer, artister och liknande som hjälp för deras in-game radiostationer som ska låta så bra och realistiskt som möjligt och för inte tala om alla licenskostnader för de 240 låtar som de också tryckt in i spelet. Glöm häller inte de 200-300 utvecklare under 5 års tid som som ska ha betalt. Minecraft som ett exempel utvecklades bara av 1 person? (om jag inte minns fel) Och innehållet i det spelet är ingenting jämfört med GTA 5 (nu pratar jag inte om vilket spel som är bättre eller sämre, utan VAD som finns i spelet). Glöm häller inte marknadsföring.

Jag har ändå bara skrapat på ytan av det kostar att utveckla AAA-spel som GTA 5.

Permalänk
Medlem

10721a;13895776]Alla spel som du listade upp där räknas som Indie spel som bara kostar en bråkdel av vad GTA lägger ut är inte konstigt med tanke på att de spel du listade först å främst inte har något som helst kampanjläge eller story som Rockstar till GTA lägger stora pengar och tid på. De har varit så pass seriösa att de till och med har anlitat/samarbetat med riktiga FBI agenter (under kortare tid) och gängmedlemmar för att kunna ge en så korrekt bild om hur "street-violence" funkar i USA.

De har även anlitat professionellt folk ur musikbranschen så som kompositörer, artister och liknande som hjälp för deras in-game radiostationer som ska låta så bra och realistiskt som möjligt och för inte tala om alla licenskostnader för de 240 låtar som de också tryckt in i spelet. Och för att inte tala om alla utvecklarkostnader till de 200-300 personer under 5 års tid som varit. Minecraft som ett exempel utvecklades bara av 1 person? Och innehållet i det spelet är ingenting jämfört med GTA 5 (nu pratar jag inte om vilket spel som är bättre eller sämre, utan VAD som finns i spelet). Glöm häller inte marknadsföring.

Jag har ändå bara skrapat på ytan av det kostar att utveckla AAA-spel som GTA 5.[/QUOTE]

Nu får du lugna ner dig lite, BF och Crysis indie? pfft!

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av azmodan:

Tänk om dem släppt det på PC samtidigt också då

Ja, då hade de kanske dragit in hela 820 miljoner...

För alla vet ju att PC-spelare bara är pirater.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av fläsklägg:

Okej då är min gissning att det antingen släpps inför jul eller om runt ett halvår...

Jag tror att det släpps tidigast i april. Mest troligt lagom till julhandeln nästa år.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Skulle vilja veta hur mycket som utvecklarna får av detta, alternativt hur mycket utgivaren får. Och alla andra inblandade, musiker, va's mm.

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk
Medlem

Kass grafik...

Permalänk
Skrivet av anon99339:

Jag tror att det släpps tidigast i april. Mest troligt lagom till julhandeln nästa år.

Skickades från m.sweclockers.com

Hur blir det med onlineläget? Om det inte finns något sådant till konsol så kan jag tänka mig att de måste lägga ner en hel del tid att utveckla den delen till PC. GTA 4 var riktigt skoj att lira online men väldigt dåligt gjort. Skulle dom göra något vettigt av det så skulle det bli succé

Permalänk
Avstängd

Rockstar är ju inte direkt dumma, först släpper de till xbox360/ps3 som säkert drar in 1 miljard dollar, sen när de släpper till xbone/ps4 drar de säkert in några hundra miljoner och slutligen släpper de till pc när alla redan har köpt till sina konsoler.

Själv har jag skaffat det till xbox, kommer göra det på ps3 och till pc så man kan modda spelet

Själv tycker jag spelet är ospelbart på dagens konsoler med den låga fps:en, kan max köra igenom 1 timme sen så börjar jag känna av huvudvärken

Permalänk
Medlem

Call Of Duty ska fan knuffas ner från alla möjliga topplistor nu. Jag hatar den spelserien, GTA är faktiskt aningen bättre.

Visa signatur

Intel Core i5 13500 3,5 GHz | Sapphire Radeon RX Vega 56 Pulse 8 GB | Gigabyte B760M Aorus Elite | EVGA Supernova 750 G2
Corsair 32 GB DDR5 5600 MHz CL36 Vengeance | Corsair Carbide Air 540 | Acer XF270HUA | Ducky Shine 3 | Logitech G305

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wifi:

Call Of Duty ska fan knuffas ner från alla möjliga topplistor nu. Jag hatar den spelserien, GTA är faktiskt aningen bättre.

Varför hatar man CoD? Jag förstår att man kan ogilla ett spel, men då låter man väl bara bli att spela det? För att något ska övergå i hat krävs det ju oftast rätt mycket.

Visa signatur

Intel Core i5 4690k | ASUS Z97I-PLUS mITX | PowerColor Radeon HD 7970 3GB OC | Corsair Vengeance LP 8 GB 1600MHz | Corsair Force GT 120GB | Crucial v4 256GB | Corsair CX 600W v2 | Fractal Design Node 304 Svart

Permalänk
Medlem

Tycker mycket mer om att sitta framför en dator och känner mig mer inne i spelet än om jag sitter fram stordöna skärmen å slöar med en gamepad. Jag hade mycket hellre köpt det till PC men som nån sa tidigare tillhör jag dom som köpte till konsol istället nu för jag ville ha det nu (: Och kommer förmodligen köpa det till PC också sen.
Spelet i sig är jävligt bra och tycker grafiken är rätt bra ändå för att vara till dom gamla sunkiga konsolerna. Men tyvärr så känns det som spelet ligger kring 20-30fps konstant med vissa "drops" och "stutters".
Grymt stort och massor att göra. Detta är vad 4:an egentligen borde ha varit då det kändes ett steg tillbaks och mer trångt än SA.

Visa signatur

▐ AMD Ryzen 5 5600X @4,725GHz 1,285V▐ PNY GeForce RTX 3070 8GB XLR8 @2,12GHz▐
▐ MSI MPG B550 Gaming Plus▐ Corsair Vengeance LPX DDR4 32GB (2x16GB) @3800MT/s▐
▐ Transcend 128GB SSD▐ Intel SSD 660p 1TB▐ 2,5" SSD 1,5TB▐ Fractal Design Integra M 650W▐

Permalänk
Medlem

Hade stulit det på internet om det kommit till PC. Köpte till 360 i brist på annat.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Jag förstår, men vad menar du?

Permalänk
Medlem

Väntar till det kommer reviews till PC-versionen (när den kommer), om portningen är i samma klass som IV så blir det nog inget köp.

Visa signatur

Dator:|Gigabyte GA Z170X-game7|i7 6700k Noctua D15|Gtx 1070 Palit Jetstream| 16GB@3200MHz Corsair Vegenance|Corsair AX750|Fractal Design R5|Crucial MX100 256GB + 128GB|WD Red 4TB x2 | WD Green 2TB|W10 Pro|

Permalänk
Medlem

De hade säkert fått iallafall 200 till med en PC version, iallfall jag hade köpt det eftersom jag sålt min 360.