PS3 40GB obrukbar, kan bara slå på/av strömmen

Permalänk

PS3 40GB obrukbar, kan bara slå på/av strömmen

Hej kära SweClockers.

Jag har problem med min PS3 40GB som varit en stabil trotjänare i flera år nu, men som plötsligt valt att lägga av. Det underliga är att den inte stoppat under användning, utan jag har haft den avslagen på strömbrytaren i över en månad. Skulle flytta och när jag ville plocka ut skivan som satt däri för att hålla ordning så ville den inte starta. Inte alls.

När jag slår på strömmen på nätaggregatet där bak så lyser det upp rött som det gör i vanliga fall när det är i standby, men direkt så piper den tre gånger och sen blinkar den röda lampan oavbrutet tills jag slår av strömmen igen. Alla sökningar jag gjort efter problemet leder till folk som har andra problem, den vanligaste versioen är att de trycker på startknappen och den börjar boota upp, men avbryter sen och blinkar/piper. Jag kan alltså inte göra ens detta. Jag kan inte trycka på varken power eller eject för PS3an är redan låst. Så fort den får ström så piper den och blinkar ad infinitum.

Jag har testat att låta den stå med ström över natten, låtit den stå utan kablar i. Jag har tagit ut och satt i hårddisken, jag har testat med en annan hårddisk. Ingenting har ändrat det minsta lilla. Så fort strömbrytaren är på så piper den. Självklart funderar jag på om nätdelen är trasig, hoppas verkligen inte det.

Det är just att det är väldigt konstigt med tanke på att den inte var på när den gick sönder. Den har alltså stått oanvänd och utan ström, och när jag sen ville starta den så vägrade den göra något överhuvudtaget.

Hoppas att någon av er har en idé. Orkar verkligen inte köpa en ny PS3a vid det här laget, så nära PS4an. Hoppas på en enkel lösning.

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Jag fick samma problem med mitt ps3, googla efter ylod ps3.
Kunde laga mitt 3ggr sen orkade jag inte mer och införskaffade mig ett nytt.

Visa signatur

Macbook Air 13" (2012)

Permalänk
Medlem

Så skivan sitter fortfarande i? Har du provat att göra fan test? Isåfall brukar man kunna rädda skivan iallafall, då skivan tvångsmatas ut när du gör fan test.

Så här gör du: (från https://www.flashback.org/t831857 )

Stäng av din PS3 och slå av strömbrytaren på baksidan av konsollen
Håll in EJECT-knappen (den som man klickar ut skivan med) samtidigt som du återigen slår på strömbrytaren på baksidan av konsollen
När indikerings-lampan börjar blinka rött är testet klart
Slå av strömbrytaren på baksidan, och slå på den igen
Starta PS3an. Klart

Permalänk

Vill bara säga att jag självklart läst om YLOD. Det är inte YLOD. Inte samma symptom.

Jag kan heller inte använda knapparna, det skrev jag i OP. Alla lösningar som finns för de vanliga problemen är omöjliga för mig att applicera.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arctic Eagle:

Hej kära SweClockers.

Jag har problem med min PS3 40GB som varit en stabil trotjänare i flera år nu, men som plötsligt valt att lägga av. Det underliga är att den inte stoppat under användning, utan jag har haft den avslagen på strömbrytaren i över en månad. Skulle flytta och när jag ville plocka ut skivan som satt däri för att hålla ordning så ville den inte starta. Inte alls.

När jag slår på strömmen på nätaggregatet där bak så lyser det upp rött som det gör i vanliga fall när det är i standby, men direkt så piper den tre gånger och sen blinkar den röda lampan oavbrutet tills jag slår av strömmen igen. Alla sökningar jag gjort efter problemet leder till folk som har andra problem, den vanligaste versioen är att de trycker på startknappen och den börjar boota upp, men avbryter sen och blinkar/piper. Jag kan alltså inte göra ens detta. Jag kan inte trycka på varken power eller eject för PS3an är redan låst. Så fort den får ström så piper den och blinkar ad infinitum.

Jag har testat att låta den stå med ström över natten, låtit den stå utan kablar i. Jag har tagit ut och satt i hårddisken, jag har testat med en annan hårddisk. Ingenting har ändrat det minsta lilla. Så fort strömbrytaren är på så piper den. Självklart funderar jag på om nätdelen är trasig, hoppas verkligen inte det.

Det är just att det är väldigt konstigt med tanke på att den inte var på när den gick sönder. Den har alltså stått oanvänd och utan ström, och när jag sen ville starta den så vägrade den göra något överhuvudtaget.

Hoppas att någon av er har en idé. Orkar verkligen inte köpa en ny PS3a vid det här laget, så nära PS4an. Hoppas på en enkel lösning.

Tack på förhand!

Är det samma tv/skärm du haft den kopplad till hela tiden? Före ps3ans semester menar jag? Playstation får ofta problem om man flyttar en ps3 från en tv till en annan, mellan 1080p till 720p till exempel och då räcker det med en start i "felsäkert läge" eller återställning från usb.

Visa signatur

Moderkort: GIGABYTE B550 AORUS PRO V2 PSU: Corsair RM850X CPU: AMD Ryzen 5 5600X Kylare: NZXT Kraken Z53 GPU: MSI GeForce RTX 3080 GAMING Z TRIO 10G LHR RAM: G.Skill Trident Z 32GB (4x8GB) DDR4 / CL16 / 3200 MHz

Permalänk
Skrivet av Release:

Är det samma tv/skärm du haft den kopplad till hela tiden? Före ps3ans semester menar jag? Playstation får ofta problem om man flyttar en ps3 från en tv till en annan, mellan 1080p till 720p till exempel och då räcker det med en start i "felsäkert läge" eller återställning från usb.

Det är samma TV. Än en gång, PS3an går inte ens in i standbyläge. Det går inte att starta, trycka på eject, eller någonting sånt. Så fort den har ström så kan jag inte göra något alls. Det blir ingen signal till TVn, det går inte att starta ens för en millisekund, ingen respons alls.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arctic Eagle:

Det är samma TV. Än en gång, PS3an går inte ens in i standbyläge. Det går inte att starta, trycka på eject, eller någonting sånt. Så fort den har ström så kan jag inte göra något alls. Det blir ingen signal till TVn, det går inte att starta ens för en millisekund, ingen respons alls.

Ålrajt, så psu är trasigt då?

Skrivet av http://www.ifixit.com/Wiki/PlayStation_3_Troubleshooting:

Yellow Light of Death
The indicator light on the PlayStation 3 starts green, switches to yellow, and then quickly switches to red, and blinks indefinitely.

The PlayStation 3 will display this error for two different reasons. To determine what is causing the error on your console, turn the console on, and listen closely for the fan. If the fan powers on briefly, and then switches off, you have an issue with the motherboard. If the fan does not power on at all, then you likely have an issue with the power supply.

Motherboard
The most common cause of the YLOD error and the PlayStation 3 failing to boot is a hardware malfunction on the motherboard. The error is caused by the failure of the solder joints between the CPU and GPU and the motherboard. This error can be fixed by re-soldering the chips to the motherboard, and, while not a 100% guaranteed fix, it is the best option for repairing the YLOD. iFixit offers both kits and guides to facilitate this fix.

Power Supply
One cause of the PlayStation 3 not booting is a faulty power supply. A much smaller percentage of PS3 consoles will display the yellow light as a result of a faulty power supply. If the power supply is faulty, then it will need to be replaced.

Som jag förstår det av din beskrivning går inga komponenter igång, det är bara lampan (ja, den kanske skippar grön/gul och går direkt till röd) som går igång, och då borde det vara psu som inte funkar.

Visa signatur

Moderkort: GIGABYTE B550 AORUS PRO V2 PSU: Corsair RM850X CPU: AMD Ryzen 5 5600X Kylare: NZXT Kraken Z53 GPU: MSI GeForce RTX 3080 GAMING Z TRIO 10G LHR RAM: G.Skill Trident Z 32GB (4x8GB) DDR4 / CL16 / 3200 MHz