Permalänk

Intel VS Amd

Som rubriken säger. Vilken är bäst enligt dig och varför. Undrar personligen varför amd verkar ge mer kraft för en mindre peng än en intel processor, tänker mig att det rör sig om samma upplägg som apple (dvs att det helt enkelt är märket som helt enkelt kostar mer).

Permalänk
Hedersmedlem

Vilken budget har du och vad ska du göra med burken? Det är så jag skulle se det hela.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Persiano_92:

Som rubriken säger. Vilken är bäst enligt dig och varför. Undrar personligen varför amd verkar ge mer kraft för en mindre peng än en intel processor, tänker mig att det rör sig om samma upplägg som apple (dvs att det helt enkelt är märket som helt enkelt kostar mer).

Du betalar inte bara för märket, Intel och AMD har olika arkitekturer, Intel har sedan ett par år tillbaks ett stort övertag.

Jag väljer Intel alla dagar i veckan, har faktiskt bara använt AMD en enda gång och det var en 3800+, var väldigt missnöjd med den tyvärr. Annars har jag kört Intel sen dom började tillverka CPU'er och det ser ut som att jag kommer fortsätta med det.
Anledningen till att jag väljer Intel är för att deras processorer är så mycket bättre, det beror väl mest på QPI http://en.wikipedia.org/wiki/Intel_QuickPath_Interconnect, en AMD-processor blir mindre effektiv ju fler kärnor den har medans en Intel-processor inte tappar effektivitet. Dessutom ryktas det om att AMD kommer ge upp kampen mot Intel och enbart satsa på volym istället med budget processorer. Sen har ju Intel's senaste, Ivy Bridge Tri Gate transistorer, förklaring på vad det är här: http://www.youtube.com/watch?v=OO7gElMdO6U

Kommande Intel Haswell kommer att utöka QPI hastigheten ytterligare.

Permalänk
Medlem

Jämför man AMD med Intel enbart med samma prisklasser (alltså räknas inte Intel
cpu'er för över 2k) så vinner, rent prestandamessigt, väldigt ofta AMD.
Dock så är Intel, per klockfrekvens bättre. Men vad det gäller hur mycket du får för pengarna
så tycker jag AMD är bättre. I spel är dom ofta jämna men i program så
är AMD vinnaren pga många kärnor osv. För priset av en 8-kärnig AMD får du en Quad i5 eller så.
Intel är ju ledaren när det gäller strömförbrukning dock, men för min del bryr jag mig inte.
En annan fördel är ju om man tänker använda integrerad grafik, då är AMD alltid överlägsen.

Permalänk
Medlem

Snälla sluta med dessa trådar. Det finns tillräckligt med dessa.
Svaret på din fråga

Visa signatur

"Always be yourself, express yourself, have faith in yourself, do not go out and look for a successful personality and duplicate it."

-Bruce Lee

Permalänk
Medlem

Hur många trådar om detta ska vi ha?

AMD < Intel men AMD behöver pengar för att överleva så kan tänka mej AMD

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Intel ÄR bätte än AMD på det mesta vad gällande strömförbrukning och prestanda, så därav kör AMD med låga priser för att bli bäst på pris/prestanda faktorn.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

8350 duger till allt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skuggan74:

Du betalar inte bara för märket, Intel och AMD har olika arkitekturer, Intel har sedan ett par år tillbaks ett stort övertag.

Jag väljer Intel alla dagar i veckan, har faktiskt bara använt AMD en enda gång och det var en 3800+, var väldigt missnöjd med den tyvärr. Annars har jag kört Intel sen dom började tillverka CPU'er och det ser ut som att jag kommer fortsätta med det.
Anledningen till att jag väljer Intel är för att deras processorer är så mycket bättre, det beror väl mest på QPI http://en.wikipedia.org/wiki/Intel_QuickPath_Interconnect, en AMD-processor blir mindre effektiv ju fler kärnor den har medans en Intel-processor inte tappar effektivitet. Dessutom ryktas det om att AMD kommer ge upp kampen mot Intel och enbart satsa på volym istället med budget processorer. Sen har ju Intel's senaste, Ivy Bridge Tri Gate transistorer, förklaring på vad det är här: http://www.youtube.com/watch?v=OO7gElMdO6U

Kommande Intel Haswell kommer att utöka QPI hastigheten ytterligare.

Men snälla. Bara massa felaktigheter. Intel har mycket riktigt ett övertag. Men det är inte ett skit på grund av QPI. AMD har haft HyperTransport sedan 2003, som är snabbare och mer flexibelt. Samtidigt så använder inte Intel QPI i sina s1155 eller s1156-processorer. Bara i s1366 och s2011. En AMD blir inte heller mindre effektiv ju fler kärnor den har i någon större utsträckning. En Phenom II X6 tappar inte mer effektivitet gentemot en Phenom II X4 än motsvarande Intel. Samma sak med en FX X8 mot en FX X4, däremot så har AMD en moduluppbyggnad med för och nackdelar, men det är en helt annan sak. Och AMD fokuserar där de har kapacitet att tävla, blir Steamroller bra så kommer de inte sälja den till budgetpris om du tror det. Att de skulle lägga ner Steamroller har redan dementerats och var enbart ett rykte någon hittade på. Och vad spelar det för roll om Intel har Tri-Gate transistorer? Det minskar läckaget som 22nm har jämfört med 32nm, det är riktigt. Men vad spelar det för roll för slutkund?

Det som är aktuellt är vilken prisnivå trådstartaren tänkte lägga sig på, den som sedan har den processor som passar bäst in där är det bästa valet. Spelar ingen roll om den har Tri-Gate, HyperTransport eller QPI.

Permalänk
Medlem

Intel spenderar mer på R&D än vad AMD omsätter totalt. Med det i åtanke, samt att vi har AMD att tacka för AMD64, tycker jag det är AMD som imponerar. De har nästan alltid varit de mest innovativa av de två. Kollar man historiken ser man att Intel ofta apat efter AMD ett par år efter att AMD börjat använda sig av en teknik. Intel har dock finputsat och gjort sin egen variant av det hela, men AMD kom med idén.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem

Intel för jag har en 3930k och den går som ett tåg.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Avstängd

Du får vad du betalar för

/thread

Visa signatur

ffffffffc

Permalänk
Medlem

Det är sällan processorn är flaskhalsen i datorn numera, utan hårddisken (så länge man inte kör med SSD alltså), så de som vill lägga sina pengar på överhypade Intelprocessorer med konsekvensen att man skär ner på andra komponenter gör inte ett klokt val. Ställer man upp massa datorsystem bredvid varandra där hälften har Intelprocessorer och de andra AMD-processorer kommer den stora massan användare knappt märka av någon skillnad i prestanda. Det enda som skulle kunna motivera Intel framför AMD är strömförbrukningen, i synnerhet i prestandasegmentet men å andra sidan tror jag inte den stora majoriteten på SweClockers betalar elräkningen själv och således är denna faktor troligtvis inte avgörande. Däremot kanske den stora majoriteten användare på SweClockers betalar sina komponenter själv och då borde AMD vara det givna valet i de flesta fall.

Permalänk
Medlem

Intel är förnärvarande bäst. Ska man bygga budget dator kan man leta upp en amd x4 965 som fortfarande är en bra cpu från amd. Intel har haft ledning sedan s775 tiden när dem kom med sina dualcore innan det var det amd på 939 plattform som gällde!

Jag kör för närvarande bara amd för jag inte behöver ha bättre burkar

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk

Beror på

Skrivet av Persiano_92:

Som rubriken säger. Vilken är bäst enligt dig och varför. Undrar personligen varför amd verkar ge mer kraft för en mindre peng än en intel processor, tänker mig att det rör sig om samma upplägg som apple (dvs att det helt enkelt är märket som helt enkelt kostar mer).

Det beror mycket på för att Intel är lite mer energisnål, men med AMD får du mer för pengarna. Intel kan ta mer betalt än vad dom behöver för att det är dom som är störst. För en speldator skulle jag välja AMD, annars kanske Intel.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

AMD för dom är objektivt bäst, intel är sämst och drar mer el och kostart mer och presterar mindre och är stora och kostar mer och mer mer...
/S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Persiano_92:

Som rubriken säger. Vilken är bäst enligt dig och varför. Undrar personligen varför amd verkar ge mer kraft för en mindre peng än en intel processor, tänker mig att det rör sig om samma upplägg som apple (dvs att det helt enkelt är märket som helt enkelt kostar mer).

Sluta baita!

Visa signatur

98% okunnig

Permalänk
Medlem

Ni inser att denna tråd är snart ett år gammal och TS antagligen fått sina svar för länge sedan?

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TiasE:

Ni inser att denna tråd är snart ett år gammal och TS antagligen fått sina svar för länge sedan?

Insåg det efter jag postat, men man får inte missa en chans att skapa flame wars XD

Permalänk
Medlem
Skrivet av TiasE:

Ni inser att denna tråd är snart ett år gammal och TS antagligen fått sina svar för länge sedan?

Nope, inte förrns nu... Tänkte inte ens på det.

Visa signatur

98% okunnig

Permalänk
Medlem

Tack för att du frågar . På min tid fanns det inte mycket att välja på de va 1090 t som kostade drygt 1500vs intel i7 920 som kosatde 2500 . 1090t krossar 920 i nästan allt förutom i spel . Jag väljer amd för att jag är en fattig entusiast hade jag varit rik och haft en budget på 20k-30k hade jag valt intel . Men när det gäller vanlig budget vilket är 7k-10k har intel ingen chans mot AMD.

En amd processor för ca 1500 presterar oftast bättre än en intel processor för 1500. Men när det gäller den högsta budgeten vinner intel hoppas ni förstår faktan .

Visa signatur

Ny dator Lexius signatur 2018 edition Ryzen 7 2700X@4.35PBO/Vega 64 Nitro+/16 GB DDR4 Patriot Viper4 2866mhz/ ASUS B450 F-Gaming/ 500GB samsung 970 evo m.2ssd / 2TB SSHD/1TB WD BLUE 7200rpm/WD Black TB/1TB SSHD (AMD StoreMi)PSU Be quiet pure power 730W / Mobo Asus B 450 F-Gaming/Hörlurar Sennhieser 58X Mobil Samsung Galaxy S20FE 5G 256GB/8GB Ram Skärm Asus TUF Gaming 144HZ IPS Async

Permalänk
Medlem
Skrivet av Luke Pro 999:

Det beror mycket på för att Intel är lite mer energisnål, men med AMD får du mer för pengarna. Intel kan ta mer betalt än vad dom behöver för att det är dom som är störst. För en speldator skulle jag välja AMD, annars kanske Intel.

Skickades från m.sweclockers.com

Härligt o dra upp en många månader gamla tråd som är som upplagd för ett fanboy-krig....
Hur hittade du den ens?

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Hedersmedlem

Det är i och för sig fullt tillåtet att väcka upp gamla trådar om man för diskussionen framåt. I och med att det här ämnet är så oerhört allmänt hållet och dessutom är mycket vanligt förekommande i forumet, anser jag emellertid att det är klokast att låsa tråden (jfr § 2 i reglerna). Fortsätt gärna att diskutera i någon av de andra trådar vi har som handlar om samma sak.

*tråd låst*