Valve tillkännager Steam OS – operativsystem för spel och underhållning

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Varför inte? Samma skit alltihop.

Njae, det är det ju inte?

Windows Store: Windows 8-exlusivt.

Steam: Windows, Linux, Mac.

Inte så svårt att greppa, eller?

Permalänk

Hur kommer det sig att folk här tror att detta är tänkt att konkurrera ut Windows och desktops?
Som jag läser det så handlar det om en kombinerad spelkonsoll & HTPC där både mjukvara och hårdvara kan modiferas av användaren. Koncept låter riktigt spännande och om de lyckas få in fler och fler utveckare på Linux-spåret så kan jag absolut tänka mig en Steambox/htpc med SteamOS om något år!
I dagsläget fungerar dock HDMI kabel till TV:n och Ultramon + Big picture alldeles utmärkt då man vill spela i soffan.

Spännande!

Permalänk
Medlem

Ska bli riktigt spännande och se om de lyckas konvertera alla spel till Steam OS eller om det endast blir Linux spelen som lever då kommer det inte vara så många som är intresserade av Steam OS.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R4 | Moderkort: Asus Maximus V Gene | CPU: i5-3570k @ 4,3GHz | GPU: Gigabyte RX580 Gaming 8Gb | PSU: NZXT Hale90 750W | Minne: 16GB Corsair Vengeance LP @ 1600MHz | CPU Kylning: Noctua NH-D14 | SSD: 120GB Sandisk Extreme | Monitor: ASUS VE248H | Mus: Logitech G502 | Tangentbord: Logitech G105 | Headset: Logitech G230 | Musmatta: Razer Goliathus Speed Cosmic

Permalänk
Medlem

Uplay OS, någon?

Visa signatur

"De som fattar, fattar."

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Asnice! Hoppas verkligen på detta, inte för att jag kommer använda det själv, men för att det om det blir en stor grej, garanterat kommer ge återbäring till Linuxcommunityn.

Något jag tror hindrar GNU/Linux som spelplattform är bristen på homogenitet, i korthet saknas en grundmurad standard liknande DirectX. Derivat av det här skulle ju helt klart i förlängningen kunna bli motsvarigheten till DX för GNU/Linux, om det tar fart på riktigt.

Kanske om du tittar på de allra senaste åren, delvix pga. XBOX/360 så har DirectX blivit riktigt dominant på PC-sidan, men det behöver eller bör inte vara så.
OpenGL har funnits väldigt länge och löst många problem när det gäller plattformsoberoende 3D, men tappade bort sig en del i "DX9"-eran.
Där passade Microsoft på att stampa in överallt de kom åt och flörta med spelutvecklare, se till att hårdvara blev subventionerad etc för att sockra dealsen och ta mark ordentligt, and the rest is modern history.

Men I slutet på 90-talet/början på 2000-talet så gick OpenGL och DriectX hack i häl på varandra även på Wintel PCs, OpenGL var alltid starkare på den professionella sidan då det var kommitédrivet med flera stora aktörer, bl.a. Intel, Ericsson, Autodesk? m.fl. inblandade.
När det gäller spel så var iD Software och Valve väldigt progressiva med att utveckla för OpenGL och hjälpte till nVidia och ATi att hålla sig skarpa och släppa fungerande OpenGL-drivers med "senaste" versionen implementerad. (de är givetvis också medlemmar i kommitén)

I dagsläget som jag sett så har OpenGL mer "dragit sig tillbaka" till den professionella sidan, och SmartpHones/paddor med OpenGL ES (Apple t.ex. kör ju hårt på detta). Säkert står OpenGL för 3D-stödet i OS X också för "stora" datorer.

I takt med att Wintel har tappat mark så kan OpenGL öka igen. Jag hoppas på det då jag är hjärtligt trött på Microsoft och deras monopolkukning av så många kunder som möjligt.
Så det finns möjligheter nu, fram för SteamOS.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Monster Battle Station(tm)#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB RAM >-< RTX 4070S >-< Crucial 2TB SSD |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem
Skrivet av RHWarrior:

Säkert står OpenGL för 3D-stödet i OS X också för "stora" datorer.

OpenGL står för 3D stödet i allt som inte är släppt av Microsoft, d.v.s. OSX, Linux, BSD, PS3, Wii, Android, iOS, Wii U...

Permalänk
Entusiast
Skrivet av '[WP@:

Wolverine;13909599']Jag känner mig återigen rätt ensam då jag INTE vill ha något steam OS och jag vill inte ha någon steambox och jag vill absolut inte ha ett HL3. PC gaming har inte i vardagsrummet att göra tbh där har man konsoll om man nu tvunget ska lira i soffan. StamOS och Steambox känns bara som överhypade gimmicks som ingen har bett om och som ingen faktiskt behöver. Men som sagt jag är nog rätt ensam om den åsikten

Så alla de där plattformsspelen som finns på Steam? Varför kan man inte spela dem i vardagsrummet på en stor TV? Varför ska man prompt sitta vid datorn och spela dem? Jag tror du blandar ihop spelplattform med spelgenre här. En spelkonsol är begränsad till handkontroll som inmatningsmetod vilket begränsar typen av spel som lämpar sig för den plattformen. En PC har fördelen att man kan köra både mus och tangentbord plus handkontroll. För tro det eller ej, vissa spel är mycket trevligare att köra med handkontroll. Jag beställde en Xbox 360-kontroll igår för att jag har ett par spel som inte fungerar lika bra med tangentbord. Till exempel det fantastiska Bastion. Har även lite racerspel som kommer bli mycket trevligare med en handkontroll. Där hade iof en ratt varit att föredra men det är för mycket pengar tyvärr. En handkontroll är i alla fall oändligt mycket bättre än ett tangentbord för bilspel för de digitala inmatningarna med tangenter gör att man helt saknar känsla i styrning, gas och broms.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Märkligt hur många det är som tror att det inte finns några spel till Linux. Till och med Unity 3D har stöd för att släppa spel direkt till linux och det finns ca 300 spel till linux på steam. dessutom finns det många andra spel till linux som inte finns på steam.

Har tänkt gräva ner mig i röran av mmorpg med linux-stöd och har än så länge hittat en 10-12 stycken som verkar intressanta. Champions of Regnum är ett av dem som dessutom finns på steam.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segas:

Ja, det står i artikeln...alla plattformar får dessa nyheter.

Skickades från m.sweclockers.com

Vänta..
NNOOOooooo...!!

Bloatware av pc-versionen ser jag INTE fram emot
Att göra ett htpc/datorspelstreaming/egenkonsoll-os ser jag inget negativt med, men bloata inte mitt steam på datorn !
Jag har andra program för att se film osv !

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag är lite orolig över PC-spelens framtid om detta tar fart, om nu allt skall låsas till samma tjänst och operativ är vi inte så långt borta från konsollerna. Jag gillar att det är lite vilda västern med PC där spel kan modifieras och snickras ihop hemma hos någon fantast, när det ligger utanför utgivarens händer.

Permalänk

Trodde inte kunskaps nivån på Sweclockers forum hade sjunkigt så lågt som det gjort idag....

Visa signatur

3600X@4.2GHz, RTX 3070 Ti, 16GB DDR4@3.6GHz, NH-D15, Fractal Design Define Mini C

Permalänk
Medlem
Skrivet av Digital8:

Jag är lite orolig över PC-spelens framtid om detta tar fart, om nu allt skall låsas till samma tjänst och operativ är vi inte så långt borta från konsollerna. Jag gillar att det är lite vilda västern med PC där spel kan modifieras och snickras ihop hemma hos någon fantast, när det ligger utanför utgivarens händer.

har du steam? har du steamspel?
Grattis då är du redan inlåst!

Permalänk
Medlem

Jag ser ett stort problem. Ni tror väl inte på allvar att MS, EA och Ubisoft kommer överge sina egna e-shoppar för att stoppa mer pengar i Valves fickor? Jag tror knappast det kommer gå att köra Origin, U-play osv i Steam OS tex.

Mao så kommer vi bli tvugna att köra 2 OS på våra PC. Windows och Steam OS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spawnbadboy:

har du steam? har du steamspel?
Grattis då är du redan inlåst!

Jag köper aldrig Steam-spel om det finns andra alternativ, varför frivilligt välja DRM när man inte måste? och det är skillnad på ett operativ och en programvara, med den sistnämnda är det lättare att kringgå de restriktioner utgivaren satt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozo64:

Jag ser ett stort problem. Ni tror väl inte på allvar att MS, EA och Ubisoft kommer överge sina egna e-shoppar för att stoppa mer pengar i Valves fickor? Jag tror knappast det kommer gå att köra Origin, U-play osv i Steam OS tex.

Du kommer då aldrig någonsin få se MS göra spel eller program (utöver webbaserade) till Linux. Om inte EA och UbiSoft vill att människor på ska kunna spela på andra plattformar än Windows så är det deras problem och inte Valves. Mig veterligen har varken EA eller Ubisoft gjort några större försökt att porta sin nuvarande spel och tjänster till Linux.

Permalänk
Avstängd

steam os till telefoner också som android

Permalänk
Medlem
Skrivet av m0rk:

Du kommer då aldrig någonsin få se MS göra spel eller program (utöver webbaserade) till Linux. Om inte EA och UbiSoft vill att människor på ska kunna spela på andra plattformar än Windows så är det deras problem och inte Valves. Mig veterligen har varken EA eller Ubisoft gjort några större försökt att porta sin nuvarande spel och tjänster till Linux.

Det blir valves problem när folk kommer skippa Steam OS pga de inte kan spela EA's eller Ubisofts spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zzcool:

hur blir det med dx11 och sånt?

Det kommer inte fungera, men det finns heller inget behov av det.
Det är en låst standard som förhoppningsvis kommer fasas ut i framtiden.
OpenGL kommer att användas istället(och det är minst lika bra).

Skrivet av '[WP@:

Wolverine;13909599']Jag känner mig återigen rätt ensam då jag INTE vill ha något steam OS och jag vill inte ha någon steambox och jag vill absolut inte ha ett HL3. PC gaming har inte i vardagsrummet att göra tbh där har man konsoll om man nu tvunget ska lira i soffan. StamOS och Steambox känns bara som överhypade gimmicks som ingen har bett om och som ingen faktiskt behöver. Men som sagt jag är nog rätt ensam om den åsikten

Du vill inte ha ett HL3? O.o
Skojar du eller blev det fel?

Du har ju sannerligen missat poängen med SteamBox. De är framför allt till för att konkurrera med konsoler, inte med PC. SteamBox är inte till för att du ska spela PC-anpassade spel i TV-soffan, den är till för att spela konsol-anpassade spel i TV-soffan, bara att du kör dem på en PC-maskin.
Det finns massor med spel till PC som har support för handkontroll och det är just därför som stream-funktionen kan vara användbar.

Bra HTPC datorer är det nog många som ber om. Steambox är menat att vara en HTPC och en konsol på samma gång.
Jag har personligen villat kunna spela mina spel på Linux länge, och jag känner många andra som vill det också. SteamOS kommer garanterat resultera i fler spel för Linux.
Så fel på båda punkterna där. Det finns gott om folk som bett om båda två.

Skrivet av Dussan89:

Dock så är Linux poo poo pancakes om du gillar gamla spel och där kommer Windows alltid vara bättre än Linux.

Inte nödvändigtvis. Många gamla spel funkar bra via Wine. Det är nyare spel som ofta funkar sämre via Wine.
Man får heller inte ignorera att det ofta uppstår kompatibilitetsproblem med nya Windows versioner och gamla spel. (som ofta är ganska lätta att lösa, men ändå)

Skrivet av Buio:

Ser att du gillar Microsoft, och verkar vara ett stort fan. Men ställ dig frågan:

Vad har Microsoft gjort för spel på PC?
Svar: Absolut ingenting de senaste 8 åren. Null, zero, zilch, nada.

Microsoft är inte värda att bestämma över PC-spelmarknaden med Windows och DX som de gör nu. För de har inte lyft ett finger för oss. Allt fokus har legat på Xbox.

Precis. Bra sagt.
Varför skulle Microsoft främja PC-gaming när de tjänar mer pengar på att folk köper konsol spel?

Permalänk
Entusiast
Skrivet av ozo64:

Som många andra redan nämnt så är det inte ett direkt alternativ till Windows utan snarare en konkurrent till spelkonsoler. Ska de släppa en Steam Box så måste de ha ett eget OS till den. Det är med största sannolikhet det vi ser nu. Eftersom Valve är smarta så förstår de att de kan sälja mer spel om de dessutom släpper Steam OS så att alla kan köra det, och inte bara de som köper en Steam Box. Det dröjer många år innan det här blir ett alternativ till Windows på gemene speldator. Däremot är det redan nu ett intressant alternativ till spelkonsoler. Nog för att Steam har DRM och sånt men ett Steam OS har fortfarande potential att bli långt mycket mer mångsidigt än en spelkonsol.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Sears:

Precis. Bra sagt.
Varför skulle Microsoft främja PC-gaming när de tjänar mer pengar på att folk köper konsol spel?

För att de tjänar ännu mer på att folk köper både konsol och datorspel...
Det är lite olika marknader som inte står i direkt konkurrens med varandra. Därför vill Microsoft ha en del av båda marknaderna.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

NEEEEEEEEEEEJ

Men förihelvete kan folk sluta köpa spel av valve så steam bara går i konkurs... HAR ALDRIG varit nöjd med steam.. Kan någon nämna en bra sak dom lyckats med? Det enda jag vet dom lyckades med var och få varenda varumärke och skaffa ett eget program för att starta ett spel... Hur jävla retarded kan det bli?

Visa signatur

Gigabyte Windforce III GTX760 OC Edition 2Gb || 3570k -4.22GHz || Kühler 620/Corsair AF120 || Vengence 16Gb 1600GHz || Force 120Gb SSD || Cooler Master GX 650W || Asus P8Z77-V || Corsair 300R

Permalänk
Medlem
Skrivet av sageen:

Men förihelvete kan folk sluta köpa spel av valve så steam bara går i konkurs... HAR ALDRIG varit nöjd med steam.. Kan någon nämna en bra sak dom lyckats med? Det enda jag vet dom lyckades med var och få varenda varumärke och skaffa ett eget program för att starta ett spel... Hur jävla retarded kan det bli?

Go home Sageen, you're drunk..

Visa signatur

Lyckligt ovetande.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Tangentbord:

Vänta..
NNOOOooooo...!!

Bloatware av pc-versionen ser jag INTE fram emot
Att göra ett htpc/datorspelstreaming/egenkonsoll-os ser jag inget negativt med, men bloata inte mitt steam på datorn !
Jag har andra program för att se film osv !

Håller med dig. Ju mer man implementerar saker, desto fler fel kan uppstå.

I samma mening så är det så Valve tänkt ang. SteamOS - ett skräddarsytt system för spel och underhållning.

...och att jävlas med alla andra plattformar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozo64:

Eller fixar dom också bara fram Linux clienter av sina "e-shoppar" så är problemet löst, steamOS bygger helt på öppenkod kommer inte vara stängt på någotvis.

Visa signatur

CPU: 3570K |Minne: 8GB Corsair Vengence|GPU: GTX 650|Chassi: Nano 304|PSU: Corsair 600W M|Kylning: Batterisyra|Mus: MX150|Tangentbord: JP|Platta: Nexus 7(2013)

Permalänk
Avstängd

Jag är förvånad över att inte fler röstade NEJ. jag gillar inte att vara beroende av ett företag, ungefär som att vara arrendebonde, givetvis är detta trevligt framför allt till folk som bara vill spela utan krångel, och jag tror att detta OS främst är avsett för tillverkare av datorer och inte att folk skall intstallera det på egen hand. jag är aningen skeptisk mot steam och deras DRM men detta är ändå bra då det troligtvis leder det till fler spel till linux och att folk kanske i framtiden slipper all skada pga det ofri och stängda operativsystemet från pyttemjuk.

Sony behöver en verklig konkurrent inför nästa generation konsoller, det är aldrig bra ifall ett företag blir dominerande och med tanke på konkurransen så behövs nog steam OS. För att detta skall lyckas behövs exclusiva titlar som är bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segas:

Håller med dig. Ju mer man implementerar saker, desto fler fel kan uppstå.

I samma mening så är det så Valve tänkt ang. SteamOS - ett skräddarsytt system för spel och underhållning.

...och att jävlas med alla andra plattformar.

Håller tummarna för ett Steam "Light"..
Bloatning av mjukvara brukar vara största anledningen till att jag byter ut någonting jag kört länge, MSN t.ex...
Håller på och övertalar mina vänner att gå över från Skype till Mumble för röstkomunikation, ser bara fördelar då jag får igång min egna server i veckan

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av anjora:

jag gillar inte att vara beroende av ett företag, ungefär som att vara arrendebonde

Du har inge problem med att vara beroende av Microsoft då?

Permalänk
Medlem

Jag ser inte problemet att vara "beroende" av ett företag som Valve. Skillnaden mellan Valve och Microsoft är stor. Valve ser sina kunder som ett verktyg till att förbättra communityn och tjänster, istället för att bara se dom som levande plånböcker.

Visa signatur

Windows 10 | AMD Ryzen 9 5900x | RTX 3070 8 gb | 32 GB RAM | 720 GB SSD | 1 TB HDD

Permalänk
Medlem

Oavsett så är det sant att Linux tar över hela världen. Linux finns I majoriteten av smartphones, sitter bla. i min Samsung LED-TV och nu detta. Bra jobbat Linus T.

Skrivet av Tangentbord:

Håller tummarna för ett Steam "Light"..
Bloatning av mjukvara brukar vara största anledningen till att jag byter ut någonting jag kört länge, MSN t.ex...
Håller på och övertalar mina vänner att gå över från Skype till Mumble för röstkomunikation, ser bara fördelar då jag får igång min egna server i veckan

Coolt, själv föredrar jag TS3, pga. att det har mycket fler funktioner och möjligheter. Men kör alla tre, TS3, Vent och mumble på olika servers/communities.

Skrivet av lolflakes:

Jag ser inte problemet att vara "beroende" av ett företag som Valve. Skillnaden mellan Valve och Microsoft är stor. Valve ser sina kunder som ett verktyg till att förbättra communityn och tjänster, istället för att bara se dom som levande plånböcker.

Det är väl bara att dual-boota? Ha Winblows på en parition och detta på några andra.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Pie-or-paj:

Du har inge problem med att vara beroende av Microsoft då?

Jag kör givetvis linux och jag har kvar windows 7 partitionen ifall jag skulle vilja spela windows spel någon gång. I ärlighetens namn blir man inte fullt så beroende av pyttemjuk när man kör windows 7 som man blir av apple ifall man använder en icke jailbryten iphone, och det går fortfarande på windows 8 att installera 3:e parts appar, men detta lär inte vara länge.

mem varför byta från ett företag till ett annat när man kan köra steam till linux eller ännu bättre köpa direkt från spelutveckarna oberoendé av steam(när det är möjligt).