Hjälp att konfigurera NAS-server

Permalänk

Hjälp att konfigurera NAS-server

Hej Swec!

Jag har försökt mig på att göra en filserver (NAS) av min gamla dator ett tag nu utan större framgång då detta är nytt för mig.
Jag undrar därför om någon vänlig själ har lust att hjälpa mig göra detta mot en mindre ersättning som tack (då jag inte vill att detta ses som en annons, utan en vanlig forum-tråd där jag ber om hjälp går jag inte in mer på detta här). Jag tänkte att detta skulle kunna ske med Skype och TeamViewer eller liknande.

Vad är jag då ute efter?
Jag är ute att kunna nå mina mediafiler från mitt lokala nätverk, så väl som utifrån mitt hemnätverk. Jag vill kunna spela upp filmer och musik etc. direkt från server utan att behöva ladda ner filen till aktuell enhet innan (Streama?).
Jag vill nå servern från Windows PCs och Android enheter på ett säkert sätt. Något i stil med Wake-on-lan skulle också vara bra att ha.

Om du känner att du har tid och tycker att detta är en enkel sak så skulle jag bli jätteglad om du kunde hjälpa till. På det viset slipper jag lägga pengar på en färdig NAS-enhet med tillhörande programvara, som skulle ge mig sämre prestanda till ett högre pris.

Permalänk
Inaktiv

Jag skulle kolla på FreeNas om jag vore dig, väldigt enkelt att komma igång med och har stöd för CIFS/NFS m.m...
Det enda du behöver är ett usb-minne att installera de på och din server för att komma igång.

Allting är gratis och är enkelt och finns även funktioner som är mer avancerade om du känner för att lära dig lite mer om lagring!

Permalänk
Skrivet av anon171844:

Jag skulle kolla på FreeNas om jag vore dig, väldigt enkelt att komma igång med och har stöd för CIFS/NFS m.m...
Det enda du behöver är ett usb-minne att installera de på och din server för att komma igång.

Allting är gratis och är enkelt och finns även funktioner som är mer avancerade om du känner för att lära dig lite mer om lagring!

FreeNAS låter ganska intressant, har fått det som förslag av flera personer. Råkar du ha en länk till en guide för en setup som passar mina behov? Har du ingen på rak arm så behöver du inte leta ihjäl dig såklart

Permalänk
Medlem
Skrivet av gurraglaa:

FreeNAS låter ganska intressant, har fått det som förslag av flera personer. Råkar du ha en länk till en guide för en setup som passar mina behov? Har du ingen på rak arm så behöver du inte leta ihjäl dig såklart

Denna kanske?

http://www.engadget.com/2012/02/01/how-to-set-up-a-home-file-...

Permalänk
Hedersmedlem

Jag skulle också säga FreeNas. Guider osv finns på http://www.freenas.org/

Dock så skulle jag också vilja framhäva en färdig NAS. Det är pillande med en hemmabyggd NAS, även FreeNas. Och min bild är att det inte slutar när den är installerad. Jag har kört både flera FreeNas installationer och numera en Synology NAS. Jag vill inte vara elak, men med tanke på att du fått tips om FreeNas, men inte ens provat att sätta upp den ännu ser jag som ett tecken på att du inte kommer att vilja pilla med din NAS när den väl är på plats. För i ärlighetens namn är det en Googling och ett par klick bort för att få infon som du frågar om.

Till sist till dina krav.
Nå mediafiler från ditt nätverk är inga problem oavsett. Att kunna spela upp dem från en enhet utan att kopiera över dem är oftast inte heller några problem, men här börjar det bli snårigt. Du skriver streama inom parentes. Har du några enheter som kräver att du streamar, eller kan de spela upp en fil från en nätverksdelning? Att streama innebär i princip att servern packar upp mediafilen och skickar den som rådata över nätverket. Det är andra protokoll än Windows SMB osv. Här är min bild att FreeNas är mycket svagare än tex min Synology NAS. FreeNas stödjer färre enheter och funkar allmänt sämre än Synologyn.

Sedan när det gäller att komma åt servern säkert och andra funktioner. På ditt nätverk är det inga problem att komma åt servern säkert. När du vill komma åt den från internet, vilket jag också satt upp på båda plattformarna så är det mycket enklare med Synologyn. Några klick och så är man igång. Dessutom kan man ladda ner en uppsjö andra tillämpningar genom en "appstore" i Synologyn så att din NAS tex kan vara VPN server, Övervakningscentral osv.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Skrivet av giplet:

Jag skulle också säga FreeNas. Guider osv finns på http://www.freenas.org/

Dock så skulle jag också vilja framhäva en färdig NAS. Det är pillande med en hemmabyggd NAS, även FreeNas. Och min bild är att det inte slutar när den är installerad. Jag har kört både flera FreeNas installationer och numera en Synology NAS. Jag vill inte vara elak, men med tanke på att du fått tips om FreeNas, men inte ens provat att sätta upp den ännu ser jag som ett tecken på att du inte kommer att vilja pilla med din NAS när den väl är på plats. För i ärlighetens namn är det en Googling och ett par klick bort för att få infon som du frågar om.

Till sist till dina krav.
Nå mediafiler från ditt nätverk är inga problem oavsett. Att kunna spela upp dem från en enhet utan att kopiera över dem är oftast inte heller några problem, men här börjar det bli snårigt. Du skriver streama inom parentes. Har du några enheter som kräver att du streamar, eller kan de spela upp en fil från en nätverksdelning? Att streama innebär i princip att servern packar upp mediafilen och skickar den som rådata över nätverket. Det är andra protokoll än Windows SMB osv. Här är min bild att FreeNas är mycket svagare än tex min Synology NAS. FreeNas stödjer färre enheter och funkar allmänt sämre än Synologyn.

Sedan när det gäller att komma åt servern säkert och andra funktioner. På ditt nätverk är det inga problem att komma åt servern säkert. När du vill komma åt den från internet, vilket jag också satt upp på båda plattformarna så är det mycket enklare med Synologyn. Några klick och så är man igång. Dessutom kan man ladda ner en uppsjö andra tillämpningar genom en "appstore" i Synologyn så att din NAS tex kan vara VPN server, Övervakningscentral osv.

Du verkar ha förstått min position väldigt bra. Jag har inget emot LITE pill för att få det att fungera, men när det är klart vill jag att det skall förbli fungerande utan krångel. Att jag inte prövat FreeNAS än beror på tidsbrist och att jag bara alldeles nyss gett upp Ubuntu-server som jag har prövat.
Jag håller med om att en färdig NAS skulle vara optimalt, men jag funderar på att ge det ett försök till innan jag ger upp och lägger pengarna på en färdigbyggd. Gillar du din Synology? Eller vet du någon annan prisvärd som uppfyller mina krav?
Vad gäller Streama så skrev jag det inom parentes för att jag vet att det inte är helt rätt benämning på vad jag beskrev, men kanske skulle ge vissa en bättre förståelse av vad jag menade. En liten onödig förvirring kanske, ursäkta.