Permalänk

Viaplay laggar med 250/250 lina

Tjena!

Jag har 250/250 lina som jag kör med en Macbook Air på 5 ghz frekvensen. Tillsammans med detta så kör jag en Asus RT-N66U router.

När jag kollar på Viaplay, till exempel livesport, så ligger jag i princip aldrig på maxkvalité, som är på 3 mbit/s, står att jag är i 1,5mbit/s kanske, och går ner ibland. Så bilden är oftast lite grynig.

Det är likadant med Csports, fast där är det nästan värre.

Dock så fungerar allt annat som inte streamas smärtfritt.

Jag kör trådlöst, och jag använde bredbandskollen precis, och då låg linan på 163/114.

Jag sitter ungefär 4-5 meter ifrån routern.

Vad tror ni detta beror på?

Permalänk
Medlem

Börja med att testa med kabel. Hur fungerar det då?

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk
Skrivet av BrusE:

Börja med att testa med kabel. Hur fungerar det då?

Blir värre med det, eftersom det saknas uttag för kabel på Air:en. Blir att köpa adapter isåfall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skinnsoffa:

Blir värre med det, eftersom det saknas uttag för kabel på Air:en. Blir att köpa adapter isåfall.

Har du ingen annan dator du kan testa med?

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk
Skrivet av BrusE:

Har du ingen annan dator du kan testa med?

Gjort detta, och de känns som att det har med datorn att göra. Konstigt att man inte ska kunna streama på en ny macbook air utan lagg..

Permalänk
Medlem

Testade du med trådlöst på den andra datorn och det fungerade bra?

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skinnsoffa:

Tjena!

Jag har 250/250 lina som jag kör med en Macbook Air på 5 ghz frekvensen. Tillsammans med detta så kör jag en Asus RT-N66U router.

När jag kollar på Viaplay, till exempel livesport, så ligger jag i princip aldrig på maxkvalité, som är på 3 mbit/s, står att jag är i 1,5mbit/s kanske, och går ner ibland. Så bilden är oftast lite grynig.

Det är likadant med Csports, fast där är det nästan värre.

Dock så fungerar allt annat som inte streamas smärtfritt.

Jag kör trådlöst, och jag använde bredbandskollen precis, och då låg linan på 163/114.

Jag sitter ungefär 4-5 meter ifrån routern.

Vad tror ni detta beror på?

Vilken webbläsare kör du på?

Saxat från viaplays hemsida

Mac OS
Firefox 14 eller senare
Chrome 18 eller senare

http://viaplay.se/viaplay/requirements

Visa signatur

OS: MacOS/ Windows 10 Pro 64-bit MB: ASUS-Z97-A CPU: i7 4790k
NÄTAGG: EVGA SUPERNOVA G2
RAM: 32768 MiB GPU: 1070 FTW Chassi: Fractal Design R4
MBP 13" i5 | 256GB | 16GB RAM | MID 2014

Permalänk
Medlem

Jag har också liknande problem, tror det har med silverlight att göra. Har en mackbook air samt en imac och båda har problem att köra i högsta kvaliten. Sitter på en 100/10 lina.

Visa signatur

Macbook Air 13" (2012)

Permalänk

Låter som att Viaplay inte har kapacitet nog för sina livestreams. Ungefär som Twitch. Felet ligger antagligen hos Viaplay. Det finns två alternativ, lev med det och acceptera att det inte kommer att vara den ultimata kvaliteten eller säg upp Viaplay och hitta någon som kan leverera livesändningar i den kvalitet du önskar (om det nu finns någon annan som sänder de matcher du vill se, annars får du välja mellan viaplay eller inget).

Visa signatur

Citera för svar!