HP ser tillväxt bortom Windows – satsar på Android, Chrome OS och Ubuntu

Permalänk
Medlem

Även de som gillar Microsofts operativsystem borde vara glada för ökad konkurrens. Utan konkurrens finns ingen anledning att bli bättre, vilket jag tycker är tydligt nu med Windows 8 och 8.1. Microsoft tror att de kan göra som de vill, folk kommer ändå fortsätta köpa deras produkter men verkligheten kanske börjar komma ikapp dem nu? Då måste de anstränga sig lite extra för att ge kunderna vad de vill ha och på sikt bör det kunna gynna Microsofts produkter så att de förbättras.

Chromebook räcker nog till väldigt många människor. Det är ganska många som inte gör mer med datorn än att de skulle kunna klara sig med en sådan. Samma sak (eller i ännu högre grad) är det jättemånga som skulle klara sig utmärkt med ubuntu eller andra GNU/Linux-distributioner.

Permalänk
Medlem

Windows 8 effekten

Visa signatur

AMD Ryzen 9 3950X | Asus Crosshair VIII Hero | 64 GB DDR4 3200MHz | MSI GeForce RTX 3090 Suprim X 24GB

Permalänk
Medlem

Hejsan RobCar,

Skrivet av leafbranch:

HP är ju ett oseriöst företag i många bemärkelser så jag förstår deras satsning där de hör hemma så att säga.

Du får gärna exemplifiera.
Jag tycker motsatsen. Det finns inte många tillverkare som har en så bra support för drivisar och annat, än HP och Asus. Väldigt lättanvänt, gäller för både gamla saker som nya.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Enligt statistik så har Linux passerat 2%, har sista året ökat markant, men det är ännu inget OS som slår förstås.

För övrigt så är det trevligt att se tillverkare bra eller dåliga att det satsas en del på Icke Windows, efterfrågan växer också numera på alternativ, då Windows 8 eller 8.1 är och förblir och kommer så vara ogillat bland väldigt många.

Det kommer att dröja många år innan det finns något alternativ till Windows. Som "jobbe"-OS alltså.
Det finns nog inte många företag som använder andra operativ än Microsofts, ens i liten skala.
Kostanden för att byta överväger vida vinsterna.

Android ser jag mer som ett "Spel och nöjes"-OS. Steam OS passar in bra i det facket.
Så om HP har för avsikt att sälja "Spel och nöjes"-maskiner, varför inte lägga på rätt OS från början?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Det kommer att dröja många år innan det finns något alternativ till Windows. Som "jobbe"-OS alltså.
Det finns nog inte många företag som använder andra operativ än Microsofts, ens i liten skala.
Kostanden för att byta överväger vida vinsterna.

Android ser jag mer som ett "Spel och nöjes"-OS. Steam OS passar in bra i det facket.
Så om HP har för avsikt att sälja "Spel och nöjes"-maskiner, varför inte lägga på rätt OS från början?

Okej, du har helt rätt. Microsoft är störst, bäst och vackrast. Och du har inte fel. Men...

...många företag börjar se sig om efter alternativ. Bara den här veckan har man släppt information om två gigantiska företag som har "#GoneGoogle" och inte bara en avdelning eller två, utan globalt.

Sanmina - 47 000 anställda
http://googleenterprise.blogspot.se/2013/10/sanmina-reflects-...

WhirlPool - 68 000 anställda
http://googleenterprise.blogspot.se/2013/10/whirlpool-moves-t...

Företaget jag jobbar på har också "#GoneGoogle" dock inte som helhets koncept, de flesta kör fortfarande Windows men en del har gått över till Chromebooks. Och faktum är att det fungerar riktigt bra, eftersom vi nästan inte har kvar någon egen infrastruktur får man lätt intrycket av att allt bara fungerar. Inget strul med servrar, inget strul med backup, inget strul med domäninloggning. Allt sköts i molnet och av tredje part. Det bästa av allt är att vi dessutom sparar pengar och har kunnat avveckla nästa all support helt och hållet efter 12 månader som Google användare. Det var en inlärningskurva på ungefär två månader.

Det som man förut gjorde i AD gör man nu i Chrome istället, man har fullkontroll över varje "enhet" och kan styra precis som man vill. Kommer inte ihåg den exakta siffran men det finns ett par hundra olika inställningar som man kan sätta för användaren i Chrome.

Molnet löser ett vanligt problem som små- och medelstora företag har, resurser. Genom att använda molntjänster, oavsett om det är Google, Microsoft, Rackspace, Amazon eller Heroku som ligger bakom får man ta del av världens bästa infrastruktur. Något som det vanliga småföretaget bara kan drömma om ifall man skulle stå för en egen lösning. Man slipper problem och huvudvärk. Dessutom ökar kostnaderna linjärt och man betala bara för exakt så mycket som används. När man investerar i en egenlösning betalar man alltid för mycket. En vanlig installation på ett litet företag utnyttjas aldrig optimalt, man kanske nyttjar en tiondel av de totala resurserna. Det gör man inte i molnet, åtminstone så betalar man inte för det!

Permalänk
Medlem

Så länge inte HP försöker lura på konsumenterna en "Linuxlicens" eller en "Androidlicens" för att tjäna igen de pengarna de inte får från Microsoft något mer.

Visa signatur

8700K 5GHz | GeForce GTX960 4GB WFOC | Corsair Vengeance LPX 16GB 3200MHz | Windows 11

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Det kommer att dröja många år innan det finns något alternativ till Windows. Som "jobbe"-OS alltså.
Det finns nog inte många företag som använder andra operativ än Microsofts, ens i liten skala.
Kostanden för att byta överväger vida vinsterna.

Android ser jag mer som ett "Spel och nöjes"-OS. Steam OS passar in bra i det facket.
Så om HP har för avsikt att sälja "Spel och nöjes"-maskiner, varför inte lägga på rätt OS från början?

I så fall har du nog missat vad som hänt kring Android och Chrome OS under senare tid. VMware, IBM och Citrix är ombord för att lägga till de sista pusselbitarna för just företagsanvändande. De är inte företag med intresse av spel och nöje.

Ibland överdriver vi också vad alla dessa PC inom företagsvärlden används till, som att de övervägande används till sofistikerade företagsanpassningar. Skillnaden mellan "nöjesmaskin" och "arbetsmaskin" är inte så stor (det går alltid att klistra på en "PRO" dekal, så känner sig alla plötsligt mer tillfreds).

...

Överlag har ändå branschen ett dilemma. Det är inte så att de givet tjänar pengar på Microsoft, och det är samtidigt osäkert på hur mycket pengar de kan tjäna på Android och Chrome OS. Som det ser ut just nu är frågan vilka som överlever.

Även Microsoft förväntas behöva genomgå en transformation av IBM:ska mått. The big blue valde dessutom helt nyligen att satsa $1 miljard på övertyga kunder om att byta till Linux från Windows. Självklart skapar detta oro: Microsoft har inte helt övertygat marknaden på sistone, samtidigt sätter IBM ytterligare en stöt, Android har en dominerande position bland mobila enheter, Google är nu seriöst involverade med flera tunga namn att ge sig på företagsmarknaden osv.

Är det då så konstigt att bl a Lenovo, HP och DELL tycks helgardera sig mot alla eventualiteter? Jag såg nyligen en nyhetsrapport om att det nu går att köpa Linux-baserade PC och dylika enheter i över 2 500 affärer i China, och just nämnda företag är representerade. Jag tror inte ett smack på att det den här gången handlar om några Linux-fanboys som drömmer om en nixigare framtid; den här gången står mycket spel och många är inblandade. För den skull tror jag inte på att Microsoft går i graven, men att företaget omstruktureras på något sätt, likt exemplet med IBM.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoNamesWayne:

Blir ju påtvingat Android istället.

Fast Android är gratis, så om jag vill ha något annat har jag åtminstone inte kastat bort en tusenlapp.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Det kommer att dröja många år innan det finns något alternativ till Windows. Som "jobbe"-OS alltså.
Det finns nog inte många företag som använder andra operativ än Microsofts, ens i liten skala.
Kostanden för att byta överväger vida vinsterna.

Finns redan trender på att flytta appar till molnet. Microsoft är själva en spelare där, men det finns stark konkurrens. När mycket ligger i molnet spelar det mindre roll vad som finns på klient och server.

Microsofts licenskonstnader är en rejäl utgift för många företag och finns det möjligheter att sänka dem så kommer de göra det.

Här kommer man också in på Chromebook som är i princip det. Ett enkelt surfoperativ där man kör allt via webbläsaren/online.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mikael07:

Där ser man, personligen har jag nog aldrig sett någon skriva det, bara läst när folk säger att andra säger det. Hursomhelst tycker jag det är en märklig inställning att vilja att något ska bli stort bara för sakens skull.

Tycker annars det borde gynna Windows i längden om de tappar en stor användarskara. Det borde sätta större press på dem att förbättra sitt operativsystem, vilket alltid är bra.

Du hänger inte på IDG märker jag. Där har det hörts jämt och ständigt år efter år från linuxanvändare eller dom är väl snarare linuxtroll.

Visa signatur

||Ryzen 5800X3D, Asus TUF X570 Plus, 32GB RAM, Intel ARC a750|| Surface Pro 2017 || Samsung Flip 4|| Saab 9-3 Aero Cab|| BMW f750 GS 2023

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lindhe:

Fast Android är gratis, så om jag vill ha något annat har jag åtminstone inte kastat bort en tusenlapp.

Android är gratis men då får du inte utnyttja Googles tjänster. Så vart någonstans är det gratis för HP att använda? Dom släpper knappast en produkt utan tillgång till Googles produkter och Appstoren. Sedan så kostar det knappast HP en tusenlapp för att köpa en licens.

Så nej du har inte kastat bort en tusenlapp om du köper en produkt Windows som du vill installera annat på och Android är inte gratis i konsumentprodukter ..

Visa signatur

||Ryzen 5800X3D, Asus TUF X570 Plus, 32GB RAM, Intel ARC a750|| Surface Pro 2017 || Samsung Flip 4|| Saab 9-3 Aero Cab|| BMW f750 GS 2023

Permalänk
Hedersmedlem

Oj. HP vill inte gå i Nokias fotspår verkar det som

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av strejf:

Lika troligt som att "2014 är året då Linux slår på desktop". Den ramsan har vi hört i minst 15 år och Linux ligger fortfarande kvar på 1%.

Om du inte ser molnen på himlen har du troligen glömt linserna från Microsofts reklamavdelning.

Som mexikanarna i Terminator säger till Sarah: "There's a storm coming in".

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk

Tror inte HP kommer att lyckas, ubuntu och chrome i all ära, men det är OS för kunniga. Windows har dominerat så länge så att 95% är "inkörda" på det.

Det kommer aldrig att bli några volymprodukter för HP utan Windows.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Android kanske kan lyckas eftersom det finns "program" att installera på ett enkelt sätt men tror inte att ubuntu till vanliga personer blir så bra. Det gick ju inte någon vidare när det försöktes med linux på netbooks om jag inte minns fel.
Själv kör jag dock för mycket som kräver windows för att kunna byta.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Men när Steam kom till Linux hände det något, kolla här. Nu tar det fart ....

http://www.netmarketshare.com/operating-system-market-share.a...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av strejf:

Eller så är det så enkelt att HP är sämre än konkurrenterna och därför faller snabbare?

Alla faller, i dag kom rapporter att tom Apple som sett motsatt trend nu börjat falla i USA.

Visa signatur

Asus Maximus IV Gene-Z - Intel Core i7 2600K - Corsair Vengeance 1866 MHz 4x4 GB - Asus GTX 670 DirectCU II
BenQ XL2410T - Zowie AM - Zowie Swift - Qpad MK-85

iPhone 5S - iPad Air

Permalänk
Avstängd
Skrivet av nicoliani:

Google och Android är redan ett spionnätverk som vill växa sig större. Dom kommer bli den nya mer farliga Microsoft.

Sålänge det är frivilligt att ingå i detta spionnätverk så visst.

Visa signatur

Asus Maximus IV Gene-Z - Intel Core i7 2600K - Corsair Vengeance 1866 MHz 4x4 GB - Asus GTX 670 DirectCU II
BenQ XL2410T - Zowie AM - Zowie Swift - Qpad MK-85

iPhone 5S - iPad Air

Permalänk
Medlem

Mer Linux, mindre Windows... Gillas starkt HP

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Lika troligt som att "2014 är året då Linux slår på desktop". Den ramsan har vi hört i minst 15 år och Linux ligger fortfarande kvar på 1%.

Jo, men nu skall *HP* satsa på Linux - det kommer kanske bli en grymt stor skillnad?

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av KimTjik:

För den skull tror jag inte på att Microsoft går i graven, men att företaget omstruktureras på något sätt, likt exemplet med IBM.

Håller helt med. Microsoft blir mer och mer likt IBM. Idag är det Apple och Google som är det nya Microsoft.

Dock så tror jag kanske inte att det är Linux på desktop som är något stort hot. Snarare så är det Linux på servrar och bakom molntjänster, samt på klientsidan i from av Android och iOS (dock FreeBSD-baserat) som är det nya hotet.

Dvs desktopsystem (oavsett om det kör Windows, Linux eller Mac OS X) är på tillbakagång, och mobila operativ i form av iOS och Android de nya dominanta systemen.

Självklart så kommer denna trend att slå extra hårt emot Microsoft som dominerar desktop, men ligger långt efter på mobilsidan (iaf i marknadsandelar).

mvh,
martin

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av nicoliani:

Google och Android är redan ett spionnätverk som vill växa sig större. Dom kommer bli den nya mer farliga Microsoft.

Jag håller med ett uttalande jag läste för länge sedan om android som lydde att android var "the bastard child of linux" och killen sade i princip att han aldrig skulle använda android för att det efterlevde linux och open source OS så dåligt. Jag tycker faktiskt Ubuntu på mobiler vore mer intressant, jag är inget mega fan av java.

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lindhe:

Fast Android är gratis, så om jag vill ha något annat har jag åtminstone inte kastat bort en tusenlapp.

I teorin ja, men i praktiken oftast nej.

Vill du ha del av den fullständiga Adroid-upplevelsen så vill du ha tillgång till all de proprietära tjänster och applikationer som du måste licensiera ifrån Google. I vissa fall måste tillverkarna även licensiera användandet av relevanta patent ifrån just Microsoft.

I slutändan så kanske det blir någon hundralapp eller två billigare, men köper du en dator för flera tusen så kommer det nog i praktiken inte bli någon jättestor sänkning av priset att räkna med för dig som slutanvändare.

Dock så är det bra att det finns alternativ. I dagsälget tror jag dock att det är mindre intressant då den traditionella desktopsidan kommer att marginaliseras allt mer av alla nya typer av enheter och klienter.

Lustigt nog så är det Microsoft som är lite av en "outsider" och uppstickare som tillför alternativ och nytänkande på mobilsidan som domineras av dagens jättar Google och Apple (med Android respektive iOS).

mvh,
martin

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk

Tack för inlägget!
Jag hade helt missat att företag hade börjat övergå till en helhetslösning med #GoneGoogle !

Skrivet av hirsch:

Okej, du har helt rätt. Microsoft är störst, bäst och vackrast. Och du har inte fel. Men...

...många företag börjar se sig om efter alternativ. Bara den här veckan har man släppt information om två gigantiska företag som har "#GoneGoogle" och inte bara en avdelning eller två, utan globalt.

Sanmina - 47 000 anställda
http://googleenterprise.blogspot.se/2013/10/sanmina-reflects-...

WhirlPool - 68 000 anställda
http://googleenterprise.blogspot.se/2013/10/whirlpool-moves-t...

Företaget jag jobbar på har också "#GoneGoogle" dock inte som helhets koncept, de flesta kör fortfarande Windows men en del har gått över till Chromebooks. Och faktum är att det fungerar riktigt bra, eftersom vi nästan inte har kvar någon egen infrastruktur får man lätt intrycket av att allt bara fungerar. Inget strul med servrar, inget strul med backup, inget strul med domäninloggning. Allt sköts i molnet och av tredje part. Det bästa av allt är att vi dessutom sparar pengar och har kunnat avveckla nästa all support helt och hållet efter 12 månader som Google användare. Det var en inlärningskurva på ungefär två månader.

Det som man förut gjorde i AD gör man nu i Chrome istället, man har fullkontroll över varje "enhet" och kan styra precis som man vill. Kommer inte ihåg den exakta siffran men det finns ett par hundra olika inställningar som man kan sätta för användaren i Chrome.

Molnet löser ett vanligt problem som små- och medelstora företag har, resurser. Genom att använda molntjänster, oavsett om det är Google, Microsoft, Rackspace, Amazon eller Heroku som ligger bakom får man ta del av världens bästa infrastruktur. Något som det vanliga småföretaget bara kan drömma om ifall man skulle stå för en egen lösning. Man slipper problem och huvudvärk. Dessutom ökar kostnaderna linjärt och man betala bara för exakt så mycket som används. När man investerar i en egenlösning betalar man alltid för mycket. En vanlig installation på ett litet företag utnyttjas aldrig optimalt, man kanske nyttjar en tiondel av de totala resurserna. Det gör man inte i molnet, åtminstone så betalar man inte för det!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Oj. HP vill inte gå i Nokias fotspår verkar det som

Skickades från m.sweclockers.com

Jag tror att HP har sina egna stora problem. De tappar på desktopsidan, och har inte lyckats något vidare på mobilsidan.

WebOS blev en stort misslyckande som de körde helt i botten (vilket vare lite synd då det såg ut att vara ett mycket trevligt och nytänkande system). Efter WebOS-floppen så har HP inte lyckats något vidare med att slå sig in varken med surfplattor eller på mobilsidan.

Min gissning är att det nog kommer bli många tuffa år framåt för HP.

mvh,
martin

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Jag tror att Microsoft har den bästa strategin med ett gränssnitt som fungerar från telefon till jätteskärm. Får de bara ihop det så att utvecklare kan programmera sina program en gång och publicera det till alla Microsofts plattformar har man en enorm konkurrensfördel där.

Det är ju precis detta som Ubuntu håller på att utveckla, ett och samma system som anpassar sig utseendemässigt till telefoner, datorer och TV. Liksom apparna man utvecklar i Qt/QML i deras SDK.

Roliga nyheter i alla fall. Dell har ju som bekant redan släppt XPS 13 med Ubuntu på vissa håll i världen och i Asien finns affärer som marknadsför datorer med Ubuntu förinstallerat på flera håll.

Visa signatur

ASUS TUF Gaming B550M-PLUS ~ AMD Ryzen 5600 XT ~ ASUS TUF Gaming AMD Radeon RX 6800
Corsair Vengeance LPX Red 16GB (2x8GB) 2400MHz DDR4 ~ Samsung SSD 860 EVO M.2 1TB
Corsair RM750 750W 80+ Gold

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Netgear:

Det är ju precis detta som Ubuntu håller på att utveckla, ett och samma system som anpassar sig utseendemässigt till telefoner, datorer och TV. Liksom apparna man utvecklar i Qt/QML i deras SDK.

Roliga nyheter i alla fall. Dell har ju som bekant redan släppt XPS 13 med Ubuntu på vissa håll i världen och i Asien finns affärer som marknadsför datorer med Ubuntu förinstallerat på flera håll.

Jag är inte förvånad, det låter som rena guldgruvan om man lyckas med det.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Det kommer att dröja många år innan det finns något alternativ till Windows. Som "jobbe"-OS alltså.
Det finns nog inte många företag som använder andra operativ än Microsofts, ens i liten skala.
Kostanden för att byta överväger vida vinsterna.

Android ser jag mer som ett "Spel och nöjes"-OS. Steam OS passar in bra i det facket.
Så om HP har för avsikt att sälja "Spel och nöjes"-maskiner, varför inte lägga på rätt OS från början?

Sverige är lite av ett Windows-älskande land jämfört med många andra. I andra europeiska länder så har myndigheter börjat gå över till Linux.

Exempel på detta är tex Polisen i Frankrike, Munchen kommun/stad, samt företag som Google

Permalänk
Medlem
Skrivet av tidsoptimist:

Tack för inlägget!
Jag hade helt missat att företag hade börjat övergå till en helhetslösning med #GoneGoogle !

Inga problem!

När man talar om trollen...

Nu kom det en nyhet om att ännu en jätte har #GoneGoogle - http://googleenterprise.blogspot.se/2013/10/90000-keller-will...

Det känns stabilt och tryckt med så många nya storföretag, min förhoppning är att detta kommer driva på utvecklingen och takten som tjänsten förbättras. Desto mer resurser Google satsar på Apps desto gladare kommer vi som användare bli!