Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Skrivet av maverickgoose:

Bumpar denna.

Eftersom jag uppgraderar datorn så vore lika bra att skaffa en ny skärm.

I dagsläget har jag en underbar dell 24" med ips (finns en lång tråd på swec).
Upplösningen ligger på 1680x1050 och formatet är 16:10.

Det naturliga steget är att gå upp i storlek, mao en 27" och full hd (typ www.inet.se/produkt/2204930/asus-27-mx279h-ips).

Kommer upplösningen öka eller minska sett till skärmstorleken?
Jag är nämligen nöjd med upplösningen jag har idag.

Anledningen till att en 1440 skärm inte är intressant är att det blir väldigt tungt att driva spel i native upplösning (och jag är en seg jävel på att uppgradera min dator). Med en full hd kan jag antagligen maxa spel under en längre period jämte 1440.

Tankar kring detta?

Du kommer få samma pixeltäthet på en 27" i 1080p som på din nuvarande, MEN tycker du har lite fel inställning faktiskt. Jag gick från en 27" TN fullhd skärm till en Qnix 1440p. Jag sitter enbart på ett hd6950 grafikkort så visst behövde jag dra ner på inställningarna i alla spel, men tycker ändå att det ser bättre ut med högre upplösning och lägre inställningar än vad det gjorde på den gamla även i spel, när man snackar vanligt skrivbords arbete är det bara underbart med högre upplösning

Permalänk

Hade nyligen, 4 månader sedan, en http://www.inet.se/produkt/2204930/asus-27-mx279h-ips men då jag kom över en Dell U2711 kunde jag inte låte bli...

Har man hårdvara för det givetvis 2550x1440 men annars är 27" 1920x1080 inte dåligt på något sätt tycker jag. Var riktigt nöjd med den och kan ibland snegla avundsjukt på frugan då hon sitter framför Asusen nu.

Smaken är som baken så det är svårt att rekommendera vad du ska välja. Alla har vi personliga preferenser.

Summa för mig var i alla fall att jag varit riktigt nöjd med båda. Men då nyfikenheten och uppgraderingsdjävulen sällan vilar blev det i slutändan ändå en 2550x1440.

Visa signatur

Asus P8Z77-V, Intel® Core™ i7-3770K Processor @ 4.2GHz, ASUS 780Ti, Corsair Dominator DDR3 1600MHz 16GB, Corsair HX650M PSU, 2 x Micron 256GB SSD, Corsair H80i, Fractal Define R3, Dell U2713 2550x1440, Ducky G2 Pro, Logitech G500

Permalänk
Medlem
Skrivet av lanbonden:

Du kommer få samma pixeltäthet på en 27" i 1080p som på din nuvarande, MEN tycker du har lite fel inställning faktiskt. Jag gick från en 27" TN fullhd skärm till en Qnix 1440p. Jag sitter enbart på ett hd6950 grafikkort så visst behövde jag dra ner på inställningarna i alla spel, men tycker ändå att det ser bättre ut med högre upplösning och lägre inställningar än vad det gjorde på den gamla även i spel, när man snackar vanligt skrivbords arbete är det bara underbart med högre upplösning

Jag håller med. Med ett gtx 660 tyckte jag att alla spel såg fantastiska ut på min ahshiva shimian skärm mycket snyggare än på min 24" 1080 skärm. Dessutom är det lättare headshotta i bordelands för att man ser längre

Permalänk
Medlem

Om dom ändå kunde släppa en 2560 IPS skärm med 100hz default, men lär aldrig hända ;/
Får ju offra anslutningar osv så tror ingen tillverkare vågar ge sig in på det

Eller bara en 1080p IPS med 100hz default utan hack, overclock osv.

Permalänk

Då är väl nästa problem, att hitta några skärmar med 1440 och ips för en lagom summa.

Inet har EN och på komplett kan man inte sortera efter paneltyp.

Permalänk
Medlem

Koreaskärm och överklocka till 120hz

Visa signatur

6600k Asus z170 16gig ddr4| Custom vatten loop | Corsair HX750 Gold | xl2411 | U2711 | Corsair Carbide Air 540 | Corsair force 3 ssd | Creative Sound Blaster Z | Sh 650hd | Røde Podcaster
Ducky Mini/ Razer DA 2013

Permalänk
Skrivet av zn1tch:

Koreaskärm och överklocka till 120hz

Inte intressant tyvärr.
Dessutom behöver jag inte 120hz.