Permalänk
Medlem

2700K, höga temps - CPU eller kylare?

Tjena,

Har de senaste dagarna suttit och funderat över vad jag ska ta mig till... Det är så att jag, i och med de kommande stora spelreleaserna, bestämde mig för att jag skulle ta och klocka upp min 2700K som jag införskaffade april 2012. När jag fick den drog jag upp den till 3,7GHz från 3,5GHz (std). Tänkte börja klocka upp den, men fan aldrig tid till att sätta mig in i det hela med just processorklockning så därför stannade jag där.

Men för några dagar sedan när jag började läsa in mig i det hela upptäckte jag en sak: tempen var rätt hög. Idle ligger på något mellan 37-48c. Ibland går den upp till 52c. Fixade då HWMonitor och kikade tempen medan jag spelade Saints Row IV (spelade det just då, så enda anledningen till att jag kika på tempen i just det spelet). Fick då efter 30 minuter fram detta:
*"Value" är en aning lågt då jag råkade stänga av spelet innan jag tog en screen shot, men det låg väl på ca 75c+ när jag spelade.

Körde även temps genom Prime95. Gjorde två tester:

1. Körde 30 minuter i Prime95

2. Gjorde rent CPU och kylare och bytte sedan kylpasta. Tänkte sedan köra 30 minuter i Prime, men insåg efter ca 5-10 minuter att jag redan kom upp i de temperaturerna (stängde även här av innan jag gjorde en print screen)

Såg här att tempen gick upp lite mer så bytte kylpasta igen och fick då ner tempen till samma temps som jag fick när jag körde i Prime95 första gången. Min fråga är nu: vad är fel? CPU? CPU-kylare?

Mina specs är:
Chassi: Corsair Obsidian 900D
CPU: Intel Core i7 2700K
GPU: EVGA GeForce GTX 780 SC ACX 3GB
Memory: Corsair VENGEANCE 8GB CL9 1600Mhz LP
MB: Gigabyte GA-Z68XP-UD4
Cooling: Noctua NH-C12P SE14
PSU: Corsair AX850 850W
Monitor: BenQ XL2420T, BenQ FP93VW

Och så att alla vet så har jag kört chassifläktarna på fullt ös när jag testat och jag anser att luftflödet är okej. kan även tillägga att min GPU temp idle är ca 27c och i load aldrig mer än 65-66c (om det är viktig info för någon). Jag vet inte riktigt hur jag ska kunna identifiera vilket det är av de två... Skulle verkligen uppskatta hjälp eller lite tips! Vet inte vad jag mer ska testa...

Tack på förhand!
Mvh, Alexander

La till min specs i tråden
Visa signatur

NZXT S340 Elite White | Intel i7 7700K @ 5GHz | Asus ROG Strix Z270F | No GPU | Corsair Vengeance RGB 32GB 3000MHz | Seasonic PRIME 1000W Titanium | Samsung 840 Pro 256GB & Samsung 850 EVO 1TB | NZXT Kraken x62 | 32" ASUS ROG PG32UQ & 27" Acer Predator XB271HU

Kolla in min Youtube-kanal "Kingpin Crazy" om du gillar Warzone eller PUBG. Senaste videon hittar du här!

Permalänk
Medlem

Den cpu kylaren du har är inte jätte optimal, den blåser inte super effektivt och blåser runt luften i chassit, även om du har bra luftflöde.

Kolla på en cpu fläkt som blåser ut värmen från cpun direkt bak ut genom datorn eller direkt upp ut genom datorn. till exemple denna

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=516316

Permalänk
Medlem

Jag kan inte se nånstans vilken CPU kylare du har?
Edit: Nu såg jag...

Permalänk
Medlem
Skrivet av careau:

Jag kan inte se nånstans vilken CPU kylare du har?

står i hans sign

Chassi: Corsair Obsidian 900D CPU: Intel Core i7 2700K GPU: EVGA GeForce GTX 780 SC ACX 3GB Memory: Corsair VENGEANCE 8GB CL9 1600Mhz LP MB: Gigabyte GA-Z68XP-UD4 Cooling: Noctua NH-C12P SE14 PSU: Corsair AX850 850W Monitor: BenQ XL2420T, BenQ FP93VW
ABOUT TO GET WATERY!

Permalänk
Medlem

Det lät rätt varmt - Det där är nästan samma temperaturer som om man hade haft orginalfläkten. Fläkten du har ser rätt bra ut i tester, så du borde ha bättre temperaturer.

Det första man brukar göra är att kontrollera att fläkten snurrar, och om så är fallet, montera om fläkten med ny kylpasta, samt applicera kylpastan på korrekt sätt. Den enda metoden som gäller nuförtiden för CPU är "riskorns-metoden". DVS max ett riskorns storlek, nord till syd, korsar ekvatorn.

Efter det ställer man kylaren rakt ner och spänner fast den vänster-top, höger-botten, vänster-botten, höger-top.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av CrazyAngel4You:

Tjena,

Har de senaste dagarna suttit och funderat över vad jag ska ta mig till... Det är så att jag, i och med de kommande stora spelreleaserna, bestämde mig för att jag skulle ta och klocka upp min 2700K som jag införskaffade april 2012. När jag fick den drog jag upp den till 3,7GHz från 3,5GHz (std). Tänkte börja klocka upp den, men fan aldrig tid till att sätta mig in i det hela med just processorklockning så därför stannade jag där.

Men för några dagar sedan när jag började läsa in mig i det hela upptäckte jag en sak: tempen var rätt hög. Idle ligger på något mellan 37-48c. Ibland går den upp till 52c. Fixade då HWMonitor och kikade tempen medan jag spelade Saints Row IV (spelade det just då, så enda anledningen till att jag kika på tempen i just det spelet). Fick då efter 30 minuter fram detta:
*"Value" är en aning lågt då jag råkade stänga av spelet innan jag tog en screen shot, men det låg väl på ca 75c+ när jag spelade.

http://ladda-upp.se/files/2013/b73314.png

Körde även temps genom Prime95. Gjorde två tester:

1. Körde 30 minuter i Prime95

http://ladda-upp.se/files/2013/b72870.png

2. Gjorde rent CPU och kylare och bytte sedan kylpasta. Tänkte sedan köra 30 minuter i Prime, men insåg efter ca 5-10 minuter att jag redan kom upp i de temperaturerna (stängde även här av innan jag gjorde en print screen)

http://ladda-upp.se/files/2013/b72929.png

Såg här att tempen gick upp lite mer så bytte kylpasta igen och fick då ner tempen till samma temps som jag fick när jag körde i Prime95 första gången. Min fråga är nu: vad är fel? CPU? CPU-kylare? Mina specs finns nere i min sign och så att alla vet så har jag kört chassifläktarna på fullt ös när jag testat och jag anser att luftflödet är okej. kan även tillägga att min GPU temp idle är ca 27c och i load aldrig mer än 65-66c (om det är viktigt info för någon). Jag vet inte riktigt hur jag ska kunna identifiera vilket det är av de två... Skulle verkligen uppskatta hjälp eller lite tips! Vet inte vad jag mer ska testa...

Tack på förhand!
Mvh, Alexander

hejsan många nämner att din kylare inte är den bästa , skitsnack enligt mig. detta är väl en av dom bästa kylarna. Dock är min fråga då du klockade rörde du vcoren något. Ser ut som samma problem som många ivy/haswell ägare att få en processor med dålig ihs eller dålig kylpasta, låter som du inte kan göra någonting i detta läge. men tillbaks till vcoren va ligger den på du borde kunna köra på standard vcore 1,2volt utan att du får problem.

Visa signatur

MIn dator: Intel i7 4770k@4,6ghz, Gtx 780, 32gb ddr3 1866 ,4,25tb hd
Min Htpc: Intel i7 2600k@4,6ghz 1*gtx 760 ,16gb ddr 1600 ,4tb hd

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrazyAngel4You:

Tjena,

Har de senaste dagarna suttit och funderat över vad jag ska ta mig till... Det är så att jag, i och med de kommande stora spelreleaserna, bestämde mig för att jag skulle ta och klocka upp min 2700K som jag införskaffade april 2012. När jag fick den drog jag upp den till 3,7GHz från 3,5GHz (std). Tänkte börja klocka upp den, men fan aldrig tid till att sätta mig in i det hela med just processorklockning så därför stannade jag där.

Men för några dagar sedan när jag började läsa in mig i det hela upptäckte jag en sak: tempen var rätt hög. Idle ligger på något mellan 37-48c. Ibland går den upp till 52c. Fixade då HWMonitor och kikade tempen medan jag spelade Saints Row IV (spelade det just då, så enda anledningen till att jag kika på tempen i just det spelet). Fick då efter 30 minuter fram detta:
*"Value" är en aning lågt då jag råkade stänga av spelet innan jag tog en screen shot, men det låg väl på ca 75c+ när jag spelade.

http://ladda-upp.se/files/2013/b73314.png

Körde även temps genom Prime95. Gjorde två tester:

1. Körde 30 minuter i Prime95

http://ladda-upp.se/files/2013/b72870.png

2. Gjorde rent CPU och kylare och bytte sedan kylpasta. Tänkte sedan köra 30 minuter i Prime, men insåg efter ca 5-10 minuter att jag redan kom upp i de temperaturerna (stängde även här av innan jag gjorde en print screen)

http://ladda-upp.se/files/2013/b72929.png

Såg här att tempen gick upp lite mer så bytte kylpasta igen och fick då ner tempen till samma temps som jag fick när jag körde i Prime95 första gången. Min fråga är nu: vad är fel? CPU? CPU-kylare? Mina specs finns nere i min sign och så att alla vet så har jag kört chassifläktarna på fullt ös när jag testat och jag anser att luftflödet är okej. kan även tillägga att min GPU temp idle är ca 27c och i load aldrig mer än 65-66c (om det är viktigt info för någon). Jag vet inte riktigt hur jag ska kunna identifiera vilket det är av de två... Skulle verkligen uppskatta hjälp eller lite tips! Vet inte vad jag mer ska testa...

Tack på förhand!
Mvh, Alexander

Dold text

1st: Bra post, bra info.
Jag skulle som någon tidigare sa dubbelkolla att CPU-fläkten snurrar på ordentligt. Det låter nästan som att den skulle stå still. Processorn du har är en av de bästa att överklocka som finns på marknaden, 1.2v är ingenting för den.
Steg två skulle jag göra en reset i bios, utifall du råkat ändra något annat värde som bidrar med värme, och sedan endast dra upp multiplier till typ 40 på standardvolt.
Därefter stega upp volt/multiplier beroende på om det är stabilt eller inte. Så länge du håller under 85C i stresstest kan du vara 100% lugn vid normalt användande.

Skrivet av thompi8:

hejsan många nämner att din kylare inte är den bästa , skitsnack enligt mig. detta är väl en av dom bästa kylarna. Dock är min fråga då du klockade rörde du vcoren något. Ser ut som samma problem som många ivy/haswell ägare att få en processor med dålig ihs eller dålig kylpasta, låter som du inte kan göra någonting i detta läge. men tillbaks till vcoren va ligger den på du borde kunna köra på standard vcore 1,2volt utan att du får problem.

Han har en sandy bridge, de har fastlödda IHS'er, så det är inte där felet ligger. De är enormt överklockningsvänliga, så de ska inte ha några problem med upp till 1.4V iaf.

Jag körde min 2500k i 1.37V och toppade typ 75C i stresstest med min kylare.

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | Red Devil AMD Radeon™ RX 7900 XTX | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk
Avstängd
Skrivet av WoG:
Dold text

1st: Bra post, bra info.
Jag skulle som någon tidigare sa dubbelkolla att CPU-fläkten snurrar på ordentligt. Det låter nästan som att den skulle stå still. Processorn du har är en av de bästa att överklocka som finns på marknaden, 1.2v är ingenting för den.
Steg två skulle jag göra en reset i bios, utifall du råkat ändra något annat värde som bidrar med värme, och sedan endast dra upp multiplier till typ 40 på standardvolt.
Därefter stega upp volt/multiplier beroende på om det är stabilt eller inte. Så länge du håller under 85C i stresstest kan du vara 100% lugn vid normalt användande.

Han har en sandy bridge, de har fastlödda IHS'er, så det är inte där felet ligger. De är enormt överklockningsvänliga, så de ska inte ha några problem med upp till 1.4V iaf.

Jag körde min 2500k i 1.37V och toppade typ 75C i stresstest med min kylare.

ok hade för mig att det va endast sandy bridge E som hade detta men ok ,trådskaparen kan ha råkat ut för ett dåligt ex. min i7 2600k som jag hade innan den jag har nu i sign den va ett bättre x hade maxtemperaturer med en h60 på 67 grader i samma clock medans den jag har nu med en noctua nh 9 ligger på 89 grader i max temperatur. dock är detta i intelburntest och inte normalt användande så jag har inte orkat bry mig så hårt då jag knappt använder den , mer en till att se lite film då o då

Visa signatur

MIn dator: Intel i7 4770k@4,6ghz, Gtx 780, 32gb ddr3 1866 ,4,25tb hd
Min Htpc: Intel i7 2600k@4,6ghz 1*gtx 760 ,16gb ddr 1600 ,4tb hd

Permalänk

Den kylaren som TS använder är väldigt BRA, hade den själv innan till min 2600K, körde den då i 4,4 GHz i ett trångt chassi och toppade 65 grader, Vilken spänning kör du på? manuell eller automatisk oc ? Din idle temp är dock hög som tyder på felaktig monering av kylaren.

Visa signatur

Moderkort: Maximus Gene Z87 Processor: i7-4770K@4,3 Volt=1,245V, Kylning: Custom Vatten Minne: 32Gb Corsair Venegance Pro 1866Mhz Grafik:MSI Seahawk 1080 EKWB Hårddiskar:Samsung SSD 850 EVO 500GBx2 + 3TB NAS Nätagg: Corsair AX850 Chassi: Corsair Obsidian 350D Skärm: Asus 27" ROG Swift Rigg2 TJ08 ASUS Maximus IV Z68 Gene-Z i5-2500K@4.5 H60 8GbLP ASUS GTX 970 STRIX (250GB+120GB)SSD+1Tb Corsair Cx500M

Permalänk
Medlem

Du kan testa att byta till en vattenkylare istället då kan du få en lägre temp kanske.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrazyAngel4You:
Skrivet av Blackbane78:

Den kylaren som TS använder är väldigt BRA, hade den själv innan till min 2600K, körde den då i 4,4 GHz i ett trångt chassi och toppade 65 grader, Vilken spänning kör du på? manuell eller automatisk oc ? Din idle temp är dock hög som tyder på felaktig monering av kylaren.

Instämmer med ovanstående, den kylaren borde klarar av detta betydligt mycket bättre, att byta kylare som en del föreslår lär knappast göra någon skillnad värd namnet! Låter verkligen som att monteringen inte är helt ok, har du tvättat rent och sedan applicerat kylpasta enligt beskrivning ovan? Jag får en känsla av att du antingen inte får fast kylaren ordentligt mot cpu, att fläkten inte gör sitt jobb, eller att du får luftbubblor i kylpastan.

Sen spelar självklart spänningen till cpu en viss roll, kolla med cpu-z under belastning vilken spänning den ligger på.
Edit: Prova köra utan sidoplåt på chassit för att se om det blir någon större skillnad i temp, kan ju vara dåligt luftflöde även om GPU-temp ser bra ut.

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar - verkligen kul att kunna få lite respons och lite hjälp på detta problem! Har tvättid från 10-15 och har lite att göra, MEN jag har läst allt och ska köra lite tester och sedan återkommer jag med respons till det ni har skrivit

En riktigt dum fråga bara: reset'a BIOS. Är det det där när man flyttar en sak till andra piggar, väntar och sedan startar upp igen? Kan googla sen när jag är klar, men jag tänkte bara om någon ser detta och kan ge mig en liten hint Tack som fan så länge. Kommer ett mer sammanfattat svar senare

Visa signatur

NZXT S340 Elite White | Intel i7 7700K @ 5GHz | Asus ROG Strix Z270F | No GPU | Corsair Vengeance RGB 32GB 3000MHz | Seasonic PRIME 1000W Titanium | Samsung 840 Pro 256GB & Samsung 850 EVO 1TB | NZXT Kraken x62 | 32" ASUS ROG PG32UQ & 27" Acer Predator XB271HU

Kolla in min Youtube-kanal "Kingpin Crazy" om du gillar Warzone eller PUBG. Senaste videon hittar du här!

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrazyAngel4You:

Tack för alla svar - verkligen kul att kunna få lite respons och lite hjälp på detta problem! Har tvättid från 10-15 och har lite att göra, MEN jag har läst allt och ska köra lite tester och sedan återkommer jag med respons till det ni har skrivit

En riktigt dum fråga bara: reset'a BIOS. Är det det där när man flyttar en sak till andra piggar, väntar och sedan startar upp igen? Kan googla sen när jag är klar, men jag tänkte bara om någon ser detta och kan ge mig en liten hint Tack som fan så länge. Kommer ett mer sammanfattat svar senare

Det är ett sätt att reset'a, men enklaste är att gå in i bios, tryck F10 och välj typ "return to standard values" eller nånt liknande, tror de brukar vara "F5".

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | Red Devil AMD Radeon™ RX 7900 XTX | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av careau:

Jag kan inte se nånstans vilken CPU kylare du har?
Edit: Nu såg jag...

Skrivet av Qwal:

står i hans sign

Chassi: Corsair Obsidian 900D CPU: Intel Core i7 2700K GPU: EVGA GeForce GTX 780 SC ACX 3GB Memory: Corsair VENGEANCE 8GB CL9 1600Mhz LP MB: Gigabyte GA-Z68XP-UD4 Cooling: Noctua NH-C12P SE14 PSU: Corsair AX850 850W Monitor: BenQ XL2420T, BenQ FP93VW
ABOUT TO GET WATERY!

Jag tycker man bör skriva det i tråden ändå. Folk har en ovana att bara säga "Se sign", men jag tycker att en sån här tråd ska vara läsbar i "evighet", och det är ju inte säkert att ens signatur ser likadan ut om till exempel fem år.

Så till alla som läser detta: Skriv all relevant info i tråden.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrazyAngel4You:

Tack för alla svar - verkligen kul att kunna få lite respons och lite hjälp på detta problem! Har tvättid från 10-15 och har lite att göra, MEN jag har läst allt och ska köra lite tester och sedan återkommer jag med respons till det ni har skrivit

En riktigt dum fråga bara: reset'a BIOS. Är det det där när man flyttar en sak till andra piggar, väntar och sedan startar upp igen? Kan googla sen när jag är klar, men jag tänkte bara om någon ser detta och kan ge mig en liten hint Tack som fan så länge. Kommer ett mer sammanfattat svar senare

Datorn går före tvätt-tiden och det vet du!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Qwal:

Den cpu kylaren du har är inte jätte optimal, den blåser inte super effektivt och blåser runt luften i chassit, även om du har bra luftflöde.

Kolla på en cpu fläkt som blåser ut värmen från cpun direkt bak ut genom datorn eller direkt upp ut genom datorn. till exemple denna

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=516316

Grejen är den att jag köpte endast denna då jag inte fick plats med en högre i mitt förra chassi Mitt första intryck av den var att den ska vara rätt effektiv. Den har fått rätt bra reviews och många bra temps, så själva modellen misstror jag absolut inte Men det får vi absolut tycka olika om! Inte den bästa kanske, men inte heller dålig, imo

Skrivet av Ernesto:

Det lät rätt varmt - Det där är nästan samma temperaturer som om man hade haft orginalfläkten. Fläkten du har ser rätt bra ut i tester, så du borde ha bättre temperaturer.

Det första man brukar göra är att kontrollera att fläkten snurrar, och om så är fallet, montera om fläkten med ny kylpasta, samt applicera kylpastan på korrekt sätt. Den enda metoden som gäller nuförtiden för CPU är "riskorns-metoden". DVS max ett riskorns storlek, nord till syd, korsar ekvatorn.

Efter det ställer man kylaren rakt ner och spänner fast den vänster-top, höger-botten, vänster-botten, höger-top.

Precis min tanke! Funderar nästan på att montera dit standardkylaren, köra den i Prime95, för att se hur tempen förändras

Fläkten snurrar på, MEN i skrivande stund (var tvungen att sudda lite, haha) upptäckte jag en sak som kanske är lite märklig. Enligt HWMonitor ligger fläkten på ca 920-930 RPM och när jag körde igång Prime95 (bara för att se hur fläkten reagerade så gick den upp till ca 980-990 RPM. Har för mig att fläkten är en 1200 eller 1400 RPM-fläkt? "NF-P14 140mm premium fan". Försöker hitta lite mer konkret info.

Jag placerade kylaren så som jag tror är det mest optimerade när det kommer till att få ut värmen så fort som möjligt ur chassit:
*Luftflödet genom kylaren är från Noctua själva så det är inget jag har hittat på, haha

När jag applicerade så gjorde jag precis som du beskriver. Jag har inte hållt på med sånt allt för mycket, men enligt mig så tycker jag att det låter lite. Alltså det är säkert inte lite, men det känns så då jag inte är van vid just det Som jag skrev i mitt första inlägg så bytte jag pasta en gång och då gjorde jag som du beskrev, men då höjdes tempen rätt bra, så jag bytte igen, men la ett lite större riskorn denna gången och då sjönk tempen ca 3-5c. Jag har bara en fråga angående detta: när jag lyfter på kylaren, ska kylpastan har spridit sig över hela plattorna eller ska den vara typ som en liten klick i mitten? Tänkte bara om det var så att min kylare kanske inte är 100% platt eller vad som helst? Haha tänker nog lite för mycket

Sen angående skruvandet så fäster man denna kylaren med två skruvar, så jag skruvade lite på varje tills dess att det tog stop. Tycker personligen att det skulle ha varit fyra skruvar, men Noctua har väl en tanke med det hela.

Skrivet av thompi8:

hejsan många nämner att din kylare inte är den bästa , skitsnack enligt mig. detta är väl en av dom bästa kylarna. Dock är min fråga då du klockade rörde du vcoren något. Ser ut som samma problem som många ivy/haswell ägare att få en processor med dålig ihs eller dålig kylpasta, låter som du inte kan göra någonting i detta läge. men tillbaks till vcoren va ligger den på du borde kunna köra på standard vcore 1,2volt utan att du får problem.

Jag tror inte heller att det är modellen i sig som det är fel på då jag själv har fått en bild av att den är rätt så bra. Standard verkar ligga på 1,296v. Jag var osäker på om jag pillade något där när jag klockade, men det gjorde jag tydligen inte. Den stod på 1,296v och sedan när jag körde en reset på BIOS så stod den på det då också

EDIT: Är mitt inne i mitt första test i Prime95 och just nu ligger core volt stadigt på 1,380v. Går upp till 1,392v emellanåt.
Hittade en tråd som kändes lite som en träff med mitt problem. Dock inte ens nära samma temps.
https://communities.intel.com/thread/26693

Skrivet av WoG:
Dold text

1st: Bra post, bra info.
Jag skulle som någon tidigare sa dubbelkolla att CPU-fläkten snurrar på ordentligt. Det låter nästan som att den skulle stå still. Processorn du har är en av de bästa att överklocka som finns på marknaden, 1.2v är ingenting för den.
Steg två skulle jag göra en reset i bios, utifall du råkat ändra något annat värde som bidrar med värme, och sedan endast dra upp multiplier till typ 40 på standardvolt.
Därefter stega upp volt/multiplier beroende på om det är stabilt eller inte. Så länge du håller under 85C i stresstest kan du vara 100% lugn vid normalt användande.

Man tackar! Brukar se det som en fördel att man ska ge så mycket info som man bara kan om man vill att någon ska hjälpa. För annars måste ju ni ställa en massa frågor för att ni ska få veta något. Liksom om någon skriver "Hej, min CPU är varm. Vad är fel?".... Jadu, kan vara mycket

Angående fläkten svarade jag på det tidigare i detta inlägg, men still står den iallafall inte, haha, men ja... Det låter så :/

Jag körde en reset på BIOS och tack för tipset. "F5" var rätt enkelt att använda Ska köra 30 minuter Prime95 nu och sedan kör jag 30 minuter med öppet chassi. Tror dock att jag måste få datorn stabilare innan jag börjar klocka. För om den blir såhär varm nu kan man ju bara undra hur varm den blir när man höjer den... :/

Skrivet av Blackbane78:

Den kylaren som TS använder är väldigt BRA, hade den själv innan till min 2600K, körde den då i 4,4 GHz i ett trångt chassi och toppade 65 grader, Vilken spänning kör du på? manuell eller automatisk oc ? Din idle temp är dock hög som tyder på felaktig monering av kylaren.

Ja, se där! Så ska det se ut! Jag kör på 1,296v som tydligen är default. När jag överklockade gjorde jag det manuellt genom att höja BCLK lite lite och sedan höjde jag CPU clock ratio lite. Hamnade då på ca 3,74GHz eller något, sen tog jag aldrig tag i det igen.

Sen när det kommer till montering så känns det som att det skulle vara lätt gjort, men jag kan inte heller se något som jag gör fel. Jag tar av kylaren, gör rent de båda plattorna med hjälp av Gripen Aceton (röd), tops och en tygtrasa. När de är helt rena och jag har torkat av en sista gång med trasan lägger jag en riskorn och sedan trycker jag dit kylaren. Jag sätter ner den rakt på CPU:n och skruvar sedan försiktigt tills dess att det tar stopp Något du ser där som inte jag ser? När jag senare idag gör om det kan jag köra en liten logg på hur jag gör, för då kanske någon av er ser något som inte jag ser.

Skrivet av Axel95:

Du kan testa att byta till en vattenkylare istället då kan du få en lägre temp kanske.

Vill gärna köra på denna kylare och inte lägga ut en massa pengar på en ny kylare Speciellt inte till en vattenkylare. Ska lite framöver bygga custom loop, så vill helst bara få denna att fungera

Skrivet av kerbo:

Instämmer med ovanstående, den kylaren borde klarar av detta betydligt mycket bättre, att byta kylare som en del föreslår lär knappast göra någon skillnad värd namnet! Låter verkligen som att monteringen inte är helt ok, har du tvättat rent och sedan applicerat kylpasta enligt beskrivning ovan? Jag får en känsla av att du antingen inte får fast kylaren ordentligt mot cpu, att fläkten inte gör sitt jobb, eller att du får luftbubblor i kylpastan.

Sen spelar självklart spänningen till cpu en viss roll, kolla med cpu-z under belastning vilken spänning den ligger på.
Edit: Prova köra utan sidoplåt på chassit för att se om det blir någon större skillnad i temp, kan ju vara dåligt luftflöde även om GPU-temp ser bra ut.

Lite längre upp i detta inlägg nämnde jag hur jag gör när jag spänner fast den. När jag gör detta känns det någonstans inom mig att den inte ansluter helt 100%, men jag vet inte vad jag isåfall gör fel. Inget tror jag, men det är ju lätt att man tror, tyvärr... Ska som sagt senare idag göra en liten logg för hur jag monterar den så att ni får se hur jag gör.

Har CPU-Z på datorn så ska kika på volten och så ska jag även testa att köra med öppet chassi. Annars kanske det bara är så att min CPU är för het. A hot mother fucker Nej, skämt å sido, haha....

Visa signatur

NZXT S340 Elite White | Intel i7 7700K @ 5GHz | Asus ROG Strix Z270F | No GPU | Corsair Vengeance RGB 32GB 3000MHz | Seasonic PRIME 1000W Titanium | Samsung 840 Pro 256GB & Samsung 850 EVO 1TB | NZXT Kraken x62 | 32" ASUS ROG PG32UQ & 27" Acer Predator XB271HU

Kolla in min Youtube-kanal "Kingpin Crazy" om du gillar Warzone eller PUBG. Senaste videon hittar du här!

Permalänk
Medlem
Skrivet av HurMycket:

Jag tycker man bör skriva det i tråden ändå. Folk har en ovana att bara säga "Se sign", men jag tycker att en sån här tråd ska vara läsbar i "evighet", och det är ju inte säkert att ens signatur ser likadan ut om till exempel fem år.

Så till alla som läser detta: Skriv all relevant info i tråden.

Mycket bra tips! Det ska jag absolut göra! Uppdaterar tråden nu direkt så finns det där. Tack

Skrivet av careau:

Datorn går före tvätt-tiden och det vet du!

Förlåt. Kanske borde ta bort min Swecprofil nu... :/ Datorn kanske också ska ha sig en tvätt? Nejdå, den blev urblåst häromdagen!

Visa signatur

NZXT S340 Elite White | Intel i7 7700K @ 5GHz | Asus ROG Strix Z270F | No GPU | Corsair Vengeance RGB 32GB 3000MHz | Seasonic PRIME 1000W Titanium | Samsung 840 Pro 256GB & Samsung 850 EVO 1TB | NZXT Kraken x62 | 32" ASUS ROG PG32UQ & 27" Acer Predator XB271HU

Kolla in min Youtube-kanal "Kingpin Crazy" om du gillar Warzone eller PUBG. Senaste videon hittar du här!

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrazyAngel4You:

när jag lyfter på kylaren, ska kylpastan har spridit sig över hela plattorna eller ska den vara typ som en liten klick i mitten? Tänkte bara om det var så att min kylare kanske inte är 100% platt eller vad som helst? Haha tänker nog lite för mycket

Nej du tänker inte för mycket, du tänker rätt! En CPU är inte helt slät, man skall veta att även själva kylaren kan vara en aning ojämn.
Fick tidigare en länk till en bra artikel som förklarar en hel del som kan vara värt att tänka på vid applicering av kylpasta på en cpu från antingen Intel eller AMD. Du kommer finna den väldigt informativ, så håll till godo! http://www.tomshardware.com/reviews/thermal-paste-heat-sink-h...

Permalänk
Medlem

Noctua NH-C12P SE14 är en bra kylare men dess design är inte optimal när det gäller att få ut varmluften ur chassit.

Jag hade samma problem på min gamla 775 platform för några år sedan tills dess jag bytte från en Thermalright SI-128 SE till en Thermalright HR-01 Plus.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av CrazyAngel4You:

........
Jag tror inte heller att det är modellen i sig som det är fel på då jag själv har fått en bild av att den är rätt så bra. Standard verkar ligga på 1,296v. Jag var osäker på om jag pillade något där när jag klockade, men det gjorde jag tydligen inte. Den stod på 1,296v och sedan när jag körde en reset på BIOS så stod den på det då också

haha....

Hej om du säger att volten ligger på nästan 1,3 volt då kan jag säga det är fel tror den som mest ska ligga på 1,25 har till och med tankarna på att den ska ligga kring 1,2volt det är nästan 0,1volt skildnad och gör en hel del på värmefronten... ska kolla upp detta lite mera ändrar sen

Visa signatur

MIn dator: Intel i7 4770k@4,6ghz, Gtx 780, 32gb ddr3 1866 ,4,25tb hd
Min Htpc: Intel i7 2600k@4,6ghz 1*gtx 760 ,16gb ddr 1600 ,4tb hd

Permalänk
Medlem
Skrivet av kerbo:

Nej du tänker inte för mycket, du tänker rätt! En CPU är inte helt slät, man skall veta att även själva kylaren kan vara en aning ojämn.
Fick tidigare en länk till en bra artikel som förklarar en hel del som kan vara värt att tänka på vid applicering av kylpasta på en cpu från antingen Intel eller AMD. Du kommer finna den väldigt informativ, så håll till godo! http://www.tomshardware.com/reviews/thermal-paste-heat-sink-h...

Ska absolut läsas! Verkar vara en bra artikel Tack för tipset!

Skrivet av thompi8:

Hej om du säger att volten ligger på nästan 1,3 volt då kan jag säga det är fel tror den som mest ska ligga på 1,25 har till och med tankarna på att den ska ligga kring 1,2volt det är nästan 0,1volt skildnad och gör en hel del på värmefronten... ska kolla upp detta lite mera ändrar sen

Jag skrev detta lite längre upp nyss, men jag skriver det här också så det inte missas:

Är mitt inne i mitt första test i Prime95 och just nu ligger core volt stadigt på 1,380v. Går upp till 1,392v emellanåt.
Hittade en tråd som kändes lite som en träff med mitt problem. Dock inte ens nära samma temps.
https://communities.intel.com/thread/26693

Intel verkar ju dock tycka att det är helt lugnt så länge den håller sig vid 1,5v som max... Låter ju helt knasigt i mina öron

Visa signatur

NZXT S340 Elite White | Intel i7 7700K @ 5GHz | Asus ROG Strix Z270F | No GPU | Corsair Vengeance RGB 32GB 3000MHz | Seasonic PRIME 1000W Titanium | Samsung 840 Pro 256GB & Samsung 850 EVO 1TB | NZXT Kraken x62 | 32" ASUS ROG PG32UQ & 27" Acer Predator XB271HU

Kolla in min Youtube-kanal "Kingpin Crazy" om du gillar Warzone eller PUBG. Senaste videon hittar du här!

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrazyAngel4You:

Ska absolut läsas! Verkar vara en bra artikel Tack för tipset!

Jag skrev detta lite längre upp nyss, men jag skriver det här också så det inte missas:

Är mitt inne i mitt första test i Prime95 och just nu ligger core volt stadigt på 1,380v. Går upp till 1,392v emellanåt.
Hittade en tråd som kändes lite som en träff med mitt problem. Dock inte ens nära samma temps.
https://communities.intel.com/thread/26693

Intel verkar ju dock tycka att det är helt lugnt så länge den håller sig vid 1,5v som max... Låter ju helt knasigt i mina öron

1,38V kan ju förklara den höga tempen, nu vet inte jag vad den cpu´n kan klara sig med men jag hade provat låsa den på 1,2V istället för att köra auto. Klarar den inte prime95 så kan du ju öka ett litet snäpp på spänningen i taget.

Permalänk
Medlem

Jag kan passa på att slänga in en liknande grej som gäller för mig

Jag funderar på att överklocka min processor men är lite nojjig över temperaturerna. Efter ca 20 min i Prime95 så ligger kärnorna i snitt på 70C och den högsta kärnarn på 73C.

Jag har följande setup:
MSI Z68A-GD65 G3 REV B3
Intel Core i7 2600K 3,4GHz
Noctua NH-U9B SE2

Är det lugnt att överklocka fast temperaturerna redan ligger där dom är?
Kan jag öka min Nocuta fläkt på något sätt så att den kyler bättre?

Jag hittade ett fläktreglage bakom datorn vid alla uttag men är osäker på om den ökar eller minskar fläkthastigheten. Den var iaf inställd på 50%. Hur många % ska man ha på sin fläkt?

Visa signatur

Intel Core i7 2600K @ 4,5GHz | EVGA GeForce GTX 780 Ti Superclocked 3GB | Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz XMS3 1,5V | MSI Z68A-GD65 G3 REV B3 | Noctua NH-U9B SE2 | Samsung 850 Pro 512GB | Corsair HX 850W 80+ Silver Modulär | Fractal Design Define R3

Permalänk
Medlem
Skrivet av kerbo:

1,38V kan ju förklara den höga tempen, nu vet inte jag vad den cpu´n kan klara sig med men jag hade provat låsa den på 1,2V istället för att köra auto. Klarar den inte prime95 så kan du ju öka ett litet snäpp på spänningen i taget.

Ska testa det!

Körde nyss två test i Prime95. Ett med stängt chassi och ett med öppet chassi. Båda kördes i 30 minuter med default inställningar i BIOS:

1. Stängt chassi

2. Öppet chassi

Två saker tar tag om mitt intresse här. Fläkthastigheten och core volt. Nästa test blir att låsa core volt på lite lägre värden och sedan köra i några minuter. Efter det blir det att plocka isär datorn och trycka dit standardkylaren eller noctuakylaren och sedan se om man får fram ett annat resultat. Fixar en logg med bilder och text på hur jag gör det steg för steg så ni får en bild av vad jag gör

Visa signatur

NZXT S340 Elite White | Intel i7 7700K @ 5GHz | Asus ROG Strix Z270F | No GPU | Corsair Vengeance RGB 32GB 3000MHz | Seasonic PRIME 1000W Titanium | Samsung 840 Pro 256GB & Samsung 850 EVO 1TB | NZXT Kraken x62 | 32" ASUS ROG PG32UQ & 27" Acer Predator XB271HU

Kolla in min Youtube-kanal "Kingpin Crazy" om du gillar Warzone eller PUBG. Senaste videon hittar du här!

Permalänk
Medlem

Tänkte komma med lite screen shots från mitt BIOS:

Försökte låsa Core Volt, så jag tog av "Auto" och skrev in 1,200, men trots att det står där verkar inte den hålla sig på det?

Kanske är till någon nytta Tack igen alla för all hjälp.

Visa signatur

NZXT S340 Elite White | Intel i7 7700K @ 5GHz | Asus ROG Strix Z270F | No GPU | Corsair Vengeance RGB 32GB 3000MHz | Seasonic PRIME 1000W Titanium | Samsung 840 Pro 256GB & Samsung 850 EVO 1TB | NZXT Kraken x62 | 32" ASUS ROG PG32UQ & 27" Acer Predator XB271HU

Kolla in min Youtube-kanal "Kingpin Crazy" om du gillar Warzone eller PUBG. Senaste videon hittar du här!

Permalänk
Skrivet av CrazyAngel4You:

Tänkte komma med lite screen shots från mitt BIOS:

http://ladda-upp.se/files/2013/b73444.jpg

Försökte låsa Core Volt, så jag tog av "Auto" och skrev in 1,200, men trots att det står där verkar inte den hålla sig på det?
http://ladda-upp.se/files/2013/b73445.jpg

http://ladda-upp.se/files/2013/b73446.jpg

http://ladda-upp.se/files/2013/b73447.jpg

http://ladda-upp.se/files/2013/b73448.jpg

Kanske är till någon nytta Tack igen alla för all hjälp.

Du har load-line calibration på lvl 10, behövs bara över 4,6 Ghz typ som drar upp din volt under load. ska du köra typ 4,0 ghz borde lvl 5(50%) räcka gott

Visa signatur

Moderkort: Maximus Gene Z87 Processor: i7-4770K@4,3 Volt=1,245V, Kylning: Custom Vatten Minne: 32Gb Corsair Venegance Pro 1866Mhz Grafik:MSI Seahawk 1080 EKWB Hårddiskar:Samsung SSD 850 EVO 500GBx2 + 3TB NAS Nätagg: Corsair AX850 Chassi: Corsair Obsidian 350D Skärm: Asus 27" ROG Swift Rigg2 TJ08 ASUS Maximus IV Z68 Gene-Z i5-2500K@4.5 H60 8GbLP ASUS GTX 970 STRIX (250GB+120GB)SSD+1Tb Corsair Cx500M

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blackbane78:

Du har load-line calibration på lvl 10, behövs bara över 4,6 Ghz typ som drar upp din volt under load. ska du köra typ 4,0 ghz borde lvl 5(50%) räcka gott

Tack att du hittade något! Lvl 10 satt som standard Ska ändra och se om det blir någon skillnad

EDIT: Får man fråga exakt vad LLC är?

Visa signatur

NZXT S340 Elite White | Intel i7 7700K @ 5GHz | Asus ROG Strix Z270F | No GPU | Corsair Vengeance RGB 32GB 3000MHz | Seasonic PRIME 1000W Titanium | Samsung 840 Pro 256GB & Samsung 850 EVO 1TB | NZXT Kraken x62 | 32" ASUS ROG PG32UQ & 27" Acer Predator XB271HU

Kolla in min Youtube-kanal "Kingpin Crazy" om du gillar Warzone eller PUBG. Senaste videon hittar du här!

Permalänk

Det förhindrar volt-drops under hård belastning. (kan ge bluescreens när man överklockat)

Disabled verkar vara default enl. manualen
http://download.gigabyte.eu/FileList/Manual/mb_manual_ga-z68x...

Visa signatur

Moderkort: Maximus Gene Z87 Processor: i7-4770K@4,3 Volt=1,245V, Kylning: Custom Vatten Minne: 32Gb Corsair Venegance Pro 1866Mhz Grafik:MSI Seahawk 1080 EKWB Hårddiskar:Samsung SSD 850 EVO 500GBx2 + 3TB NAS Nätagg: Corsair AX850 Chassi: Corsair Obsidian 350D Skärm: Asus 27" ROG Swift Rigg2 TJ08 ASUS Maximus IV Z68 Gene-Z i5-2500K@4.5 H60 8GbLP ASUS GTX 970 STRIX (250GB+120GB)SSD+1Tb Corsair Cx500M

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blackbane78:

Det förhindrar volt-drops under hård belastning. (kan ge bluescreens när man överklockat)

Disabled verkar vara default enl. manualen
http://download.gigabyte.eu/FileList/Manual/mb_manual_ga-z68x...

Om det inte är default... Då betyder det att det inte vart återställt trots allt Måsta kika på det så fort jag kommer in till datorn!

Visa signatur

NZXT S340 Elite White | Intel i7 7700K @ 5GHz | Asus ROG Strix Z270F | No GPU | Corsair Vengeance RGB 32GB 3000MHz | Seasonic PRIME 1000W Titanium | Samsung 840 Pro 256GB & Samsung 850 EVO 1TB | NZXT Kraken x62 | 32" ASUS ROG PG32UQ & 27" Acer Predator XB271HU

Kolla in min Youtube-kanal "Kingpin Crazy" om du gillar Warzone eller PUBG. Senaste videon hittar du här!

Permalänk
Medlem

Tjena,

Efter mycket pul och en hel del strul tror jag att jag har fått till det rätt bra

Blackbane78 fick mig att inse att mitt BIOS inte alls var helt default. Tydligen så återställdes bara vissa värden, men inte allt. Så jag återställde BIOS, men då fick jag blue screen så fort windows skulle ladda. Så ja, fick installera om windows mitt i allt också. Vart en jävla nollställning det här Men till det bra sakerna:

Min idle har sjunkit från ca 38-52c till strax över 30-32c (vilket jag finner rätt okej med tanken på att jag sitter med en 900D som kanske skulle behöva lite mer optimering när det kommer till luftflödet). I full load med Prime95 toppar den 61c på en kärna, men ligger rätt stadigt på 58-60c. Alltså ca 30c i skillnad. 30 hela grader mindre. Det känns helt sjukt, men riktigt skönt. På full load ligger vcore på (atm) 1,251v. Skillnaden är stor Dock så måste jag läsa mig in lite mer på hur jag ska få fläkten att öka hastiget i samband med tempen för det får jag inte att fungera. Så nu ligger den konstant på 1225-1230 RPM. Lite störigt faktiskt när man sitter och typ bara slösurfar Så har någon något tips på hur jag ska få det att fungera skulle det göra mig väldigt glad. Om inte, så vill jag bara tacka för all respons! Riktigt kul. Tack

Visa signatur

NZXT S340 Elite White | Intel i7 7700K @ 5GHz | Asus ROG Strix Z270F | No GPU | Corsair Vengeance RGB 32GB 3000MHz | Seasonic PRIME 1000W Titanium | Samsung 840 Pro 256GB & Samsung 850 EVO 1TB | NZXT Kraken x62 | 32" ASUS ROG PG32UQ & 27" Acer Predator XB271HU

Kolla in min Youtube-kanal "Kingpin Crazy" om du gillar Warzone eller PUBG. Senaste videon hittar du här!