HJÄLP! Nya delar till datorn samt bytt chassi, den startar inte:/

Permalänk
Medlem

HJÄLP! Nya delar till datorn samt bytt chassi, den startar inte:/

Hejsan!

Är så att jag beställde hem gigabyte r9 280x och ett corsair 750w bronze
Samt nytt chassi "coolermaster 430"

Mina komponenter är nu
Moderkort: Ga-P67A d3-b3
Cpu: i5 2500k 3.3ghz
Hårdisk western digital 500gb samt en på 250
Grafikkort: r9 280x gigabyte
Ram 8gb 1600mhz xms3
Dvdläsare

Igår kväll så kom jag hem och började flytta över alla delar till nya chassit.
Hade tagit kort på mina gammla kopplingar så jag såg hur karlarna satt innan.
Har även byggt 3 datorer innan.

Sen körde jag igång datorn och allt funkade fint igår kväll. Gick in och styrde om ramen i bios så dom gick i 1600 istället för 1333 osv sen test körde jag en del spel och allt funkade fint.

Men när jag vaknade idag och skulle sätta på datorn så kommer den igång i någon sekund innan den dör.
Kollade då på fronpanel guider och "det ska stämma"
Tog ut nästan alla komponenter en efter en. Tog även ur grafikkortet och ingen skillnad, Fortfarande samma sak

Har kollat så cpu strömen är inkopplad och försökt hitta felet men kan inte kimma fram till något.

Har ni några idéer på vad det kan vara?

Grymt jobbigt.

Permalänk

Distanser mellan moderkort och chassi?

Visa signatur

Speldata: i7 10700KF | 32GB DDR4 | 7800 XT Hellhound | Dell S3422DWG
NAS: OMV 6 + 9TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av beffben:

Hejsan!

Är så att jag beställde hem gigabyte r9 280x och ett corsair 750w bronze
Samt nytt chassi "coolermaster 430"

Mina komponenter är nu
Moderkort: Ga-P67A d3-b3
Cpu: i5 2500k 3.3ghz
Hårdisk western digital 500gb samt en på 250
Grafikkort: r9 280x gigabyte
Ram 8gb 1600mhz xms3
Dvdläsare

Igår kväll så kom jag hem och började flytta över alla delar till nya chassit.
Hade tagit kort på mina gammla kopplingar så jag såg hur karlarna satt innan.
Har även byggt 3 datorer innan.

Sen körde jag igång datorn och allt funkade fint igår kväll. Gick in och styrde om ramen i bios så dom gick i 1600 istället för 1333 osv sen test körde jag en del spel och allt funkade fint.

Men när jag vaknade idag och skulle sätta på datorn så kommer den igång i någon sekund innan den dör.
Kollade då på fronpanel guider och "det ska stämma"
Tog ut nästan alla komponenter en efter en. Tog även ur grafikkortet och ingen skillnad, Fortfarande samma sak

Har kollat så cpu strömen är inkopplad och försökt hitta felet men kan inte kimma fram till något.

Har ni några idéer på vad det kan vara?

Grymt jobbigt.

Prova byt kontakt till cpu strömmen så det inte är den som är kass.

Måste nämna klassikern med rätt antal distanser också, annars gör ändå någon annan det
Edit: LOL han inte ensa posta det innan det dök upp..

Permalänk
Medlem

Använde du några typer av ESD-skydd? Skadorna som kan uppkomma när man inte använder tex ESD-armband sker ibland direkt men kan även ta flera månader, kanske år. Hade ett par minnen som pajade på det sättet.

Visa signatur

Fractal Design R5, i5 6600k, MSI Z170A XPOWER GAMING TITANIUM EDITION, MSI GTX 980, 8GB Minne @ 2400MHz, BeQuiet Kraft 700W

Permalänk
Medlem
Skrivet av beffben:

Hejsan!

Är så att jag beställde hem gigabyte r9 280x och ett corsair 750w bronze
Samt nytt chassi "coolermaster 430"

Mina komponenter är nu
Moderkort: Ga-P67A d3-b3
Cpu: i5 2500k 3.3ghz
Hårdisk western digital 500gb samt en på 250
Grafikkort: r9 280x gigabyte
Ram 8gb 1600mhz xms3
Dvdläsare

Igår kväll så kom jag hem och började flytta över alla delar till nya chassit.
Hade tagit kort på mina gammla kopplingar så jag såg hur karlarna satt innan.
Har även byggt 3 datorer innan.

Sen körde jag igång datorn och allt funkade fint igår kväll. Gick in och styrde om ramen i bios så dom gick i 1600 istället för 1333 osv sen test körde jag en del spel och allt funkade fint.

Men när jag vaknade idag och skulle sätta på datorn så kommer den igång i någon sekund innan den dör.
Kollade då på fronpanel guider och "det ska stämma"
Tog ut nästan alla komponenter en efter en. Tog även ur grafikkortet och ingen skillnad, Fortfarande samma sak

Har kollat så cpu strömen är inkopplad och försökt hitta felet men kan inte kimma fram till något.

Har ni några idéer på vad det kan vara?

Grymt jobbigt.

cleara cmos och testa igen

Permalänk
Medlem

Om du ställt om hastigheten på RAM till 1600 från 1333 måste du göra det genom att välja XMP profil, inte bara öka hastigheten manuellt, då får du fel volt och timings.

Permalänk
Medlem

Tack för snabb respons! Vad menas med rätt antal distanser? Att de skulle vara för trångt?
Man får ju med en kabel ifrån nätagget där det står "cpu" på, den har jag kopplat in. Eller kan jag testa någon annan kontakt till cpu'n?

Konstig att den funkade så fint igår kväll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ernesto:

Om du ställt om hastigheten på RAM till 1600 från 1333 måste du göra det genom att välja XMP profil, inte bara öka hastigheten manuellt, då får du fel volt och timings.

Gjorde en xmp profil igår så timing o volt blev rätt. Men hur clearar jag cmos utan att vara inne i bios?

Permalänk
Medlem
Skrivet av beffben:

Gjorde en xmp profil igår så timing o volt blev rätt. Men hur clearar jag cmos utan att vara inne i bios?

Brukar sitta en knapp på baksidan av moderkortet på I/O panelen.

PS: Distanser är det man sätter mellan moderkortet och moderkortsplåten. Om man inte har de så kan det bli kortslutning på moderkortet.

Visa signatur

| EVGA Z170 FTW | i7 6700k | ASUS RTX 3070 | 16GB DDR4 3200MHz | Cooler Master V850 | Samsung 840 Evo 250GB + 2x WD Black 500GB + Seagate 2TB SSHD + Samsung 970 Evo M.2 500GB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Prova byt kontakt till cpu strömmen så det inte är den som är kass.

Måste nämna klassikern med rätt antal distanser också, annars gör ändå någon annan det
Edit: LOL han inte ensa posta det innan det dök upp..

Vet nu vad distanser är. Har inte skruvat i dom alla. Vad kan hända isf?
Är 2 hål som var utan distanser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrutalSwede:

Brukar sitta en knapp på baksidan av moderkortet på I/O panelen.

PS: Distanser är det man sätter mellan moderkortet och moderkortsplåten. Om man inte har de så kan det bli kortslutning på moderkortet.

Har nu installerat alla distanser som gick in i chassit och som passar med moderkortet. Dock är det fortfarande ett tomt hål i för en distans i moderkortet. Finns inge hål i chassit där.
Kan detta vara lösningen eller kan kortet vara förstört?

Permalänk

du ska bara ha distanser där det är hål på moderkortet. Så du får skruva ut dom som inte syns på moderkortet.
när en distans ligger emot moderkortet (där det alltså inte finns ett hål på moderkortet) så kort sluter du datorn

Permalänk
Medlem
Skrivet av hulkianosch:

du ska bara ha distanser där det är hål på moderkortet. Så du får skruva ut dom som inte syns på moderkortet.
när en distans ligger emot moderkortet (där det alltså inte finns ett hål på moderkortet) så kort sluter du datorn

A precis. Förstod det, så det är bara distanser där det finns hål i moderkortet!:)
Är dock ett hål i moderkortet kvar, där kan jag inte sätta en distans då chassit ej har hål där.

Var tvungen att springa till jobbet så får testa ikväll om det var detta som var problemet eller ej. Känns såklart skumt om det hängde på "en liten" distans till moderkortet. Men jag är newbie!:P

Permalänk
Medlem
Skrivet av beffben:

A precis. Förstod det, så det är bara distanser där det finns hål i moderkortet!:)
Är dock ett hål i moderkortet kvar, där kan jag inte sätta en distans då chassit ej har hål där.

Var tvungen att springa till jobbet så får testa ikväll om det var detta som var problemet eller ej. Känns såklart skumt om det hängde på "en liten" distans till moderkortet. Men jag är newbie!:P

Jag vill inte skrämma dig men om detta har varit problemet och en kortslutning skett kan det vara försent att rädda kortet.

Permalänk
Medlem

En fråga till! Läste runt lite nu och folk skriver att både cpu, moderkorr och grafikkort kan ha tagit skada av att man haft fel mängd distanser. I mitt fall alltså en distans för lite i moderkort.

Hur kollar jag isf vad som kan ha gått sönder ? Kan de ens vara möjligt för allt funkade ju igår i flera timmar.
Får ursäkra fråge bombningarna. Man blir nervös när ens baby inte funkar; )

Permalänk
Medlem
Skrivet av beffben:

En fråga till! Läste runt lite nu och folk skriver att både cpu, moderkorr och grafikkort kan ha tagit skada av att man haft fel mängd distanser. I mitt fall alltså en distans för lite i moderkort.

Hur kollar jag isf vad som kan ha gått sönder ? Kan de ens vara möjligt för allt funkade ju igår i flera timmar.
Får ursäkra fråge bombningarna. Man blir nervös när ens baby inte funkar; )

Kanske har missförstått dig innan, har du haft en distans för lite och övriga suttit på rätt plats där även moderkortet haft hål är det ingen större risk du skadat något.
Risken är om man inte har några distanser alls eller om man sätter dom på fel plats så dom tar i baksidan på moderkortet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Kanske har missförstått dig innan, har du haft en distans för lite och övriga suttit på rätt plats där även moderkortet haft hål är det ingen större risk du skadat något.
Risken är om man inte har några distanser alls eller om man sätter dom på fel plats så dom tar i baksidan på moderkortet.

Skönt att höra att en distans för lite inte borde göra skada. Hoppas att inget tagit skada nu ändå.
Skulle dock vilja felsöka en grej i taget. Så får googla lite på hur man felsöker tex nätagg, gpu och processorn.

Ska testa att nollställa cmos och se om det funkar då. Annars är det att lämna in den hos lokala datahandlar för en koll "dyrt" men vad gör man:/

Permalänk
Medlem
Skrivet av beffben:

Skönt att höra att en distans för lite inte borde göra skada. Hoppas att inget tagit skada nu ändå.
Skulle dock vilja felsöka en grej i taget. Så får googla lite på hur man felsöker tex nätagg, gpu och processorn.

Ska testa att nollställa cmos och se om det funkar då. Annars är det att lämna in den hos lokala datahandlar för en koll "dyrt" men vad gör man:/

Har du prövat det jag sa i min första post, att byta kontakt till cpu?
Det är den vita 4 pinnars kontakten som sitter ovanför cpu till vänster, kan ju vara så att den kontakten du kopplat in är kass.
Felet påminner nämligen väldigt mycket om när man glömt den kontakten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Har du prövat det jag sa i min första post, att byta kontakt till cpu?
Det är den vita 4 pinnars kontakten som sitter ovanför cpu till vänster, kan ju vara så att den kontakten du kopplat in är kass.
Felet påminner nämligen väldigt mycket om när man glömt den kontakten.

Super schysst med denna support! Tack:)

Du menar den 4pins kabeln som går ifrån nätagget? För det är 2st 4pins som det står cpu på. Testade båda förut idag utan resultat. Men vad gör jah om dom båda cpu kablarna är kassa? Kan man ta någon 6pins ifrån nätagget?

Ska testa när jag kmr hem. Så kan återkomma då! Återigen stort tack!

Permalänk
Medlem

måste förtydliga här. du ska iunte ha distancer i ALLA hål du ska ha i dom hålen som är till för dina mått, distanser är till för att hålla moderkortet ifrån chassin, så att moderkortet inte ska kunna kortsluta genom chassit. distanserna ska sitta i dom hål anpassade till storleken på ditt moderkort, i ditt fall är det ATX, men när jag tittar på bilder av ditt moderkort ser det ut som att du inte har några skruvhål på moderkortet uppe eller nere i hörnen på högersidan. då behöver / ska du inte ha några distanser där, bara där du har skruvhål.
Det finns risker att något går sönder om man sätter distanserna fel men det är otroligt många som gjort detta misstag och sen har datorn fungerat perfekt efter också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av beffben:

Super schysst med denna support! Tack:)

Du menar den 4pins kabeln som går ifrån nätagget? För det är 2st 4pins som det står cpu på. Testade båda förut idag utan resultat. Men vad gör jah om dom båda cpu kablarna är kassa? Kan man ta någon 6pins ifrån nätagget?

Ska testa när jag kmr hem. Så kan återkomma då! Återigen stort tack!

Ja det är dom jag menade, men prova INTE med en 6 pinnars, ganska osannolikt att båda 4 pinnars skulle vara sönder på ett nytt nätagg.

Permalänk
Medlem

Tusen tack alla för hjälpen! Allt funkar nu! hoppas det håller i sig även framöver!:)

Jag satte distanser där det passade för moderkortet, inga som tar i på undersidan.
tog ut batteriet ut moderkortet i 10min och sen satte jag i allt och det funkade. nu är ramminnena ner klockade till 1333mhz så kör nog på det istället för 1600mhz då det knappt skiljer något i spel när man har 8gb.

Som tack för hjälpen vill jag gärna dela med mig av mitt bands nya singel, släpps om några dagar via sony/gain låten heter Unbreakable http://open.spotify.com/track/5CKht09mY6nmiMv1xwKZ8Y

Permalänk
Medlem
Skrivet av beffben:

Tusen tack alla för hjälpen! Allt funkar nu! hoppas det håller i sig även framöver!:)

Jag satte distanser där det passade för moderkortet, inga som tar i på undersidan.
tog ut batteriet ut moderkortet i 10min och sen satte jag i allt och det funkade. nu är ramminnena ner klockade till 1333mhz så kör nog på det istället för 1600mhz då det knappt skiljer något i spel när man har 8gb.

Som tack för hjälpen vill jag gärna dela med mig av mitt bands nya singel, släpps om några dagar via sony/gain låten heter Unbreakable http://open.spotify.com/track/5CKht09mY6nmiMv1xwKZ8Y

Kul att det löste sig

Men bara ett litet tips till, om du ändra minnesinställningen till XMP i bios kommer minnena automatiskt lägga sig på 1600mhz.
Att den inställningen inte är så från början beror väl på att alla minnen inte stödjer XMP, men dina gör det.