Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Corsair: "Battlefield 4 älskar snabba minnen"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kefil:

Jo Metro-testet är fint, synd att den endast påvisar resultat för IGP'n, interna grafiken i Ivy Bridge.
Artikeln var i huvudsak menad som en guide/snabbkurs för minnes-timings och hastigheter för alla som 'glömt'.

Borde förtydligat att endast första sidan är 'intressant' och kopplad till diskussionen om minnen och dess prestanda

Ja jo, stämningen i tråden är ju att folk har ju fått för sig att 1600MHz är någon sorts standard, timings existerar inte och 16GB är ett måste för det är vad alla har, precis som med i5 vs i7, "måste" ha en i7 för det är "status"
4GB räcker bra idag till majoriteten av spelen, 8GB för att vara på den säkra sidan, 16GB helt onödigt, dock kan man ju ta bort pagefile om man har för mycket, det är nog på gränsen att det går med 8GB men det är inte hela världen om man nu har SSD, säkerligen kör majoriteten av SweClockers som har 16GB med pagefile påslaget ändå så.

Prisutvecklingen på Kingston HyperX Beast 16GB 2400MHz 11-13-13-31, mer än dubblat i pris

Corsair Dominator Platinum 16GB 2400MHz 10-12-12-31, ehm? Det är komiskt att Corsair's Platinum ligger på Rank 13 på Prisjakt, säljer som smör i solsken, dom har/kostar dubbelt så mycket än andra liknande minnen

Nu till det ännu roligare

Corsair Vengeance Pro 16GB 2400MHz 10-12-12-31, mer eller mindre samma minnen som ovan fast inte Platinum kylaren

Du betalar rakt av, 1000kr extra för att få Platinum kylaren, båda ska ha samma Samsung kretsar om jag inte missminner mig

Folk köper för looks, ingen nyhet, inte förvånande att hela tråden är fylld av folk som inte kan någonting om minnen när dom uppenbarligen inte bryr sig, inga överklockare eller entusiaster för fem öre, sen går dom och klagar på allt och alla omkring sig, Corsair ljuger, SweClockers är bäst, motbevisa Corsair nu så jag kan känna mig bättre för jag inte orkade ta 1 minut att läsa på om minneshastighet i spel innan jag beställde.

Citat:

Klick, Klick, 16GB, Röda, Klick, Betala.

*Nyhet Battlefield 4 utnyttjar minneshastigheten väldigt bra*

Va? Fan att jag inte lyssnade, jag skulle köpt snabbare minnen när jag ändå uppgraderade..

En stund senare i forumet..
- "Lögner, saltkar, saltbad, saltvatten! SweClockers motbevisa dom tack så jag inte känner att jag köpt fel minnen! NU, gör det fort, annars är ni sämst! Jag har 10 Corsair produkter i min dator, hur kan ni göra såhär mot mig Corsair, jag litade på er!"

Typ [At a time like this, scorching irony, not convincing argument, is needed.]

Chassi: Spelar ingen roll, bra luftflöde är viktigt
Moderkort: Överklockningsvänligt, SATA3 och PCI-Express platser ska tänkas på
CPU: Endast Intel som gäller, 4670k för Spel, 4930k för Rendering
Kylare: Corsair Hydro med bra prislapp, alla är typ lika bra, handlar om några grader hit och dit kommer inte nå högre OC för du ligger 3c lägre
Minne: 2400MHz med bäst prislapp
GPU: Nvidia pga bättre drivrutiner och lägre renderingstider, 760, 770, 780 beroende på hur mkt pengar du har
SSD: Samsung 840 Evo 120-240GB i Raid-0 beroende på hur mkt du behöver
HDD: Valfri med bra prislapp (pris/GB), helst tyst 5400-5900rpm
APU: Ljudkort om pengarna tillåter, annars kör på moderkortet
PSU: Tänk framtidssäkert, ta det datorn drar med singel GPU och lägg på 200W för överklockning, dubbel GPU lägger på 250-300W beroende på vilken
FAN: Extrafläktar 120-140mm i låg rpm, med bra pris för ökat luftflöde

Boom, så enkelt var det att göra den optimala speldatorn, svårare än så är det inte.

Visa signatur

Projektlogg: Vector Qlimax

X APEX, 8700K @ 5200MHz, Trident Z 16GB @ 4133MHz CL16, RTX 2080 Ti, 970 M.2 SSD, RM1000x, EK A240

Permalänk
Medlem

Kan stämma, Anandtech hade en artikel om detta för ett tag sedan, skalning i vissa spel med CF/SLI gav rätt mycket när minnefrekvenserna gick upp.
http://www.anandtech.com/show/7364/memory-scaling-on-haswell/...

Dock gissar jag att Corsair polerat siffrorna lite med timings och sånt, kör man DDR-1600 med CAS 11 istället för CAS 8 så kan det göra 5% bara det.

Visa signatur

kill -s SIGCHLD `pidof Kenny`
bash: Oh my god, they killed Kenny
init: You Bastards

Permalänk
Medlem
Skrivet av zhrooms:

SweClockers? Nope.

Litar inte på Corsair? DICE vet vad dom håller på med, få spel tar sådan här stor nytta av det, Battlefield 4 är fruktansvärt bra optimerat, och skillnaden blir då för första gången på länge som ett spel tar större nytta av minne, då passar givetvis Corsair på att publicera resultaten, smart drag säger jag bara.

(18 Gilla) Känns som dessa personer inte vet någonting om datorer

(11 Gilla) Plötsligt?

http://img.pandawhale.com/52197-Picard-facepalm-gif-ubif.gif

"Tveksam" Det är tveksamt vad användarna i denna tråd har för datorkunskaper.

Nej.

Jag satt och överklockade minnen 2004 för att få ett par extra FPS, men nej det var nog bara en dröm, omöjligt att minnen kan påverka någonting i en dator.

(15 Gilla) Beror helt på spel, han har valt att testa helt fel, för han inte kunde bry sig, han är inte den gud folk tror han är, han jobbar mycket mer med PR och att spela in filmer, han har familj och barn som tar upp mycket tid, han spenderar inte så mycket tid framför datorn som han en gång gjorde, inte alls så tillförlitlig som han en gång var.

Du gillar dina 2133MHz nu? Varför köpte du dom om du inte visste detta förut?

Du om någon borde veta detta, snarare du som skämmer ut dig

Ja absolut, krävs större skillnader för att bli märkbart, men att det inte skulle vara någon skillnad alls tyder på okunskap.

Kanske sluta häng på SweClockers? Det är uppenbart att inga i denna nyhetstråden har någon koll på datorer what-so-ever.

Jag har tappat den lilla respekten jag haft för så många i denna tråd, känner igen ett dussintals profilbilder som jag sett under hela min tid på SweClockers, medlemmar registrerade 2002-2006, som inte har den blekaste aning om att snabba minnen gör skillnad i spel, det är fan otroligt.

*Månadens SweClockers Facepalm Gif*

Avslutar med mitt egna test från ArmA 3, är det saltkar på detta också?

Länk: http://i.imgur.com/Nes0xGL.jpg

http://i.imgur.com/Nes0xGL.jpg

Som sagt vi vill se ett OBEROENDE test.

Permalänk

OK! Vi vet att BF4 och Frostbite 3 är rejält krävande på ultra. 2.2 GB@1920x1080 resp 2.7 GB@2550x1440 används av grafikminnet. Och att DICE rekommenderar minst 8 GB i ram. (4 GB är minium). Stora banor med förstörbar garfik har sitt pris.

MEN 22% skillnad mellan 1600MHz och 2400MHz minnen ? Något är skevt. Speciellt med tanke på att SweC körde sitt med 1867MHz minnen.
SweC: I7 4960X@4.4 GHz, SLI Titan, 4x4 GB Corsair Vegens 1867MHz cl 9-10-9 27
Resultat : Min 91, Avg 112.
Corsair blog: I7-4770K@4.4 GHz, SLI 780 OC, 4x8 Corsair Platinum 1600MHz cl ?-?-? ? (borde vara 9-9-9 24)
Resultat : Min 72, Avg 91

SLI Titan är ungefär lika snabba som SLI GTX 780OC (kan variera jag vet). Tvivlar på att BF4 drar nytta 6 kärnor/12 trådar. Så hoppet mellan 1600MHz till 1867MHz är 23-26 %. Den enda stora skillnaden är 4 kanalsminne för SweC systemet. Men 23-26% ???

Något är skevt med denna test !

Visa signatur

Varje svensk medborgare borde ha minst 3 PC/pers där hemma !

Permalänk
Skrivet av cosmos92:

intressant sätt att se det på och såklart helt korrekt från den ståndpunkten, men frågan som alla blir så upp i varv av är väll om minnen ens kan ha en sådan här stor skillnad på framerates

Kommer ihåg när jag fick mina xms3 1600 för 250kr 8gb, det var bättre då.

Visa signatur

Mjaa, gillar la att pilla små datorer och bilar.

Rätta mig vid eventuella fel, jag lovar att jag tål kritik :)
CITERA OM NI VILL HA SVAR.

Permalänk
Medlem

Tester för er Sandy Bridge ägare att läsa.
Det blir intressant att se ifall Frostbite-spel gör skillnad i framtiden..

http://www.anandtech.com/show/4503/sandy-bridge-memory-scalin...

Permalänk
Hedersmedlem

Sen när börjar SweClockers visa upp diagram från tillverkare med rubriken "X är mycket bättre än Y"? Det är väl inte svårare än att testa själv?

Jag är ledsen att säga det men det luktar nästan köpt nyhet. Riktigt trist.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem

Det skulle inte förvåna mig om detta gäller när minnet flaskar på grund av gpuns minne. Dvs på höga inställningar och lika med eller mindre än 2 GB ram på grafikkortet. Vi får se när officiella tester kommer ut vid spelets lansering och lanseringen av 290x.

Visa signatur

Core i5 2500K 103MHz*45, Asus P8Z68-V Pro, 4x4GB 103MHz*16, Intel 320 120GB*2, Fractal Design R2, Fractal Design Newton 650W, Asus Xonar mm

Permalänk
Medlem

Corsair nämner faktiskt specifikt Battlefield 4.
Provade just 2400Mhz och iprincip inget spel som har inbyggd benchmark gav någon alls skillnad i prestanda.
Testade Tomb Raider, Crysis 2 och Metro Last Light.
Ingen skillnad alls mellan 1600MHz och 2400MHz. Så Ingen behöver oroa sig, gäller några enstaka titlar där minneshastigheten faktiskt ger nämnvärt mer fps.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem

TAKE MY MONEY!!! Official Single Player Story

Tror det är rätt många som inte ångrar att dom lagt ner några extra tusen i datorn.

Visa signatur

GPU 2080Ti Moderkort ROG Crosshair VIII Formula x570
CPU 5900x Minne Corsair 32GB 3600Mhz Nätagg Corsair AX 1200i
Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm C49RG9x 120Hz Hårddisk Corsair MP600 Kylning husradiator, EK Blocks

Permalänk
Avstängd

"Det gäller ett testsystem med Core i7-4770K i 4,4 GHz, 32 GB Corsair Dominator Platinum och två Geforce GTX 780,"

"Corsair uppger dock varken den exakta systemkonfigurationen eller vilka minnesinställningar som användes under testet."

Som om det inte är tillräckligt? På ett ungefär?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av zhrooms:

Avslutar med mitt egna test från ArmA 3, är det saltkar på detta också?

Länk: http://i.imgur.com/Nes0xGL.jpg

http://i.imgur.com/Nes0xGL.jpg

ok men då låg du inte på 100% GPU usage i nåt av testen?

Visa signatur

i7 2600K 4.8Ghz Vattenkyld (EK Supreme HF Nickel)| ASUS P8Z68-V PRO |Corsair 8GB CL9 2133MHz VENGEANCE PRO| Corsair RM850 850W |EVGA GTX 780 SC ACX SLI Vattenkylda (EK-FC Titan - Acetal)|Pump: Alphacool D5/EK-D5 X-RES 100 Topp|Radiatorer: BlackICE GT Stealth 360|EK-CoolStream XTC 140|Fläktar: 3X Akasa Apache 120mm|2x Akasa Apache 140mm|Skärm: Samsung S27A950D 120Hz|Systemdisk: OCZ Vertex3 MAX IOPS 120GB|Datorlåda: Corsair Obsidian 800D|

Permalänk
Hjälpsam

Att snabba minnen gör systemet snabbare är ju ingen nyhet, frågan är hur mycket snabbare, att det lönar sig olika i olika applikationer borde inte heller vara en nyhet, min gissning är att testet stämmer och att det lönar sig ovanligt väl i BF4.
Det finns andra exempel kända sedan länge och många av dessa är där man skyfflar med stora mängder data, tex videoredigering eller bildbehandling.
Har nog lite med att även snabba minnen får bättre och bättre timings och att processorerna blir snabbare och snabbare att göra.
Ser fram emot fler tester.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Jag fick läsa nyheten 2ggr. Först tänkte jag att dem pratar om 2%, vilket är ungefär vad man max kan tänka sig.
En mycket intressant nyhet. Om det dessutom stämmer så kan det vara en av årets största nyheter inom hemdatorer och spel.

Men det hela är ganska logiskt och när man tänker efter så är det inte så konstigt att de får en högre prestanda-boost än vad vi är vana att se.

För dem som varit med i game'et ett tag minns säkert vilket oerhört lyft man fick när man uppgraderade från PC66-minnen till PC100-minnen. Sen kom DDR-minnen och då flyttades flaskhalsen långt ifrån minnet. Innan flaskhalsen han närma sig minnet dök DDR2 upp och inte långt därefter DDR3. Nu är flaskhalsen miltals från minnet och det krävs fruktansvärt kraftig hårdvara och optimering av denna för att komma upp i ett så stort behov av att flytta data för att minnet ska sätta stopp. Men det är kanske där Corsair varit och nosat.

Det är inte sant att ett DDR3-minne aldrig kan bli en flaskhals.
Till att börja med så har Corsair givetvis använt exakt samma timing på både 1600Mhz som 2400Mhz. Eftersom dem inte anger timingen så får vi förutse att den är samma. Corsair har valt att använda en minnesmängd på 32GB. Detta kan tyckas vara overkill och är troligtvis det. Men å andra sidan pratar vi om benchmark på en produkt från inovativa DICE, som kanske lagt till stöd för "oändligt" med RAM-minne. Alternativet är att Corsair föregår med gott exempel genom att använda den minnesmängd som dem själva anser att alla gamers borde ha

Corsair har byggt ihop en dator som är utöver det vanliga, en konfiguration som kräver en hel del minnesbandbredd. Om dessutom DICE valt att utnyttja så mycket RAM-minne som möjligt så ställer det en hel del krav på minnets hastighet.

Om vi räknar lite.
En kraftfull speldator idag har en Core i5 processor och grafikkortet kan vara GTX670. Allt i original-klock.
Till en sån datorkonfiguration klarar man sig gott och väl med ett DDR3-minne på 1333Mhz.

Om man istället har en Core i7 processor och GTX780 i SLI, som dessutom är överklockat så pratar vi om nära dubbel beräkningskraft för CPU (som förmodligen är overkill) och en trippel beräkningskraft för GPU.
Nu räcker inte ett DDR3-minne på 1600Mhz till, utan ett högre klockat minne kommer att göra underverk.

Det kommer nog inte dröja många dagar/timmar innan det dyker upp liknande tester som motbevisar/konfirmerar Corsair's fakta.

Positivt om det stämmer, negativt att det time'ar dåligt (för oss konsumenter) med minnespriserna.

...men som sagt, en mycket intressant nyhet

Permalänk
Skrivet av zhrooms:

Ja jo, stämningen i tråden är ju att folk har ju fått för sig att 1600MHz är någon sorts standard, timings existerar inte och 16GB är ett måste för det är vad alla har, precis som med i5 vs i7, "måste" ha en i7 för det är "status"
4GB räcker bra idag till majoriteten av spelen, 8GB för att vara på den säkra sidan, 16GB helt onödigt, dock kan man ju ta bort pagefile om man har för mycket, det är nog på gränsen att det går med 8GB men det är inte hela världen om man nu har SSD, säkerligen kör majoriteten av SweClockers som har 16GB med pagefile påslaget ändå så.

Prisutvecklingen på Kingston HyperX Beast 16GB 2400MHz 11-13-13-31, mer än dubblat i pris

http://www.prisjakt.nu/bilder/graph_price.php?p=1513110&s=lar...

Corsair Dominator Platinum 16GB 2400MHz 10-12-12-31, ehm? Det är komiskt att Corsair's Platinum ligger på Rank 13 på Prisjakt, säljer som smör i solsken, dom har/kostar dubbelt så mycket än andra liknande minnen

http://www.prisjakt.nu/bilder/graph_price.php?p=1568403&s=lar...

Nu till det ännu roligare

Corsair Vengeance Pro 16GB 2400MHz 10-12-12-31, mer eller mindre samma minnen som ovan fast inte Platinum kylaren

http://www.prisjakt.nu/bilder/graph_price.php?p=1942917&s=lar...

Du betalar rakt av, 1000kr extra för att få Platinum kylaren, båda ska ha samma Samsung kretsar om jag inte missminner mig

Folk köper för looks, ingen nyhet, inte förvånande att hela tråden är fylld av folk som inte kan någonting om minnen när dom uppenbarligen inte bryr sig, inga överklockare eller entusiaster för fem öre, sen går dom och klagar på allt och alla omkring sig, Corsair ljuger, SweClockers är bäst, motbevisa Corsair nu så jag kan känna mig bättre för jag inte orkade ta 1 minut att läsa på om minneshastighet i spel innan jag beställde.

Typ [At a time like this, scorching irony, not convincing argument, is needed.]

Chassi: Spelar ingen roll, bra luftflöde är viktigt
Moderkort: Överklockningsvänligt, SATA3 och PCI-Express platser ska tänkas på
CPU: Endast Intel som gäller, 4670k för Spel, 4930k för Rendering
Kylare: Corsair Hydro med bra prislapp, alla är typ lika bra, handlar om några grader hit och dit kommer inte nå högre OC för du ligger 3c lägre
Minne: 2400MHz med bäst prislapp
GPU: Nvidia pga bättre drivrutiner och lägre renderingstider, 760, 770, 780 beroende på hur mkt pengar du har
SSD: Samsung 840 Evo 120-240GB i Raid-0 beroende på hur mkt du behöver
HDD: Valfri med bra prislapp (pris/GB), helst tyst 5400-5900rpm
APU: Ljudkort om pengarna tillåter, annars kör på moderkortet
PSU: Tänk framtidssäkert, ta det datorn drar med singel GPU och lägg på 200W för överklockning, dubbel GPU lägger på 250-300W beroende på vilken
FAN: Extrafläktar 120-140mm i låg rpm, med bra pris för ökat luftflöde

Boom, så enkelt var det att göra den optimala speldatorn, svårare än så är det inte.

Shit vad priserna på RAM har gått upp senaste tiden , så mycket trodde jag inte det var. Tur att jag köpte min dator då priserna var låga.

Visa signatur

Lagring 2x Intel 330 180 GB/Seagate Barracuda 1 TB/ Western Digital Black 1 TB | Moderkort Asus P8Z77 V - LX2 | CPU Intel i5 3570K | GPU MSI Geforce 660TI | PSU seasonic 520 W | Ram 2x4 GB Corsair Dominator | Chassi Fractal Design R4 black

Tagentbord Tesoro Durandal ultimate Black | Mus Qpad 5K

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Lessismore:

Jag fick läsa nyheten 2ggr. Först tänkte jag att dem pratar om 2%, vilket är ungefär vad man max kan tänka sig.
En mycket intressant nyhet. Om det dessutom stämmer så kan det vara en av årets största nyheter inom hemdatorer och spel.

Men det hela är ganska logiskt och när man tänker efter så är det inte så konstigt att de får en högre prestanda-boost än vad vi är vana att se.

För dem som varit med i game'et ett tag minns säkert vilket oerhört lyft man fick när man uppgraderade från PC66-minnen till PC100-minnen. Sen kom DDR-minnen och då flyttades flaskhalsen långt ifrån minnet. Innan flaskhalsen han närma sig minnet dök DDR2 upp och inte långt därefter DDR3. Nu är flaskhalsen miltals från minnet och det krävs fruktansvärt kraftig hårdvara och optimering av denna för att komma upp i ett så stort behov av att flytta data för att minnet ska sätta stopp. Men det är kanske där Corsair varit och nosat.

Det är inte sant att ett DDR3-minne aldrig kan bli en flaskhals.
Till att börja med så har Corsair givetvis använt exakt samma timing på både 1600Mhz som 2400Mhz. Eftersom dem inte anger timingen så får vi förutse att den är samma. Corsair har valt att använda en minnesmängd på 32GB. Detta kan tyckas vara overkill och är troligtvis det. Men å andra sidan pratar vi om benchmark på en produkt från inovativa DICE, som kanske lagt till stöd för "oändligt" med RAM-minne. Alternativet är att Corsair föregår med gott exempel genom att använda den minnesmängd som dem själva anser att alla gamers borde ha

Corsair har byggt ihop en dator som är utöver det vanliga, en konfiguration som kräver en hel del minnesbandbredd. Om dessutom DICE valt att utnyttja så mycket RAM-minne som möjligt så ställer det en hel del krav på minnets hastighet.

Om vi räknar lite.
En kraftfull speldator idag har en Core i5 processor och grafikkortet kan vara GTX670. Allt i original-klock.
Till en sån datorkonfiguration klarar man sig gott och väl med ett DDR3-minne på 1333Mhz.

Om man istället har en Core i7 processor och GTX780 i SLI, som dessutom är överklockat så pratar vi om nära dubbel beräkningskraft för CPU (som förmodligen är overkill) och en trippel beräkningskraft för GPU.
Nu räcker inte ett DDR3-minne på 1600Mhz till, utan ett högre klockat minne kommer att göra underverk.

Det kommer nog inte dröja många dagar/timmar innan det dyker upp liknande tester som motbevisar/konfirmerar Corsair's fakta.

Positivt om det stämmer, negativt att det time'ar dåligt (för oss konsumenter) med minnespriserna.

Dold text

...men som sagt, en mycket intressant nyhet

Väldigt intressant som sagt.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av pg_ice:

ok men då låg du inte på 100% GPU usage i nåt av testen?

Det betyder att inte hans GPU bromsar, det är något annat, troligtvis hans CPU eller hastigheten på minnena.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av GladiumMiles:

Shit vad priserna på RAM har gått upp senaste tiden , så mycket trodde jag inte det var. Tur att jag köpte min dator då priserna var låga.

Vart ju en brand på en minnesfabrik ganska nyligen. Även översvämning. Så tror priserna kommer gå ner snart igen

Visa signatur

http://ninite.com/ - Perfekt vid ominstallation av windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Luxor ABC80:

OK! Vi vet att BF4 och Frostbite 3 är rejält krävande på ultra. 2.2 GB@1920x1080 resp 2.7 GB@2550x1440 används av grafikminnet. Och att DICE rekommenderar minst 8 GB i ram. (4 GB är minium). Stora banor med förstörbar garfik har sitt pris.

MEN 22% skillnad mellan 1600MHz och 2400MHz minnen ? Något är skevt. Speciellt med tanke på att SweC körde sitt med 1867MHz minnen.
SweC: I7 4960X@4.4 GHz, SLI Titan, 4x4 GB Corsair Vegens 1867MHz cl 9-10-9 27
Resultat : Min 91, Avg 112.
Corsair blog: I7-4770K@4.4 GHz, SLI 780 OC, 4x8 Corsair Platinum 1600MHz cl ?-?-? ? (borde vara 9-9-9 24)
Resultat : Min 72, Avg 91

SLI Titan är ungefär lika snabba som SLI GTX 780OC (kan variera jag vet). Tvivlar på att BF4 drar nytta 6 kärnor/12 trådar. Så hoppet mellan 1600MHz till 1867MHz är 23-26 %. Den enda stora skillnaden är 4 kanalsminne för SweC systemet. Men 23-26% ???

Något är skevt med denna test !

Du kanske inte ska jämföra FPS-siffror från olika upplösningar, Sweclockers 1920x1080, Corsair 1920x1200....

Skrivet av Kefil:

Tester för er Sandy Bridge ägare att läsa.
Det blir intressant att se ifall Frostbite-spel gör skillnad i framtiden..

http://www.anandtech.com/show/4503/sandy-bridge-memory-scalin...

Tyvärr testar de inte med SLI/CF i det testet, här är ett nyare test, http://www.anandtech.com/show/7364/memory-scaling-on-haswell/...
Inte för det oftast gör något skillnad, men i Dirt 3 så är det ändå rätt många procent skillnad beroende på minneshastighet.

Skrivet av lanbonden:

Men säg att skillnaden i hastighet verkligen gjorde sån skillnad (nu tror jag inte på det men ändå..)

16GB, 1600 MHz ram kostar runt 1000kr enligt prisjakt och 16GB 2400MHz går att få för runt 1500kr

Det är alltså 500kr mer för 20% mer FPS vilket skulle gjort det till en väldigt billig och prisvärd uppgradering jämfört med att köpa bättre grafikkort/bättre CPU om man redan sitter på en i7a och gtx 780 SLI.

Nu är ju detta i ett icke bekräftat specifikt fall, oftast ger ökad minneshastighet inte så mycket, men åh andra sidan även om det bara ger 2,5% så är det lika mycket som att överclocka en 4770k ytterligera 100MHz och har du maxat ut din CPU och GPU så återstår det bara att skaffa snabbare minnen om du vill öka din prestanda ytterligare. Sen finns det givetvis några undantag där man kan få ut 15-20% mer prestanda som t.ex. i WinRar och är det så att just de spelen/applikationerna du använder gillar snabba minnen så är det ju lätt värt 500kr för att få 10-15-20% snabbare system men om du enbart får några enstaka procent så är 500kr mer på CPU eller GPU nog att föredra. Men står du inför funderingarna på att köpa en ny CPU-kylare för 1000kr för att få 100-200MHz extra på CPU så kan det vara värt att kolla om minnena går att överklockas eller bytas mot snabbare varianter först.

Skrivet av boegen2:

även om det stämmer så är det inte så värst imponerande. Alla verkar stirra sig blind på ökningen om 22% men fundera på vad det krävs för att nå dit. just nu klockas minnen som standard i 1600mhz, i artikeln pratar man om 2400 vilket i sig är en ökning om 66%. lägg till att det handlar om 32gb(!) internminne, i standardfall har man kanske 8gb, från 8 till 32 har vi en ökning om 400%. 8gb 1600mhz kostar runt 1000kr, 32gb 2400mhz kostar i bästa fall runt 3000kr, 300% prisökning...

Så att få ut 22% bättre framrate som en bieffekt av att man tripplar och kvadruplar prestandan, mängden och priset är väll ändå inte så jäkla häftigt?

Varför blandar du in att de har 32GB, det har ingen som helst relevans, givetvis att företag vill visa upp sina Top-of-the-line produkter så då väljer att minnepaket med 32GB istället för 8 eller 16. Minnesmängd har ingen betydelse alls så länge man har tillräckligt minne, kolla istället på minnepaket med samma minnesmängd i 1600MHz och 2400MHz och du ser att det inte rörs sig om så stor prisskillnad.

Förövrigt tror jag de flesta ignorerar minneshastigheter för det för komplicerat att sätta sig in i, CPU:er och grafikkort kan har man ett fåtal parametrar att kolla på och jämföra mellan, man vet att en Ivy Bridge är si och så många procents snabbare än en Piledriver i en viss applikation vid en viss frekvens. Man vet hur snabb en Ivy Bridge i 4.5 MHz är och hur snabb den är i 4.3MHz (och vet man inte är det lätt att hitta tester på nätet) men för minnen som allihop i grunden är likadana (ett Samsung 1600 9-9-9-24 är precis lika snabbt som ett Hynix 1600 9-9-9-24) så gäller det att hålla koll på åtminstone en kombination av minst 6 parametrar (t.ex. MHz, CAS, RAS, CAS-to-RAS, CR, pris) samtidigt vilket är för komplicerad mattematik för nästan alla att hålla koll på vilket gör att folk helt enkelt struntar i det och köper det som verkar vara tillräckligt bra för priset.
Det blir inte enklare av att applikationer/spel skalar väldigt olika med minnesbandbredd och latens så man måste veta om just de saker man kör behöver hög MHz, låga timings eller en kombination.

Tyvärr görs det få tester på minneshastighet och de som görs är ofta begränsade, med så många parametrar så kan det lätt behövas 25-100 tester för en enskild applikation vilket gör testerna för omständliga att genomföra i någon större skala av sidor som t.ex. Sweclockers.
Av de få tester som finns så kan man se att ökad minneshastighet kan ibland ge runt 20% i vissa applikationer medans inget i andra så det är inte osannolikt att BF4 kan ge ~20% bättre FPS med 2400MHz minnen, men innan det är bekräftat av oberoende testare så bör man inte ta det som fakta.

Visa signatur

kill -s SIGCHLD `pidof Kenny`
bash: Oh my god, they killed Kenny
init: You Bastards

Permalänk
Medlem

Jag skulle hänvisa till Linus videon någon länkade till där uppe på sida 1. Uppenbarligen en massa trams bara. Frekvenserna spelar inte så stor roll.

Permalänk
Avstängd

ok peeps
kör ni windows 8.1 så skit i det där testet.

kolla kommentaren från Dustin på bloggen
WINDOWS 7 Rig.

testet kan lika gärna heta
screwed cpu/memory optimizing in windows 7 and BF4 beta.

det syndes tydligt och det var lika illa när jag testade BF4 Beta i windows 7
GPUn låg runt 80% hela tiden och det med en CPU på 4.8 Ghz
kan tänkta mig hur illa det hade varit med SLI

installerade windows 8.1 och GPUn for upp till 100% direkt.
slutsatsen är att det är CPU och minnes optimeringen i windows 8.1 som är korrekt.

100% säker på att minneshastigheten i windows 8.1 spelar skiten roll.
det är windows 7 som är boven och speciellt ihopp med BF4 betan.

Edit: byt ut 22% ökning från 1600Mhz till 2400Mhz mot
22% ökning från Windows 7 till Windows 8.1

det är det sista som är det riktiga

Visa signatur

i7 2600K 4.8Ghz Vattenkyld (EK Supreme HF Nickel)| ASUS P8Z68-V PRO |Corsair 8GB CL9 2133MHz VENGEANCE PRO| Corsair RM850 850W |EVGA GTX 780 SC ACX SLI Vattenkylda (EK-FC Titan - Acetal)|Pump: Alphacool D5/EK-D5 X-RES 100 Topp|Radiatorer: BlackICE GT Stealth 360|EK-CoolStream XTC 140|Fläktar: 3X Akasa Apache 120mm|2x Akasa Apache 140mm|Skärm: Samsung S27A950D 120Hz|Systemdisk: OCZ Vertex3 MAX IOPS 120GB|Datorlåda: Corsair Obsidian 800D|

Permalänk
Skrivet av WoG:

Nja, spelbart var det, men nöjd var jag inte. Hade avarage 80~fps, men droppade till 55 som värst. Då jag sitter på 144hz-skärm så ska jag upp i 120 när riktiga släpps iaf

rätt nice ;P, trode de var en annan troll kommentar om att 25-30fps är spelbart, sj skulle jag aldrig kunna spela under 120 då jag får ont i huvudetr av 60hz

Visa signatur

Case: Fractal Design Define R5 CPU: Intel Core i7 6700K MB: ASUS Z170 PRO GAMING GPU: ASUS GeForce GTX 1080 8GB ROG STRIX DC3 Gaming SSD:Samsung 850-Series EVO 500GB Memory: Corsair 32GB DDR4 2133MHz PSU: EVGA Supernova P2 850W

Permalänk
Skrivet av Tobbbe__:

Tror det är rätt många som inte ångrar att dom lagt ner några extra tusen i datorn.
http://www.youtube.com/watch?v=CrtwqDt0IEk

Riktigt nice!!

Fortfarande inte kört igenom Campaign Mode på BF3.

Har du bild på ditt bygge? Vill se hur det ser ut med 2 Lightning.

Ska köpa mitt andra så fort priserna går ner lite.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TonyB4ngZ:

Riktigt nice!!

Fortfarande inte kört igenom Campaign Mode på BF3.

Har du bild på ditt bygge? Vill se hur det ser ut med 2 Lightning.

Ska köpa mitt andra så fort priserna går ner lite.

Gör det den är helt ok.
Jag har en bygglog. Carbide air 540 dark. Android låter mig inte klistra in länken när det redan finns text framme då markerar den bara.

Så du får söka fram tråden finns bilder där.

Visa signatur

GPU 2080Ti Moderkort ROG Crosshair VIII Formula x570
CPU 5900x Minne Corsair 32GB 3600Mhz Nätagg Corsair AX 1200i
Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm C49RG9x 120Hz Hårddisk Corsair MP600 Kylning husradiator, EK Blocks

Permalänk
Medlem

http://www.sweclockers.com/forum/143-projektloggar/1240855-ca...
Fungerar när man börjar med ett tomt medelande. Android måste fixa detta.

Visa signatur

GPU 2080Ti Moderkort ROG Crosshair VIII Formula x570
CPU 5900x Minne Corsair 32GB 3600Mhz Nätagg Corsair AX 1200i
Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm C49RG9x 120Hz Hårddisk Corsair MP600 Kylning husradiator, EK Blocks

Permalänk
Medlem
Skrivet av Palme_570:

Varför då ? Samma timing på 2400mhz innebär lägre latens.

Exakt, det låter som att de har underklockat ett par 2400Mhz minnen till 1600Mhz. Om de då kör med standard timings för 2400Mhz minnen blir det lite skevt då inga vanliga 1600Mhz minnen körs med så höga timings.

Visa signatur

01000010011011110101101001101111

Permalänk
Skrivet av Tobbbe__:

http://www.sweclockers.com/forum/143-projektloggar/1240855-ca...
Fungerar när man börjar med ett tomt medelande. Android måste fixa detta.

Grymt, riktigt grymt!!!

Permalänk
Medlem

Så nu skruvade jag upp minnet från orignal 1600MHz till 2133 MHz iaf. Aldrig brytt mig om att överklocka minnena men detta var tydligen en tillräcklig anledning för mig (även om jag ser med viss skepsis också på corsairs siffror tills vidare).

Visa signatur

There are two kinds of people. People you drink with and people who make you want to drink.