Permalänk
Avstängd
Skrivet av MugiMugi:

Hoppas priserna blir rätt snart, just nu 5000kr+ när rekommenderat pris är 399 känns väldigt väldigt fel.

Nyhetens behag vet du. Finns få kort och priset har inte satt sig än. Nya kort brukar sjunka med si så där 500:- någon vecka efter lansering. HD7970 gick från 4800:- ungefär till 3700:- på tre månader ungefär. När GTX 780TI lanseras så kommer priset att sjunka på 290X. Kan sluta någonstans mellan 4300 - 4500:- i slutändan, vilket för prestandan är ett sjukt fint pris. Beräkna ungefär 200-300:- extra för en eftermarknadskylare.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jays_swe:

Det dära var det dumaste jag läst. Berätta gärna hur dom ska stoppa 4gb med den minnesbussen dom har?

Det var spekulationer det där som jag läste på ett forum att dom trodde att det skulle bli så.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av thomasson:

http://www.tomshardware.com/reviews/radeon-r9-290x-hawaii-rev... de två översta skvallrar ju om att så inte kan vara fallet.

Enligt SweC test på IDLE temperatur så visar 290X med Quiet profil på 45c, Titanet visade 33c

Jag kan inte se att värmeutvecklingen är densamma.

Många här, verkar inte kunna skilja på värme och temperatur.
Temperatur är hur hett något är, värme är hur mycket värmeenergi det har, en liiter 80 gradigt vatten har högre temperatur men lägre värme än 1000 liter 40 gradigt.
Värmeutveckling är hur mycket värme som produceras, två kort som drar 250W produserar lika mycket värme, om ena kortet har högre temperatur, beror det på dess kylare inte kyler lika kraftigt, den kommer att spruta ur sig hetare luft men i betydligt mindre mängd.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Har bara skummat testet än så länge men min spontana tanke gick till hysterin kring hur varmt GTX 480 var vid lansering. Att AMD pressar priset med en billig kylare är smart, men kommer AMD-fansen reagera likadant som de gjorde då? Det känns lite som att köpa en gitarr och tvingas byta pickups omgående och personligen väntar jag hellre på en att tredjepart släpper sina modeller.

Annars så är jag riktigt imponerad av såväl prestanda som pris, trodde aldrig att det skulle ligga på under 5k, intressant dock hur Titan slår flaggskeppet i såväl 4k som flera skärmar, någonting R9290X bestämt var anpassat och byggt för enligt fansen.

Visa signatur

Define XL R2 || CM Silent Pro M1000 || Asus Z490-F || Intel i9 10900k || Noctua NH-D15 || RTX 2080 || 64GB DDR4 || 1TB 970 Evo Plus M.2 + 1.5TB SSD + 2TB HDD || Win10 Pro

Permalänk
Medlem

Helt klart besviken på prestandan. Hade förväntat mig lite mer.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wully:

Inte en chans att 780TI spöar titan, skulle vara att skjuta sig själva i foten för mycket. Sen kommer 780ti garanterat vara en upphotad version av 780 (Läs 7970ghz edition)

Det är bara o vänta o se ,när det nu kommer ut någon gång mitten av nov om jag inte minns fel.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dejvlol:

Helt klart besviken på prestandan. Hade förväntat mig lite mer.

Skickades från m.sweclockers.com

För det priset? Det spöar ju GTX Titan och därmed även GTX 780 som var deras mål. Låter mer som du hade onödigt höga förväntningar.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dejvlol:

Helt klart besviken på prestandan. Hade förväntat mig lite mer.

Skickades från m.sweclockers.com

Precis, hade väntat mig minst 3 ggr snabbare än Titan för ett pris på 1500 kr och en temperatur på 20 grader. Dåligt AMD!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

"Segertåget forsätter för AMD när blickarna vänds mot den senaste upplagan av Tomb Raide" haha skönate raden i recentionen . men kul för AMD , blev lite imponerad faktiskt i de "nyare" spelen att den presterade så bra! kudos till AMD! nu kan vi hoppas på att nVidia sänker sina priser så att man kan uppgradera =P

Skrivet av Sir.Djs:

Du kan nog inte gämföra singel gpu grafikkort med dubbel min vän

Inte för att vara den som klagar, men snälla.
Lite korrekturläsning tack!
Tackar sweclockers för ett intressant test och sörplar vidare på kaffet ^^

Visa signatur

Main : AMD Ryzen 5900X @ 4.55 | NZXT Kraken X73 | 32 GB DDR4 Gskill 3600mhz @ 3800 CL16 | Asus ROG STRIX B550-A GAMING | Sapphire Radeon 7900 XT nitro+ | Samsung 970 evo 1TB | Windows 10 | Lian Li PC-O11 Dynamic EVO | Corsair RM 750 | AOC cu34g2x + Dell u3415w / 1st 24"
Htpc / server : Intel G3258 | Nvidia GTX 670 | 12 GB | 6TB lagring | Fractal design Node 804 | Win 10+Kodi

Permalänk
Skrivet av Laggzor:

läste du ens infon på den videon du länkade? jag förstår vad du menar här men.

Sunon 4500 rpm on the video cards
Sunon 4500rpm & Delta 3500rpm on the Thermalright VenomousX
Delta 3500rpm on the ram
3 x Harta 3500rpm on the sill

rätt mycket extra fläktar där i vääldigt höga RPm som förmodligen gör det mesta av ljudet

Tror inte han ens läste titlen på videon. Står ju 3 gtx480 i sli. Man kan även se att det är tre 480...

Visa signatur

Intel i7 8700k @ 5.0GHz | Asus Rog Strix Z370-H | FD R5 | Strix Gtx 1080 ti | 16Gb Corsair Vengeance LPX 3600Mhz | Samsung 850-Series EVO 500GB | WD Caviar Black 500Gb | WD RE4 1TB x2 i Raid 1 | MK-85 <3 Cpu-Z Gamla

Citera, annars kommer jag inte tillbaka!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

290X går loss för 4999:- på Inet.

Men detta är releasepriser. 399€/549$är ändå runt 4300:- inklusive moms. Priset kommer sjunka en hel del mer de närmaste veckorna.

Aha sorry ändrar på studs. Oavsett om det är releasepriser så är priset riktigt aggressivt.

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viceroy:

Du är anställd av Nvidia va?

Fanboy-inlägg kommer i alla format... vissa är en mening, andra brer på med flera A4. Förhoppningsvis blev han lite gladare igen när han fått skriva av sig. Tror att det handlar om själva känslan att känna sig hotad, då måste man försöka hitta argument för att rättfärdiga sina åsikter.

Ibland blir det svårt för dem och då kan argumenten kännas ganska ihåliga och ibland rent komiska. Det börjar märkas när folk måste gräva riktigt "djup" för att hitta sina negativa argument.

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av Mr Najsman:

Antar ni mäter temperaturen med IR-termometer eftersom mjukvara är missvisande?

#13571805

Inlägget du hänvisar till handlar om bärbara datorer. Där har alla tillverkare sina egna lösningar och hopkok, som väldigt ofta inte lirar som det ska med mjukvara som exempelvis HWMonitor. Dessutom är entusiastcommunityn som bidrar med att förbättra den sortens avläsningsmjukvara mycket mindre.

För stationära datorer är det generellt sett en annan femma Medan det händer att mjukvara visar upp helt missvisande värden brukar det korrigeras relativt fort.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem
Skrivet av MugiMugi:

Hoppas priserna blir rätt snart, just nu 5000kr+ när rekommenderat pris är 399 känns väldigt väldigt fel.

Du måste alltid räkna med moms+, fraktkostnaderna och att det är Sverige, vi är alltid dyrare.

Visa signatur

CPU Intel Core i9-10900K 4,9GHz - CPU kylare NZXT Kraken Z73 - Chassi Fractal Design Meshify 2 XL - Ram Corsair Vengeance RGB PRO 32GB - GPU MSI GeForce RTX 3090 24GB SUPRIM X - Moderkort ASUS ROG Z490 Maximus XII HERO (WI-FI) - M.2 Samsung 970 EVO series SSD 500GB - SSD 3x Samsung SSD 860 EVO 2TB - PSU Be Quiet! Dark Power Pro 11 850W

Permalänk
Medlem

Positivt överraskad över prislappen, prestandan var som väntad ungefär. Personligen kommer jag nog vänta på nästa generation då de förhoppningsvis använder en ny krympt tillverkningsprocess.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Behövde inte vara så jävla exakt tänkte jag men.... visste att någon skulle whina

Rätt ska vara rätt

Permalänk
Skrivet av Dejvlol:

Helt klart besviken på prestandan. Hade förväntat mig lite mer.

Skickades från m.sweclockers.com

Snackar du om? Världens snabbaste grafikkort för ett exceptionellt lägre pris än konkurrenten? Hur kan det bli bättre?

Visa signatur

i7 2600K | XFX 6970 | 8GB DDR3 1600mhz Vengeance| 1TB HDD | DVD-RW Dual Layer

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av dannesthlm:

Fanboy-inlägg kommer i alla format... vissa är en mening, andra brer på med flera A4. Förhoppningsvis blev han lite gladare igen när han fått skriva av sig.

Du borde nog läsa om hans inlägg, och du har INGEN aning vad han har för saker.

berätta för mig varför han skulle vara fanboy.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jays_swe:

Det dära var det dumaste jag läst. Berätta gärna hur dom ska stoppa 4gb med den minnesbussen dom har?

Det blir nog 3GB,men det är ju ingen som vet ännu så varför skulle det inte funka när Titan har 6GB?.

Permalänk
Medlem
Skrivet av milo_:

Har bläddrat igenom fem andra tester på olika hemsidor och gemensamt för alla är att 290X presterar bättre än 780 i BF3. SweClockers test är bra men avslöjar kanske inte hela sanningen då det kan skilja mycket mellan testsekvens och testsystem.

Exempel: http://media.bestofmicro.com/P/2/406550/original/bf3-19-and-2...

Håller med dig, nordichardware.se visar att 290x är bättre, konstigt hur det kan skilja sig så pass mycket. Kanske är så att olika mappar renderas olika bra av Nvidia respektive AMD kort eller nått.

http://www.nordichardware.se/images/labswedish/artiklar/Grafi...

Permalänk
Medlem
Skrivet av bmwMoMmo:

meeeh ... bra med konkurrens men vad de flesta inte inser är att AMD har pressat detta kort till max för att kunna tävla med ett år gamla Titan från nVidia.

R9-290X är det varmaste kortet i testet.
R9-290X är en av de högsta i ljudnivå.
R9-290X drar högst energi av singel-GPU korten i testet.

Nu förstår man varför AMD pratade mest om "TrueAudio" istället för grafikprestanda i deras GPU14 presskonferens.

nuff said...

Jag tror dom skulle kunna bygga en ganska vass kylare för marginalen på över 2500kr som det har upp till Titan.
Då är det 10w skillnad mot Titan...oh no..

Permalänk
Medlem

Lite besviken är jag på överklockningen - vilket nästan är det viktigaste för mig då jag slänger på vattenblock. Kortet är ju knappt bättre än mitt överklockade 7970.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tvelander:

Du borde nog läsa om hans inlägg, och du har INGEN aning vad han har för saker.

berätta för mig varför han skulle vara fanboy.

Fanboy har inget med ägande att göra. Går jag in i en diskussion med underlaget "Nvidia är bäst, AMD är sämst.. Det är bara så" så är man ett fanboy oberoende om man sitter med AMD processor och AMD GPU i datorn.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

Ska helt klart bli kul att se denna vattenkyld. Sen får man ju se om 780Ti slår 290X för samma pris. Och hur mycket 780 går ner. Hamnar Ti på 5 så sjunker nog non-Ti ner till 4 och det betalar jag nog gärna och slänger in i ett mITX Phenom

Visa signatur

Chassi: Phantom 410 SE | Moderkort: MSI Z77A-GD65 | CPU: I5 3570K + H100 | GPU: Sapphire HD7970 Dual-X
PSU: OCZ ZS750W | RAM: Vengeance 1600MHz 8GB | SSD: Samsung 830 128GB | HDD: Seagate Barracuda 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av fantomsmurfen:

Skulle ha svårt att tro att nVidia skull gå ut med sådana påståenden om det inte var sant. Eller ska det vara underförstått att det är sant om man inte räknar med Titan? Har svårt att tro det.

Gjorde mest narr av alla som öst på med saltnypor tidigare när det gällt läckt info om R290X.

780Ti känns mest som en panikartad papperslansering vid det här laget (när dom insåg hur R290X presterade). En läckert redigerad bild som ska få det att rycka i köptarmen hos inbitna Nvidia fanboys.

Lite damned if you do, damned if you don't med 780Ti. Är det bättre och billigare än Titan så säljer dom mindre Titan. Är det sämre och billigare än Titan så säljer inte 780Ti lika bra. Ska bli intressant att se hur det blir.

Värt att nämna är ju att R290X slår Titan vid flerskärmslösningar. Är inte detta säljsnacket om Titan? Man köper det om man kör flerskärmslösningar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MugiMugi:

Hoppas priserna blir rätt snart, just nu 5000kr+ när rekommenderat pris är 399 känns väldigt väldigt fel.

Man läser det man VILL läsa...

Det står faktiskt:

Pris vid publicering: 4 790–5 190 kronor inkl. moms (med Battlefield 4)
Rekommenderat pris: 399 euro (utan moms)

Visa signatur

Case: Silverstone Alta F1 PSU: Corsair HX1200 Cablemod MB: Asus ROG Z790 Maximus Hero CPU: i9 13900K Cooler: Arctic Liquid Freezer II 360 Memory: Kingston 32GB DDR5 6400MHz CL32 FURY Renegade GFX: Palit RTX 4090 Gamerock OC HDD: Samsung 990 Pro 2 TB / 2 x Samsung 860 Pro 4 TB Monitors: Alienware AW3423DW QD-OLED + XB271HU T-Board: Logitech G915 Mouse: Logitech G502 Lightspeed Headset: Steelseries Pro Wireless Speakers: Harman Kardon GLA-55 Consoles: Playstation 5 / XBSX /Switch

Permalänk
Medlem

Shit! Till det priset i jämförelse med konkurrenten är det väl ingen som kan klaga.. Det är julafton för plånboken och NVIDIA kommer bli tvugna ändra sina priser för att möta upp.. Annars säljer dom inte så många kort.. Perfekt för oss konsunter, den som klagar måste då vara en NVIDIA rep.!

Visa signatur

The burk: FD Define Nano S, 1 FD 140 & 1 Corsair 120 i fronten, 1st FD 120 bak || FD Ion SFX-L 500W || AMD Ryzen 3 3300x m. Wraith || Asrock Fatal1ty B450 gaming-ITX/ac || PowerColor Red Devil 5600XT || Toshiba OCZ RC500 500GB NVMe M.2 || 2*8GB Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz || Asus VE247H LED TN || Ducky Shine II MX-red green LED || Steelseries Sensei mus

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

För det första vill jag rätta mig själv, det är 4,5dB ljudligare. Men för det andra. 3dB låter inte dubbelt så mycket. Det är dubbelt ljudtryck. För att det ska låta som dubbelt så högt så måste ljudtrycket vara runt 10 gånger så högt.

3dB = dubbelt ljudtryck.
10dB = Upplevd fördubbling
10dB ~ 10 gånger så högt ljudtryck.

Men återigen. 280X låter lika högt som GTX 680 eller GTX 670, hur mycket klagade man på dem? Mycket lägre än 7970 dessutom.

Måste dock nämna här att 10db är inte dubbelt så högt, 10dba är det däremot.
Vi hör inte ljudtryck, vi hör ljudvolym. Det är en STOR skillnad på dessa på.

Permalänk
Medlem

Homerun AMD, imponerande!

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mockasin:

Lite besviken är jag på överklockningen - vilket nästan är det viktigaste för mig då jag slänger på vattenblock. Kortet är ju knappt bättre än mitt överklockade 7970.

Ursäkta men va?! HD7970 (oberoende av klock) presterar inte i närheten av GTX Titan som i sin tur presterar några FPS sämre än 290X. Hur du kan få det till att ditt HD7970 (ännu en gång, oberoende av klock) ens är i närheten av 290X förstår jag inte.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds