Permalänk
Medlem
Skrivet av Mockasin:

Så du tycker det är värt för mig att köpa ett 290X för att få lite mer prestanda? Hur mycket bättre kan det vara, typ 10%? Ska betala 1000 spänn för ett jävla block med.

Jag vill se tester på att ditt 7970 är i närheten R9 290X - så när som 10% ungefär. Innan dess ser jag detta som rent trolleri.

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av dannesthlm:

Lite grejer då:

==
>Renderingstiderna är en enorm förbättring, men fortfarande ett problem i flera spel, t.ex. första stunden i Battlefield 3 och precis lika illa i Far Cry 3, Hitman: >Absolution och Anno 2070 som 7970 GHz
==

Enligt recensionen så är den subjektiva uppfattningen att grafen inte stämmer utan att hela upplevelsen är lika jämn som 780, så han har inte läst recensinonen riktigt där uppenbarligen. Gällde BF3.

Han nämner heller inget om att AMD har bättre renderingstider på vissa titlar enligt recensionen, även om det finns en och annan problemtitel som han däremot nämner.

Sen spekulerar han en massa kring crossfire, dock såg jag inte att recensionen tog upp crossfire över huvud taget så det är ju bara allmänna spekulationer, med högst negativ underton.

Och sedan undrar han varför han ska välja detta framför titan "om man bortser från priserna".
- Varför ska man till att börja med bortse från priserna, de är ju ändå en ganska relevant faktor.
- Den generella prestandanivån i vissa titlar kan ju också vara relevant, då beror det snarast på vilka man spelar. Kanske spelar man gärna vissa spel som fungerar bättre för AMD precis som det kanske kan vara tvärt om.
- De nya konsollerna är ytterligare en anledning. Hur många multiportade speltillverkare kommer lägga ner fokus på att bygga något kring Nvidia-hårdvara om ett år? Framtidens fokus kommer därmed baseras kring att få det att fungera bra till just denna arkitektur eftersom det sitter liknande i konsollerna.

>3 mot 4 GB kommer inte spela roll på flera år
Visst kommer inte vara jätterelevant, men kan väl vara en kul bonus. Det är väl vissa mods till bl a skyrim som tar en del, har för mig att du själv nämnt att Crysis 3 i vissa lägen kan kräva mer. Så ett positivt mervärde måste det väl vara.

Sedan spekulerar han att mantle kommer bli skit. Det lär väl visa sig hur det slår ut, men ett positivt mervärde kan de ju mycket väl bli, och det är ju inte direkt dömt att misslyckas.

Sedan spekuleras det om isåfall hux flux 780 skulle hamna en "tusing" under priset på detta kort. Det är ju bara framtida spekulationer, AMD kanske sänker priset ytterligare samtidigt.

Ja, sen dissas paketet med BF4, eftersom det genom att gå omvägar och köpa spelet i andra länder, via proxy etc (utgår från att han menar det) etc blir mindre prisvärt. Det är väl ändå en orättvis jämförelse, då kan man ju lika gärna säga att det är billigt att pirata det. Ganska uppenbart at det skulle vara om det nu gått.

Sen är det väl lite hela den negativa tonen där man verkligen gräver efter allt som är negativt, istället för att försöka ge en mer neutral bild av det, som t ex sweclokers recension

Dold text

.

"Det är väl vissa mods till bl a skyrim som tar en del, har för mig att du själv nämnt att Crysis 3 i vissa lägen kan kräva mer. Så ett positivt mervärde måste det väl vara."

Och sen behöver du 3-4 Kort i SLI för att få FPS innan du ens kan lira.

Så spelar ingenroll.

Det är nästan så att jag behöver 4e Titan för att maxa Crysis 3.

Så Crysis 3 tar man upp när man har 3-4 Kort.

Visa signatur

CASE CaseLabs SMA8-A + CaseLabs Nova X2M CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 7950X3D @5.7GHz GPUs RTX 3090 FE + RTX 3080 FE RAM 2x32GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x32GB 6000MHz CL30 Dominator Titanium PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD Corsair Force MP700 Pro M.2 NVMe 2.0 Gen 5 2TB, 2x Samsung 990 Pro 2TB M.2 Headphones Audeze Maxwell + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard ASUS ROG Crosshair X670E Hero + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blackbird_CaD_:

Ehm.. ursäkta men, A: skämtar ni?
B: trollar ni?
C: eller är ni bara dumma?

Kortet presterar under GTX 780.
Det är verkligen inte uppe och fajtas med Titan.
Dessutom har grafikkortet en värdelös kylare och är extremt varm.

Dags att hämta läsglasögonen.

Permalänk
Entusiast

Testa att läsa hela testen en gång och inte bara resultatet från Battlefield 3.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Väntar fortfarande på Mantle. Då jävlar ska ni se.

Visa signatur

I7 7700k 4,8GHZ | Asus Strix 1080TI 2000Mhz | Corsair Vengeance RGB DDR4 3100mhz| Gigabyte GA-Z270X-Ultra Gaming | Corsair RM850i 850W. AOC AG271QG.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av MugiMugi:

Hoppas priserna blir rätt snart, just nu 5000kr+ när rekommenderat pris är 399 känns väldigt väldigt fel.

Det är moms på i princip allt i Sverige, även grafikkort, så priset är fullt rimligt med 25% påslag.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Omitron:

Med ditt resonemang finns det inget skäl att köpa något annat än ett 7979 för att du med specielllt vattenblock osv lyckats pressa upp ditt kort till 1300 Mhz vilket ändå är sämre än ett 290x?
Nå, lägg då till kostnaden på ditt kylsystem på ditt 7970 och vips så är det samma pris som ett normalklockat 290x. Nu, om man sen överklockar sitt 290X...

Att jämföra ett toköverklockat kort med ett normalklockat kort, hamna efter ändå och fortfarande påstå att det nya kortet inte är snabbt är FAIL!
Vad är näst för dig? Att sänka ner ditt kort i ett kvävebad och klocka upp det lite mer och sen posta hur dåligt 290X är?

Dude, jag kommer inte med dessa påståenden du nämner. Jag svarar bara på en snubbe som tycker att frasen "knappt bättre" är fel uttryck. Det enda jag sagt är att MITT 7970 inte är jättemycket sämre än ett 290X stock. Men även där spelar det ingen roll, för som sagt så är det överklockningen av kortet som väger tyngst, och då blir jag såklart besviken då kortet inte verkar ha så bra potential på den fronten. Vilket leder till att också "värdet" i att köpa ett vattenblock sänks en aning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mockasin:

Vad menar du? Jag kör mitt 7970 i 1300MHz. Det är inte jättemycket upp till ett 290X i prestanda precis.

Håller med dig angående det. Mina 780 lightnings piskar både Titan och 290x och dom fixar i dagsläget på 1370mhz under 80c.

Visa signatur

GPU 2080Ti Moderkort ROG Crosshair VIII Formula x570
CPU 5900x Minne Corsair 32GB 3600Mhz Nätagg Corsair AX 1200i
Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm C49RG9x 120Hz Hårddisk Corsair MP600 Kylning husradiator, EK Blocks

Permalänk
Medlem
Skrivet av r3mpuh:

AMD R9-290X har världens snabbaste grafikprocessor i spel
AMD HD7990 är världens snabbaste grafikkort.

HD7990 & GTX690 har båda dubbla grafikprocessorer.

Snabbaste grafikkorten i världen, i rangordning efter muskelkraft/råprestanda:
1:a AMD HD7990 - 5200kr
2:a nvidia GTX690 - 7000kr
3:a AMD R9-290X - Pris vid publicering: 4 790–5 190 kronor inkl. moms (med Battlefield 4)
4:a nvidia GTX Titan/780 osv - 8000kr

Javisst, på pappret så stämmer denna ordningen bra överens med de resultat som SweC presenterat.
Dock får man ta med i beräkningarna att siffrorna antagligen sett lite annorlunda ut om de hade testat fler spel (bättre medelvärde med mer data)(Observera också att detta kan vara till fördel för båda lagen!!!).
Men jag kan erkänna att jag tror att skillnaden hade varit marginell.

Sen måste jag också säga att Amd's generösa tillgång på minne är mycket uppskattat då jag kör på en 2560*1440 skärm, vilket gör skillnad om man t ex gör jämförelser mellan 770 och 280X (har spekulerat länge i 770 SLI).

Även om jag skulle klara mig med nöd och näppe med 2 GB idag, så känns det inte alls framtidssäkert (dock så är 290X's 4 GB lite overkill imo).. Speciellt med tanke på att en ny konsolgeneration är på ingång, vilket förmodligen resulterar i mer krävande spel den kommande tiden (går ju inte att bortse från att många spel är konsolportar..)

Men trots de MYCKET fina fps-resultaten, så går det inte att bortse från problemen med Amd's omogna drivrutiner och de opålitliga renderingstiderna..

Det känns inte som att det spelar någon roll att köpa ett grafikkort med mest "fps-råstyrka" när den subjektiva upplevelsen i flera fall är sämre än de "sämre presterande" korten från Nvidia.

Hade renderingsproblemen fixats hade jag UTAN TVEKAN slängt högvis med pengar åt Amd!
Men tyvärr är så inte fallet..

Visa signatur

Fractal Design Meshify S2 | ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 Ti 11GB OC | Intel i5 9770K | MSI Z390 MPG GAMING EDGE AC | Corsair RM 850 80+ | Samsung 970 EVO Plus 1TB | WD 2 TB

Permalänk
Medlem

Håller med dig. Vill gärna se hur den presterar i BF4 med mantle.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av zhrooms:

Som synes räcker inte ett grafikkort till, klarar inte ens av 60 FPS i flera titlar, har du en 120 Hz skärm till FPS spelen så är det kört även i dom det klarar av bra.

Battlefield 3
Average: 94 FPS
Minimum: 90 FPS

Far Cry 3
Average: 55 FPS
Minimum: 46 FPS

Bioshock Infinite
Average: 96 FPS
Minimum: 84 FPS

Metro: Last Light
Average: 74 FPS
Minimum: 37 FPS

Tomb Raider
Average: 93 FPS
Minimum: 76 FPS

Hitman: Absolution
Average: 54 FPS
Minimum: 44 FPS

Sleeping Dogs
Average: 70 FPS
Minimum: 48 FPS

Anno 2070
Average: 96 FPS
Minimum: 63 FPS

Renderingstiderna är en enorm förbättring, men fortfarande ett problem i flera spel, t.ex. första stunden i Battlefield 3 och precis lika illa i Far Cry 3, Hitman: Absolution och Anno 2070 som 7970 GHz

Dom har mycket kvar att jobba på innan det blir till Nvidia nivåer, detta är ett enormt problem för mer seriösa spelare, att t.ex. sitta och spela ett FPS på proffsnivå med ett AMD kort som har märkbar stuttering i 120Hz får bara inte förekomma, då är AMD uteslutet direkt, Nvidia som gäller utan att behöva fundera.

Som sagt även om R9 290X är den snabbaste GPUn i standardutförande, så krävs det 2 kort för att klara av alla spel på marknaden på högsta, och det endast i 1920x1080.

Och 7970 GHz led av ännu värre renderingstider i Crossfire, vilket gjorde att köpte du ett till kort blev flera titlar nästan ospelbara för vissa personer, så inte mycket man kan göra i den sitsen förutom att byta till Nvidia.

I flera spel så betéer sig 290X precis som 7970 GHz, vilket tyder på att det kan bli ännu värre renderingstider i Crossfire precis som tidigare, alltså är det iallafall för mig helt uteslutet, jag hade hoppats AMD kunde löst detta helt och hållet vid detta laget, dom släppte sina test drivrutiner med frame pacing tidigare i år, vilket var på rätt spår men att dom fortfarande inte löst det till releasen av deras nya monster GPU, hade hoppats på mer.

Om vi bortser från renderingstiderna och priserna, varför skulle jag välja 290X över 780/Titan?

780 har 3GB (288 GB/s)
290X har 4GB (320 GB/s)
Titan har 6GB (288 GB/s)

3 mot 4 GB kommer inte spela roll på flera år, och då kommer man byta grafikkort ändå, 4K är en riktigt onödigt för mer seriösa gamers, du kan tvinga på transparent kantutjämning utanför spelet för att få bildkvaliten till samma nivå som en 4K skärm, lycka till att köra 4k samtidigt som du tvingar på transparent kantutjämning, kommer bli samma bildkvalitet men 4K kommer dra enormt mycket mer prestanda.

I vissa få spel där kantutjämning ej kan tvingas, visst, 4K kommer se bättre ut men det kommer vara få titlar och är det värt alla pengarna? Knappast. Kommer bli tungt att spela in filmer dessutom som många gör, inget man direkt skulle vilja ha för streaming heller.

Så vi kan säga att under tiden 290X ligger i toppen så spelar dessa extra 1GB inte någon som helst roll, inte ens för folk som kör på 3 skärmar (5760x1080), 3GB räcker mer än väl i så gott som alla titlar på marknaden, 6GB är overkill.

AMD TrueAudio, svårt att säga något om det nu, men det känns inte som det kommer komma i så pass många titlar att det är något att basera sitt köp på, samma gäller alltså där, om ett par år när så pass många titlar stöder det att du skulle vilja ha det så kommer AMD ha kört ut 1-2 nyare generationer så att det är dags att uppgradera igen.

Mantle är inte heller något att hänga i granen, som det ser ut nu närmsta året så blir det bara Frostbite som tar nytta av det, och den skillnaden är inget speciellt, kommer gå galant att spela utan Mantle, speciellt om du har 2st bättre grafikkort så kommer du redan ligga på 120 FPS konstant utan Mantle.

DX11.2, för tidigt att säga hur det påverkar oss den närmsta tiden, mer eller mindre så vet vi att det är på gång, dvs inte direkt någonting att ens behöva fundera på just nu.

Så, om dessa saker inte påverkar köpet, då kan vi återgå till priset.

GTX 780 kostar fortfarande för tillfället över 5000kr och presterar märkbart sämre än R9 290X, Nvidia har redan sagt att dom ska prissänka både 780 och Titan omkring lanseringen av 290X, alltså är det dags nu. Både Titan och 780 har varit kraftigt överprissatta, just för att dom har kunnat, inte varit någon konkurrens från AMD förens nu, det går alltså inte att jämföra priserna just idag, 290X (4790kr) mot Titan (7795kr), med tanke på att 290X utpresterade Titan så är det ganska logiskt att Titan borde kosta mindre än 290X eller hur? Alltså ska vi inte börja bråka om att Titan är tusenlappar dyrare, för vilken sekund som helst kommer det prissänkas till en realistisk nivå.

Angående GTX 780, det är här det blir intressant, om 290X hamnar på 4795kr och presterar märkbart bättre så är det mer än rimligt att det skulle sänkas till närmare 3995kr, kanske till och med lägre om vi har tur, beroende på vad R9 290 kommer kosta, gissningsvis ~4000kr.

Så, vad är det man ska köpa om man räknar bort renderingstiderna? Om vi säger att Titan sänks till 4995-5495kr, då det presterar mer eller mindre lika och har 2GB mer minne, enligt SweClockers test presterar dom även nästan precis lika överklockade, så om dom kostar nästan lika, presterar nästan lika, vad avgör vilket skulle du köpa? Vi måste då återgå till renderingstiderna, enda som kan avgöra, och här vet vi sedan tidigare att AMD förlorar, så vinnaren blir då Titan, sen har jag inte ens tagit upp drivrutinerna, Nvidia uppdaterar klart oftare och har generellt sett mindre strul, även om Nvidia inte alltid lyckas med varje drivrutin, så går det inte att förneka att dom går ut som vinnare.

Tillbaka till GTX 780, om priset då hamnar en tusing under R9 290X, så är det knappast värt dom där extra procenten för en hel tusenlapp, som sagt, spelar ingen roll vilket av dessa två kort du tar, så klarar inte något av dom ensamt av titlarna i början av denna post i 1920x1080. Dvs måste skaffa två, då är det lika bra att köpa 2st 780 för 8000kr än 2st 290X för 10.000kr, för saken är att 2st 780 är så pass kraftiga redan att du inte kommer ha 120 FPS, utan kan ha ända upp till 150 FPS, om då 2st 290X ligger på 170 FPS så är dom extra FPS'en bortkastade, dessa 2000kr blev alltså knappt någon prestanda alls, för dom där 2000kr kan man köpa 2st vattenblock med backplates och överklocka ännu mer, då presterar plötsligt 780 korten nästan/lika som 2st överklockade 290X på luft, alltså kommer 780 ut som vinnare här också, och spelar du på 3 skärmar eller 4K, då kanske inte 2st 290X klarar av det heller, då måste du köpa 3st kort ändå, då är vi tillbaka med 3st 780 för 12.000kr eller 3st 290X för 15.000kr, det är inte värt det helt enkelt.

Sen måste jag ju påpeka att renderingstiderna med 3st 290X kan vara katastrofala, men får invänta recensioner med 3-4 kort och se hur dom betéer sig helt enkelt innan vi börjar kritisera det.

Får inte glömma GTX 780 Ti heller, fast jo, det är ju precis det vi vill, det kortet är ett ~"forced filler kort" som ska stå mot/mellan 290-290X är det tänkt, det kommer inte vara märkbar skillnad mellan det och ett standard 780, men märkbart högre prislapp, dvs ingenting att ens fundera på enligt mig, det positiva med Ti är att priserna på standard 780 kommer gå ner ytterligare.

Nej, AMD har imponerande prestanda siffror, men det räcker inte. Nvidia fortsätter att ligga på topp, det bästa man kan köpa i dagsläget och dom kommande två månaderna är utan tvekan GTX 780 3GB som förhoppningsvis hamnar på en riktigt fin prislapp, det är det många väntat på ända sedan Titan lanserades, en värdig uppföljare till GTX 580 enligt mig.

Hoppas detta har hjälpt några att komma närmare ett grafikkort som kan vara intressant att kika efter under Julhandeln

P.S. GTX 780 Classified/Lightning är custom PCB med upplåst volt och extra BIOS, går att överklocka så att dom presterar bättre än ett överklockat Titan, speciellt med vattenblock så sopar det mattan med ett 290X också, för en tusenlapp mindre eller samma pris med vattenblock redan på, kan vara en funderare

Ser även att flera nämner Battlefield 4, det går att få tag på BF4 + Premium löst på diverse sätt för runt 450kr totalt för båda, Nvidia har flertalet kort där du får upp till 3 Spel med, dom tre kan du säkerligen sälja för ett par hundra och köpa BF4 för istället, lite krångel men det lönar sig absolut. (Enligt Webhallen tar AMD 200kr för BF4 bas nyckel, ej limited/premium medföljer) Du kan få tag på en lös BF4 bas nyckel för 250-300kr, med tanke på dessa 200kr som är pålagda av AMD, så är det faktiskt inte direkt en bra deal, kostar dig 50-100kr extra att köpa ett 290X utan BF4 och spelet separat.

Känns som du klagar mycket.

Permalänk
Inaktiv

Fan vad sega nvidia är på att droppa priset. Borde redan vara nere en bra bit tycker man.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr fantastic:

Bra kort och dom röda kommer inte frysa i vinter heller

Kommer få lika varmt som de som kör Titan ungefär. Som sagt utvecklar de ungefär lika mycket värme.

A: Du hänvisar till något obskyrt test ingen känner till som visar att alla andra test har fel, och du låtsas som att det är allmän kunskap = Trollar
B: Du Trollar
C: Är bara dum.

Skaffa belägg för desillusionerade påståenden innan du sätter igång så här.

Skrivet av jetblack:

Ok, det börjar bli på tiden att integrera våra datorer i luft-luftväxlare och placera dem utanför huset eller på balkongen. Dessa temperaturer och ljudnivåer börjar bli ohållbara att ha i en låda 2 meter från sig.

Vad spelar det för roll ur temperatursynpunkt att fläktkurvan är ställd som den gör?
Finns ingen anledning att klaga på att den är inställd på 95 grader.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Omitron:

Det finns ju så klar fler faktorer. Hur mycket minne har du på ditt 770? 2 Gb modellerna är ju inte ens att tänka på så då antar jag att du har ett med 4Gb? De kostar minst 3700 och oftast 4200-4500 beroende på fabrikat. Så under 5 000 för ett AMD 290X bundlat med BF4 är ju nästan samma pris då?

Sen måste folk på allvar lära sig vad referensdesign och referenskort med referenskylare betyder annars blir diskussionen äpplen och päron hela tiden.

2GB är det på mitt kort och det räcker för mig. Jag spelar bara i 1080p

Permalänk
Medlem
Skrivet av jetblack:

Ok, det börjar bli på tiden att integrera våra datorer i luft-luftväxlare och placera dem utanför huset eller på balkongen. Dessa temperaturer och ljudnivåer börjar bli ohållbara att ha i en låda 2 meter från sig.

Temperatur har väldigt lite med hur varmt det kommer bli i rummet. T ex kan glaset på en glödlampa blir 200 men eftersom den bara är på 60 W kommer den inte lyckas värma upp speciellt mycket. Jämför med ett element för vattenburen värme som kanske runt 40-50 grader men kan värma upp ett helt rum.

Permalänk
Skrivet av anon99565:

Fan vad sega nvidia är på att droppa priset. Borde redan vara nere en bra bit tycker man.

Kan tänka mig att nvidia inte ser någon panik i att droppa priset iom att det är ont om 290x i lager.

Visa signatur

Lenovo Ideapad 700 15ISK
PS4 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av thomasson:

Kan vi inte bara enas om att 290X är ett mer strömkrävande kort oavsett om de mäter på vägguttag, PCI-e eller PSU. Mer W mer värme, enkelt. Kortet är varmare, på alla sätt och vis så vinner AMD den striden. Har läst igenom Anandtech, Tomshardware och SweClockers alla pekar åt samma håll.

Jag känner mig rent av lite besviken, hypen har varit enorm och det enda som har blivit uppfyllt är priset och det med råge. Men jag stoppar inte i ett kort i maskinen som låter sådär, speciellt inte i min sons där jag hade tänkt att stoppa i det. Tänker dock vänta och se vad eftermarknadsmodellerna kan göra för ljudnivån och värmeutvecklingen man kan vrida och vända på det hur man vill men det är inget jag strävar efter att ha så hög temperatur som möjligt.

Nvidia kör ju med samma sak där ska kortet gå i 80c, kortet håller sig där också men låter inte i närheten av det jag har lyssnat nu på olika ljudklipp mitt håller en betydligt lägre temp men då kör jag min fläkt i 60-65%.

Ja, 2-3% högre värmeutveckling för hela systemet, så mycket att bry sig om?
Och sedan när kan man avgöra ljudvolym eller skillnader i ljudvolym i videoklipp?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobbbe__:

Håller med dig angående det. Mina 780 lightnings piskar både Titan och 290x och dom fixar i dagsläget på 1370mhz under 80c.

"Självklart är mitt kort, fyll i modell här ___________________ bäst!" då jag måste rättfärdiga mitt köp till varje pris oavsett vad testerna visar.

Trevligt med folk som är nöjda med sina köp men när sanningen hela tiden skall förvrängas så blir det löjligt. Var nöjda mer era köp och låt det stanna vid det. I annat fall så kan ni ju alltid posta era egna mätresultat där era kort från 1-2 år sedan piskar 290X.

Permalänk
Avstängd

Fan vad bra. Blir att sälja mina GTX 780 och köpa in tre stycken R9 290X och kasta på vattenblock på allihop. Hoppas dom överklockar så bra som många påstår att dom gör.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av anon99565:

Gissar på att de sitter och väntar på officiella prisuppgifter. Exakt pris på 290X har ju varit hemligt fram tills idag och de har faktiskt lyckats hålla det hemligt också. Så nu går det antagligen fort med prisjusteringar. Framförallt behöver GTX 770 sänkas i pris och 780 behöver en liten justering. Har vi otur dröjer det tills vi får se 780Ti innan de ändrar pris på 780.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Poiarn:

Javisst, på pappret så stämmer denna ordningen bra överens med de resultat som SweC presenterat.
Dock får man ta med i beräkningarna att siffrorna antagligen sett lite annorlunda ut om de hade testat fler spel (bättre medelvärde med mer data)(Observera också att detta kan vara till fördel för båda lagen!!!).
Men jag kan erkänna att jag tror att skillnaden hade varit marginell.

Sen måste jag också säga att Amd's generösa tillgång på minne är mycket uppskattat då jag kör på en 2560*1440 skärm, vilket gör skillnad om man t ex gör jämförelser mellan 770 och 280X (har spekulerat länge i 770 SLI).

Även om jag skulle klara mig med nöd och näppe med 2 GB idag, så känns det inte alls framtidssäkert (dock så är 290X's 4 GB lite overkill imo).. Speciellt med tanke på att en ny konsolgeneration är på ingång, vilket förmodligen resulterar i mer krävande spel den kommande tiden (går ju inte att bortse från att många spel är konsolportar..)

Men trots de MYCKET fina fps-resultaten, så går det inte att bortse från problemen med Amd's omogna drivrutiner och de opålitliga renderingstiderna..

Det känns inte som att det spelar någon roll att köpa ett grafikkort med mest "fps-råstyrka" när den subjektiva upplevelsen i flera fall är sämre än de "sämre presterande" korten från Nvidia.

Hade renderingsproblemen fixats hade jag UTAN TVEKAN slängt högvis med pengar åt Amd!
Men tyvärr är så inte fallet..

Så världens snabbaste kort för spel räcker inte för dig? Vad använder du dina kort till? Evighetsslingor i 3Dmark? Själv använder jag mina för att spela.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jemtegrannen:

Kan tänka mig att nvidia inte ser någon panik i att droppa priset iom att det är ont om 290x i lager.

Sant. Plus det faktumet att så många köper Nvidia oavsett om de får betala 2-3 tusen mer för sämre eller lika prestanda mot 290X. Bra för oss andra dock så priserna på 290X lär sjunka lite.

Permalänk
Medlem

fan blir ett köp direkt, billigare än 780 o snabbare, har ett 7970 ej ghz edition, bör ja köpa ett 290x eller kanske ett titan eller 780 ? vissa säger 780 classifield ska vara mycket snabba då man klockar dom, hmm kluven blev jag! blir att köpa ett imorgon får se vilket.. men känns ju inte så bra den går så grymt varmt! spelar mest bf spelen så kanske satsar på 290x ska bli kul testa deras mantle...

Visa signatur

4070 super - amd ryssen 5700x -
3070ti - intel 12700KF
laptop 3070ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av zhrooms:

Så du baserar att nVidia är bättre köp utifrån helt egna påhittade nya priser på deras kort? Solid argument!

Du nämner själv att titan har 2 GB mer minne (vilket tydligen spelar roll mellan titan och 290x men inte när 290x har 1 Gb mer än 780...), titan är även ett större chip=mer kisel =dyrare produktion. Så mer minne och dyrare chip gör titan till ett dyrare kort att producera men du anser att priset kommer vara ganska likvärdigt. Du menar att de ska prisdumpa 2000 sek på kortet, alltså ca 25 %, ja drömma kan man ju och vissa drömmar slår ju in men knappast denna.

De argumentet jag kan köpa i ditt långa inlägg är däremot renderingtider, men om du läste recensionen ordentligt (för det gjorde du väl?) så skriver de att renderingstiderna ska tas med en nypa salt då de inte speglar det som visas på skärmen utan i ett tidigare skede av "bild-produktionen". Det är endast i ett fåtal av titlarna där det märktes av (subjektivt) och om man ska spela just dem, då kan jag hålla med om att nVidia är ett bättre val. Dock pratar vi om ett fåtal titlar på ett kort som är nytt på marknaden där man inte kunnat optimera drivrutinerna ännu, så även där känns det lite hastigt att totalt prioritera bort 290x med stödargumentet att dina påhittade priser ger bättre prestanda för pengarna.

Skrivet av brajonk:

men känns ju inte så bra den går så grymt varmt!

Det är ju gjort för att gå i den temperaturen! Om det är höga temperaturer i sig ska du passa dig för att köpa bil, där blir motorn bra varm;)

Permalänk
Entusiast

Fan vad otacksamt det måste kännas för redaktionen att göra utförliga och välskrivna tester när det finns så många som du som inte ens läser testet.

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Medlem

Du är ett jävla skämt, håll dig borta från tråden..

Här har du mer säker benchmark:

http://www.hardocp.com/article/2013/10/23/amd_radeon_r9_290x_video_card_review

290x äger 780 i nästan alla benchs och en liten del över Titan också

Gå lägg dig snälla

Visa signatur

BF4 HC Sniper going wild Streaming: http://www.twitch.tv./obsivusTV
CPU: i7-4770K @ 4.6Ghz || GPU: Palit GTX 780 Super JetStream @ 1.43Ghz/7.5Ghz || MODERKORT: MSI Z87-GD65 GAMING ATX || MINNE: Corsair 16GB CL9 1600MHz || PSU: Corsair RM 850w Gold || Chassi: NZXT Phantom 630 || CPU-Kylare: Corsair H100i || Monitor: Asus VG248QE 144mhz

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Pellepelikan:

Så du baserar att nVidia är bättre köp utifrån helt egna påhittade nya priser på deras kort? Solid argument!

Du nämner själv att titan har 2 GB mer minne (vilket tydligen spelar roll mellan titan och 290x men inte när 290x har 1 Gb mer än 780...), titan är även ett större chip=mer kisel =dyrare produktion. Så mer minne och dyrare chip gör titan till ett dyrare kort att producera men du anser att priset kommer vara ganska likvärdigt. Du menar att de ska prisdumpa 2000 sek på kortet, alltså ca 25 %, ja drömma kan man ju och vissa drömmar slår ju in men knappast denna.

De argumentet jag kan köpa i ditt långa inlägg är däremot renderingtider, men om du läste recensionen ordentligt (för det gjorde du väl?) så skriver de att renderingstiderna ska tas med en nypa salt då de inte speglar det som visas på skärmen utan i ett tidigare skede av "bild-produktionen". Det är endast i ett fåtal av titlarna där det märktes av (subjektivt) och om man ska spela just dem, då kan jag hålla med om att nVidia är ett bättre val. Dock pratar vi om ett fåtal titlar på ett kort som är nytt på marknaden där man inte kunnat optimera drivrutinerna ännu, så även där känns det lite hastigt att totalt prioritera bort 290x med stödargumentet att dina påhittade priser ger bättre prestanda för pengarna.

Vill gärna tillägga att AMD var rätt snabba ute med sin nya drivrutin som fixade renderingstiderna efter att artikeln från PCPerspective hade publicerats. Kan tänka mig att det kommer ut någon/några nya drirutin(er) som åtgärdar problemet i dom flesta spel.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Zotamedu:

Gissar på att de sitter och väntar på officiella prisuppgifter. Exakt pris på 290X har ju varit hemligt fram tills idag och de har faktiskt lyckats hålla det hemligt också. Så nu går det antagligen fort med prisjusteringar. Framförallt behöver GTX 770 sänkas i pris och 780 behöver en liten justering. Har vi otur dröjer det tills vi får se 780Ti innan de ändrar pris på 780.

Skrivet av jemtegrannen:

Kommer nog ändå vänta tills Ti släpps. Inte bestämt mig vilket jag ska ha och kommer ändå kunna lira bf4 under tiden med min rigg med skaplig fps.
Förhoppningsvis kan man knipa två 780 för runt 4k per stycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av brajonk:

fan blir ett köp direkt, billigare än 780 o snabbare, har ett 7970 ej ghz edition, bör ja köpa ett 290x eller kanske ett titan eller 780 ? vissa säger 780 classifield ska vara mycket snabba då man klockar dom, hmm kluven blev jag! blir att köpa ett imorgon får se vilket.. men känns ju inte så bra den går så grymt varmt! spelar mest bf spelen så kanske satsar på 290x ska bli kul testa deras mantle...

Har du inte bråttom så är det nog bättre att vänta tills det kommer 29X som inte bygger på referenskylare. Typ när Asus med flera släpper sina kort med egna kylare för lägre temperaturer. Så ska nog jag själv göra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Omitron:

"Självklart är mitt kort, fyll i modell här ___________________ bäst!" då jag måste rättfärdiga mitt köp till varje pris oavsett vad testerna visar.

Trevligt med folk som är nöjda med sina köp men när sanningen hela tiden skall förvrängas så blir det löjligt. Var nöjda mer era köp och låt det stanna vid det. I annat fall så kan ni ju alltid posta era egna mätresultat där era kort från 1-2 år sedan piskar 290X.

Han har ju dock rätt...
Denna sanningen du pratar om ser ut att bara gälla hur du själv vill att den ska se ut.

Men antar att du trollar då du inte ens försöker försvara dina inlägg fastän folk pekar ut hur fel du har.