Behöver hjälp med koppling av PCIe-kablar

Permalänk
Medlem

Behöver hjälp med koppling av PCIe-kablar

Hejsan , har en fråga ... har en ström kabel pci-e med 2x 6pin och ett 7850 tar 1x 6pin kommer köra crossfire, så kommer det att gå att köra 2 grafikkort på 1 kabel ?

http://1.bp.blogspot.com/-_HjBLd1lHHA/TeeD_e1q3iI/AAAAAAAAAEA...

Permalänk
Medlem

Det funkar nog. Är du orolig så kan du ju kolla specs på ditt nätagg så får du ju reda på hur mkt kräm den klarar av att leverera.

Visa signatur

"Tråden får vara öppen så länge diskussionen hålls saklig och civiliserad. "
"... och där låser vi tråden. Tramspellar.
*Låst* "
Andreas D. ^^,
Citera för svar. =3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ramblemoe:

Det funkar nog. Är du orolig så kan du ju kolla specs på ditt nätagg så får du ju reda på hur mkt kräm den klarar av att leverera.

Har ett Corsair 600W. jag är inte rädd för själva crossfire.. Men att jag inte har Två Separata PCI-E kablar.

http://www.ladda-upp.se/bilder/plvqfeqdsahzso/

Permalänk
Medlem

Varför gör du två trådar när du redan har fått svar i den ena ?

http://www.sweclockers.com/forum/74-chassin-och-nataggregat/1...

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Commander:

Varför gör du två trådar när du redan har fått svar i den ena ?

http://www.sweclockers.com/forum/74-chassin-och-nataggregat/1...

För att jag är tom i skallen nu å desperat efter ett förenklat ja om det går att göra som bilden jag länka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Latka:

För att jag är tom i skallen nu å desperat efter ett förenklat ja om det går att göra som bilden jag länka.

Ja det är ju två st kontakter eller hur ?
om det hade varit något budget agg under 500 kr och du ville sätta dit en till kabel på samma kabel som den enda pci e kontaken satt på när det inte har kraft nog för det hade det inte funkat
men nu kommer det väl göra det då du har två st och ett nätagg som ger ut en ganska ordentlig ström eller hur ?

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av mini-z1994:

Ja det är ju två st kontakter eller hur ?
om det hade varit något budget agg under 500 kr och du ville sätta dit en till kabel på samma kabel som den enda pci e kontaken satt på när det inte har kraft nog för det hade det inte funkat
men nu kommer det väl göra det då du har två st och ett nätagg som ger ut en ganska ordentlig ström eller hur ?

Men bara 1 kontakt ut från Nätagget. Tänkte att jag behövde 2 kontakter från nätagget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Latka:

Men bara 1 kontakt ut från Nätagget. Tänkte att jag behövde 2 kontakter från nätagget.

om du bara har n pci-e kontakt så är det nog bäst och fixa nytt nätagg...
men du skriver i början att du har två st på en kabel ?
och det ska funka att det sitter två st på en kabel det är fortfarande ström som ska till korten och de ligger väl på 130w styck som mest vilket inte är så mkt.

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av mini-z1994:

om du bara har n pci-e kontakt så är det nog bäst och fixa nytt nätagg...
men du skriver i början att du har två st på en kabel ?
och det ska funka att det sitter två st på en kabel det är fortfarande ström som ska till korten och de ligger väl på 130w styck som mest vilket inte är så mkt.

Jag menar att jag har 2 st PCI-E kontakter. men jag skickar bara in 1 kontakt i nätagget och tillbaks får jag 2st PCI-E kontakter

Permalänk
Medlem
Skrivet av Latka:

Jag menar att jag har 2 st PCI-E kontakter. men jag skickar bara in 1 kontakt i nätagget och tillbaks får jag 2st PCI-E kontakter

Det ger då fortfarande ut strömmen till grafikkorten som behövs
(grafikkorten kommer kunna drivas om det är två st pci-e på nätagget som du inte lagt till själv utan följde med från början...)

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av mini-z1994:

Det ger då fortfarande ut strömmen till grafikkorten som behövs
(grafikkorten kommer kunna drivas om det är två st pci-e på nätagget som du inte lagt till själv utan följde med från början...)

Okej, får väl testa , brinner det så brinner det

Permalänk
Medlem
Skrivet av Latka:

Okej, får väl testa , brinner det så brinner det

tror inte det kommer brinna varje kort drar ca 80w stock i spel

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av mini-z1994:

tror inte det kommer brinna varje kort drar ca 80w stock i spel

Så det är inte bättre, att försöka ta ena kortet via en Molex och det Andra kortet med Ja den PCI-E kontakten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Latka:

Så det är inte bättre, att försöka ta ena kortet via en Molex och det Andra kortet med Ja den PCI-E kontakten.

Det beror på vad din modell av nätagget är och vilken version...

Om du har mer än en 12v rail på nätagget så är det vettigt att belasta båda ganska jämnt istället för allt på ena och sedan en hdd och dvd brännare på andra

Om du har en 12 volts rail så spelar det ingen roll direkt då allt går på samma ^^
kommer länka bilder inom kort.
om det står något som ser ut såhär på nätagget så kan det behövas att du tar och balanserar ut det.

om det står liknande något sånt här på nätagget spelar det ingen roll hur du gör då det är samma belastning iallafall

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av mini-z1994:

Det beror på vad din modell av nätagget är och vilken version...

Om du har mer än en 12v rail på nätagget så är det vettigt att belasta båda ganska jämnt istället för allt på ena och sedan en hdd och dvd brännare på andra

Om du har en 12 volts rail så spelar det ingen roll direkt då allt går på samma ^^
kommer länka bilder inom kort.

Okej, Har ett Corsair 600CXM

Permalänk
Medlem
Skrivet av mini-z1994:

Det beror på vad din modell av nätagget är och vilken version...

Om du har mer än en 12v rail på nätagget så är det vettigt att belasta båda ganska jämnt istället för allt på ena och sedan en hdd och dvd brännare på andra

Om du har en 12 volts rail så spelar det ingen roll direkt då allt går på samma ^^
kommer länka bilder inom kort.
om det står något som ser ut såhär på nätagget så kan det behövas att du tar och balanserar ut det.
http://notgeek.net/4rail_s.jpg

om det står liknande något sånt här på nätagget spelar det ingen roll hur du gör då det är samma belastning iallafall
http://c1.neweggimages.com/BizIntell/item/17/151/17-151-111/o...

Tack så mycket, du har varit väldigt hjälpsam!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Latka:

Okej, Har ett Corsair 600CXM

det är ett nätagg med en rail så det spelar ingen roll dessutom kom ju nätagget ut i år om jag minns rätt så det ska du vara lungt så länge kontakter finns

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av mini-z1994:

det är ett nätagg med en rail så det spelar ingen roll dessutom kom ju nätagget ut i år om jag minns rätt så det ska du vara lungt så länge kontakter finns

Men det verkar ju som mina grafikkort tar 48 amps, medans jag bara har 46 amps :S.. jag känner mig helt lost men det kan vara för jag inte sovit på länge.

Permalänk
Medlem

jag hade kört på en molex adapter så slipper du alla frågetecken

Visa signatur

Galleri/Bygglog Projekt:

NES PC
AIO Dator

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bärrich:

jag hade kört på en molex adapter så slipper du alla frågetecken

Men man tycker ju att 2 nerpissade PCI-E kontakter ska räcka.. Men vad vet jag.. jag är ju bara en peasant.

Permalänk

Koppla i skiten och kör.

Yolo, am I right?

Visa signatur

Here's the deal -- I'm the best there is. Plain and simple. I wake up in the morning and I piss excellence.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jocose Jake:

Koppla i skiten och kör.

Yolo, am I right?

Haha, du har nog rätt

Permalänk
Medlem

Det är klart du ska använda PCI-E kontakterna.
Om inte agget skulle klara det så skulle det bara finnas en kontakt från nätagget.

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Garuda Linux

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lembritt:

Det är klart du ska använda PCI-E kontakterna.
Om inte agget skulle klara det så skulle det bara finnas en kontakt från nätagget.

Så du tror att det inte borde vara några problem att köra så hära.

http://www.ladda-upp.se/bilder/plvqfeqdsahzso/

Permalänk
Medlem

Ska inte vara några problem.

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Garuda Linux

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lembritt:

Ska inte vara några problem.

Vet du någon som kör/kört det? Är du säkert med andra ord?

Permalänk
Medlem

Senare modeller av många corsair är byggda på det sättet, kablarna, kontakter samt intern i agget är dimensionerat så det klarar av strömmen, dvs en anslutning i agget som sen går till 2 x PICe kontakter.

Några adaptrar ska du absolut inte köra.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Senare modeller av många corsair är byggda på det sättet, kablarna, kontakter samt intern i agget är dimensionerat så det klarar av strömmen, dvs en anslutning i agget som sen går till 2 x PICe kontakter.

Några adaptrar ska du absolut inte köra.

Du verkar vara en som kan sin sak, så då hoppar jag över molex adaptern och bara kör, men var lite rädd när Corsair 600W bara klarade 46 AMP om jag förstod rätt, och Crossfire 7850 skulle dra 49 enligt någon person. Men det kanske inte delas upp på det viset. Tack för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Latka:

Du verkar vara en som kan sin sak, så då hoppar jag över molex adaptern och bara kör, men var lite rädd när Corsair 600W bara klarade 46 AMP om jag förstod rätt, och Crossfire 7850 skulle dra 49 enligt någon person. Men det kanske inte delas upp på det viset. Tack för svar

49 Ampere kan aldrig stämma.
en snabb googling så hittade jag detta test med 7850 Crossfire:
http://www.techspot.com/review/639-triple-monitor-gaming/page...

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Garuda Linux

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lembritt:

49 Ampere kan aldrig stämma.
en snabb googling så hittade jag detta test med 7850 Crossfire:
http://www.techspot.com/review/639-triple-monitor-gaming/page...

Tack så mycket, ni har hjälpt mig oerhört mycket Problem solved