Nvidia G-Sync i fler skärmar först Q3 2014

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Viochee:

Men mantle funkar endast på amd i dagsläget och g-sync är för nvidia ? Eller har jag missat nått

Eftersom Mantle avtäcktes av AMD i månaden så är det just nu bara AMD som kan använda sig av tekniken.. Däremot är den öppen och kan därför användas av Nvidia om de så vill. G-Sync däremot verkar bli en stäng teknik vilket gör att chansen för den att lyckas inte är i närheten av lika stor.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

Varför finns inte denna funktion i grafikkorten från början istället. Detta att köpa ett styrkort mellan grafikkort och skärm kommer aldrig att få något genomslag. Total tid för signalen från grafikkort till mellan kort till skärm måste bli längre och det vill ingen som spelar. (Det kallas lagg och det vill ingen som spelar spel ha.)

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Avstängd

Helt ointressant för min del.

Det är för dyrt, funkar bara med Nvidia kort, med ett fåtal speciella skärmar, och med extra komponenter.

Det borde vara något som redan sitter på grafikkortet som man inte behöver betala extra för, och något som funkar universellt på alla skärmar och på alla grafikkort oavsett tillverkare och fabrikat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

Varför finns inte denna funktion i grafikkorten från början istället. Detta att köpa ett styrkort mellan grafikkort och skärm kommer aldrig att få något genomslag. Total tid för signalen från grafikkort till mellan kort till skärm måste bli längre och det vill ingen som spelar. (Det kallas lagg och det vill ingen som spelar spel ha.)

Tyvärr så kan ett grafikkort i dagsläget inte bestämma när en bildskärm ska köra ut nästa bild, så därför måste skärmen modifieras på det här viset. Om det är gjort på korrekt sätt så borde det inte bli någon märkbar lagg, eftersom det inte handlar om någon extra signalbehandling utan bara en "ping" till skärmen när det är dags att göra en refresh. Så vitt jag vet.

Det är en god idé, men personligen väntar jag tills det blir en etablerad branschstandard som alla skärmtillverkare följer, som inte kräver Nvidias grafikkort och inte kostar $100 extra (för det är det absolut inte värt). Om det inte blir branschstandard så får det vara, för min del.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk

Kan någon förklara va tusan Mantle är, sökte och förstår inte riktigt, enda ja ser är typ.

Oj vi kör en teknik hej och hå, blir lättare att arbeta med konsoler och PC då det är samma system grejs.

Men när ja läser kommentarer låter det som något underverk, så måste vara mer än det ja förstod.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zero Walker:

Kan någon förklara va tusan Mantle är, sökte och förstår inte riktigt, enda ja ser är typ.

Oj vi kör en teknik hej och hå, blir lättare att arbeta med konsoler och PC då det är samma system grejs.

Men när ja läser kommentarer låter det som något underverk, så måste vara mer än det ja förstod.

Läs först det här, sedan det här och till slut det här. Hjälpte mig att förstå iallafall.

Kort och gott, om vi får så mycket mer genererade draw calls som AMD utlovar så kommer användare av GCN få en rejäl jäkla prestandaboost.

Permalänk

Ah så det är någon slags ersättning för OpenGL och DirectX, så med andra ord, sönder optimerad låg level API, och om Konsoler tar del av det som många spel inriktas mot så kommer det också underlätta Portningar, och hur spelet än görs så kommer det bli mer optimalt "iaf för AMD" om man använder sig utav det istället för att bara använda sig utav det hederliga DirectX/OpenGL.

Flera flugor i en smäll. Hmm blir intressant att se hur det slutar, men kommer inte lägga all min tillit på detta, låter för bra för att vara sant, så lär inte bara ske sådär och allt blir gröna skogar, men man kan alltid hoppas.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zotamedu:

Ja det är en till synes konstig inställning med det är så Nvidia arbetar och de har gjort så länge. Det är en lite tråkig inställning för konsumenten.

HDMI blev standard för att den var först. Specifikationerna spikades 2002 och produkter dök upp 2003. Det dröjde tre år till innan Displayport dök upp och då var HDMI redan standard för hemmabruk. Sedan har HDMI en del DRM-skit som vissa stora mediabolag uppskattar. Så det hade också med saken att göra. Annars är Displayport generellt bättre än HDMI på allt. Du har till exempel dubbla bandbredden. Det är först med HDMI 2.0 som kommer snart som de kommer ikapp. Hur som helst kommer det bli svårt att ersätta HDMI nu eftersom det blivit standard och det betyder att alla TV-apparater, förstärkare, datorer och så vidare redan har det och då blir det väldigt trögt att ersätta. Däremot verkar det som om det går mot att Displayport ersätter DVI helt på datorer och där verkar HDMI bli mer och mer ovanligt i datorer också.

Det är väl bara för dom att stoppa in både DP och HDMI i apparaterna så tar det inte många år innan DP tagit över. Det dom förlorar i början på kostnaden av DP-portar tar dom igen senare när dom kan dumpa HDMI.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon99565:

1500 kr för ett litet kretskort. Fan heller. 500 kr kanske. Får hoppas det kommer lite privata icke officiella kort till olika skärmar. Har ex VG278HE borde ju funka till den också med nåt moddat kort.

Mhm, skulle GÄRNA modda in det här i min ips-skärm !

Visa signatur