Nybyggarfärskingen behöver mer hjälp...

Permalänk
Medlem

Nybyggarfärskingen behöver mer hjälp...

Håller på med mitt första datorbygge och har stött på patrull.

Innan jag sätter i strömkabeln vill jag jag bara kolla ett par saker.

* På en gammal dator jag har finns det en switch på baksidan som man ändrar mellan 110/230 V input. Finns inte den på nya datorer eller sitter den på något ställe jag inte har hittat än?

* Jag har en SSD och en HDD. Jag vill såklart ha Win på SSD´n. Läste någonstans att man skulle koppla ur HDD´n helt och hållet när man bootar första gången för att få SSD´n som systemdisk. Stämmer det? Har kopplat in SSD´n på SATA 0 (HDD på SATA 1 och DVD-RW på SATA 2)
Eller räcker det med att bara välja vilken disk det ska vara när man kommer in i bios första gången?

* Sen det här med grafikkortet... Jag har sett liknande trådar men ingen som löser mitt problem (fråga).
På grafikkortet (Asus GeForce GTX770) finns det två kontakter till strömkablarna. En 8-pin och en 6 pin.
Till PSU´n (Corsair AX760PLUS Platinum) fick jag ett gäng kablar. Bl.a. några där det i ena änden är en 8-pin och en liten extra kabelstump med en 6+2-pin.
Räcker det med att dra EN kabel från nätagget till grafikkortet och således använda både den lilla stumpen (förutom den lösa 2-pinen) och 8-pinen, eller ska jag dra två kablar från grafikkortet - en till varje port.
Rent logiskt borde det ju räcka med EN kabel, som går in i båda hålen, men man vet ju aldrig.

Vad säger proffs-panelen?

Permalänk
Medlem

*Vi bor i Sverige och har 230V så självfallet kommer nätagget som standard för att klara 230V.

*Att koppla ur din HDD för att sedan installera OS på SSD är en lösning som fungerar.

*Inga problem att köra med endast en sladd+stump för att driva ditt kort.

Permalänk
Medlem

110/230 switchar saknas på många nyare nätaggregat då det säljs i antingen europa eller USA så det behöver du inte oroa dig över. Under installationens gång kommer du få välja vilken disk du vill installera Operativsystemet på, det är bara välja SSDn där och ha hårddisken inkopplad med. Grafikkortet ska ha båda strömkablarana ikopplade för att det skall fungera, räcker dock med en från nätagget om den fyller alla på grafikkortet.

Visa signatur

"Why do I have to be Mr.Pink? "

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fluffey:

110/230 switchar saknas på många nyare nätaggregat då det säljs i antingen europa eller USA så det behöver du inte oroa dig över. Under installationens gång kommer du få välja vilken disk du vill installera Operativsystemet på, det är bara välja SSDn där och ha hårddisken inkopplad med. Grafikkortet ska ha båda strömkablarana ikopplade för att det skall fungera, räcker dock med en från nätagget om den fyller alla på grafikkortet.

Bra svar. Det tackar vi för.
Fridens!

Permalänk
Medlem

Om du ska installera windows är det ett måste att dra ur alla andra diskar än disken du vill ha OS på!
När folk inte gör det dyker det bara upp massa trådar om att datorn inte startar när de drog ur den andra hårddisken som det visst också låg viktiga filer på.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jinerlo:

Håller på med mitt första datorbygge och har stött på patrull.

Innan jag sätter i strömkabeln vill jag jag bara kolla ett par saker.

* På en gammal dator jag har finns det en switch på baksidan som man ändrar mellan 110/230 V input. Finns inte den på nya datorer eller sitter den på något ställe jag inte har hittat än?

* Jag har en SSD och en HDD. Jag vill såklart ha Win på SSD´n. Läste någonstans att man skulle koppla ur HDD´n helt och hållet när man bootar första gången för att få SSD´n som systemdisk. Stämmer det? Har kopplat in SSD´n på SATA 0 (HDD på SATA 1 och DVD-RW på SATA 2)
Eller räcker det med att bara välja vilken disk det ska vara när man kommer in i bios första gången?

* Sen det här med grafikkortet... Jag har sett liknande trådar men ingen som löser mitt problem (fråga).
På grafikkortet (Asus GeForce GTX770) finns det två kontakter till strömkablarna. En 8-pin och en 6 pin.
Till PSU´n (Corsair AX760PLUS Platinum) fick jag ett gäng kablar. Bl.a. några där det i ena änden är en 8-pin och en liten extra kabelstump med en 6+2-pin.
Räcker det med att dra EN kabel från nätagget till grafikkortet och således använda både den lilla stumpen (förutom den lösa 2-pinen) och 8-pinen, eller ska jag dra två kablar från grafikkortet - en till varje port.
Rent logiskt borde det ju räcka med EN kabel, som går in i båda hålen, men man vet ju aldrig.

Vad säger proffs-panelen?

Knappen för olika V är till för den Amerikanska kontra Europeiska marknaden. Att den inte existerar i ditt nya nätagg är för att den inte behövs. När jag installerar om Windows så brukar jag alltid använda partitionsmanagern som finns med under installationen och inte en enda gång har det varit några som helst problem. Bara att formatera SSD:n och strunta i att formatera den mekaniska och sedan göra det i Windows istället.
PCI-E 6+2 är en 8 pinnars som delats upp i två. Se till att det står PCI-E på dem så du inte sätter in sladden som ska gå till moderkortet för då kan du riskera att skada grafikkortet. Med ett GTX770 så måste du sätta in båda PCI-E sladdarna.

Skrivet av LemonIllusion:

Om du ska installera windows är det ett måste att dra ur alla andra diskar än disken du vill ha OS på!
När folk inte gör det dyker det bara upp massa trådar om att datorn inte startar när de drog ur den andra hårddisken som det visst också låg viktiga filer på.

Är absolut ingenting du måste. Har själv aldrig behövt dra ut min mekaniska vid en ominstallation.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

Om du ska installera windows är det ett måste att dra ur alla andra diskar än disken du vill ha OS på!
När folk inte gör det dyker det bara upp massa trådar om att datorn inte startar när de drog ur den andra hårddisken som det visst också låg viktiga filer på.

Finns inget måste att göra det.
Väljer man rätt disk vid installation så är det inga problem.

Bästa sättet vid installation av ny dator är att som TS gjort, se till att disken som ska ha Windows sitter först, sedan tar man bort alla partitioner på den och väljer Opartitionerad utrymme vid installation.

Men visst skadar det inte att bara ha en disk i vid installation för att motverka problem, men något krav finns absolut inte.

Visa signatur

Ny signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Är absolut ingenting du måste. Har själv aldrig behövt dra ut min mekaniska vid en ominstallation.

Skrivet av DanTheManSwe:

Finns inget måste att göra det.
Väljer man rätt disk vid installation så är det inga problem.

Bästa sättet vid installation av ny dator är att som TS gjort, se till att disken som ska ha Windows sitter först, sedan tar man bort alla partitioner på den och väljer Opartitionerad utrymme vid installation.

Men visst skadar det inte att bara ha en disk i vid installation för att motverka problem, men något krav finns absolut inte.

Det är visst ett måste. Om man inte gör det kan installationsmjukvaran få för sig att lägga system reverved-partitionen på en annan disk och då får man problemet att windows inte startar när man tagit bort sin sekundära hårddisk.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

Det är visst ett måste. Om man inte gör det kan installationsmjukvaran få för sig att lägga system reverved-partitionen på en annan disk och då får man problemet att windows inte startar när man tagit bort sin sekundära hårddisk.

Stämmer, lyssna på honom glöm inte att aktivera ACHI i bios!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

|Moderkort: Asus ROG Strix B650E-I Gaming Wifi |GPU: Sapphire Nitro+ RX 7900 XT
|CPU: Ryzen 7 7800X3D |PSU: Corsair RM750X V2 |SSD: Samsung 970 EVO 1TB
|Minne: 32GB Kingston Fury DDR5 6000 Mhz |Chassi: Lian Li O11 Air Mini
|Datorskärm: Acer XR383CURP 38" 1600p 144Hz

Permalänk
Medlem

Rätta mig om jag har fel, men nästan alla moderna nätagg klarar av både 110 och 220V utan att ändra någon switch? Annars får de inte klassificeras med 80+?

Visa signatur

Corsair Obsidian 350D | ASUS Maximus V Gene | i5-3570k
Palit RTX3060 Dual OC | 4x4GB 1600Mhz Vengeance LP | 2x256GB SSB | TX950W | W10
Ducky Shine3 MX (Red Switches) | Mionix Naos 8200 | DT990+Schiit Modi2/Magni2

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Pertanbus:

Rätta mig om jag har fel, men nästan alla moderna nätagg klarar av både 110 och 220V utan att ändra någon switch? Annars får de inte klassificeras med 80+?

Du har fel. För mer info se: http://www.plugloadsolutions.com/80PlusPowerSupplies.aspx

Jag rekommenderar också att du börjar med att bara koppla in din SSD och installerar Windows på den. När det är klart kopplar du in den andra disken. Det är inte ett krav, men det gör att man helt undviker problem som tidigare nämnts. Varför chansa när det finns ett vattentätt sätt?

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Testpilot
Skrivet av LemonIllusion:

Det är visst ett måste. Om man inte gör det kan installationsmjukvaran få för sig att lägga system reverved-partitionen på en annan disk och då får man problemet att windows inte startar när man tagit bort sin sekundära hårddisk.

Som du själv skriver så kan installationen få för sig att lägga systempartitionen på fel disk men det är inte garanterat och därför är det heller inget måste att koppla loss övriga hårddiskar. Att det sen är rekomenderat att bara ha en disk inkopplad är en annan sak

Sitter SSD:n i första SATA-porten och är inställd som boot-enhet i BIOS lägger installationen allt på SSD:n, installationen lägger inte systempartitionen på första mekaniska disk den hittar.
http://www.thelongclimb.com/2012/08/15/installing-windows-8-b...

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem
Skrivet av hunden:

Som du själv skriver så kan installationen få för sig att lägga systempartitionen på fel disk men det är inte garanterat och därför är det heller inget måste att koppla loss övriga hårddiskar. Att det sen är rekomenderat att bara ha en disk inkopplad är en annan sak

Sitter SSD:n i första SATA-porten och är inställd som boot-enhet i BIOS lägger installationen allt på SSD:n, installationen lägger inte systempartitionen på första mekaniska disk den hittar.
http://www.thelongclimb.com/2012/08/15/installing-windows-8-b...

Vilket tycker du låter lättast? Att säga att man bara ska ha en disk inkopplad, eller att förklara hur man kan lyckas installera windows med flera hårddiskar inkopplade samtidigt.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Testpilot
Skrivet av LemonIllusion:

Vilket tycker du låter lättast? Att säga att man bara ska ha en disk inkopplad, eller att förklara hur man kan lyckas installera windows med flera hårddiskar inkopplade samtidigt.

Men nu var det ju ordvalet "måste" som jag och andra i tråden reagerade på, det är inget måste utan snarare ett bra tips. Jag förklarade helt enkelt hur man kan komma undan detta påstådda måste.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]