TV-avgift för datorer står fast

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xanwarrior:

Om detta nu är sant, hejdå PC. och HEJ PS4. Det här är otroligt dumt och löjligt. Ps4 online kostar också men inte hälften så mkt som detta per år. Kommer att sälja min dator direkt om dom här reglerna eller lagarna nu börjar gälla. Alltid dessa onda jävlar som vill förstöra det som funkar. Kan nästan jämföra dessa politiker eller va de nu är med satan.

Hur tänkte du betala räkningar med mera? Det vore inte helt konstigt om även PS4 och xbox kommer inkluderas i avgiften då det funkar lika bra att surfa på dem.

Med tanke på att den person jag pratade med ville ha betalt för att jag hade möjlighet att ta hem min arbetsdator. Inte nog med det utan de hade dessutom ringt min mobil som står i mitt namn vilket de påpekade och att jag alldeles säkert har internet på mobilen...

Visa signatur

AMD 5700X@Vatten | asus prime x370pro | Asus 2080 Strix | 2x16GB Kingston Fury Renegade RGB DDR4 3.6GHZ | Lian Li O11d EVO + 2x240 EKWB RAD + 6 Lian Li AL120 | CoolerMaster V850 | NVME 2TB Seagate Firecuda 510 + NVME 1TB WD BLACK + 3 SSD | Samsung Odyssey 49" G9| DELL 2713HM | Varmilo VA69 Clear/brown | Logitech G502 2016.

Phenom X6 1045T | Corsair TWIN2X PC6400C4DHX 2x2GB + Crucial Ballistix Sport 2x2GB | Gigabyte ma785gmt-us2h | Silverstone Temjin 08 | Corsair VX450

Permalänk
Skrivet av Dajms:

Hur tillkommer folkomröstningar i Sverige? Jag förstår att SEK vs. EUR-beslutet krävde en folkomröstning då det berörde alla, men nu berör ju detta inprincip alla i dagens teknikmoderna Sverige och då jag nog aldrig sett så mycket folk vara eniga om samma sak i en fråga någonsin bör ju även detta folkromstöstas. Även fast vi har folkvalda politiker i riksdagen så känns det inte som att någon av dem eller deras pariter har varit tydliga om åsikter om Radiotjänsten, så det har varit ganska svårt att påverkat detta beslut.

Folkomröstningar är bara rådgivande, riksdagen/regeringen behöver inte göra som majoriteten av folkomröstningen tycker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JDM:

Gör mig inget, finns inte en chans i helvetet att jag betalar för skiten.

Om du nu inte hittat ett giltigt skäl för att inte behöva till dom.

Så grattis! Välkommen till kronofogden

För det exakt så det blir, om du bara skiter i det.

Så lycka till!

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Skrivet av Xanwarrior:

Om detta nu är sant, hejdå PC. och HEJ PS4. Det här är otroligt dumt och löjligt. Ps4 online kostar också men inte hälften så mkt som detta per år. Kommer att sälja min dator direkt om dom här reglerna eller lagarna nu börjar gälla. Alltid dessa onda jävlar som vill förstöra det som funkar. Kan nästan jämföra dessa politiker eller va de nu är med satan.

Nä!
PS4 har väl nå web browser precis som PS3, då har man ju en mottagare enligt Radiotjänst(as dumt, ja vet).

En lösning är ju att påpeka att din dator är i själva verket en Grafisk terminal som är uppkopplat i ett nätverk till ett bibliotek som heter "world wide web" eller "webben".

Såvitt som jag vet så räknas inte bibliotek eller terminaler som tv-mottagare och därmed inte kan beläggas med tv-licens.

PROBLEM SOLVED

Permalänk
Medlem

Föresten, vet någon om hur det skulle funka med argumentet "Nej denna dator har jag byggt själv och det var aldrig tänkt att använda den för att kolla på film, endast spela spel.

Visa signatur

CPU: Core i7 4770K @ 3.5 Ghz GPU: MSI GeForce GTX 680 Sli
RAM: Corsair Vengeance 16GB 1600Mhz Moderkort: Asus Z-87 Pro
Systemdisk: Samsung SSD 840 basic
Burk: Fractal Design Define XL PSU: Cooler master Vanguard 1000w
Mus: Cyborg Madcatz M.M.O. 7 Tangentbord: Q-pad MK-85

Permalänk
Medlem

Förstår inte varför den svenska befolkningen inte tar saken i egna händerna å gör nått istellet för låta det hända mitt framför näsan på oss..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lontarus:

Föresten, vet någon om hur det skulle funka med argumentet "Nej denna dator har jag byggt själv och det var aldrig tänkt att använda den för att kolla på film, endast spela spel.

Du får nog läsa igenom hela nyheten innan du kommenterar.

- "Detta oavsett "innehavarens subjektiva avsikt med införskaffandet" – exempelvis att exklusivt använda datorn som en dator utan att se på nätsänd tv."

Svar: Nej, ingen ursäkt fungerar.

Visa signatur

Chassi: FD Meshify 2 Compact - Mobo: Asus PRIME Z590-P - CPU: Core i7 10700 - Kylare: Noctua NH-D14
Grafik: RTX3070 - Minne: 2x16GB HyperX DDR4 3200MHz CL16
Lagring: Samsung 970 EVO Plus 2TB - Nätagg: Seasonic FOCUS GX 650W Skärm: ASUS PG279Q 27" 1440p 144Hz G-Sync

Permalänk
Medlem

Till er som uttrycker att regeringspolitikerna borde ta tag i detta: tror ni verkligen att de vill baka in detta i skatten? Då måste de ju själva börja betala tv-licens också!

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lontarus:

Finns det något sätt som man kan förstöra för dom? Typ skaffa en avbetalningsplan och betala så lite i månaden så att det kommer kosta dem mer att ta emot pengarna än dem får ihop? Betala i enkronor? Någon som ver något?

Du kan printa ut blanketter för avmälan av innehav av tv-mottagare och lägga i grannarnas brevlådor. Jag hittar inga färdiga blanketter men man kan göra egna då formalian inte behöver vara enligt någon precis mall. Grannen får fixa underskrifter och postning. De kan avanmäla trots att de har tv. Det värsta som kan hända dem är att en pejlare så småningom får dem att börja betala igen utan att det blir retroaktivt.

Jag ser inga problem med att minderåriga avanmäler sina föräldrars tv-innehav utan att fråga. Många här bor ju fortfarande hemma.

Permalänk
Skrivet av Shudnawz:

Men att betala skatt för sjukvård när en drös idioter tycker att det är bra TV att bryta nacken är okej? Get your shit straight. SVT och SR handlar inte om nöjen i första hand, det är en samhällstjänst; Public Service. Poängen är att de ska vara politiskt obundna (nåt vi inte kan garantera om TV4 och gänget) för att garantera opartisk granskning av samhället.

Jag har inget problem att betala för SVT, men då ska avgiften antingen vara skattefinansierad (vilket delvis motgår syftet med att SVT ska vara obundet staten) eller reglerad så att den bara faller på de som faktiskt kan komma åt sändningarna. Dessutom ska hela SVT's bibliotek vara tillgängligt för den som betalar avgiften. Inget tjafs om "rättigheter blabla".

Rätt rejäl skillnad på sjukvård och tv, du klarar dig fint utan tv, men du klarar dig inte så bra utan sjukvård om du skadar dig....

Trams som melodifestivalen som kostar hur mycket som helst är inte public service, det är slöseri med pengar - och tid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av €lysian:

Till er som uttrycker att regeringspolitikerna borde ta tag i detta: tror ni verkligen att de vill baka in detta i skatten? Då måste de ju själva börja betala tv-licens också!

Det bästa vore om svensk public service kunde utformas på samma sätt som i Kina.

Citat:

"I Kina är den statliga rikssändaren CCTV reklamfinansierad."

http://sv.wikipedia.org/wiki/TV-avgift

Permalänk
Avstängd

Kanske detta kan svara på frågan ang om det är ok med begränsad uppkopplingoch ägande av datorer.

Under semestern ringd en trevlig man mig från hemligt nummer, presenterade sig gladeligt med namn så jag trodde att han kände mig eller svarade på någon annons. Stojet runt om kring mig gjorde att jag inte först uppfattade att det var från radio tjänst men detta blev klart efter några frågor. Då sa jag till mannen att va bra att ni nu äntligen ringer tillbaks för jag är mycket intresserad av ett abbonemang, jag har varit i kontakt med några i Kiruna och de skulle undersöka saken. Mannen lät på detta påstående väldigt paff, jag berättade vidare helt sanningsenligt att jag aldrig haft Tv och mina barn är uppvuxna utan Tv men vill gärna ha möjlighet till dator som vi förr hade, men efter flytten till nya fastigheten vi köpt så visade det sig att kärringen som bodde här tidigare bråkade så pass med föreningen så nätuppkopplingen till fastigheten uteslöts.

Bredbandsbolaget trodde de kunde leverera via telekablarna men det lyckades inget vidare och de skyller på att vi ligger längst från station samt kablarna är gamla. Efter två års krånglade har de nu lyckats få telefon stabil men möjligheter till några högre hastigheter finns inte. Vårt lokala energibolag som äger fibern kan ev ordna till det men vägen måste spärras och grävas upp och senaste priset jag fått var ca 50000:- . Eftersom ungarna tjatar om att riktig uppkoppling måste lösas så jag har bett de i Kiruna undersök huruvida om de står för kostnadena för uppkopplingen om vi då löser licensen. Så det är väldigt bra att du nu ringer tillbaka så vi kanske kan lösa detta.

Svaret blev att detta var inget den uppringade mannen kunde lösa men han förstod problematiken och kunde bara beklaga och önskade mig en trevlig semester. Jag önskade honom detsamma och sa att när väl trådlöst blir utbyggt här så återkommer jag.

Kontentan av detta: jag medgav innehav av datorer, jag medgav uppkoppling iptelefoni enl gammalt flyttat abbonemang men stabiliteten och hastigheten var enl bredbandsbolget för dålig för att ta emot något streamat material.

Permalänk
Skrivet av elklazor:

SÅ jävla illa är det väl inte? Kan inte fatta hur uppretade folk blir för att de förlorar några hundralappar om året till en avgift som MÅNGA av de redan betalar. "Satan, jag får en hundring mindre i månaden" Meanwhile: Tusentals människor dör varje dag av kronisk undernärning.

Jag betalar mycket hellre med glädje dom hundralapparna till fattiga undernärda än till påtvingad tv licens.

Visa signatur

Apple MacBook Pro 15" Retina. 2,2 GHz Quad-Core Intel Core i7 Turbo Boost upp till 3,4 GHz, 16 GB 1600 MHz minne, 256 GB PCIe-baserad flashlagring, Intel Iris Pro Graphics.
Laptop 2. MSI GT 780DX, 17.3" LED matt (1920 x 1080), Intel Core i7-2670QM 2.2 - 3.1 GHz, Minne: 16 GB DDR3 1333MHz, NVIDIA GeForce GTX 570M 1.5 GB GDDR5, HDD Intel 320 SSD 120GB + 750 GB (7200 rpm).

Permalänk
Medlem

Var finns "nix" registret för detta?
Eller varför inte kunna blockera tjänsten på ISP nivå?
Känner inte detta är rätt, eller något som ALLA skall betala för.
Rena rånet.

Lägg ner radiotjänst eller låt de starta en föreningen som allt annat och finansiera efter vad medlemmar ger dvs. BETALANDE Kunder.

Detta påtvingade propagandan har många nog av.

ps. Sverige har den absolut dyraste TV licensen i Europe, och viisst i är färre, men kanske dags att benchmarka det vi betalar för? ps2 är tvungna att betala nu då ALLA har en telefon ELLER dator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PerZerk:

Det bästa vore om svensk public service kunde utformas på samma sätt som i Kina.

Enda anledningen till att SVT kostar pengar är för att slippa reklam. Påstår Radiotjänst i alla fall. Det lär de aldrig göra med andra ord. Personligen tror jag att det är bullshit - det är bara Radiotjänst som inte vill förlora jobben.

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Medlem

En sak som kanske har blivit frågad i tråden men jag iaf inte förstår när det kommer till skatt ist för avgift.
Om kyrkan kan få sin peng av skatten varför fungerar det inte för radiotjänst? Jag tror väldigt få personer anser att kyrkan styrs av staten...

Visa signatur

🖥️ | Ryzen 3800X | Radeon 580X | 32 GB | +3 TB SSD

“Think of how stupid the average person is, and realize half of them are stupider than that.” - George Carlin

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Det ringde på dörren för en/två månad sen, och det var radiotjänsten (med ett stort block med en massa namn) som frågade mig dom vanliga frågorna.

Jag svara direkt: Nej det har jag inte, för jag har elallergi.

Han svarar: Elallergi! Det var något nytt, den har jag aldrig hört innan.

Sen strök han mitt namn från listan

Så nu är man både blind och har elallergi.

Kan du inte bara säga att du har fobi för radiotjänst? Det är lika mycket i ditt huvud båda två. Aktiva skolkare fortsätter att skolka, företag fortsätter att skolka i hundratusentals (fler än de aktiva skolkarna) och radiotjänst gör inget för att faktiskt rikta sig mot de som håller sig undan med flit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Curemylife:

Fuck sake... Ska jag få fortkörningsböter för att bilen KAN åka fortare än 50 nu också?

Näe! Inte böter!
Rent tekniskt KAN du ju köra på någon och denne någon KAN dö, så det blir nog fängelse för dråp!

Tyvärr består våra domstolar av allt för många så kallade "lekmän", så man måste upp i hovrätt, innan det sitter flera juridik utbildade människor och dömmer, än lekmän. (3/2)
Endast i HD är alla utbildade i lag ock rätt.

Så hur tror ni att det skulle bli rätt i ett sådant infekterat ämne?

Protesterna mot SVT borde öka,
Klart de streamar ett begränsat utbud, så att vi som faktiskt inte har TV, eller ens är intresserade, måste betala, när sammhället är så Jä@£$a korkat uppbyggt som det är.
Enklaste vore om de stängde av SVT-Play.
TV4 har en Premium tjänst online, mot betalning, så väl beprövade lösningar för betalade finns redan.
Men det kan man snabbt räkna ut med baken att det saknas vilja att lösa det, lättare att låta statens lakejer jaga folk som inte vill ha med deras sunkiga utbud att göra.

Problemet löser sej snart själv. TV som medium kommer dö ut. I alla fall så som vi känner till den idag. Precis som musik industrin och senare film industrin, så måste de anpassa tjänsterna till dagens teknik, för iom att pansionärerna som fortfarande tittar på BingoLotto trillar av pinnen, så försvinner fundamentet för TV. Nämnligen tittarna!
Dagens, eller ens gårdagens generation sitter knappast hemma och tittar på "Norra magasinet".

Skall man då vara "ärlig" så hittar man på en "internet licens". <--Ironi !

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Inaktiv

.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon120994:

Men utan silverlight/flash eller vad det nu är som används så kan man ju inte titta på svtplay, dessutom så är det inte säkert att den uppkoppling man sitter på klarar av att leverera en laggfri stream. Och vad händer om man helt enkelt blokerar svtplay i routern?

Ingenting, det är bara företag som kan blockera och plombera utrustning. De slipper dock eftersom Radiotjänst ignorerar dem, och de inte skickar in några intyg på att de gjort så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Kan du inte bara säga att du har fobi för radiotjänst? Det är lika mycket i ditt huvud båda två. Aktiva skolkare fortsätter att skolka, företag fortsätter att skolka i hundratusentals (fler än de aktiva skolkarna) och radiotjänst gör inget för att faktiskt rikta sig mot de som håller sig undan med flit.

Prova du och säg; att du har fobi för radiotjänst när dom väl står i din egen dörröppning.
Svaret du får kan inte jag svara på, men en sak vet jag garanterat, och det är att det kommer att komma en räkning en vecka senare hem till dig.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Skrivet av HazZarD:

Radiotjänst är inte statligt ägd, det är ägt av en förvaltningsstiftelse - alltså kan den inte bedrivas av skatt.

Finns ingen sån regel. Copyswede är privatägt och vinstdrivande, och det bekostas av en statligt instiftad skatt.

Visa signatur

~: När du vill skriva "dem", skriv "de" eller "dom" istället :~

Permalänk
Skrivet av XHI:

Jag är nog ensam om detta men: Jag tycker avgiften är _bra_ men _inte_ hur den utformar sig.

Skattebetalad tv = staten styr över det som visas, dvs propaganda (om det skulle bli så). Därför anser jag personligen att avgiften är bra i sig. Ser man inte på SVT - betala inte för det. Men nu om man inte tittar på det MÅSTE man betala för det?

Betala för en parkering när man inte har en bil?
Betala en ränta på ett lån man inte har?
Betala frisören när man sparar håret tills man är chubaka?
Betala för restaurangen för mat utan att få den?

Slutligen Betala för TV man inte ser?

theeefuuuck...

Det går ju ganska lätt att undvika att det blir statligt styrt genom att t.ex. lagstifta att skatten ska ligga så att den motsvarar nuvarande nivå samt räknas upp med inflationen t.ex. Det är väl lika statligt styrt idag när avgiften när som helst kan avskaffas? Det är ju inte som att det är grundlagen det handlar om liksom.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Skrivet av Petterk:

Ingenting, det är bara företag som kan blockera och plombera utrustning. De slipper dock eftersom Radiotjänst ignorerar dem

Likhet inför lagen? Inte i Sverige.

Visa signatur

~: När du vill skriva "dem", skriv "de" eller "dom" istället :~

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av PerZerk:

Det bästa vore om svensk public service kunde utformas på samma sätt som i Kina.

Tills de större finansiärerna av kanalen skall granskas. Då skiter det sig ;). Hade exempelvis inte blivit någon granskning av Telias affärer i Uzbekistan om Telia samtidigt varit en storsponsor för kanalen. Granskad part bör aldrig vara finansiär av granskningen.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Inga problem för radiotjänst att fixa så man måste ha reggat konto för att se deras skit, men icke!

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk

Såhär känner jag om sveriges fördjävliga tv-avgift.

Tittar du inte på SVT? Du ska ändå betala radio- och tv-avgift.
Använder du bara tv:n för att spela spel eller titta på film? Du ska betala radio- och tv-avgift.
Har du dålig mottagning? Du ska ändå betala radio- och tv-avgift.
Är du utländsk medborgare och enbart har fritidshus i Sverige? Har du tv-mottagare i fritidshuset ska du betala radio- och tv-avgift till Radiotjänst.

Kan du inte se med dina ögon? Du ska ändå betala radio- och tv-avgift.
Är du inte förlamad och har fullt fungerande kroppsdelar? Du ska betala radio- och tv-avgift.
Hör du dåligt? Du ska ändå betala radio- och tv-avgift.
Är du född någonstans mellan 1900 till 1995 ska du betala radio- och tv-avgift till Radiotjänst.

Permalänk

http://bahnhof.se/priv/tvstopper
'
Följande bolag borde erbjuda liknande tjänst om det vill ha kvar sina kunder. Annars kommer jag övergå till Bahnof ganska omgående.

Visa signatur

༼ ° ل ° ༽

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Prova du och säg; att du har fobi för radiotjänst när dom väl står i din egen dörröppning.
Svaret du får kan inte jag svara på, men en sak vet jag garanterat, och det är att det kommer att komma en räkning en vecka senare hem till dig.

Hushållet jag bor i betalar så jag tror de har svårt att motivera att knacka på. Elallergi är en fobi, har du fobi för radiotjänst är du lika rädd för telefoner, tvapparater och datorer som dem. Du kan säkert få en läkare diagnostisera dig för bägge sakerna då inget av de är någon riktig sjukdom. Du kommer dessutom höra de med fobi för elektriska fällt komma med betydligt lustigare bortförklaringar och om alla blinkande lampor och fula installationer de inte kan stå ut med än de som bara vill bli av med radiotjänsts kontrollanter. Det enda radiotjänst har ändrat är att de jagar en del svaga grupper som valt att inte ha TV, bor i korridor osv, skolkarna som vill slippa undan slipper undan. Lagen är inte ändrad.

Permalänk
Medlem

Det var ett skyddat nummer som ringde mig kl 16 i lördags. Insåg snabbt att det var radiotjänst (hände för ett halvår sedan nämligen)och sket i att svara. De ger sig på folk på helgerna. Inget annat jävla företag ringer med skyddat nummer under helger.