Asus router överhettas gång på gång, pengarna tillbaka, byta mot annan router?
Hej,
Köpte i december förra året en ny router från webhallen:
http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/156697-asus_rt-n65u-8...
En Asus RT-N65U, denna har krånglat sedan start, vanlig surf hanterar den okej, men så fort den ska belastas så slocknar den efter cirka 10-15 min.
Kör jag igång torrent-program och mitt bredband går på max både upp och ner (100/100) så blir den så varm att den stänger av sig helt och hållet. Startar efter en stund upp och går igång igen, kollar jag logfilen på routern så är denna rensad, vilket den gör varje gång den dör. Alltså finns det ingen bekräftelse på varför den dör, men det är självklart, trots det.
Sökte på problemet för att se om jag var ensam, och nej, den är känd för att överhettas. Till och med denna recension förklarar det grundligt: http://bchantech.blogspot.se/2012/08/review-asus-rt-n65u-rout...
Nu till mitt problem. Jag pratade med Webhallen, förklarade mitt problem och att det garanterat är fel på produkten. De säger att de kan ta emot den för undersökning, och om de hittar något fel så kan jag få den utbytt, de säger inte om jag kan välja en annan modell av router eller om jag får en likadan (vägrar en likadan).
Det kostar 250kr i avgift om de inte hittar något fel. Och min tidigare erfarenhet med serviceverkstäder säger att dom inte kommer hitta något fel, de kommer helt enkelt koppla in den, testa om det går att surfa och sen säga att den är felfri.
Jag har ingen lust att betala för något som fungerar skit, har lust att slänga den och köpa en ny direkt. Men jag har inte de pengarna och när jag köpte den betalade jag 1200kr.
Vad har jag för rättigheter. Om de erkänner att det är fel på den, kan jag kräva pengarna tillbaka, eller i alla fall ett tillgodokvitto och köpa en annan router hos dem?
Tacksam för hjälp!
/ Joakim