Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Asus router överhettas gång på gång, pengarna tillbaka, byta mot annan router?

Permalänk
Medlem

Asus router överhettas gång på gång, pengarna tillbaka, byta mot annan router?

Hej,

Köpte i december förra året en ny router från webhallen:
http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/156697-asus_rt-n65u-8...

En Asus RT-N65U, denna har krånglat sedan start, vanlig surf hanterar den okej, men så fort den ska belastas så slocknar den efter cirka 10-15 min.
Kör jag igång torrent-program och mitt bredband går på max både upp och ner (100/100) så blir den så varm att den stänger av sig helt och hållet. Startar efter en stund upp och går igång igen, kollar jag logfilen på routern så är denna rensad, vilket den gör varje gång den dör. Alltså finns det ingen bekräftelse på varför den dör, men det är självklart, trots det.

Sökte på problemet för att se om jag var ensam, och nej, den är känd för att överhettas. Till och med denna recension förklarar det grundligt: http://bchantech.blogspot.se/2012/08/review-asus-rt-n65u-rout...

Nu till mitt problem. Jag pratade med Webhallen, förklarade mitt problem och att det garanterat är fel på produkten. De säger att de kan ta emot den för undersökning, och om de hittar något fel så kan jag få den utbytt, de säger inte om jag kan välja en annan modell av router eller om jag får en likadan (vägrar en likadan).
Det kostar 250kr i avgift om de inte hittar något fel. Och min tidigare erfarenhet med serviceverkstäder säger att dom inte kommer hitta något fel, de kommer helt enkelt koppla in den, testa om det går att surfa och sen säga att den är felfri.

Jag har ingen lust att betala för något som fungerar skit, har lust att slänga den och köpa en ny direkt. Men jag har inte de pengarna och när jag köpte den betalade jag 1200kr.

Vad har jag för rättigheter. Om de erkänner att det är fel på den, kan jag kräva pengarna tillbaka, eller i alla fall ett tillgodokvitto och köpa en annan router hos dem?

Tacksam för hjälp!

/ Joakim

Permalänk
Medlem

De har rätt att försöka åtgärda problemet innan några pengar ges tillbaka. Och om det byts så blir det mot samma modell alt något som är likvärdigt/inom samma prisklass.

Allt annat är goodwill från företagen om dom gör på något annat sätt.

Permalänk
Medlem

Men i detta fallet så är det ju ett välkänt problem, man vet alltså med säkerhet att nästa router kommer ha samma problem. Helt enkelt är det ett produktionsfel från Asus som har underdimensionerat kylningen.
Har man alltså inte rätt att häva köpet vid produktionsfel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jockebq:

Men i detta fallet så är det ju ett välkänt problem, man vet alltså med säkerhet att nästa router kommer ha samma problem. Helt enkelt är det ett produktionsfel från Asus som har underdimensionerat kylningen.
Har man alltså inte rätt att häva köpet vid produktionsfel?

Du borde kunna byta mot en annan modell och betala mellanskillnaden. Kunde jag göra när jag reklamerade ett nätagg.

Visa signatur

i7 4770k @4.3GHz | Asus z87-pro | Asus 1080 | 16GB RAM | Samsung 840 Pro 256GB | 3TB HDD| Corsair RM850
Thinkpad x60 tablet | 3GB RAM | Crucial M4 128GB
Amiga 500+, Commodore 64/128D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blupparen:

Du borde kunna byta mot en annan modell och betala mellanskillnaden. Kunde jag göra när jag reklamerade ett nätagg.

Precis det jag menar. Självklart står jag för mellanskillnaden. Jag vill bara slippa problem, och jag vet att en reparation/utbyte bara kommer resultera i mer problem, för både mig och Webhallen. Denna produkt är felaktig från fabrik, även om inte Asus vill erkänna det.

Att tillägga är att routern står helt fritt, på golvet i ett 15 kvm rum med god ventilation. Inte i närheten av någon värme över huvud taget. Denna router kräver tydligen att man eftermonterar en fläkt (vilket andra användare har testat), men det vägrar jag, kontruktionsfel är vad jag menar på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jockebq:

Men i detta fallet så är det ju ett välkänt problem, man vet alltså med säkerhet att nästa router kommer ha samma problem. Helt enkelt är det ett produktionsfel från Asus som har underdimensionerat kylningen.
Har man alltså inte rätt att häva köpet vid produktionsfel?

Inte häva, få det åtgärdat. Produktionsfel händer och är det ett välkänt så är det självklart att du får produkten utbyt. Då mot en likvärdig produkt alt. samma produkt(om felet nu är stort och välkänt så är det antagligen en nyare revision av samma produkt).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tehlamah:

Inte häva, få det åtgärdat. Produktionsfel händer och är det ett välkänt så är det självklart att du får produkten utbyt. Då mot en likvärdig produkt alt. samma produkt(om felet nu är stort och välkänt så är det antagligen en nyare revision av samma produkt).

Problemet är stort och välkänt hos användarna, men ej erkänt av Asus, så jag tvekar på att de har åtgärdat det. Problemet är att ha en såpass kraftfull router i ett så kompakt format. Jämför man med en Apple Airport Extreme (nya varianten), så har den till och med en fläkt. Det är vad som krävs tydligen.

Läser jag recensioner folk har gjort (tex. Amazon/NewEgg, där de har fått svar från Asus) så skriver dem ingenting om att det är något fel med produkten.

Permalänk
Inaktiv

Kör du med original firmware på den? Jag har lika dan router och har inte upplevt dessa problemen sen jag gick över till custom firmware.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jockebq:

Hej,

Köpte i december förra året en ny router från webhallen:
http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/156697-asus_rt-n65u-8...

En Asus RT-N65U, denna har krånglat sedan start, vanlig surf hanterar den okej, men så fort den ska belastas så slocknar den efter cirka 10-15 min.
Kör jag igång torrent-program och mitt bredband går på max både upp och ner (100/100) så blir den så varm att den stänger av sig helt och hållet. Startar efter en stund upp och går igång igen, kollar jag logfilen på routern så är denna rensad, vilket den gör varje gång den dör. Alltså finns det ingen bekräftelse på varför den dör, men det är självklart, trots det.

Sökte på problemet för att se om jag var ensam, och nej, den är känd för att överhettas. Till och med denna recension förklarar det grundligt: http://bchantech.blogspot.se/2012/08/review-asus-rt-n65u-rout...

Nu till mitt problem. Jag pratade med Webhallen, förklarade mitt problem och att det garanterat är fel på produkten. De säger att de kan ta emot den för undersökning, och om de hittar något fel så kan jag få den utbytt, de säger inte om jag kan välja en annan modell av router eller om jag får en likadan (vägrar en likadan).
Det kostar 250kr i avgift om de inte hittar något fel. Och min tidigare erfarenhet med serviceverkstäder säger att dom inte kommer hitta något fel, de kommer helt enkelt koppla in den, testa om det går att surfa och sen säga att den är felfri.

Jag har ingen lust att betala för något som fungerar skit, har lust att slänga den och köpa en ny direkt. Men jag har inte de pengarna och när jag köpte den betalade jag 1200kr.

Vad har jag för rättigheter. Om de erkänner att det är fel på den, kan jag kräva pengarna tillbaka, eller i alla fall ett tillgodokvitto och köpa en annan router hos dem?

Tacksam för hjälp!

/ Joakim

Påpeka det väldigt tydligt i din felanmälan. Annars finns risken som du säger att de bara kopplar in den och testar den i väldigt lätt användning jämfört med 100/100 +massvis av anslutningar.

Har du testat att ladda ner i 100 och utan upload för att se om det funkar, eller begränsa upload tills du märker att det inte funkar längre?

Permalänk

Oj, att en router överhettar har jag aldrig varit med om

Att den blir varm, ja men detta skall ju inte förekomma...

Det bästa du kan göra är väl att montera någon USB-fläkt bredvid den så länge :/

Lycka till!

Visa signatur

Tafelwasser

, CITERA FÖR SVAR

Pimpim666 : Skaffa flickvän så minskar risken för att ni går in på sidor med virus.
Nivity: Tror nog det ökar med flera tusen % istället, tjejer klickar ju på vad fan som helst som ploppar upp på skärmen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon76929:

Kör du med original firmware på den? Jag har lika dan router och har inte upplevt dessa problemen sen jag gick över till custom firmware.

Japp, originalfirmware. Jag känner inte att jag skall behöva gå över till custom-firmware för att lösa problemet. Konstigt om en mjukvara löser ett värmeproblem utan att sänka kapaciteten/prestandan. Och dessutom gäller inte garantin efter att ha kört custom, och med tanke på hur stabil den är nu så vill jag inte börja fiffla med något som påverkar garantin.

Skrivet av Åsa-Nisse:

Påpeka det väldigt tydligt i din felanmälan. Annars finns risken som du säger att de bara kopplar in den och testar den i väldigt lätt användning jämfört med 100/100 +massvis av anslutningar.

Har du testat att ladda ner i 100 och utan upload för att se om det funkar, eller begränsa upload tills du märker att det inte funkar längre?

Jag skall vara väldigt tydlig med det jag skrev. Nej, jag har inte testat mer ingående, det enda jag har testat är att repetera felet, göra samma sak om och om igen, och på så sätt dragit slutsatsen.

Skrivet av Bordsvatten:

Oj, att en router överhettar har jag aldrig varit med om

Att den blir varm, ja men detta skall ju inte förekomma...

Det bästa du kan göra är väl att montera någon USB-fläkt bredvid den så länge :/

Lycka till!

Nej, inte jag heller. Gjorde heller ingen undersökning på värmeproblem innan jag köpte den, kändes inte som det skulle behövas. Men i framtiden ska jag kolla det först av allt.

Jag löser det med en gammal D-Link DGL-4300 så länge!

Permalänk

Det här är exakt de anledningarna jag vägrar vanliga routers. De är inte stabila nog anser jag. Kör Smoothwall Linux på en HP Microserver N54L jag köpte för 1899kr + ett par nätverkskort för 500kr extra. Fungerar jättebra.

Men du har rätt och få den bytt ja. Dock får du säkert en likadan. Men var noga med att poängtera ut felet med ett papper i paketet när du skickar in den. Och gör det väldigt noggrant. Jag har reklamerat saker som jag inte trott skulle gå igenom RMA pga att jag lagat dom själv flera gånger. Men det har blivit godkänt dock inte hos webhallen. Köpte en gång tre hårddisk kabinett Icybox Jbod's alla tre kabinetten dog fläktarna på direkt. Sen dog nätdelarna till två av dom. Var på dödade två av mina diskar. Fick nya diskar tre gånger så stora och pengarna åter. Det kallar jag service!

Visa signatur

Coolermaster Stacker 810. Asus rampage II Extreme x58. Core i7 990x 3.46ghz. 24GB Corsair XMS3. 2st Nvidia 295 Q-Sli. 2x120gb ssd, 1.5tb wd green, 640gb wd blue. (6x500gb raid6, 2x1tb raid0 på adaptec 5805) Corsair AX1200 psu. Lexicon Lambda Usb ljudkort. 2st skärmar + tv.