Permalänk
Medlem
Skrivet av Pertanbus:

Min laptop med 802.11g får ut ca 15Mb/s trådlöst medans min kompis med ac-standard får ut ca 90Mb/s. Är det försumbart?

Då har din kompis ett rätt kasst konfigurerat nätverk då jag får 150 Mb/s eller så via 802.11n på min dator genom bärande väggar.

OnT:
Jag tror först och främst att den A7 som sitter i iPad Air skiljer sig från den i iPhone 5S. Den i iPhone 5S har inte benchats till att ha dubbla GPU-prestandan mot A6X och Apples siffror brukar kunna bekräftast rätt bra av mer verklighetstrogna benchmarks. CPU-delen verkar dock vara vad som observerats tidigare.

Om det är så att det är helt samma med samma klockfrekvenser så känns iPaden som en rätt dålig uppdatering då det bör vara väldigt lätt att slänga in komponenter som de fått plats med i en telefon i en 10" surfplatta istället och få den mindre än föregångaren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pertanbus:

Min laptop med 802.11g får ut ca 15Mb/s trådlöst medans min kompis med ac-standard får ut ca 90Mb/s. Är det försumbart?

Tacka sjutton för att du endast får ut 15Mb/s från 802.11g, du vet att g är max 54Mb/s, sen kanske du kan få ut som bäst ungefär hälften av det.
Men nu har iPad Air 802.11n med MIMO så det är verkligen inte föråldrad teknik.
Hade den endast haft g, så ja då är det lite ålderstigen teknik.

Visa signatur

| AMD R9 3900X | Asus ROG Strix X570-F Gaming | Palit Jetstream 2070 Super | 16GB DDR4 | Noctua NH-D15 |

Permalänk
Avstängd

iPad Air är precis det jag ville ha i en uppgradering från iPad 2. Mindre, lättare, snabbare och högre upplösning men samma skärmstorlek.

Shut up and take my money.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pertanbus:

2560x1600 vs. 2048x1536 ger enormt mycket mer effektiv arbetsyta.

Nu handlade ju inte diskussionen om arbetsyta utan om ditt påstående att nya iPaden är lågupplöst. Att du tycker produkten är efter är en sak, det är din åsikt som du självklart har full rätt att ha, men det är skillnad mellan det och att påstå att produkten är lågupplöst.

Skrivet av Pertanbus:

Min laptop med 802.11g får ut ca 15Mb/s trådlöst medans min kompis med ac-standard får ut ca 90Mb/s. Är det försumbart?

Försumbart eller ej är ju helt upp till vad du förväntar dig. Jag vet dock inte vad det har med diskussion om huruvida 802.11n är föråldrad teknik eller ej att göra.

Min poäng är att man måste hålla isär åsikter och fakta.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem
Skrivet av tgadler:

Så vad tycker ni hitills?
Släpps 1 november i många länder, bland annat Sverige.

iPad-försälgningen sjönk från 47.2% till 28.3% av den totala försäljningen av surplattor mellan Q2 2012 och Q2 2013. Kommer denna iPad vinna användare som har valt andra system pga prestanda?

nej

nya ipad mini har större chans att lyckas där

Permalänk
Medlem

Ipad air ser helt klart mer intressant ut än föregångaren. Det som jag gillar är att de gjort den tunnare, det är ett steg i rätt riktning. Nu ligger de farligt nära den tunnaste plattan, Sony Tablet Z. Att de dessutom fått ner vikten några gram under Sony Tablet Z är ju inte dumt ihäller. Men det ända nya som de egentligen tillför till marknaden är väll 64 bit CPU, hur stor roll detta kommer spela får vi se men mer fart är aldrig dumt. Vad 64 bits har med Ipaden att göra förstår jag dock inte, man brukar väll öka detta främst för att få tillgång till mer minne och ram minnet har väll aldrig varit något problem i dessa enheter? Vad som hade imponerat hade varit om man kunde köra flera grejer sammtidigt ex köra youtube video i bakgrunden medan man gör något annat och kulla multitaska enkelt mellan dem.

Det som förvånar mig är att de inte puttar upp upplösningen till samma som Nexus fick för ett helt år sen. Det sägs att det ska göra ganska stor skillnad. Hårdvaran bör ju räcka till en högre upplösning merän väl.

Jag lyckas inte hitta om IPadden frått stereo högtalare än? Den IPad 2 jag har låter ju inget vidare med mono högtalare.

En annan sak som drar ner betyget för mig är de otroliga prisskillnaderna för utrymmet. 16 GB extra kostar ca 1000 kr!?!?!? Ett SDHC minne till Tablet Z på 64 GB kostar 400-500 kr? Här borde kunderna sätta högre krav! Va inte dum, sätt gränser!

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

Problemet är att det inte bara är att ändra upplösningen, eftersom de vill ha det skalbart mot tidigare. Sen behövs nog faktiskt inte högre, samt att jämföra med olika Android-plattor som kör 16:9 istället för 4:3 känns konstigt.

Tycker valet mellan mini och air är svårare än någonsin.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valiumballong:

Det var ju inte mycket nyheter här inte. Apples event har gått från att vara de mest intressanta till de mest förutsägbara.

suck

Mac Pro är den mest innovativa produkt sett till formgivning av stationära datorer jag sett sen.. någonsin?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dhanjel:

Problemet är att det inte bara är att ändra upplösningen, eftersom de vill ha det skalbart mot tidigare. Sen behövs nog faktiskt inte högre, samt att jämföra med olika Android-plattor som kör 16:9 istället för 4:3 känns konstigt.

Tycker valet mellan mini och air är svårare än någonsin.

Så du menar att det är omöjligt att för Apple att sätta ihop en platta i 4:5 format som kör högre än vad dagens IPad gör? Och även om det blir möjligt så finns det alltså ingen anledning? Du är medveten om att Nexus 10 skärm anses vara ganska mycket skarpare än IPad skärmen? Särskilt när man läser mindre text. Det var alltid snack för om ppi när Apples marknadsförde sina produkter men nu när konkurrenterna går om så är det inte så viktigt längre

Självklart är allt en smaksak, man kan sitta och säga att man faktiskt inte behöver det mesta man köper, ex varför skulle jag behöva över 150 HK i min bil? o.s.v. Men då får man ju ändå fråga, vad har just 64 bits CPU för stor fördel? Att en CPU är snabbare är en sak men varför just 64 bit? Vad hjälper det i en platta?

Hade bara IPad air haft högre upplösning eller haft ett bättre pris så hade det varit ett enkelt val på grund av app utbudet och den hårdvara som faktiskt nu presenterats. Men faktum är att det finns väldigt starka konkurrenter idag, ex Sony Tablet Z som är ännu tunnare och med SD slot och såklart Nexus med monster upplösningen.

Nästa generations Nexus platta ska ju också presenteras denna månade så det ska bli intressant att se vad de kommer med.

Förövrigt får man ju säga att IPad air ser riktigt lyxig ut

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elitist:

Mac Pro är den mest innovativa produkt sett till formgivning av stationära datorer jag sett sen.. någonsin?

Nu har jag inte sett hur den är konstruerad bara att det är en cylinder men visst är det en fin cylinder med kraftig hårdvara. Men så börjar prislappen också på 28 000 kr för den enklaste.

Man kan ju hoppas att priset verkligen representerar hårdvaran och inte designen för hur ofta sitter man o tittar på sin dator låda?

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av tgadler:

Nja, $300 för den billigaste modellen är iallafall väldigt billigt för en iPad.

300$ är ju dock för mini 1. Mini 2 börjar med 399$... Vilket inte är så prispressat, dom höjer priset från 329$ till 399$ pga retinan, sen blir det väl ändå acceptabelt tack vare att dom har gett den rätt bra prestanda. Hoppas verkligen dom har höjt ramminnet från 512MB till 1GB. Jag kommer köpa 32GB versionen och jag blev väl lite besviken över prisökningen när den inte hade bättre kamera eller touch ID som var ryktat om. Men det handlar ju ändå om Apple och dom ger inte bort ett skit gratis det är en sak som är säker.

Visa signatur

Ohrstrom @ Macbook Pro 15,4" 2.2 GHz Intel I7, 8 GB 1333 MHz DDR3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elitist:

Mac Pro är den mest innovativa produkt sett till formgivning av stationära datorer jag sett sen.. någonsin?

Att göra något runt är inte speciellt innovativt.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem

När kan man beställa? Måste man vänta till release datumet (1 November)? Eller kan man beställa innan? Jag kollade på Apple store men det går ej beställa ännu.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem

Jag har lite beslutsångest om jag ska köpa iPad Air eller iPad Mini Retina. Någon som vet när nya mini lanseras? Air börjar ju säljas den 1a november iaf

Visa signatur

Spelmaskinen
| Phanteks P600S | Corsair H115i Pro | i9 10850k | ASUS ROG STRIX Z490-H | Corsair LPX 3000MHz 32GB | Asus RX 6800 XT TUF OC | Asus XG279Q | Corsair RM750X | Varmilo VA88M | Razer Viper Ultimate |

Permalänk
Medlem

Jag hade lätt valt en mini. De är jäkligt smidiga. Sitter själv med en Ipad 4 så jag kommer inte byta de närmaste 2 åren iaf.

Permalänk
Medlem

Varför nämna hur mycket snabbare den är än första iPaden?
Undrar hur Apple tänkte nu, det är ju jämförelse med förra generationen man vill ha -__-

Permalänk
Medlem
Skrivet av 220volt:

Jag har lite beslutsångest om jag ska köpa iPad Air eller iPad Mini Retina. Någon som vet när nya mini lanseras? Air börjar ju säljas den 1a november iaf

Tror inte Apple har sagt något datum ännu :/

Är också sugen på en

"Currently there's no word from Apple on exactly when the second-gen mini will go on sale: the website simply states "Coming later in November". The iPad Air, meanwhile, will go on sale on 1st November."

Visa signatur

Intel Core i7 7700K 4,2GHz - MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X - Corsair LPX 16GB, DDR4 3000Mhz - ASUS PRIME Z270-A - Fractal Design Define R5 - Cooler Master 212 EVO - Corsair AX860 80+ Platinum - A-DATA SSD Premier Pro SP900 128GB, Samsung 960 EVO 250GB - Kingston v400 120 GB - Windows 10 Pro 64-bit
2x Dell U2515H IPS 1440p - ath-m50x & Mod Mic - Asus STX - Oculus Rift + Touch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Varför nämna hur mycket snabbare den är än första iPaden?
Undrar hur Apple tänkte nu, det är ju jämförelse med förra generationen man vill ha -__-

Det var väl bara när de visade utvecklingskurvan under presentationen?

På Apple sida om iPad Air står det: "The new A7 chip in iPad Air was designed with 64-bit architecture. It delivers killer performance — up to two times faster CPU and graphics performance than its predecessor — without sacrificing battery life."

Det går ju dock att tolka den där texten lite olika, är det A7:ans föregångare de menar (alltså A6) eller iPad 4:ans (alltså A6X). Enligt utvecklingskurvan så såg det ut som Air:en hade dubbla CPU/GPU kraften mot iPad 4 men vi får nog vänta på Anandtech för att se hur det verkligen ligger till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daavido:

Tror inte Apple har sagt något datum ännu :/

Är också sugen på en

"Currently there's no word from Apple on exactly when the second-gen mini will go on sale: the website simply states "Coming later in November". The iPad Air, meanwhile, will go on sale on 1st November."

Webhallen skriver den 1 november även på Mini http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/186026-apple_ipad_min...

Vi får väl se

Visa signatur

Spelmaskinen
| Phanteks P600S | Corsair H115i Pro | i9 10850k | ASUS ROG STRIX Z490-H | Corsair LPX 3000MHz 32GB | Asus RX 6800 XT TUF OC | Asus XG279Q | Corsair RM750X | Varmilo VA88M | Razer Viper Ultimate |

Permalänk
Medlem

Om Apple har sagt release 1:A Nov är det den tidigaste dagen du kan beställa. Den kommer inte heller finnas att titta på förrän 1:A Nov

Jag ska också köpa min först iPad någonsin, kommer dock köpa mini retinan, den känns liten och smidig, har ännu högre PPI än Air'en och väger ju lite mindre. Sen är den ju lite billigare med.

Visa signatur

Ohrstrom @ Macbook Pro 15,4" 2.2 GHz Intel I7, 8 GB 1333 MHz DDR3

Permalänk
Medlem

funderar på denna faktiskt, tycker den ser fräsch ut, och med A7 tillsammans med M7 så känns det som att den kommer fungera några år åtminstone. Surf och PDF hantering kräver ju inte speciellt mycket egentligen men märkte på Ipad 2an att pdf'er på mer än typ 5-6 hundra sidor var riktigt tunga, så all hårdvara är välkommen. Storleken vet ja inte hur viktig den är, den vanliga Ipaden känns ju inte direkt som en otymplig kloss.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 220volt:

Webhallen skriver den 1 november även på Mini http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/186026-apple_ipad_min...

Vi får väl se

Sedan har de satt november 2013 på Air:en:
http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/186045-apple_ipad_air...

Man vet inte om de har satt fel releasedatum på respektive produkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molgorain:

Sedan har de satt november 2013 på Air:en:
http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/186045-apple_ipad_air...

Man vet inte om de har satt fel releasedatum på respektive produkt.

Det har dom sannolikt gjort eftersom Apple tydligt konstaterade att Air släpps första november i massor av länder, bl a sverige, medan mini retina kommer senare i november.

Visa signatur

Ohrstrom @ Macbook Pro 15,4" 2.2 GHz Intel I7, 8 GB 1333 MHz DDR3

Permalänk
Medlem

TRE börja sälja iPad Air den 1:a november. Intresseanmälan för iPad Air
Men det står inget om leverans...

Permalänk
Medlem

Har redan bokat ett exemplar som jag kan hämta tidigt på fredag.

Permalänk
Skrivet av Aktsu:

Har redan bokat ett exemplar som jag kan hämta tidigt på fredag.

Vart bokade du denna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valiumballong:

Att göra något runt är inte speciellt innovativt.

Att göra något runt kanske inte är så innovativt men det är ju lite mer än så bakom Mac Pro och det vet nog till och med du. Det är ju inte bara chassit som fått sig en "speciell" form utan det drar ju med sig moderkortet med etc etc samt att det är om man skall kalla det turbin kylning. Samt i vissa ögons kanske menlösa finessen med att när man vrider chassit lyser uttagen upp så att om man sitter i mörker ska hitta rätt.
Men ditt förakt mot Apple gör väl att du inte ens vill se den större bilden.

Visa signatur

MBP Retina 15" late 13 2,3ghz / 16gb ram / 512gb ssd / GT750m / Iphone 6 64gb / Ipad 4 / Apple Watch 

Permalänk
Medlem
Skrivet av LarssonKent:

Vart bokade du denna?

På plats i en butik i Stockholm :).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valiumballong:

Att göra något runt är inte speciellt innovativt.

Det är väl VÄLDIGT innovativt sett till att det är en DATOR?

Något som inte är innovativt är att göra en cylinderformad silo eller en tunna.

Att säga ''Att göra något runt är inte speciellt innovativt'' är ju således väldigt subjektivt uttalat men samtidigt helt oförståeligt. Ser du inte hur maskinen är uppbyggd? Det är ju en innovativ design, försök dig på att köpa en cylinder och tryck in komponenter i den, du som är så innovativ?
Men du är väl en av dom som vill ha blinkande ljus á la UFO för att det skall anses som innovativt, men det får ju i sådana fall stå för dig.

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Skrivet av Pertanbus:

Vad har min frisyr och sysselsättning med det här att göra?

Jämfört med 2560x1600 som flertalet konkurrenter kör med på 10" är det lågupplöst. Tycker min 1920x1200 är oanvändbar jämfört med min 2560x1600. Nu är det visserligen inte lika stor skillnad här, men fortfarande i samma storleksordning.

Jämfört med 8K upplösning så är din 2560x1600 skärm som en Apple II i upplösning. Förstår inte hur du står ut!?!

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌