Eizo Foris FG2421 – gaming med hög uppdateringsfrekvens och VA-panel

Permalänk
Avstängd

Högst intressant. Även om VA inte är riktigt når upp till IPS så är den ändå bättre än TN.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

Alltid föredragit VA över IPS med hästlängder.
Älskar svärtan som VA ger en.

Hade köpt denna skärmen direkt om ekonomin tillåtit det ;/

Permalänk
Medlem

Är riktigt sugen på skärmen men ingen vesa ? Hur fan tänkte dom..

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Medlem

Om det hade varit 16:10 hade jag köpt det direkt..

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Palme_570:

Är riktigt sugen på skärmen men ingen vesa ? Hur fan tänkte dom..

Det undrar jag också.
Har ändrat om hemma och satt upp några skärmar på väggfästen och när jag kommer till skärmen vid min dator upptäcker jag till min stora förvåning att den inte har VESA fäste, hade redan köpt väggfäste :/. Trodde det var rätt standard på nyare skärmar iaf.
Är det nån som vet om det finns nån slags ram som håller fast skärmen vid kanterna som sen har ett vesa fäste? Nått universial för skärmar utan vesa.

Visa signatur

▐ AMD Ryzen 5 5600X @4,725GHz 1,285V▐ PNY GeForce RTX 3070 8GB XLR8 @2,12GHz▐
▐ MSI MPG B550 Gaming Plus▐ Corsair Vengeance LPX DDR4 32GB (2x16GB) @3800MT/s▐
▐ Transcend 128GB SSD▐ Intel SSD 660p 1TB▐ 2,5" SSD 1,5TB▐ Fractal Design Integra M 650W▐

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devildoll:

intressant, två nya "gamingskärmar" på tapeten nu, linus testade ju benq's XL2420TE för bara några dagar sedan och tyckte att det var ett stort steg frammåt.

Benqen är bara en vanlig 144hz TN skärm, med färgkalibrering som inte är något specielt.
Linus testar inte ett dugg mer ingående, var ett av hans vanliga hypa X produkt reklam.

Benqen är inget speciellt någonstans, samma halvdana TN panel med färger som är som dom flesta andra kalibrerade.

Detta är däremot något faktiskt NYTT.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordrana:

Har nog också jobb men inte spontant att pissa ut 20k bara sådär...

Då får du sluta utgå från dig själv och din egen lön och inse att 20k inte är speciellt mycket för en del - speciellt för de som har jobbat ett tag.

Visa signatur

Datorer - M1 MacBook Pro 14"
Hörlurssystem - Scarlett 4i4 / Objective2 / Beyerdynamic DT 770
Ljudsystem - NAD C356BEE > DALI Mentor 6
Bilpark - Porsche 718 Spyder

Permalänk
Avstängd

och hur ska man komma upp i 240 fps? Jag kommer knappt upp i 120 fps med min 120 hz skärm.

Permalänk
Skrivet av Alibaba123:

och hur ska man komma upp i 240 fps? Jag kommer knappt upp i 120 fps med min 120 hz skärm.

"Summa summarum, du kan inte mata Eizo FG2421 med en 240 Hz eller 144 Hz-signal. Det är fortfarande 120 Hz som gäller."

Permalänk
Medlem
Skrivet av zeg:

Det undrar jag också.
Har ändrat om hemma och satt upp några skärmar på väggfästen och när jag kommer till skärmen vid min dator upptäcker jag till min stora förvåning att den inte har VESA fäste, hade redan köpt väggfäste :/. Trodde det var rätt standard på nyare skärmar iaf.
Är det nån som vet om det finns nån slags ram som håller fast skärmen vid kanterna som sen har ett vesa fäste? Nått universial för skärmar utan vesa.

Ja det är en mindre katastrof att VESA fattas helt klart, undrar hur dom tänkte där.

När jag köpte min eyefinityrigg så var det självklart att kolla upp så att skärmarna hade VESA. Faktum är att jag valde skärmar som var lite sämre, men som hade VESA, än dom lite lite bättre som inte hade VESA.

Klart som f*n att alla skärmar skall ha VESA!! Tycker jag.

Det är ju en standard, och då tror man ju genast att all skärmar har det, men inte.

Inet var nog rätt trötta på mig och mitt mailande "Vilka har VESA fäste frågor" men faktum är att: väldigt många specifikationer (och bilder) hos tillverkarna tar inte upp om dom har VESA. Så några har, men skriver inte ut det. Och tvärtom.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk

Bra förklaring av Black Frame Insertion, det verkar väldigt intressant!

Permalänk

Har inte orkat läsa allt det tekniska men borde man inte kunna göra speciella skärmar för konsoler? Next-gen ska ju försöka få 60 fps på alla spel, borde man inte då kunna boosta 60 till 120 på samma sätt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mars SSX:

VA skärm med innbygd & förbättrad LightBoost i 120Hz. Epic fail. Nej, vänta. Epic accomplishment.

Ok, ok, Epic fail va kanske överdrivet. Men en skärm för 5000kr som saknar VESA fäste, inte ok i min bok.
Det är väl rätt vanligt att monterar skärmar på "armar/ställningar". Även vid flerskärmslösningar finns smarta lösningar så man bara behöver en "fot".

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mars SSX:

Redan beställt tre stycken av den här skärmen. Nu fattas det bara två R9 290X till.

Glöm inte Yachten också

Visa signatur

Intel Core i5 2500k | Asus Geforce GTX 980 | MSI Z68A-GD65 G3 Rev B3 | 8GB G.Skill ARES | BeQuiet! SP7 500w | WD Black 1tb | WD Green 500gb | Hitachi 320gb | Creative X-Fi Titanium Fatality pro | Razer Kraken | Razer Naga Molten | Qpad-MK85 | Antec 1200 | LG 42" IPS LED

Permalänk
Medlem

Hörrni ni som skriver utan att tänka efter, det är en 120Hz skärm med blinkande / strobe-bakgrundsbelysning / backlight.

Eizos industridesign är grym, men här har de gjort fel genom att inte göra den VESA-kompatibel och genom att förstöra utseendet på baksidan av skärmen. Jag behöver inga orangea plastdetaljer.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av JimmieSan:

Alltid föredragit VA över IPS med hästlängder.
Älskar svärtan som VA ger en.

Hade köpt denna skärmen direkt om ekonomin tillåtit det ;/

Jupp, det finns en god anledning till att jag har 3st 2331 till min station hemma och fästmön har en till sin plugg-dator

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

intressant teknik men prioriterar mer IPS och 1440P.
Annars bra recension.
gillar designen med

Visa signatur

Intel i7 2600k @ 4,4 Ghz | GTX 780 DirectCU II | H60 V.2| Maximus IV Gene | TJ08-E | Vengeance 16gig 1600MHz | 840 pro 256GB | Corsair HX 1050W

Gratis frakt Inet

Permalänk
Medlem

Själv sitter man på en 27 tum skärm 2560x1440p 120Hz S-IPS, allt gick på under 4000 kr.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem
Skrivet av simon253:

Vill gärna se den som faktiskt kan utnyttja 240Hz fullt ut i BF4 ^^. Men kan tänka mej att den blir bra i äldre spel som CS 1.6.

Du läste med andra ord inte artikeln Läs och du kommer förstå att man visst har användning för det i BF4 eller vilket spel som helst egentligen.

OnT: Häftig teknik som jag inte visste fanns alls. Däremot inget köp för mig eftersom jag snart flyger på två stycken IPS-paneler (två st TN just nu -.-)

Visa signatur

Köp ny mus för 800:- JA, du kommer bli GRYM på cs och sätta huvudskott hela tiden. Du får heller ALDRIG ont i leder.
Eller är det bara så att e-pen*** förlängs om du har en dyrare mus?

Permalänk
Medlem
Skrivet av livetsgoda:

Har inte orkat läsa allt det tekniska men borde man inte kunna göra speciella skärmar för konsoler? Next-gen ska ju försöka få 60 fps på alla spel, borde man inte då kunna boosta 60 till 120 på samma sätt?

Finns på TV-apparater i form av t ex Sony MotionFlow Impusle mode osv – dvs alla andra med black frame insertion på 60Hz, men upplevs flimrande vid den frekvensen. Det är inte relevant för datormonitorer. Har du TV och spelar TV-spel får du välja mellan flimrande mörkare bild med bättre rörelseskärpa och ljusare bild som inte upplevs pulserande eller flimrande med värre rörelseoskärpa.

Permalänk
Skrivet av zzcool:

har min att hämta idag hoppas jag blir nöjd

Oh no

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel i5 @ 2,66Ghz | Noctua NH-D14 | 4gb corsair 1600mhz | Asus P7P55D-E PRO | Antec p182 | Corsair 550w |Asus 6950 2gb upplåsta shaders, ASUS 5770 V2|Samsung SpinPoint F3 1 TB |Benq BL2400PT | LG 42PQ6500 | Steelseries Siberia v1 |Asus Xonar DX |Creative EP-630 | AKG K601 | Dynavoice F-6 EX 5.0 |Canton Reference 9.2 DC | Atacama Nexus 6| Onkyo 607

Permalänk
Medlem

Bäst ni aktar er när jag kommer farandes med Turbo240

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

Intressant, men jag skulle hellre vilja ha en skärm som har bildinterpolering, som de har på vissa TV. Skulle nog fungera bättre för spel än på TV, för att TV har så dålig responstid jämfört med dataskärmar.

Här är förresten en annan VA skärm som har funnits i många år som ska också ha "240hz": http://cdon.se/spel/sony_playstation_3d_display_(with_glasses...

Visa signatur

Chassi: en låda | CPU: i femma | Ram: 16 gib | Moderkort: jag vet inte | Hårddisk: några tusen gig och en SSD | Grafikkort: GTX 670 | Strömgrej: PSU

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Blazin87:

Glöm inte Yachten också

mycket pengar har jag inte. = )

Permalänk
Avstängd
Skrivet av nitroid:

Intressant, men jag skulle hellre vilja ha en skärm som har bildinterpolering, som de har på vissa TV. Skulle nog fungera bättre för spel än på TV, för att TV har så dålig responstid jämfört med dataskärmar.

Få den skiten ut härifrån.

Permalänk
Medlem

Jag ser gärna en djupgående jämförelse mellan denna skärmen och de 144Hz-skärmar som finns på marknaden. Hur mycket skillnad gör turbo 240 mot 'äkta' 144Hz? Självklart är VA något som genast skjuter upp den här skärmen till toppen av kvalitativa gaming-skärmar. Det är också en annan prisliga vi pratar om här och när jag införskaffade min 144Hz-skärm så visste jag att jag offrade mycket men som jag har det nu så har jag den som spelskärm med en Dell U2312HM (e-IPS) som primär arbetsskärm. Jag märker skillnad mellan 120 och 144Hz, speciellt tearing i FPS-spel.

En strikt jämförelse av allmän skärmrespons utan att lägga samma vikt vid färgåtergivningen är ett kapitel jag saknar i denna recension. För somliga är det inte lika viktigt om färgerna är sämre om det innebär snabbare respons i realtid.

Visa signatur

Gör mitt bästa för att bemöta alla med respekt och vänlighet. Ha det fint!

Permalänk

Mycket trevlig och bra recension Thomas!

Tänkte dock på " Men det är först nu, hösten 2013, som en skärmtillverkare vågar använda tekniken för att ge en bättre spelupplevelse. "

Jag köpte en VA skärm som använde denna teknik redan 2007.

Benq FP241WZ hette den:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=131708

och en länk om dess BFI:
http://www.tftcentral.co.uk/articles/content/benq_fp241w_3.ht...

Men iaf. himla kul att någon förbättrar tekniken och att det är en VA med 120hz är ju fantastiskt. Hade det inte varit för att du nämnde dålig fot och inget VESA-fäste hade det nog blivit ett köp. Men en 4k-skärm, kanske OLED om man har tur nästa år med Gsync är nog det jag mest längtar efter.

Grymt bra artikel iaf. keep em' coming!

Visa signatur

Alea Jacta Est

Permalänk

Hmm tror att jag ångrar att jag gick från IPS 24" till denna Qnix QX2710, hade nog hellre uppgraderat till FG2421.

Skulle kunna nergradera till 1080p istället för att köpa ett Titan till (SLI)..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Igelkott:

Först VESA-fäste - then You take my money.

För min del: först paneler och skal som moduler, sen lär jag fundera...

Visa signatur

Dator: Top Secret Ancient Artefact

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fluf:

Jupp, det finns en god anledning till att jag har 3st 2331 till min station hemma och fästmön har en till sin plugg-dator

Vad jag vet så lider VA av en för de flesta negativt avgörande begränsning. Jag har både läst och sett youtube video; när man tittar rakt framifrån så finns bra svärta och allt SER ok ut..... tills man ändrar betraktningvinkeln, då framkommer detaljer som inte var syngliga innan, samtidigt som svärtan försämras. Även om svärtan hadde kvarstått så vill iaf inte jag betrakta en skärm från sidan för att se max detaljer.
Vad säger ni om det ?

Visa signatur

Dator: Top Secret Ancient Artefact