Permalänk
Inaktiv

UAV Bygge behöver tips och hjälp

Tjenare, Funderar på att bygga en UAV och behöver lite tips då jag aldrig har gjort det förut så hoppas att nån här på forumet kan hjälpa lite.

Lite frågor

1. Hur fungerar GPS på en sån ? Kan man typ skriva in en adress och så åker den dit eller vad ?
2. Kan man styra via datorn ?
3. Kan man ha en kamera på den så man ser i real tid när man kör och hur lång räckvidd skulle man ha då

Tänkte köpa saker ifrån HobbyKing

Tacksam för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon142735:

Tjenare, Funderar på att bygga en UAV och behöver lite tips då jag aldrig har gjort det förut så hoppas att nån här på forumet kan hjälpa lite.

Lite frågor

1. Hur fungerar GPS på en sån ? Kan man typ skriva in en adress och så åker den dit eller vad ?
2. Kan man styra via datorn ?
3. Kan man ha en kamera på den så man ser i real tid när man kör och hur lång räckvidd skulle man ha då

Tänkte köpa saker ifrån HobbyKing

Tacksam för svar

1. nja, men att skriva in koordinater fungerar alldeles utmärkt i alla fall
2. Finns en del appar som gör att man styr via telefon (android) samt självklart med dator och WIFI.
3. Trådlösa kameror är både lätta och billiga nu, samt att har du öppet synfält så räcker dom en bit.

Men allt detta är ju beroende på hur stor UAV du tänker bygga. Ju större, desto bättre och mer häftiga applikationer kan du bygga in i den.

Ser gärna framemot en bygglogg

Visa signatur

Jag dricker öl med sugrör, och litar inte på betong

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Kristerj:

1. nja, men att skriva in koordinater fungerar alldeles utmärkt i alla fall
2. Finns en del appar som gör att man styr via telefon (android) samt självklart med dator och WIFI.
3. Trådlösa kameror är både lätta och billiga nu, samt att har du öppet synfält så räcker dom en bit.

Men allt detta är ju beroende på hur stor UAV du tänker bygga. Ju större, desto bättre och mer häftiga applikationer kan du bygga in i den.

Ser gärna framemot en bygglogg

Hade tänkt att bygga en rätt så stor så den klarar lite vind. Om man vill styra via telefon så kan inte räckvidden vara så bra va ? Det jag vill göra är att kunna flyga 4-5 Km bort från där jag är om det skulle vara möjligt ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon142735:

Hade tänkt att bygga en rätt så stor så den klarar lite vind. Om man vill styra via telefon så kan inte räckvidden vara så bra va ? Det jag vill göra är att kunna flyga 4-5 Km bort från där jag är om det skulle vara möjligt ?

Nice

Jag skulle löst problemet med räckvidden som sådan.

Du skriver in dina startkoordinater, dvs din "launhcomandcentre"
Sen skriver du koordinater till den destination du vill den skall åka till, den åker dit, får en signal att nu är jag framme.
När den fått frammesignalen kanske kameran tar 20 bilder eller så, samtidigt som den kom fram till destinationen och fick framme signal så
startar en timer i programet, säg 5 min, när 5 min räknat ner hoppar den ner i programet och läser in dina startkoordinater. Sen börjar den
resan hemmåt, bara att sitta och vänta på dina spännande bilder

En enkel och ganska smidig lösning, går säkert på fler sätt också.

Visa signatur

Jag dricker öl med sugrör, och litar inte på betong

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Kristerj:

Nice

Jag skulle löst problemet med räckvidden som sådan.

Du skriver in dina startkoordinater, dvs din "launhcomandcentre"
Sen skriver du koordinater till den destination du vill den skall åka till, den åker dit, får en signal att nu är jag framme.
När den fått frammesignalen kanske kameran tar 20 bilder eller så, samtidigt som den kom fram till destinationen och fick framme signal så
startar en timer i programet, säg 5 min, när 5 min räknat ner hoppar den ner i programet och läser in dina startkoordinater. Sen börjar den
resan hemmåt, bara att sitta och vänta på dina spännande bilder

En enkel och ganska smidig lösning, går säkert på fler sätt också.

Kan man skicka nya koordinater trådlöst via datorn/telefon då eller måste man ansluta med usb och ge ny koordinater ?

För det skulle vara så sjukt fränt att kunna sitta inne och styra en bra bit bort från huset och se allt i real tid, Men misstänker att det inte är möjligt

Permalänk
Inaktiv

Kom på att det borde gå att göra så den åker till dom första koordinater och sen när den kommer dit så åker den till nästa koordinat och så vidare och sen så återvänder den hem igen