Konstigt ljud från mitt Corsair AX 860

Permalänk
Medlem

Konstigt ljud från mitt Corsair AX 860

Hej jag köpte nyss ett Corsair AX 860 och har funderat lite på det klickljud som nätagget ger ifrån sig när man startar och stänger av datorn...
Det låter närmast som en "urladdning" av ström.

Skall det vara så? Jag har aldrig hört detta ljud från något annat nätagg och undrar därför om det är fel på mitt?

Det skulle även kunna vara något relä som slåt till och från?
Är det isf pga att det är Platinum certat och slåt till och från någon del under "idel" läge?
Är det någon som har en förklaring på varför detta agg klickar? Jag har aldrig hört detta förut nämligen.

Tacksam för svar!

Permalänk
Medlem

Tja! Har ett Ax 860i som låter exakt som du beskriver men jag har ej nån bra förklaring på varför?

Visa signatur

4670k, Gigabyte GA-Z87X-UD3H, Kingston Hyper X 2400Mhz 8 gb, Gigabyte 670 OC WF SLI, Corsair 800D, Samaung 128 Gb PRO systemdisk, Samsung 256 Gb EVO speldisk, Ett gäng WD Green som lager. Custom vattenkylning på cpu.

Permalänk
Medlem

http://www.techpowerup.com/reviews/corsair/ax860/4.html

"This area also has the thermistor responsible for protection against large inrush currents and the corresponding electromagnetic relay that cuts it off the circuit once the start-up phase finishes."

Permalänk
Medlem

Det är ett relä. Relän klickar.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

Det är ett relä. Relän klickar.

Tack, jag är mycket väl medveten om det. Jag har gått el.
Men då vet jag att det är ett relä och alltså inget fel på agget.
Men då kvarstår frågan: Varför har detta agg ett rälä, inga andra verkar ju ha det?
Jag har iaf aldrig hört det förut.

Permalänk
Medlem

Finns mer att läsa i den här tråden: http://www.sweclockers.com/forum/74-chassin-och-nataggregat/1...

Mitt Be Quiet! Dark power pro 10 har också ett relä som hörs när man startar/stänger av datorn.

"There is also a thermistor, providing protection against large inrush currents and the corresponding relay that bypasses it, once it finishes its job."