Panasonic släpper surfplatta i 20 tum med 4K-upplösning

Permalänk
Medlem

Hur kan ni inte se användningsområdena?
Bilderna talar ju tydligt annars?
Uppenbarligen är det inget för hemanvändare.

Visa signatur

4790K - Asus Gene Z97 - Gigabyte G1 980 - 16GB Vengeance PRO 1866MHz - Crucial MX100 512GB - EVGA G2 850W
Sony Vaio Pro 13 - i5 - 8GB - 256GB

Permalänk
Skrivet av Lindhe:

Du har inte räknat med skatten.

Skrivet av morxy49:

och sen så var det ju skatt på det osv. osv.

Touché
Blire skatt på det om man köper den från the US of and A?

Visa signatur

what's the point of having an internet connection if yur not gonna use it to look at fucked up sex you'll never have yourself. -Clerks II
Planing is for simple people, a genius controls the chaos.
Women are all about equalism... Until it's no longer in their favor.

Permalänk
Medlem

Fortfarande bara ett demo på deras bildskärmsteknik, de försöker slå på bärbara, surfplattor och mobiler och avveckla TV-verksamheten. Anläggningen i Himeji tillverkade förut mest stora paneler för TVs. De har ändrat inriktningen, men denna produkt är inte mer än en demonstratör för LCD-tillverkningen.

Det är gamla IPS Alpha och Hitachis IPS Pro-teknik och anläggningarna (nåja anläggningen som kom att ersätta de tidigare) de byggde tillsammans med Panasonic och tidigare Toshiba (som drog sig ur 2008) som avyttrades till Panasonic i sin helhet ett tag sedan. IPS Alpha döptes om till Panasonic Liquid Crystal Display för något år sedan. Det har ändrat inriktning och de rör sig bort från TV-marknaden. Vill det sig blir Sharp ensamma kvar med stora paneler.

Permalänk
Medlem

Man kanske skulle byta ut sin 7" platta mot denna

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Häftigt!
Kan nog tänka mig att den ha nytta inom arbeten och sådant, och fyller säkert många syften där, snarare än att det ska vara en platta riktade för privatpersoner (än så länge (läs: priset))

Visa signatur

Intel 3570K + CM 212 EVO - Corsair 16GB - Asus GTX 660Ti OC - Gigabyte Z77X-D3H - Sandisk 240GB -
WD Green 7,5TB - E9 580W - Antec P182 - Acer XF240H

Permalänk
Medlem

Kruxet med denna är den korta batteritiden.
Jag kan se ett användningsområde för den höga upplösningen och relativt kompetenta grafikchipet. Men hallå.
Annars är ju idén med Toughpad bra. Penna är bra dessutom. Men en kompletterande variant i 15", 1080p och 2D-prestanda behövs nog mer.
Jag föreställer mig att det vanligaste är att visa upp PDFer eller liknande. Och ev skissa på stuff.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Skrivet av Anitramane:

Vi får en 20" surfplatta men ingen 20" skärm...

4k till Tv, 4k till mobil, 4k till surfplatta. Sen 4k armbandsur, 4k skärm på digitalkameror, 4k bilmultimediasystem, 4k brödrost, 4k sparkcyklar:p
Sen kommer det till 23-27 tum datorskärmar, en av användningsområdena som kan ordentlig nytta av det....

Permalänk
Avstängd
Skrivet av prolle:

4K I en platta??

220 PPI, var är det som är konstigt med det? På en sån stor platta så är det helt klart nödvändigt.

Visa signatur

Asus Maximus IV Gene-Z - Intel Core i7 2600K - Corsair Vengeance 1866 MHz 4x4 GB - Asus GTX 670 DirectCU II
BenQ XL2410T - Zowie AM - Zowie Swift - Qpad MK-85

iPhone 5S - iPad Air

Permalänk
Skrivet av mrfish:

Kanske är dags att börja lägga lite mer energi på bättre batterier? Dagens är ju alldeles för dåliga.

För just det har de ju inte satsat miljarder och åter miljarder på att försöka utveckla de senaste 10-20 åren. Tyvärr verkar det vara lättare sagt än gjort

Och för att vara lite on topic, finns det en 4k skärm på 20" nu så kanske det inte är så otroligt långt borta med en 27-30" 4k skärm till en "rimlig" prisklass ändå? 2 år kanske?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maguro:

Som vanligt i framtiden...

Haha, fick man inte va först med den heller! Fäck!

Visa signatur

En sann moddare blir aldrig klar.MBY är SWEC SSD Kung!
Har hängt här sedan 2002. Började modda vid P200. Har gröna datafingrar. -Och du undrar hur jag kan veta allt?!?!?

|4700K|HD7970matrix|16Gb|Seasonic x-650|WaterC DDC BIP120+MP-05|

Permalänk
Medlem

Varför och varför?

Visa signatur

Intel i5 3570K @3.4GHz - ASUS P8Z77-V - Corsair Vengeance 16GB - GTX 670 2GB- TX750W - CM Storm Scout II Gaming

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Wozzor:

Varför och varför?

"Inte helt oväntat handlar det knappast om en modell för den breda marknaden. Istället riktas Toughpad 4K UT-MB5 till professionella användare, exempelvis inom medicin, byggnadsteknik och industridesign."

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

49 000 kr!

Hoppas något asiatiskt företag släpper en konkurrrande produkt för 4900 kr.

Kommer på netonnet som Anderson

Visa signatur

NZXT H2 Vit| i7 2600 + Hyper 212 | Fractal Design Newton R2 650W | Gigabyte GA-Z68X-UD3H-B3 | G.Skill Ripjaws X 2x4GB | SSD A-Data 511 120 GB | 1TB WD Caviar Blue | Gigabyte GTX670 Windforce 3X OC | 2 x DVD | Corsair Vengeance K60 & Razer Imperator & Steelseries Siberia V2 USB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Schizofreak:

Touché
Blire skatt på det om man köper den från the US of and A?

Ska den säljas i Sverige så blir du (genom återförsäljaren) berättigad att betala moms, precis som med vilken pryl som helst, som är 25% av summan.

Om du importerar den från USA eller annat land som inte ingår i European Commission Trade så får du betala importskatt, som uppgår till administrationsavgift + 0-20% av anskaffningsvärdet (tull) + moms.

http://www.tullverket.se/innehallao/i/internethandelfranettla...

Edit:
Notera att du måste betala moms på hela beloppet vid import, dvs både på anskaffningsvärdet, administrationsavgiften och tullavgiften.

Permalänk
Medlem

Hahahaha xD 4K eller inte, den där köper jag inte

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X | ASUS GeForce RTX 2080 8GB DUAL OC | Corsair Vengeance LPX Black 16GB (2x8GB) / 3200MHz | MSI B450 TOMAHAWK - ATX / B450 | Fractal Design Define C - Svart | Corsair RM750X V2 750W 80+ Gold | Noctua NH-D15 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wozzor:

Varför och varför?

Varför dom släpper en stor surfplatta är irrelevant. Det som är relevant är varför läkarna, som saknar ID-bricka, använder en surfplatt när det finns en dator alldeles bakom dom. You're not fooling anyone, Panasonic!

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svbg:

Tror knappast att någon här skulle behöva en sådan, så ni kan ju lägga ner era "OMG 50k INGEN BEHÖVER DEN"-kommentarer.
"Istället riktas Toughpad 4K UT-MB5 till professionella användare, exempelvis inom medicin, byggnadsteknik och industridesign."
Kan tänka mig flera användningsområden den kan göra nytta.

Har du inte lärt dig att ingen läser artiklarna här?

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Varför dom släpper en stor surfplatta är irrelevant. Det som är relevant är varför läkarna, som saknar ID-bricka, använder en surfplatt när det finns en dator alldeles bakom dom. You're not fooling anyone, Panasonic!

För att datorn inte har 4K-skärm såklart! ^^

Visa signatur

i7-10700K + Corsair H90 | Z490 | 64GB | RTX3080 | SSD 3*512GB + 500GB + 128GB | HDD 3TB | Phanteks P400S | TUF 750W | 31.5"+27"+24" | Corsair K95 RGB | Logitech G902 | Sennheiser RS 175

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som är lite förvånad att det inte är någon som har kommenterat över att det är en 16:10 ratio istället för 16:9??
Det är det ända man brukar annars höra om när det kommer till skärmar.

Visa signatur

Macbook Pro 15'' Early 2013 2.4Ghz Core i7, 8GB RAM, 256GB SSD kopplad till Belkin Thunderbolt express.
Dell U2711, AKG K712 Pro, Beyerdynamic DT-1350, Audiolab M-DAC, ELAC AM-180 Aktiva Högtalare.
Ducky TKL PBT Engraved Cherry Brown, Logitech G700

Permalänk
Konsolgrävare

haha! knasigt stor! men ärligt talat ge oss en 24-27 tums 4k 120 hz! <3

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 | Nintendo Switch OLED | Xbox Series X | Steam Deck 512GB | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X |

Permalänk
Medlem

Den är ju för tusan dyrare än min bil

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av bärplockaren:

Den är ju för tusan dyrare än min bil

Man kan köpa min bil flera gånger om för 49k xD

Visa signatur

Snälla citera när ni svarar :D

Wololo

Permalänk
Medlem

Tror mycket väl att denna sortens produkter kan användas på t.ex. byggarbetsplatser i framtiden, 3d-modeller är på väg att användas mer på produktionssidan.

Tror dock inte att denna plattan eller industrin är riktigt redo, 4K är tungt för en platta och den har lite för begränsad batteritid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thunderbolt:

WTF! surfplatta på 20". Varför?

Mer precisa blueprints, istället för att ha en massa papper med sig.

Visa signatur

Stationära:[Fractal Design R2], [Asrock Fatal1ty Professional] , [Vengeance low profile 1600mhz]
[Intel Core i5 2500k 3.3 ghz (Kyld av Noctua nh-d14)], [ Referens XFX HD 6970],
[Corsair TX 650 watt], [ca 750 GB utrymme], [2x Gentletyphoon Utblås och 2x Fractal design inblås]

Permalänk

Jag tror inte det är helt omöjligt att den skulle kunna användas inom tillverkningsuindustrin eller liknande. Istället för tjocka pärmar med A3 ritningar så kan man lätt söka på ritningens namn på en platta.

Problemet jag dock ser är att sådana ritningar oftast är juridiska dokument med underskrifter av någon ansvarig konstruktör eller liknande p.g.a. att det är jävligt noga att sådan ritningar är korrekta. Då måste man ju lösa detta med någon digital "approval" först.

Men på lång sikt så kanske, för tjugo år sen var det nog inte många som trodde att man skulle kunna skriva under sin deklaration med en dosa kopplad till en dator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uzor:

Mer precisa blueprints, istället för att ha en massa papper med sig.

Förutsatt att man bara behöver dom i en kort stund eller har en strömkälla nära till hands

Permalänk
Medlem
Skrivet av Woods:

Man kan köpa min bil flera gånger om för 49k xD

Nope inte här i Norge HAHA

Permalänk
Medlem
Skrivet av kent2:

Haha, fick man inte va först med den heller! Fäck!

Hehee!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ostbiten:

Jävlar vad stor den är!

Som flickan sa...

Fan och sitta med den på bussen.

Visa signatur

Chassi: Define C ll RAM: Vengeance CL15 16GB ll Kylare: Noctua ND14 ll Mobo: Asus prime z270-p ll CPU: i5 7600k ll PSU: Supernova G3 650w ll GPU: MSI GTX 1060 6GB Gaming X ll Lagring: Samsung 850 EVO 250GB, Seagate 1TB HDD

Permalänk
Medlem

Kan man ringa med den? Ge mig en phonitor!