Eizo Foris FG2421 – gaming med hög uppdateringsfrekvens och VA-panel

Permalänk
Medlem
Skrivet av demon_speed:

Det är tre stycken 23"-skärmar på ett skrivbord. Inget konstigt med det?

Citat:

Det är det avståndet jag sitter ifrån med min skärm iaf..

Vilket avstånd då? Samma avstånd som kortet är taget på? Det är GARANTERAT mer än 30-40cm. Förmodligen omkring det tredubbla eller mer beroende på om fotografen använt zoom.

Citat:

Och man kan INTE sitta längre bort ifrån skärmen som du menar, för då ser man ju INGENTING vad som händer i spelet... Jag lovar, jag får sitta o titta noga på vart min fiende sitter o skjuter för det är så svårt att se nånting i 1080p DX11 med hi-res textures.....

Åter igen... En optiker kanske skulle vara att föredra i sådana fall?

Skrivet av demon_speed:

Det där är iofs offtopic, men det är inte nice att försöka framprovosera saker hos någon annan på det sättet som du gör.

Nej, det blev offtopic när du inte insåg att jag skämtade med dig gällande fyrkantiga ögon. OBS: Tipset om att besöka en optiker var dock inget skämt.

Permalänk
Skrivet av jika:

Det är tre stycken 23"-skärmar på ett skrivbord. Inget konstigt med det?

Vilket avstånd då? Samma avstånd som kortet är taget på? Det är GARANTERAT mer än 30-40cm. Förmodligen omkring det tredubbla eller mer beroende på om fotografen använt zoom.

Åter igen... En optiker kanske skulle vara att föredra i sådana fall?

Nej, det blev offtopic när du inte insåg att jag skämtade med dig gällande fyrkantiga ögon. OBS: Tipset om att besöka en optiker var dock inget skämt.

Kanske inget lustigt på så vis med 3 skärmar, men avståndet som syns på bilden är det jag har.. 30-40cm kanske va för lite o ta i, men mer emot ~50cm bortsett från att jag lutar mig fram för att se.

Gud vad du tjatar om optiker hela tiden, räcker det inte med att man redan har läsglasögon + linser? Snart börjar du väl säga att man ska införskaffa en stjärnkikare med eller laseroperara...

Detta är ingen skämttråd så sluta med detta tack för allas trivsel! Du vill väl inte ha dåligt omdöme på din profil?

Visa signatur

ASRock 990FX Extreme9, AMD FX-Series FX-8350 4.0GHz, Kingston HyperX Fury Black DDR3 PC15000/1866MHz CL10 2x8GB, Corsair TX750 750W| Asus Radeon R7 360 OC HDMI DP 2xDVI 2GB| LG BH10LS30| BenQ M2700HD| Samsung HD204UI 32MB 2TB| Western Digital Caviar Black WD1002FAEX 64MB 1TB| Seagate Barracuda ST3000DM001 64MB 3TB| Seagate ST3320833AS 320GB| OCZ Agility2 40GB| Yamaha RX-V365| Corsair Vengeance K90| Steelseries Rival| Bitfenix Colossus| Zalman CNPS9700 LED| Adata USB DashDrive Classic C008 16GB| LG G4 H815 9.0 Havoc-OS 2.9| Linksys WRT1900ACS V2| Ubiquiti Networks EdgeRouter X| Google Chromecast 2nd Gen, 3rd Gen & Audio

Permalänk
Avstängd
Skrivet av JBE:

Måndagsex, (eller så har jag fått ett guld-ex), min är en av de mest uniforma LCD-monitors jag någonsin sett. Skicka tillbaks, imo.

Nedan är en bild jag tog i totalt mörker. (contrast 50, brightness 50, strobemode on, gamma 2.2, 6500k temp).
Har ställt Foris FG2421 bredvid macbook pro retina 2012 - samsung-panel (som faktiskt är den LCD med bäst uniformitet jag någonsin sett).
Nästan hela bakgrunden är en Panasonic VT60 plasma (smälter helt in i mörkret), och i hörnet mellan macbook och eizon står det en 7.7" OLED (smälter också in helt).
Alla visar en svart bild i fullscreen.

Som man kan se är macbook-skärmen väldigt jämn, men trots att den har faktiskt har väldigt bra kontrast för en IPS-laptop (ca 836:1), så ser även de sämsta delarna på eizon bättre ut.
http://i.imgur.com/mSVFg1Ul.jpg

Ah! Är det du som är Morkai på [H]ardforum?

Permalänk
Medlem
Skrivet av demon_speed:

Kanske inget lustigt på så vis med 3 skärmar, men avståndet som syns på bilden är det jag har.. 30-40cm kanske va för lite o ta i, men mer emot ~50cm bortsett från att jag lutar mig fram för att se.

Gud vad du tjatar om optiker hela tiden, räcker det inte med att man redan har läsglasögon + linser? Snart börjar du väl säga att man ska införskaffa en stjärnkikare med eller laseroperara...

Detta är ingen skämttråd så sluta med detta tack för allas trivsel! Du vill väl inte ha dåligt omdöme på din profil?

Det är ganska stor skillnad på 30- och 50cm.

Obs... Nedan text innehåller ett skämt. Fortsätt läsa på egen risk.

Optikerbesöket är helt och hållet ett välmenande råd från min sida. Huruvida du följer rådet eller ej är helt upp till dig. Det kan vara så att du har ett svårkorrigerat synfel men har full koll (HA!) på det, jag vet inte. Det tillhör dock inte vanligheten att sitta 30cm från en 27"-skärm vilket du verkar vilja göra gällande.

Permalänk
Medlem

Vore intressant att få tips på skärmar utifrån det andra perspektivet d.v.s. en som har bra färger men för den skull inte är "kattskit" att spela på.
Är säkert inte ensam om att prioritera annat än spelandet och här finns sådan otrolig kunskap så någon kan säkert tipsa om just sådana skärmar där bildkvalitet och rätt färger är prio ett men som även är dugliga i spelens värld?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reckie:

Vore intressant att få tips på skärmar utifrån det andra perspektivet d.v.s. en som har bra färger men för den skull inte är "kattskit" att spela på.
Är säkert inte ensam om att prioritera annat än spelandet och här finns sådan otrolig kunskap så någon kan säkert tipsa om just sådana skärmar där bildkvalitet och rätt färger är prio ett men som även är dugliga i spelens värld?

"dugliga i spelens värld" Är ett sådant brett begrepp (inkluderar det för dig snabba fps-spel och liknande, eller mest slöa spel, typ MMORPG?).

Denna eizon som tråden handlar om har bra färger, och pga hög svärta (och därmed bra mörka färgnyanser) samt nästan perfekt rörelseskärpa antagligen bättre subjektivt upplevd bildkvalitet än någon annan LCD som existerar, för blandad användning som inkluderar snabb/halvsnabb gaming.
En bra IPS kommer slå den om du mest tittar på stillbilder/surfar/film och dessutom alltid sitter i ett väl belyst rum.

Andra alternativ:
CRT
http://www.vpixx.com/products/visual-stimulus-displays/viewpi... - IPS med scannande backlight med samma effekt som eizon - men dyr.
Plasmadisplay (ur produktion, svåra att få tag på)
OLED (svindyra, rapporteras problem med burn-in, kort livslängd än så länge).
Så sorglig är monitor-marknaden idag. En enda bra allroundskärm, gamla tekniker som fortfarande är bättre överlag än nästan alla nya LCD och en uppsjö nisch-produkter där man noga måste fundera på användning och ljusförhållanden.

Om du alltid sitter i ett belyst rum, och inte spelar snabba spel så verkar de IPS/PLS som just nu är bäst/mest prisvärda vara:
http://www.prisjakt.no/product.php?p=1427821 - Utmärkta reviews, inte alltför dyr, PLS är pyttelite snabbare än IPS för spel, verkar ha bra kvalitetskontroll.
http://www.prisjakt.no/product.php?p=1282051 (om man föredrar glasfront är denna ett av få alternativ).
Eller Koreaskärm, bäst just nu verkar vara QNIX. (bara att söka på ebay och rota runt - finns i olika varianter som överklockbar refreshrate, "pixel perfect" etc). Sämre byggkvalitet, men bra pris.

Permalänk

Känns inte som de negativa grejerna är så svårt att fixa (bortsett från vinkeln), så hoppas de fixar det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JBE:

Måndagsex, (eller så har jag fått ett guld-ex), min är en av de mest uniforma LCD-monitors jag någonsin sett. Skicka tillbaks, imo.

Nedan är en bild jag tog i totalt mörker. (contrast 50, brightness 50, strobemode on, gamma 2.2, 6500k temp).
Har ställt Foris FG2421 bredvid macbook pro retina 2012 - samsung-panel (som faktiskt är den LCD med bäst uniformitet jag någonsin sett).
Nästan hela bakgrunden är en Panasonic VT60 plasma (smälter helt in i mörkret), och i hörnet mellan macbook och eizon står det en 7.7" OLED (smälter också in helt).
Alla visar en svart bild i fullscreen.

Som man kan se är macbook-skärmen väldigt jämn, men trots att den har faktiskt har väldigt bra kontrast för en IPS-laptop (ca 836:1), så ser även de sämsta delarna på eizon bättre ut.
http://i.imgur.com/mSVFg1Ul.jpg

Jo det blir nog till att skicka tillbaks den, ska höra med Webhallen imorgon, eller om man eventuellt ska vända sig direkt till Eizo?

Just nu kör jag på brightness på 75, vilket egentligen är en aning för högt men har inte orkat fibbla runt så mycket mer med det, kör däremot med en gamma på 2,4. Kör jag en helt svart bild så märker jag ingen större skillnad från bleeding, däremot så märks det väl i spel och film/serier då det finns någon annan färg bakom. Är extra tydligt på orange och röd bild.

Skrivet av Laxpudding:

Låter faktiskt som att du har fått hem en riktig citron. 80 cm till skärmen är ett långt avstånd och vid det avståndet upplevde jag inte ”ovalen” på testexemplaret som ett problem annat än att de allra sista centimetrarna i hörnen blev ljusare.

Det måste nog vara så med tanke på hur alla andra upplever skärmen.
Tror jag lyckats lista ur var den ljusa "ramen" runt skärmen kommer ifrån iaf, det verkar som att skärmen inte är riktigt rätt konstruerad i kanterna, för kollar man in mellan ram och skärmen så lyser det ut en hel del därifrån, är en glipa på kanske runt 1 mm mellan skärm och ram. Ni två skulle gärna få kolla om ni kan se samma "fenomen" på era skärmar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JBE:

Måndagsex, (eller så har jag fått ett guld-ex), min är en av de mest uniforma LCD-monitors jag någonsin sett. Skicka tillbaks, imo.

Nedan är en bild jag tog i totalt mörker. (contrast 50, brightness 50, strobemode on, gamma 2.2, 6500k temp).
Har ställt Foris FG2421 bredvid macbook pro retina 2012 - samsung-panel (som faktiskt är den LCD med bäst uniformitet jag någonsin sett).
Nästan hela bakgrunden är en Panasonic VT60 plasma (smälter helt in i mörkret), och i hörnet mellan macbook och eizon står det en 7.7" OLED (smälter också in helt).
Alla visar en svart bild i fullscreen.

Som man kan se är macbook-skärmen väldigt jämn, men trots att den har faktiskt har väldigt bra kontrast för en IPS-laptop (ca 836:1), så ser även de sämsta delarna på eizon bättre ut.
http://i.imgur.com/mSVFg1Ul.jpg

om du tar foto med BFI av, är den lika mörk,, för fotar du när den har en "black frame" så ska det väl var just mörkt som natten.. men du kanske har en exponeringstid som är många gånger längre än BFI frekvensen.. men fota gärna med bfi av bara för referens.

Visa signatur

vad gör man inte för massorna med en
"riktigt stor digital penis"

Permalänk
Medlem

Hoppas inte på för mycket...

Skrivet av Bengt_C:

Jo det blir nog till att skicka tillbaks den, ska höra med Webhallen imorgon, eller om man eventuellt ska vända sig direkt till Eizo?

Just nu kör jag på brightness på 75, vilket egentligen är en aning för högt men har inte orkat fibbla runt så mycket mer med det, kör däremot med en gamma på 2,4. Kör jag en helt svart bild så märker jag ingen större skillnad från bleeding, däremot så märks det väl i spel och film/serier då det finns någon annan färg bakom. Är extra tydligt på orange och röd bild.

Det måste nog vara så med tanke på hur alla andra upplever skärmen.
Tror jag lyckats lista ur var den ljusa "ramen" runt skärmen kommer ifrån iaf, det verkar som att skärmen inte är riktigt rätt konstruerad i kanterna, för kollar man in mellan ram och skärmen så lyser det ut en hel del därifrån, är en glipa på kanske runt 1 mm mellan skärm och ram. Ni två skulle gärna få kolla om ni kan se samma "fenomen" på era skärmar.

Jag är som sagt inne på min andra Foris FG2421 och denna har Mycket backlight bleed på vänster sida, så pass mycket så att min kompis som ville se skärmen undrade om den var trasig... så detta tillsammans med en trasig pixel är inte något man hoppades på när man skaffat en skärm för närmare 5000Sek...

Hoppas att Eizo kan skicka mig ett prima exemplar så man känner att man kan lite på Eizo igen.

Permalänk
Medlem

När jag smygkikat lite i butikerna har jag alltid tyckt att LG's LCD:er verkar underskattade. Alla pratar alltid om plasma hit och dit och samsung och sony hit och dit.

När jag gick och kollade på MediaMarkt tyckte jag att en vanlig LG 55" för 13.000 hade minst lika bra eller bättre bildkvalitet än Samsung's top-of-the-line.

Detta var alltså när jag lät ögonen bestämma och inte brydde mig ett dugg om tekniska specs. Det kanske är så man ska köpa TV egentligen??? Det är iaf billigare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av CFSsss:

När jag smygkikat lite i butikerna har jag alltid tyckt att LG's LCD:er verkar underskattade. Alla pratar alltid om plasma hit och dit och samsung och sony hit och dit.

När jag gick och kollade på MediaMarkt tyckte jag att en vanlig LG 55" för 13.000 hade minst lika bra eller bättre bildkvalitet än Samsung's top-of-the-line.

Detta var alltså när jag lät ögonen bestämma och inte brydde mig ett dugg om tekniska specs. Det kanske är så man ska köpa TV egentligen??? Det är iaf billigare...

Det är för att det i sådana butiker är kraftig belysning och LCD har hög ljusstyrka. LCDs oförmåga att producera ordentlig svart och mörka toner syns inte. Om du går till ett vettigt showroom (tex hifi-klubben) och ber dem dra ned belysningen till lagom nivå och jämför, så kommer det se helt annorlunda ut.
Plasma har dessutom mycket bättre rörelseskärpa, men det spelar inte så stor roll på de demofilmer som rullar (mest i spel, etc).

(Om du har en rejäl ljusarmatur i vardagsrummet som brukar vara på, så kan du i princip bara köpa LCD efter storlek och ljusstyrka )

Permalänk
Medlem

Är det prisvärt? har fått tag på en som jag får köpa för 4000kr men tycker det kanske är för mycket pengar för en 24"

Permalänk
Medlem

Bra Support

Kan bara meddela att mina problem ser ut att sluta lyckligt. Eizo kommer se till att jag får en felfri skärm och deras support är mycket bra! så om ni funderar på en Foris så kan jag bara säga KÖP, bättre spelskärm finns inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oakbloom:

Kan bara meddela att mina problem ser ut att sluta lyckligt. Eizo kommer se till att jag får en felfri skärm och deras support är mycket bra! så om ni funderar på en Foris så kan jag bara säga KÖP, bättre spelskärm finns inte.

Ser det ut så här för dig? Detta är min skärm. Det är helt mörkt och fint när skärmen visar svart, men i spel och med en del bakgrunder ser man definitivt hur det liksom läcker ljus runt ramen av skärmen. Det blir något bättre om man ställer ljusstyrkan <= 50 (turbo240 av).

Bild 1
Bild 2
(Min kameratelefon gjorde att bilden ser grynig ut men det är den inte.. ljusramen finns dock där)

Visa signatur

🖥️ Intel 12700K@5.3GHz ~ ASUS TUF Z690 PLUS WIFI D4 ~ 32GB Ballistix 4000MHz CL16 ~ PNY GeForce RTX 4080 Verto ~ Fractal Define 7 Compact ~ Seasonic FOCUS GX 750W ~ Noctua NH-D15 ~ WD SN850 NVMe 1TB ~ Kingston NV1 NVMe 2TB

Permalänk
Medlem

Jag har inga bilder men jag kan lägga till att jag har liknande problem som ZD har, på halvmörka bilder så ser man väldigt märkbart att färgen i kanterna är ljusare, detta är inte heller enbart på grund av betraktningsvinkeln då om jag tittar runt från olika vinklar så är effekten samma (dock blir den något mindre, så betrakningsvinkeln gör problemet lite mer uppenbart)

Ett bra sätt att se detta problem är att dra ha "vanligt" ljust material på skärmen sen dra ett mörkgrått fönster från center av skärmen ut mot kanten och se att det blir märkbart ljusare. Som sagt orsakar betraktningsvinkeln lite av detta men det är mer än bara det.

Vill veta om detta är ett dåligt ex jag bör byta ut eller om det är något alla ex lider av.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte B650 Aorus Elite AX | Corsair 2x16GB DDR5 6000MHz CL30 Vengeance RGB | PowerColor Radeon RX 6800 XT 16GB Red Dragon | Fractal Design Torrent Compact | Seasonic Prime GX 1300W | MSI Optix MAG274QRF-QD + HP ZR24w | WD Black SN850X 2TB | Windows 11 Home 64-Bit |

Permalänk
Medlem

Har ett nytt datorbygge på gång och funderar på en annan skärm. Sitter idag på en Samsung SA950D i 120hz. Skärmen fungerar riktigt bra men vill egentligen inte ha TN panel, dessutom känns 1920x1080 lite litet på en 27".
Frågan är om det är värt att byta till denna för att få en lite bättre panel, bibehållen eller kanske ytterligare förbättrad hastighet och en högre pixeltäthet iom 24" istället för 27", vad tror ni?
Vill ju egentligen sitta kvar på 27" och kliva upp på 2560x1440 men vill samtidigt inte lämna 120 hz
I den högre upplösningen har jag kollat på Asus PA279Q som verkar vara grymt bra men är inte riktigt en optimal skärm för snabba spel.
Kan tilläggas att jag lirar nästan uteslutande BF4 och andra snabba FPS. I övrigt används skärmen väldigt mycket till film och serier.
Lite råd vore tacksamt!

Visa signatur

NZXT Phantom 820 - Asus Rampage IV Black Edition - Intel i7 4930K - 32 GB Corsair Dominator Platinum 2133MHz - 2x EVGA 780 Ti SLI - Corsair AX1200W PSU - 2st Samsung 840 PRO 256GB SSD- Samsung 840 PRO 512GB SSD - 2st WD Caviar Black 4TB - Windows 10 Pro 64-bit - Acer X34 Predator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boman89:

Har ett nytt datorbygge på gång och funderar på en annan skärm. Sitter idag på en Samsung SA950D i 120hz. Skärmen fungerar riktigt bra men vill egentligen inte ha TN panel, dessutom känns 1920x1080 lite litet på en 27".
Frågan är om det är värt att byta till denna för att få en lite bättre panel, bibehållen eller kanske ytterligare förbättrad hastighet och en högre pixeltäthet iom 24" istället för 27", vad tror ni?
Vill ju egentligen sitta kvar på 27" och kliva upp på 2560x1440 men vill samtidigt inte lämna 120 hz
I den högre upplösningen har jag kollat på Asus PA279Q som verkar vara grymt bra men är inte riktigt en optimal skärm för snabba spel.
Kan tilläggas att jag lirar nästan uteslutande BF4 och andra snabba FPS. I övrigt används skärmen väldigt mycket till film och serier.
Lite råd vore tacksamt!

Kan rekommendera dig att du tar en titt i den här tråden, kan vara intressant: http://www.sweclockers.com/forum/101-skarmar-och-tv-apparater...

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte B650 Aorus Elite AX | Corsair 2x16GB DDR5 6000MHz CL30 Vengeance RGB | PowerColor Radeon RX 6800 XT 16GB Red Dragon | Fractal Design Torrent Compact | Seasonic Prime GX 1300W | MSI Optix MAG274QRF-QD + HP ZR24w | WD Black SN850X 2TB | Windows 11 Home 64-Bit |

Permalänk
Medlem

Någon som sitter på någon bra kalibrering gällande denna skärm?

Permalänk
Medlem

Foris FG24221

Skrivet av RaidSoft:

Jag har inga bilder men jag kan lägga till att jag har liknande problem som ZD har, på halvmörka bilder så ser man väldigt märkbart att färgen i kanterna är ljusare, detta är inte heller enbart på grund av betraktningsvinkeln då om jag tittar runt från olika vinklar så är effekten samma (dock blir den något mindre, så betrakningsvinkeln gör problemet lite mer uppenbart)

Ett bra sätt att se detta problem är att dra ha "vanligt" ljust material på skärmen sen dra ett mörkgrått fönster från center av skärmen ut mot kanten och se att det blir märkbart ljusare. Som sagt orsakar betraktningsvinkeln lite av detta men det är mer än bara det.

Vill veta om detta är ett dåligt ex jag bör byta ut eller om det är något alla ex lider av.

Alla FG2421 har denna egenskapen att vid "mörka" gråa nyanser lyser det lite längst kanterna av skärmen (mest på höger sida vad jag sett på alla exepmlar) dock är detta mycket bättre än TN som lyser precis överallt

Man kan hitta fel med alla skärmar, finns nog inte någon som är perfekt. Kan dock med säkerhet säga att jag inte hittat någon skärm som har så få nackdelar som denna!
= Mycket nöjd

Visst kan man få bättre färger/ betrakningsvinklar med IPS men med problem som mer clouding, IPS glow, halvtaskig kontrast samt avsaknaden av
120Hz (ja jag vet det finns överclockade IPS)
TN kan jag personligen inte se några som helst fördelar mot denna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oakbloom:

Alla FG2421 har denna egenskapen att vid "mörka" gråa nyanser lyser det lite längst kanterna av skärmen (mest på höger sida vad jag sett på alla exepmlar) dock är detta mycket bättre än TN som lyser precis överallt

Man kan hitta fel med alla skärmar, finns nog inte någon som är perfekt. Kan dock med säkerhet säga att jag inte hittat någon skärm som har så få nackdelar som denna!
= Mycket nöjd

Visst kan man få bättre färger/ betrakningsvinklar med IPS men med problem som mer clouding, IPS glow, halvtaskig kontrast samt avsaknaden av
120Hz (ja jag vet det finns överclockade IPS)
TN kan jag personligen inte se några som helst fördelar mot denna.

Jag håller med om att det klart är bättre än TN, jag kommer dock från en IPS skärm

Min är dock nästan grön på höger kanten och lyser Rejält.. Har sett några som sa att de nästan inte ser någon sån effekt alls på kanterna (http://hardforum.com/showthread.php?p=1040352213#post10403522... exempel) så det verkar vara lite lotteri hur bra panel du får eller liknande.

Men ja skärmen är ju unik när det gäller vilka features den har och det går ju inte att förneka. Mitt exemplar är jag dock inte nöjd med, har dock inget bra exemplar att jämföra med för att veta hur mycket/lite jag skulle gilla de.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte B650 Aorus Elite AX | Corsair 2x16GB DDR5 6000MHz CL30 Vengeance RGB | PowerColor Radeon RX 6800 XT 16GB Red Dragon | Fractal Design Torrent Compact | Seasonic Prime GX 1300W | MSI Optix MAG274QRF-QD + HP ZR24w | WD Black SN850X 2TB | Windows 11 Home 64-Bit |

Permalänk
Medlem

Jag undrar, behöver man ha 120fps eller 240fps i spelet för att utnyttja 240Hz på den här skärmen?

*Edit* NVM hittade svaret själv "Du behöver bara 120FPS med tanke på att det ändå bara körs i 120Hz. Det är i grund och botten en 120Hz VA skärm med innbygd och förbättrad LightBoost."

Permalänk

Fan den skärmen var ju grym. Hur nöjd som helst! Så gott som tillbaks till CRT tiden. Och svart är svart

Permalänk
Medlem
Skrivet av JesseJames:

Fan den skärmen var ju grym. Hur nöjd som helst! Så gott som tillbaks till CRT tiden. Och svart är svart

Tog det 3 år och en Eizoskärm för att ta dig till forumet!?

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk

En fråga: då det är displayport 1.2 som finns på denna skärm så ska det finnas stöd för usb (2.0?) över displayport-kabeln. Fungerar alltså mus och tangentbord inkopplat i skärmen utan vidare usb-kabel till datorn, om man kör med displayport?

Permalänk

Fick svar från Eizo. Det är displayport 1.1, så det krävs en separat usb-kabel.

Permalänk
Skrivet av VorbiC:

En sån i 21.5" och med Vesamount tjackar jag dirr. Men det lär väl aldrig hända att dom släpper i nått under 23"

Det är ganska lätt att skruva av foten på skärmen och hänga upp på väggen. Skärmen har 2 hål som passar perfekt till VESA och de räcker för att hålla skärmen då den inte väger någonting.

Visa signatur

http://battlelog.battlefield.com/bf4/user/xR_III666III_I/
YT https://www.youtube.com/user/IIIRef/videos
Intel Core I7 12700K Corsair 32GB 3600MHz ASUS PRIME Z690-P D4
ZOTAC 4080 GTX EVGA 1000w, Samsung G8 OLED

Permalänk
Medlem

En väldigt intressant artikel med många bra jämförelser och bra språkbruk! Skulle gärna se flertalet lika bra recensioner gjorda om andra intressanta skärmar!
Där i både lågbudget och högpresterande entusiast-skärmar, allt för att stilla många frågor som gamers, foto och video folk här på SweC kan ha.

Det spelar ingen roll vad du har för hårdvara om skärmen inte klarar av att visa en korrekt bild, eller?

Ska vifta med artikeln nästa gång jag tipsar kompisen om ett bra inköp!

Visa signatur

Futureproofing explained
Temp "sensorers" riktiga utseende!
^Är även anledningen till att inte alla program visar samma temperatur på samma hårdvara.
Ryzen 7800x3D | TUF GAMING B650-PLUS | Asus 4070 || 8700k | Aorus gaming k3 | XFX core 650 Bronze | 1070ti | Fractal Design XL R2 |

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Pan.Pan:

Det spelar ingen roll vad du har för hårdvara om skärmen inte klarar av att visa en korrekt bild, eller?

Stämmer bra, lämnar skärmen fel sorts ljus kommer det inte hjälpa särskilt mycket med övrig hårdvara.

Går igenom det hela på djupet i denna artikel:

http://www.sweclockers.com/artikel/17633-digitala-farger-adob...

Permalänk
Medlem

Inte ens en 30,000 kronors OLED TV är bra nog för FPS spel.

Citat:

Despite boasting insanely fast response time, the current generation of OLED televisions are driven by sample-and-hold method, so their motion characteristics resemble LCDs instead of impulse-type displays such as CRTs and plasmas. Indeed, running our reference motion resolution test sequence (namely the horizontally scrolling line chart in Chapter 31 of the FPD Benchmark Software disc) on the 55EA980W yielded a motion resolution of 300, the same result usually observed on vanilla LCD panels unaided by motion-enhancing technologies.
LG’s own flavour of motion-compensated frame interpolation (MCFI) can be found in the [Picture Options] > [TruMotion] submenu. Besides offering a few predefined, non-adjustable modes like “Clear” and “Smooth“, the company also provides controls for owners to adjust the deblur and dejudder components independently of each other via the [User] preset. Enabling [TruMotion] doubled the EA980′s motion resolution to 600 regardless of what settings we used, even [De-Judder] “0” and [De-Blur] “0” in [User] mode! Incidentally, this is the [TruMotion] settings we’d recommend to viewers: on our review sample, it boosted motion clarity without introducing significant interpolation artefacts, or soap opera effect to 24p drama/movies.
With both next-gen consoles from Microsoft and Sony having hit the streets over the past couple of weeks, potential buyers may want to know if the LG 55EA980W curved OLED television is a suitable gaming display for the Xbox One or PS4. If you’re into twitch games like first-person shooters (FPS), the answer is “not really”: input lag (as measured using a Leo Bodnar tester) in [Game] mode came in at 55ms, which whilst is slightly faster than that found on Samsung’s S9C OLED, does not lend itself to a responsive gaming experience. Renaming the source input label to [PC] did not cut down the figure any further. The TV’s input lag spiked significantly outside [Game] mode – for example [ISF Expert1] returned an unplayable result of 138ms.
Full 4:4:4 reproduction was catered for, but only with the input label set to [PC]. Close-up scrutiny revealed very mild jagged edges, which is not as clean as a true RGB subpixel layout. We’re really talking pixel-peeping though: from a normal viewing distance, the pentile-like effect was unnoticeable.

http://www.hdtvtest.co.uk/news/55ea980w-201312083487.htm