Säpo vill ha direktåtkomst till svensk datatrafik – förhandlar med operatörer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vatten:

Om det skall plockas terrorister, varför skapar FBI terrorister?

Permalänk

http://blogg.delphi.se/internationellt/en-ny-dataskyddsforord...

Relevant och intressant för ämnet i fråga.

Utdrag,

"Det andra förslaget gäller myndigheters behandling av personuppgifter (COM/2012/010 final – Förslag till Europaparlamentets och rådets direktiv om skyddet av enskilda vid behöriga myndigheters behandling av personuppgifter i syfte att förebygga, utreda, avslöja eller lagföra brott eller verkställa straffrättsliga påföljder, samt fri rörlighet för sådana uppgifter)."

http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=COM:201...

Direktivet som man hänvisar till i inlägget (COM/2012/010 final).

Visa signatur

i73820 | P9X79 PRO| Intel 330 120gb | 16gb Corsair 1600 | GTX680OC | Antec P280 |

Permalänk
Avstängd

Övervakning visar på osäkerhet och osäkerhet förstör demokratiska samhällen. Många har/hade höga förväntningar på det nya årtusendet men det blev inte som vi tänkt oss. Vi höjer ständigt ribban i jakten på stabilitet och säkerhet. På denna väg kommer vi att möta svårigheter som vi inte hade räknat med. De omfattande avigsidorna till den värld vi håller på att bygga upp kommer vi att erfara först senare och den är inte angenäm. De kommande tjugo åren kommer att bli en prövning för många av oss.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bl00keRs:

Laglig maffia. Vad näst? DNA prover direkt efter födseln?

Man tar redan prover vid födseln som det är fullt möjligt att utvinna dna ur, kallas för pku prover har jag för mig, man lämnar inte ut det till polisen ännu men det är väll bara en tidsfråga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av m0rk:

Om du tror svenska myndigheter skulle vara några direkta änglar så kan jag meddela dig att du har blankt fel. Svenska staten har en horribel historia av åsiktsregistrering, och ändamålsglidning när det gäller olika typer av register i stort. För att inte tala om allt annat skit som de sysslade med under 1900-talet.

Så du anser att det är okej att övervaka alla, trots att människorna i fråga är oskyldig, för att komma åt en enskild person?

Nej egentligen inte okej att övervaka en oskyldig person, men också så förstår man varför dom måste göra de.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600 | EVGA GeForce GTX 1070 8GB ACX 3.0 FTW | Fractal Design North Black TG | MSI MPG B550 Gaming Plus | Kingston Fury 32GB DDR4 3200MHz CL16 Beast | WD Black SN850X 1TB Gen 4 With Heatsink | EVGA SuperNOVA 750 G2 750W | Noctua NH-D15 | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av fermia:

Droppe i havet..Är du helt av banan heller..Så du värdesätter hellre att du lever i din lilla skyddade värld framför datorn än att sätta dit pedofiler osv..

Just pedofili är lite "roligt" att använda som exempel i en tråd om övervakning och "rent mjöl"
På 60-70 talet innehöll svenska porrtidningar ofta annonser om andra tidningar med specialinriktning på pedofiler, helt öppet och illustrerat.
Har någon kollat att det inte finns någon gammal låda längst bak i garaget eller i källaren som inte innehåller sådana tidningar? i dag är det nämligen olagligt att inneha

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem

Kom ihåg att det finns tekniska lösningar för oss som inte vill bli övervakade. De är visserligen inte helt tillräckliga, och antagligen inte helt långsiktiga, men en bra bit på vägen.

Jag litar inte längre på proprietär programvara, när det gäller informationssäkerhet. Vi kan aldrig vara säkra på att det saknas bakdörrar till myndigheter. Nu tror jag dock inte att SÄPO och FRA infiltrerar svenska mjukvaruutvecklare, men det har dykt upp källor som visar på att amerikanska myndigheter har fifflat med proprietär mjukvara för konsumentbruk. Även öppen mjukvara ska sägas, och man kan inte alltid lita på ett program bara för att källkoden finns tillgänglig, men det inger en enormt mycket större trygghet.

Här kommer lite tips för att skydda sitt digitala liv.
End-to-end-kryptering, kryptering för kommunikation. Endast mottagaren av meddelandet kan dekryptera meddelandet. Rätt implementerat ger detta ett fullgott skydd, inte bara mot "elaka hackers" utan även mot kraftfulla myndigheter som NSA.
Olika tekniker är bl.a. OpenPGP och OTR.

Mailvelope är en plugin till Firefox och Chrome som smidigt integrerar OpenPGP i flera stora webmail-tjänster (bl. a. Gmail och Live).
Enigmail - OpenPGP-plugin till Thunderbird och SeaMonkey.
TextSecure - Androidapp för att (de)kryptera inkommande SMS, samt kryptera utgående till andra som använder TextSecure. Oerhört smidig att använda!

Själv har jag nyss börjat använda RetroShare som alternativ till Skype, men det har mycket större möjligheter än så. RetroShare är ett end-to-end-krypterat peer-to-peer-nätverk med flera funktioner, bland annat chattkanaler, VoIP, fildelning och forum. Om jag förstått saken rätt ska det även gå att tunnla sin trafik i nätet så att man även är anonym (alltså ens egna IP syns inte), det verkar dock gå rätt långsamt (som vanligt). Verkar väldigt lovande!

Sökmotorer
DuckDuckGo och Startpage är två sökmotorer som inte loggar dina sökningar. De baseras dock på Bing respektive Google.

Anonymisering
TOR skickar din trafik runt om i världen innan den når ditt mål, vilket gör att din IP-adress göms. Men ha i åtanke att TOR är egentligen allt annat än säkert, det anonymiserar enbart. Slutnoderna i nätverket kan avlyssna din trafik (men inte veta vilken IP-adress den ursprungligen kom ifrån), så se till att kryptera data som går genom TOR. Det finns dock brister som kan avslöja din IP ändå, se till att konfigurera och använda det rätt så ska det dock vara anonymt. Intressant föreläsning om brister i sk. cypherspaces från Defcon 19: http://www.youtube.com/watch?v=eRqsfNqXBKM

VPN-tjänster, dessa gömmer din IP-adress vilket TOR gör men skillnaden är att de ofta kostar pengar och därmed ofta presterar bättre. Även tekniskt skiljer de sig enormt (och kan därför ha lite olika användningsområden). Från VPN-tjänsten till resten av Internet kan dock trafiken avlyssnas, till exempel om den passerar USA (NSA) eller om VPN-leverantören befinner sig i Sverige och din trafik lämnar Sveriges gränser, då kan den avlyssnas av FRA.

Detta är bara lite av allt man kan göra för att aktivt protestera mot övervakningen, samtidigt som man skyddar sin data mot att hamna i orätta händer.

Det ska också påpekas att teknikerna jag tipsat om ovan (med undantag av RetroShare och i viss mån TOR) inte döljer din metadata. Alltså informationen om den krypterade informationen. Vem som kontaktar vem och när övervakas fortfarande, bl. a. tack vare datalagringsdirektivet.

Ofta klassas krypterad data som misstänksamt beteende, detta är något vi måste sätta stopp för! Bara för att jag inte vill att min data skall hamna i orätta händer, vare sig det är "elaka hackers", någon som stulit min telefon, den egna staten eller för den delen utländska underrättelsetjänster vill jag inte bli klassad som misstänkt brottsling. Ju fler vanliga icke-kriminella människor som använder sig dessa tekniker desto svårare blir det att sätta stopp för dem.

Blandade länktips:
https://prism-break.org/ - Tips på tjänster och programvara för att bryta sig ur övervakningen.
https://www.flashback.org/t2251072 - Tråd med guide och diskussion kring att göra Firefox säkrare
https://www.flashback.org/t2255481 - Samma som ovan fast med Chrome
http://www.youtube.com/watch?v=dJh0mIJn6kE - Intressant frågestund med Bruce Schneier, som visserligen berör lite allt möjligt men också lite kryptering och hur vår data hanteras
http://www.wired.com/opinion/2013/09/why-free-software-is-mor... - Richard Stallman om fri programvara
http://hak5.org/episodes/hak5-1410 - Hak5 (webb-tvshow) om mailkryptering.

Visa signatur

Desktop|i5 3570k(@4,4GHz)|Asus P8Z77-V|AMD 6950|12GB RAM|Crucial BX500 480GB|Manjaro|
Laptop|Lenovo T440s|i7|8GB RAM|Debian Jessie|
Server|Fujitsu Primergy TX1310|G1820|8GB RAM|15TB|Unraid|
Ring, lånad mail

Permalänk
Medlem

Nu börjar det, nej vi ska ju själv klart inte avlyssna er vi vill bara testa FRA som vi kan göra om om ni inte tycker om det...
Herregud vad jag hoppas att något parti kan stå emot.

Permalänk
Medlem

Det som många här verkar ha missat är att den totalitära makten när som helst kan ändra sin uppfattning om vad som räknas som en 'hotbild'. Det som idag är 'rent mjöl i påsen' kan lätt misstolkas senare, och användas emot oss. I samma stund som vi beslutar att det är okej att allting vi gör ska kunna synas för vem som helst, har vi automatiskt ställt upp på att låta dem diktera villkoren för våra privatliv. Det som idag är okej i er mening att visa upp för vilken myndighet som helst, kan sätta er i besvärliga situationer i morgon. Vad händer om den där porrsiten du besöker hamnar i blåsväder senare? Kan dina loggfiler missuppfattas av någon? Vad händer om du drabbas av tracking cookies och någon säljer informationen vidare till mindre seriösa personer? Facebook är duktiga på att sälja information om dig också.

Tänk om det hamnar i fel händer? Om vem som helst kan sitta och snoka bland din information, vad är det som säger att det inte är fullt möjligt att peka ut just dig som kriminell senare? Det är redan fullt möjligt i USA och flera andra länder - ska vi bli som dem? Foliehatt eller inte - bevakning gynnar inte oss vanliga människor på något sätt. Tvärtom. Om nu Sverige är en demokrati, varför får inte folket rösta om såna här förslag? Det är ju trots allt oss det handlar om.

Edit: Jag har egentligen besvarat mina egna frågor. Det här argumentet om att vi är en demokrati, för att vi minsann får vara med och rösta fram vilka politiker som ska rövknulla oss i fyra år till, är ett jävla skämt. Att ingen lär sig nån gång att våra politiker inte bryr sig ett skit om folket. Det är av eget vinstintresse som de överhuvudtaget började med politik. Kolla vad de tjänar. Det spelar ingen roll om slipsen är röd, blå eller grön - det är samma giriga skithögar allihop. Den ena skandalen efter den andra i riksdagshuset - är det samma parti som gör bort sig varje gång? Nej, det är ju inte det.
Fan, en tiondel av skattepengarna går ju åt bara till lönerna åt politikerna, och sedan har de mage att sitta och klaga över att folk är sjuka eller arbetslösa och kostar pengar. Många av dem sitter i den sitsen är p.g.a det skitsystem som just politikerna är ansvariga för. Så det vi ska rösta om var fjärde år är vem som ska bestämma över vilka som förtjänar att få pengar, och sedan har vi inte ett skit att säga till om när det ska fattas beslut som rör oss. När sedan såna här förslag dyker upp säger folk "jag har inget att dölja". Vi får väl se...

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Medlem

FAN ta detta övervakningshelvete som bara eskalerar! Jag är trött på det här nu. Staten gör vad dem vill, en liten grupp individer jämfört med folket, sitter och bestämmer saker utan att fråga oss om vad vi tycker om saken. Är det bara dem som gör beslut? Har vi ingen talan? Vad är det frågan om här egentligen, det är ju som att vi den stora massan inte existerar med en egen uppfattning och vilja, utan ses som provkaniner för den grupp människor som faktiskt fattar dessa bisarra beslut. USCH.

Jag har ingen lust att någon går in i min e-mail och läser allt jag skrivit. Jag har ingen lust att folk kartlägger mina surfvanor. Jag har ingen lust att folk läser mina privata SMS eller lyssnar på mina samtal i luren. Den jag pratar med är den enda som får avlyssna mig ;). Andra människor har inget att göra med det så länge jag inte själv väljer att dela det med dem.

När är det nog och vad kan vi göra nu för att detta inte ska eskalera till något ännu värre?

Visa signatur

i7-10700K 5.1Ghz / 32GB 3600Mhz / RTX 4070 Ti // OnePlus 8T
Dark mode √

Permalänk
Medlem

Säpo är ju inte ofelbara... Att de förde register över alla som var medlemmar i vänsterpartiet borde väl säga en del (IB-affären)? Det låter på en del i denna tråd som bara för de inte bryr sig om nån ser att de surfar porr så har de inte något att oroa sig för.

Men det är ju principen av att en myndighet ska massövervaka alla internettrafik per automatik som är sjukt och olagligt. Det hör hemma i Kina att göra sådant. Detta är ett steg i helt fel riktning. Det är ju vi som medborgare som ska bestämma över sådana här viktiga beslut - det ska ingen annan få göra åt oss.

Visa signatur

i7-4770k / Intel RTS2011LC | Asrock Z87E-ITX | KFA2 GTX 680 LTD OC V4 | 16GB G.Skill Ares CL9 1600MHz | Samsung 840 250GB SSD | 2 x 1TB HDD | Be Quiet! Pure Power L8 630W | Bitfenix Prodigy

Permalänk
Medlem

Efter att ha sett inslaget på Nyheterna så ändrar jag min åsikt.

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av frankof:

Just pedofili är lite "roligt" att använda som exempel i en tråd om övervakning och "rent mjöl"
På 60-70 talet innehöll svenska porrtidningar ofta annonser om andra tidningar med specialinriktning på pedofiler, helt öppet och illustrerat.
Har någon kollat att det inte finns någon gammal låda längst bak i garaget eller i källaren som inte innehåller sådana tidningar? i dag är det nämligen olagligt att inneha

Ja det är väl bra att skiten försvann heller ??

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av fermia:

Ja det är väl bra att skiten försvann heller ??

poängen är att det som är lagligt nu kan mycket väl sluta vara lagligt i framtiden.

Visa signatur

< i5 2500K @ 4.2GHz | 16 GB A-Data XPG + Corsair XMS3 1600MHz | ASUS GTX 670 DCU2 | Qnix QX2710 2560x1440 @ 96Hz | ASUS Xonar D2 | Samsung 830 128 GB | Crucial M4 240 GB | Samsung Spinpoint F3 1 TB | WD Green 2GB | Fractal Design Define R3 | Be Quiet! Straight Power 580W >

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZyAnidE:

Alltså, gör det något om vi blir övervakade egentligen? Visst, det är extrem berövning av befolkningens privatliv, men som jag förstått så är det bara brottslingar de vill åt, de bryr sig väl inte överhuvudtaget om ens privata mail, sms och så?

Har du ens läst något av tråden?

Visa signatur

< i5 2500K @ 4.2GHz | 16 GB A-Data XPG + Corsair XMS3 1600MHz | ASUS GTX 670 DCU2 | Qnix QX2710 2560x1440 @ 96Hz | ASUS Xonar D2 | Samsung 830 128 GB | Crucial M4 240 GB | Samsung Spinpoint F3 1 TB | WD Green 2GB | Fractal Design Define R3 | Be Quiet! Straight Power 580W >

Permalänk
Medlem
Skrivet av occe94:

Har du ens läst något av tråden?

Jodå, jag flumma igenom lite

Visa signatur

Världen bästa och högljudaste dator FTW!
Sapphire 7970 Vapor X - MSI Z77 G45 - Cooler Master GX 650W - Intel i5 3570k - 1 TB HDD - Cooler Master Storm Scout II -
2x8 GB Corsair Vengeance - Cooler Master 212 EVO

Permalänk
Medlem

Om inte jag hade fylt år 2 månader för sent hade jag röstat på PP nästa år.

Visa signatur

KTH student, programmerare, arch användare

Permalänk
Discokungen
Skrivet av fermia:

Efter att ha sett inslaget på Nyheterna så ändrar jag min åsikt.

Öh. Trevligt att du ändrar åsikt, men vad fick dig att lyssna på Nyheterna?

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem

Scenario: Vår kommande statsministers trafikdata sparas och när valet lagom ska dra igång så "hackas" lagringsservrarna eller så "läcks" det smaskig trafikdata om personens förkärlek för udda sexuella aktiviteter som ska komma att bli olagliga här framöver.

Det kan ju bli riktigt spännande om någon person med lite makt blir drabbad.

Permalänk
Medlem

förstår inte, är syftet med detta att stoppa brott som mord osv. eller piratkopiering?

Visa signatur

Intel Core i5 3570K @ 4.0GHz / Noctua NH-D14 | Gigabyte Geforce GTX 670 WindForce 3X| ASRock Z77 Pro4 | Cooler Master Silent Pro M 600W | Corsair Vengeance CL9 2x4GB LP | Seagate Barracuda 1TB 7200rpm| Fractal Design R4 | Acer 24'' G245HQbid |||| *Tillbehör* | Razer Megalodon 7.1 Headset | Razer Mamba | Citera gärna! Annars glömmer jag!! | Fri frakt för Swec!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreas D:

"krävs beslut från domstol eller myndighet"

En myndighet är inte nödvändigtvis en domstol. Dessutom är det oklart om det krävs en direkt misstanke om brott för att hämta ut uppgifter eller om det räcker med att man har någon slags lös anknytning (jmfr. romregistret) till en utredning för att vara föremål för undersökning. Om det finns ett automatiskt system på plats för detta blir det ju enkelt att hämta uppgifter en masse.

Intressant. Nåväl, det återstår väl helt enkelt att se.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilen81:

Kul att du säger det, då måste dom ju upp i rövhålet på dig och kolla, gillar du att få saker upptvingade i röven?

Fast jag har ju inte med att göra ifall du gillar det elr inte eller hur? Men det kommer dom veta och ha det lagrat i nån databas nånstans.

Jag ser att du har svårt att hantera analogier i diskussioner. Det vi pratar om är ju övervakning av data-trafik, där finns ingen motsvarighet du kan göra till att få saker upptvingade i röven, eftersom övervakningen inte påverkar dig alls. Om vi skulle fortsatt med analogen så hade jag tex. sagt att dom undersöker ens avföring och på så sätt kan hitta tex. cancer etc, men det känns som vi kan släppa den med tanke på hur simpel den riktiga situationen är.

Visa signatur

Intel i7-7700k @ 4.9Ghz - Noctua NH-U12P SE2 - MSI GTX 1070 Armor OC - AsRock Z270 Extreme4 - G.Skill Ripjaws V DDR4 3200MHz CL16 2x8GB - Corsair RM750x 750W - Samsung 970 EVO 500GB - Acer Predator X34 - Silverstone RV02-E - Asus Xonar Essence STX II 7.1 - Mionix Naos 8200 - Corsair Gaming MM400 - Das Keyboard 4 Ultimate MX Brown - Beyerdynamic DT990 Pro 250 Ohm - Antlion ModMic 4.0 Unidirectional

Permalänk
Medlem
Skrivet av MaloW:

Jag ser att du har svårt att hantera analogier i diskussioner. Det vi pratar om är ju övervakning av data-trafik, där finns ingen motsvarighet du kan göra till att få saker upptvingade i röven, eftersom övervakningen inte påverkar dig alls.

Övervakningen hotar inte mig, den hotar oss

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xzomo:

"Jättar som Telia Sonera, Telenor och operatören 3 sägs dock vara tveksamma till införandet av det automatiserade systemet,"

Och det ska man tro på när de inte har några som helst problem med att stödja diktaturer för att tjäna pengar.

Handlar självklart bara om pengar.

De vet att det kan skada deras försäljning och image att gå med på detta. Just därför de diskuterar med alla tre jättar så att konsumenterna ändå inte har något annat val.

Visa signatur

Programmerare -> PHP | HTML | CSS | JS | Java.

Permalänk
Medlem

Hahaha! Nu händer det som alla motståndare till FRA sa skulle hända om man röstade igenom denna högst tveksamma övervakning. Vad förvånande.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fermia:

Säger bara en sak

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article13416728.ab

Samarbete med svenska polisen och interpool.Avlyssning av deras mail trafik osv fällde detta jävla apgäng..

Så visst finns det fall då avlyssning faktiskt har hjälpt till.
Problemet blir väl att dom lyssnar av ALLA oavsett..

Skulle vara kul att se hur folk skulle reagera om staten fick öppna all post.Vilket liv det skulle bli då

Med "denna ökande övervakning" menar jag så klart den som tillkommit på senare år. Massövervakningen av alla oavsett misstanke. Och den har inte satt dit någon. Avlyssning mot misstänkta och husrannsakan är tämligen traditionella medel som har stundvis hög effektivitet.

---

Jag läste nyss även att Svenska offentlighetsprincipen hotas.

Permalänk
Medlem

Vad blir nästa steg? Kameror och mikrofoner i varje hem kanske, lika kränkande på varje persons privatliv som denna ide. Idealet verkar vara polisstaten USA.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: Intel i9-12900K Cooler: Asus TUF Gaming LC 240 ARGB MB: Asus TUF Gaming Z690 Plus Wifi D4 GPU: Asus TUF GeForce RTX 3080 Ti 12GB Case: In Win D-Frame HD: Intel Optane 900P 280GB, WD Black SN850 1TB Mem: Kingston Fury Beast RGB 3600MHz CL17 32GB PSU: Corsair AX760 OS: Win11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av oceanic:

Vad blir nästa steg? Kameror och mikrofoner i varje hem kanske, lika kränkande på varje persons privatliv som denna ide. Idealet verkar vara polisstaten USA.

Skickades från m.sweclockers.com

Det har du väl redan, eller har du tejpat över/oskadliggjort dem?

//Lasse

Permalänk
Medlem

"Guilty until proven slave"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flamso:

Öh. Trevligt att du ändrar åsikt, men vad fick dig att lyssna på Nyheterna?

Fick reda på mer om förslaget där.Verkar helt enkelt att dom vill logga vilka man umgås med osv mer än att förebygga brott.

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz