Säpo vill ha direktåtkomst till svensk datatrafik – förhandlar med operatörer

Permalänk
Medlem
Skrivet av fermia:

Och vad får dig att tro att det blir så bara för att dom ska spana efter brott på internet..

Du verkar tro att detta bara handlar om INTERNET, faktum är att ALLT du gör loggas, Vart du är (om du har en mobil telefon), vad du säger till frugan/mannen (om du inte är singel vilket jag hoppas då dina gener troligvis inte sprids vidare), dina bank uppgifter, vad du heter, person uppgifter också, nyckel till din bostad då staten vill lyssna och se vad du håller på med hela tiden (självklart så skriver dom ner det jag ser och hör), dina politiska åsikter (om dom inte är nöjda så är det bara att fabrikera bevis mot dig som inte är svårt då dom har total kontroll över allt), sen när fel person/er får tag på denna information (SOM INTE HELLER ÄR FÖRSTA GÅNGEN) använder detta mot dig så är du körd.

Om du kan din historia så är detta vad KGB gjorde/gör mot befolkningen, vad Gestapo gjorde i tyskland under andra världskriget (vi vet ju hur detta har slutat... judar blev förintade, folk blir fortfarande kidnappade och torterade/mördade för deras åsikter i andra länder och vid fel tillfälle vilket jag hoppas på att det inte kommer till så kan det hända här i sverige det med.

Eftersom du inte har något att dölja så kan vi börja med att du publicerar ditt namn och person nummer (10 siffror år-mm-dd-xxxx) Vad du har för internet vanor, vad du har på din hårddisk, hur du ser ut, ditt beteende mot folk, vart du bor och ditt kontakt nät.

Visa signatur

"Resistance is futile."

- Georg Ohm

Permalänk
Skrivet av fermia:

Tills din dotter dyker upp naken på nåt pedofil nätverk eller blir kontaktad av nåt peddo på nätet..och polisen vet inte vem och vart han bor tack vare att du inte ville att SÄPO inte skulle kolla din internet logg

Bara ett exempel på vad som kan ske ifall alla skulle resonera som dig

Naturligtvis finns det alltid för och nackdelar med alla tekniker, men det börjar alltid med att man ska sätta dit pedofiler. Om man inte är peddo själv så är det såklart svårt att argumentera emot att man lagför så många så möjligt. Och efter det så vill poliskåren ha ännu mer makt att signalspana på andra typer av brott. Vidare kommer denna makt som man tilldelar säpo/polisen att missbrukas. Det kommer alltid finns nån idiot som det gjorde på NSA, som spanade på sina fru mm. Det kan lika gärna finnas peddon där som olagligt bedriver signalspaning på din dotter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fermia:

Du verkar vara emot all slags spaning på nätet och utanför..Därför drog jag upp detta.Eftersom tråden handlar mer och mer om spaning överhuvud taget..

SÄPO är knappast intresserad av dig om du inte har nåt att dölja eller hur..Din logg kommer bara passera utan en blinkning från SÄPO.

Tror du på fullaste allvar att dom kommer kolla varenda logg.Nää det kommer sök efter ord/fraser som sen reggas..Vad är det för problem.

Hela problematiken är inte om vad som det spanas på idag utan vad det kan bli i framtiden. Vad händer om regeringen beslutar att SÄPO ska se alla som besöker sweclockers som landsförrädare? Nu är just siten sweclockers inte särskilt trolig att betraktas så men oavsett vilken site det gäller så är övervakningen ett kontrollverktyg av de som lever under kamerorna.

Permalänk
Skrivet av Tumnus:

Och de inte kommer att kunna sniffa upp pga. detta eftersom POLISEN fortfarande MÅSTE GÅ via ett DOMSTOLSBESLUT. Detta gäller bara Säpo. Jag tar det igen.. Polisen? Nej. Säpo? Vill. Där har du det. Polisen kommer varken jobba bättre eller sämre om Säpo får som de vill. Pedofiler kommer inte att åka fast [...]

Så du propagerar för att även "vanliga" polisen borde få dessa befogenheter.
Jomen du har kanske rätt. Dessa befogenheter skulle ju faktiskt även gynna polisen med.
Synd att Rättsväsendet vill ha så lite makt i vårat land.

Visa signatur

Dator: EEE901 N270/ 1GB / 20GB SSD ... Kraftigt nedbantat/tweakat Win7 x86 for speeeEED!
Facebook användare? Hatar tidslinjen? gå med i denna FB-grupp:
Undo Timeline ...med lite tur får h*lvetet ett slut!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lastninja:

Så du propagerar för att även "vanliga" polisen borde få dessa befogenheter.
Jomen du har kanske rätt. Dessa befogenheter skulle ju faktiskt även gynna polisen med.
Synd att Rättsväsendet vill ha så lite makt i vårat land.

How do you even...? Nej. Vanliga polisen ska framförallt inte ha denna befogenhet. Att fånga pedofiler i all ära men att inskränka på de (vadå 99% av befolkningen?) som inte är pedofiler är inte önskvärt och bryter antagligen mot någon grundlag.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Skrivet av FiftyFifty:

Kryptering fixar biffen!

inte länge till .. kryptering blir snart olagligt i sverige också om det är starkare än 128 bit.
Är redan det i flera eu-länder och ger 10 års fängelse bl a i storbritannien om man har krypterat något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av riktigninja:

inte länge till .. kryptering blir snart olagligt i sverige också om det är starkare än 128 bit.
Är redan det i flera eu-länder och ger 10 års fängelse bl a i storbritannien om man har krypterat något.

Lolnej. Var har du läst att det är olagligt?

Det är däremot olagligt att trotsa domstol när dom begär kryptonycklarna för att avkryptera.

Permalänk

För 5 år sedan togs denna bilden gällande FRA-lagen med Bahnhofs VD Jon Karlung. På den tiden var det bara ett skämt...

Permalänk

"Andra brottsbekämpande myndigheter" vilka handlar det om undrar jag?

Visa signatur

NZXT H7 Flow | i7 9700k | Aorus Z390 Master | 16GB DDR4@3000mhz | XFX Merc 31 6950XT | Kraken X52 | Corsair RMx Shift 1000W | WD Black SN850X 1TB | Samsung 860 EVO 1TB |

Permalänk
Medlem

Suck, får ta en funderare på om jag inte skall rösta på PP istället..

Visa signatur

Registrerad 2001-12-24 15:10
Jul med Kalle Anka och Sweclockers

Permalänk
Skrivet av riktigninja:

inte länge till .. kryptering blir snart olagligt i sverige också om det är starkare än 128 bit.
Är redan det i flera eu-länder och ger 10 års fängelse bl a i storbritannien om man har krypterat något.

Egentligen borde all kryptering över 1 bit vara olaglig. 1-bit räcker till att invertera sin data vilket jag skulle vilja kalla Cryptodeluxe.

Visa signatur

Dator: EEE901 N270/ 1GB / 20GB SSD ... Kraftigt nedbantat/tweakat Win7 x86 for speeeEED!
Facebook användare? Hatar tidslinjen? gå med i denna FB-grupp:
Undo Timeline ...med lite tur får h*lvetet ett slut!

Permalänk
Medlem

Det blir mer och mer slaget i sten vilka som får min röst i nästa val.

"As soon as men decide that all means are permitted to fight an evil, then their good becomes indistinguishable from the evil that they set out to destroy."
–Christopher Dawson

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lastninja:

Egentligen borde all kryptering över 1 bit vara olaglig.

Varför då? Kryptering är för att skydda innehållet. Eller är du beredd att någon snorunge i en källare får tillgång till din E-mail och få reda på all information han behöver? Via ens e-mail kan man få tag på nästan vad som helst. Allt från ditt lösenord på Sweclockers till ditt bankkonto. Är det vad du vill? Sedan utan krypteringar så skulle folk enkelt få tag i ett kreditkort via Xbox Live eller PSN.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av bl00keRs:

Laglig maffia. Vad näst? DNA prover direkt efter födseln?

PKU-registret som tur är går det fortfarande att säga nej till att blodprovet ska sparas.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av fermia:

Kommer ej heller bli sämre..Inte för mig iallafall.

Har ej hela mitt liv på internet.Spelar mest spel läser nyheter resten sköter jag irl.Så spanar dom på mig blir dom rätt utråkade fort lol

Din telefon, position, samtalslogg och samtal loggas. Dina rörelsemönster analyseras och sammanförs med andra personers för att registrera och analysera umgängeskretsar och organisationer.

Du har samma gymtider som en trevlig ung kille du inte annars känner, tex Burak Karan och snart därefter kartläggs hela ditt liv.

Din browserhistorik är bara en liten bit av helheten. Tyska förbundskanslern blev lite pissed när hon insåg att hennes telefon hade avlyssnats av NSA.

Samtliga diplomater med diplomatisk immunitet inom Sveriges gränser kommer öppet att avlyssnas "just in case". Jimmy Åkessons email och telefonsamtal kontrolleras om han kan anses som en risk mot rikets säkerhet, så även Jan Guillous med flera.

Informationen FÅR inte användas till något annat än vad någon omdömesrik och icke av lobbyister påverkbar justitieminister (tex Thomas Boström?) om vad som är OK att kollas upp.

Vi vet att informationen finns så kan den missbrukas, eller omformas så den kan användas på fler sätt än ursprungligen lovat. Tex har Polisen klagat på att det är svårt att kontrollera nya lagar om att prata och SMSa i mobilen när man kör. Hade ju varit en enkel lösning om polisen snabbt och enkelt kunde få göra en koll om det faktiskt var något utgående samtal eller SMS från bilen de just stoppade, det är ju harmlöst?

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Skrivet av Tumnus:

Varför då? Kryptering är för att skydda innehållet. Eller är du beredd att någon snorunge i en källare får tillgång till din E-mail och få reda på all information han behöver? Via ens e-mail kan man få tag på nästan vad som helst. Allt från ditt lösenord på Sweclockers till ditt bankkonto. Är det vad du vill? Sedan utan krypteringar så skulle folk enkelt få tag i ett kreditkort via Xbox Live eller PSN.

Den där snorungen skulle annars ändå bara knäcka email servern o gå på buffe. Men inte med 1 bit Cryptodeluxe.

Visa signatur

Dator: EEE901 N270/ 1GB / 20GB SSD ... Kraftigt nedbantat/tweakat Win7 x86 for speeeEED!
Facebook användare? Hatar tidslinjen? gå med i denna FB-grupp:
Undo Timeline ...med lite tur får h*lvetet ett slut!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lastninja:

Den där snorungen skulle annars ändå bara knäcka email servern o gå på buffe. Men inte med 1 bit Cryptodeluxe.

Knäcka email servern och få en lista som är starkt krypterad ja. Eller tror du verkligen att tex. Hotmail lagrar loggar på servern som inte är krypterade?

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Skrivet av Tumnus:

Knäcka email servern och få en lista som är starkt krypterad ja.

Då gör han bara en sån där skön knäck på listan.

Visa signatur

Dator: EEE901 N270/ 1GB / 20GB SSD ... Kraftigt nedbantat/tweakat Win7 x86 for speeeEED!
Facebook användare? Hatar tidslinjen? gå med i denna FB-grupp:
Undo Timeline ...med lite tur får h*lvetet ett slut!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lastninja:

Då gör han bara en sån där skön knäck på listan.

Bara var det ja..

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

Hellre avlyssnad än tvlicens på dator och mobil, ja tvlicens överhuvudtaget.

Visa signatur

I ate a clown once, he tasted funny :)

MB: Asus X99-A, GPU: Asus GTX980Ti, CPU: Intel 5820K, Ram: 16GB 2666Mhz, Ljud: Sound Blaster Z, Skärm: ASUS VG278H 120Hz., Datakunskap:Amatör

Permalänk
Medlem
Skrivet av fermia:

Tills din dotter dyker upp naken på nåt pedofil nätverk eller blir kontaktad av nåt peddo på nätet..och polisen vet inte vem och vart han bor tack vare att du inte ville att SÄPO inte skulle kolla din internet logg

Bara ett exempel på vad som kan ske ifall alla skulle resonera som dig

Fyi så är det inte olagligt att vilja ha sex med barn, det är inte heller olagligt om man sitter och onanerar medan man tittar på bilder på barn på facebook, det är inte heller olagligt att försöka etablera kontakt med barn, så möjligheten att en bild på ens dotter hamnar i händerna hos pedofiler eller att hon blir kontaktad av pedofiler är exakt lika stor även om SÄPO eller tom vanliga polisen har tillgång till internetleverantörers loggar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fermia:

Nu handlar det väl mer om att förebygga brott som planeras med hjälp av signal spaning..Sen vad domstolen tycker och tänker har väl inget med detta att göra

Vi behöver mer spaning och mer kameror..helst en som öppnar din post med.Sätt ett 3g chips i naken på folket med så blir det nog som dom flesta här verkar tro det kommer bli om säpo får titta lite i deras loggar hahaha

Jo, jag syftar på att det spelar ingen roll ifall dom får fast gärningsmannen i sexbrottsmål eftersom dom ändå frias i hovrätten.

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk
Medlem
Skrivet av fermia:

Jag är beredd att ge ut min loggfil vilket du verkar vettskrämd över att göra..Man kan ju undra varför

Och vad menar du med att bli lidande..Jag blir knappast lidande om dom kollar min internet aktivitet HAHAHA..
Du kanske blir det???

Det faktum att du är min landsman gör mig besviken och upprörd.
Antingen besitter du ingen som helst integritet eller så har du ingen som helst uppfattning om historien.

Gällande övervakning utav trafik så finns det mängder utav saker en misskött organisation kan göra med din information. Allting du gör på Internet kan användas mot dig. Om du söker på en speciell bild, dina preferenser på porrsidor, söker på politisk okänsliga ämnen, etc. Allting skulle kunna användas emot dig direkt efter att en ny regering kommer till makten - speciellt när tiderna är sämre och totalitarismen tar vid, då folk i sin osäkerhet gärna säljer ut allting de har om säkerhet lovas i utbyte.

Politiska kandidater kan svartmålas utav SÄPO. Där en kandidat anses vara en fiende utav staten och känslig information om denne "råkar" läcka ut eller används direkt för emot samma för att få kandidaten att backa. Vilket USA gärna lämnar utrymme för när de håller extra ögon på alla sina politiska allierade i Europa.

Det faktum att du inte har en minsta tanke om implikationerna utav ett övervakningssamhälle är hela kruxet. Hade folk varit mer kritiska och faktiskt inte litat på politiker och byråkrater som om de vore Gudar så hade vi kunnat slippa så mycket problem. Men förstås är folk nöjda bara de kan surfa på sin skit och köpa en ny iPhone varje år. Större problem än så vore ju att grubbla i onödan. Eller?

Skrivet av LoppanH:

Hellre avlyssnad än tvlicens på dator och mobil, ja tvlicens överhuvudtaget.

Det handlar ju inte om ett val om antingen eller. Så jag förstår inte vad du babblar om.

Så du har mer problem med att en fristående mediainstans kräver folk på pengar för att finansiera sina tjänster än att staten för hemliga uppgifter runt all kommunikation genom landet? Helt jävla otroligt...

Permalänk
Medlem
Skrivet av bl00keRs:

Laglig maffia. Vad näst? DNA prover direkt efter födseln?

Finns redan: http://sv.wikipedia.org/wiki/PKU-registret

Får i dagsläget inte användas för att spåra brottslingar men det blir det nog snart ändring på med tanke på utvecklingen...

Förutsätter ju att gärningsmannen är född i Sverige dock.

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk
Inaktiv

Sjukt...

Enligt Tyskland så användes data från användare i mindre än 1% av deras brotts fall,så förstår inte varför man skulle tro att det blir bättre i Sverige, nä jag tror att dem vill ha bättre kontroll på den generella folkmassan så dem kan avstyra framtida klagomål folk kommer att ha på det monetära systemet och för att avstyra protester etc.

Permalänk

Det alla ser så dystert på kan vara en stor möjlighet! (detta började som ett skämt)
1. Istället för att skaffa abonnemang köp kontantkort och byt kontaktkort varje månad.
2. Borde vara dags att skapa en krypterad internettelefoni tjänst som sammankopplar enheter "peer to peer". Denna trafik kan avlysnas av vem som helst, för de får bara ut en krypterad signal. Än roligare hade varit att ha 4 simultana uppkopplingar som skickar var sin del av signalen(krypterat) och det tasemot och krypteras upp med 4 olika nycklar. (snart får man nytta av sin 3GHz processor i telefonen)

Telefonsamtal känns safe ett tag i alla fall ifall man böjar med ovanstående.

3. Internet, lagen om att skylla på varandra frikänner mördare och dylikt, varför inte ta en dela upp en internetuppkoppling på ett antal personer och i värsta fall får man skylla på varandra, kommer mördare undan är det säkert inget problem för någon annan.

Någon annan som har några idéer på hur man skall kunna skydda sina personliga uppgifter?

Nu när jag tänker efter så använder en organiserad brottsling säkert sig av en hel del metoder för att gömma allt han eller hon behöver gömma och då undrar jag vad poängen är med att spana på en vanlig svensson.

Permalänk

Inte okej! Låt oss vara!

Visa signatur

Jag äger ett Oculus Rift DK2!
Dator:
i7-4790K@4.7GHz med Noctua NH-U14S | ASUS Z97-A | ASUS R9 290X | Samsung 840 Pro 128gb | Western Digital Red 3TB | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk
Medlem

Om nu övervakningen är till för att plocka pedofiler, varför plockades inte pedofilen Jimmy Savile när han var vid liv och vad händer med pedofilhärvan kring Hollie Greig?

Om det skall plockas terrorister, varför skapar FBI terrorister?
http://www.svd.se/nyheter/utrikes/planerade-bombdad-mot-centr...

Permalänk
Medlem
Skrivet av fermia:

Och vad menar du med att bli lidande..Jag blir knappast lidande om dom kollar min internet aktivitet HAHAHA..
Du kanske blir det???

Hur vet du det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av fermia:

Nej det är du som är paranoid..

På tal om det... Du har fått för dig att brottsligheten i det här landet potentiellt är såpass grov och såpass vanlig att det motiverar att varenda Svenne-Pelle övervakas, till och med när de sitter och skiter om det skulle behövas.... Jag tycker det låter som det är du som är paranoid.

I t. ex USA är övervakningen än sålänge långt gången jämfört med Sverige, men ändå sker grövre och fler brott per person. Det finns alltså inget samband mellan brott och övervakning, och jag vill gärna få skita ifred.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.