SweClockers drop!

Säpo vill ha direktåtkomst till svensk datatrafik – förhandlar med operatörer

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Liquidedust:

Med den typ av valsystem vi har i Sverige kan man som "väljare" i princip icke avsätta politiker som inte gör som man anser är rätt. Så länge partiet anser att man har handlat enligt partiets linje kan partiet fortfarande ge dig plats i regering och riksdag, oavsett om tillräckligt många har röstat för personen i fråga eller inte (så länge partiet har mandat kvar att fylla)

Så så länge folk kommer partirösta, vilket den stora majoriteten gör, kan vi dvs befolkningen i princip inte avsätta politiker.

Helt enkelt så absurt i Sverige att så länge ett parti har mandaten så behöver man inte oroa sig för befolkningen som röstar i val, viktigare att vara partilinjen och ev. lobbyister till godo. För gör man inte det så kommer man nog inte med på nästa röstlista från partiet i stället.

Hur absurt det kan låta så rent krasst i Sverige så behöver inte politiker lyssna på folket, och i mångt och mycket kan det vara negativt att lyssna på folket om det går emot ditt partis linje . . . .

För att göra det ännu värre, existerar ingen konstitutionsdomstol eller liknande system i Sverige, så befolkningen kan inte heller genom lag få lagar prövade.

Så tragiskt nog, vårat system som det är konstruerat tar bort all makt från folket och ger regering och riksdag carte blanche för leda Sverige, och nästan omöjligt att som svensk medborgare ändra det som regering och riksdag beslutar.

Detta härstammar i en tilltro till politiker, och att politiker arbetar för medborgarens bästa. I mångt och mycket var det även så för mer än trettio år sedan, men har ändrats något extremt de senaste femton åren eller så.

Tyvärr är det så. Demokrati är inget felfritt system. Det är det minst onda helt enkelt. Sedan finns det olika sorters demokratier som alla har sina för och nackdelar. Parlamentarisk Demokrati (Representativ Demokrati) är en typ som föredras världen över pga. att den mestadels fungerar. Detta gör dock att folket får "mindre" makt i sakfrågor.

Skrivet av fermia:

Att detta skulle ske i det land där vi tillåter tom giftemål och barn adoptioner mellan samkönade..Håll er till vad det handlar om..Att stäva brott som går att spåra på internet.Sluta överdriv sakfrågan..

Vill dom se min loggfil så gör det mig inte ett dugg..Är som sagt ej paranoid och har inget att dölja på internet eller i min vanliga post eller när jag sitter och skiter...

Ska komma från killen som tar upp Pedofili som ett argument om Säpo och deras förehavanden.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av fermia:

Att detta skulle ske i det land där vi tillåter tom giftemål och barn adoptioner mellan samkönade..Håll er till vad det handlar om..Att stäva brott som går att spåra på internet.Sluta överdriv sakfrågan..

Vill dom se min loggfil så gör det mig inte ett dugg..Är som sagt ej paranoid och har inget att dölja på internet eller i min vanliga post eller när jag sitter och skiter...

Och vad får dig att tro att saker inte kan förändras?

Visa signatur

< i5 2500K @ 4.2GHz | 16 GB A-Data XPG + Corsair XMS3 1600MHz | ASUS GTX 670 DCU2 | Qnix QX2710 2560x1440 @ 96Hz | ASUS Xonar D2 | Samsung 830 128 GB | Crucial M4 240 GB | Samsung Spinpoint F3 1 TB | WD Green 2GB | Fractal Design Define R3 | Be Quiet! Straight Power 580W >

Permalänk
Medlem
Skrivet av Granter:

okay ärligt nu.

Jag rör mig väl inte direkt inom lagens gränser när de gäller diverse saker, de gör nog ingen här, men så länge jag för göra vad jag vill och de inte påverkar andra så bryr jag mig inte om säpo håller på och letar terrorister via internet, tror nog att alla här tycker lika.

Men om man ska behöva nojja för minsta mail man skickar så har de gott för långt.

Att titta efter Terrorister på nätet utan domstolsbeslut är inte heller rätt då begreppet terrorist kan relativt enkelt ändra innebörd till att innefatta andra områden än vad det gör idag.

Sen att det även finns flertalet anmälningar mot FRA hur dom myglar med datalagringen talar även det för att hela konceptet borde skrotas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Att du personligen är OK med det är en sak, men vad har det med andra att göra? Kör du efter devisen "Tänk så fint de' skulle va' om bara alla va' som ja'?"

Sitter du med foile hatt med.

Jag skriver vad jag tycker och tänker sen om du nu inte håller med är väl upp till dig..Devisen vet jag ej vad det betyder..

Har inte sagt ett ord om att alla ska vara som jag.

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Granter:

okay ärligt nu.

Jag rör mig väl inte direkt inom lagens gränser när de gäller diverse saker, de gör nog ingen här, men så länge jag för göra vad jag vill och de inte påverkar andra så bryr jag mig inte om säpo håller på och letar terrorister via internet, tror nog att alla här tycker lika.

Men om man ska behöva nojja för minsta mail man skickar så har de gott för långt.

"Ge dem lillfingret och de tar hela handen och ger dig långfingret" brukar det ju heta, och det har de ju redan visat flera gånger, så staten har ganska mycket att jobba på gällande förtroendefrågan känner jag.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

"Ge dem lillfingret och de tar hela handen och ger dig långfingret" brukar det ju heta, och det har de ju redan visat flera gånger, så staten har ganska mycket att jobba på gällande förtroendefrågan känner jag.

Källa på det ?

Visa signatur

╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av Macke_BMRSweden:

Så länge när någon i detta land i myndigheten som SÄPO, vill övervaka oss medborgare så är jag inte dugg rädd för det, men när någon annan gör det som USA NSA då vet man ju liksom inte vad dom gör med spionmaterialet så där är jag lite rädd vad den informationen kommer nånstans i luftrummet.

Men visst de är ju för jävligt att vi ska bli övervakade, men också så förstår man det också när de finns så många nätpedofiler, terrorister t,ex, så egentligen så är det rätt bra, man vill ju stoppa de innan om de skulle hända.

Hälsningar Macke

Om du tror svenska myndigheter skulle vara några direkta änglar så kan jag meddela dig att du har blankt fel. Svenska staten har en horribel historia av åsiktsregistrering, och ändamålsglidning när det gäller olika typer av register i stort. För att inte tala om allt annat skit som de sysslade med under 1900-talet.

Så du anser att det är okej att övervaka alla, trots att människorna i fråga är oskyldig, för att komma åt en enskild person?

Permalänk
Medlem
Skrivet av fermia:

Sluta vara så paranoid istället..Livet blir enklare då och du slipper känna dig övervakad och skyldig..Fast det är nog försent i dom flestas fall som skriver skiter du med öppen dörr,sätta kameror i lägenheten osv..

Jag gillar detta iallfall..helst vill jag se mer kameror ute med..Vill dom så får dom sätta upp en kamera i mitt badrum och dokumentera när jag skiter osv hahaha

Sluta vara så rädd för pedofiler och terrorister, de händer typ ändå aldrig nått, lixom, och på toaletten är man ändå säker...och glöm inte baaaarnen?
*Låtsas som det regnar*

Permalänk
Medlem
Skrivet av fermia:

Sitter du med foile hatt med

Ja, folk brukade säga att jag gjorde det, men det har varit tysst från dem sedan Snowden-avslöjandena kom ut.

Kärnproblemet är fortfarande att det inte är du själv som bestämmer vad som är "rent mjöl" och inte, plus att den insamlade informationen går i arv till kommande regeringar, och med tanke på att vi numer har sådanna trollpartier som SD i riksdagen, och de växer i opinionsundersökningarna så blir det ett "Nej tack" från mig.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av occe94:

Och vad får dig att tro att saker inte kan förändras?

Och vad får dig att tro att det blir så bara för att dom ska spana efter brott på internet..

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Låt säga att du och frugan har fått upp intresse för lite bondage då?
Trevligt trevligt tänker du, men tyvärr är det så att bondage anses vara skadligt för dig, alltså finns det en lag som förbjuder dig från att utöva detta.

Är det fortfarande OK att de har kameror i alla dina rum? Vad ska ni göra? Hitta en övergiven icke övervakad lokal nästa gång ni tänkt utöva er sexualitet?

Är det olagligt att utöva bondage? Tvivlar starkt på det... Skulle det mot förmodan vara olagligt så skulle jag helt enkelt inte göra det, så vad skulle vi göra? Ha normalt sex, och om vi verkligen var intresserade av bondage så hade vi troligtvis drivit det via våra demokratiska kanaler för att få det lagligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Träpuben:

Övervakningssamhälle! "Jag har inget och dölja så för mig spelar det ingen roll : )!" Sjukt.

samma här så länge det inte påverkar hastighet eller pingen då blir jag pissed

Visa signatur

BlackJava - Svart bälte i kundkorg ;) :P

Permalänk
Medlem
Skrivet av fermia:

Källa på det ?

http://www.youtube.com/watch?v=eDmQ8pzWTBw

Till exempel.

Visa signatur

Permalänk
Sötast
Skrivet av fermia:

Detta är samma land som nu strävar efter att få övervaka varenda en av deras innevånare, med vilken motivering?

Ledare kommer, ledare går.... Är vägen redan asfalterad så är det inget som säger att det inte blir värre i framtiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fermia:

Och vad får dig att tro att det blir så bara för att dom ska spana efter brott på internet..

Om du tror att brott är de enda Säpo och FRA spanar efter på nätet samt att dessa organisationer och alla deras anställda tycker om att följa reglerna till punkt och pricka så är du inte lovligt naiv...

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Helt oacceptabelt. Då lever jag hellre i en något osäkrare värld.

Tills din dotter dyker upp naken på nåt pedofil nätverk eller blir kontaktad av nåt peddo på nätet..och polisen vet inte vem och vart han bor tack vare att du inte ville att SÄPO inte skulle kolla din internet logg

Bara ett exempel på vad som kan ske ifall alla skulle resonera som dig

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av fermia:

Källa på det ?

Ja, var ska man börja...

Från början hade man ju inte fri tillgång till den här informationen - det verkar man ju ha ändrat på. Nu är det SÄPO som vill ha tillgång till informationen, snart ska du se att det är "vanliga" haffa också.

FRA får bara avlyssna information som passerar Sveriges gränser - och har fått smisk av SIUN som granskar FRA ett FLERTAL gånger utan att verka bättra sig.

Utöver det så utbyter man rådata med andra underrättelsetjänster så eftersom informationen är ofiltrerad så kan Amerikanska intressen i lugn och ro utan att anstränga sig ägna sig åt t ex industrispionage.

Visa signatur

Intel Core Ultra 7 265K | Asus PROART Z890 CREATOR WIFI | Corsair Vengeance DDR5 7000MHz 2x48GB | ASUS TUF RTX 5080 OC | WD Black SN850X 2TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-D15S Chromax Black | Fractal Design North | Seasonic Focus GX 850W ATX 3.1

Permalänk
Avstängd
Skrivet av fermia:

Tills din dotter dyker upp naken på nåt pedofil nätverk eller blir kontaktad av nåt peddo på nätet..och polisen vet inte vem och vart han bor tack vare att du inte ville att SÄPO inte skulle kolla din internet logg

MEN SÄPO JAGAR INTE Pedofiler. Du har snöat in dig på pedofili men det är inte vad dessa krav bygger på. Säpo bryr sig inte om pedofili utan det är den "vanliga" polisens ansvar. Det Säpo jagar är potentiella hot mot rikets säkerhet och eftersom det inte finns några strikta kriterier på dessa hot så kan det betyda allt från att du reser till Kuba över två veckor till att du faktiskt ser snett på folk.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||

Permalänk
Medlem
Skrivet av fermia:

Att regeringen tycker om ändamålsglidning? http://sv.wikipedia.org/wiki/Ipred-lagen

Visa signatur

< i5 2500K @ 4.2GHz | 16 GB A-Data XPG + Corsair XMS3 1600MHz | ASUS GTX 670 DCU2 | Qnix QX2710 2560x1440 @ 96Hz | ASUS Xonar D2 | Samsung 830 128 GB | Crucial M4 240 GB | Samsung Spinpoint F3 1 TB | WD Green 2GB | Fractal Design Define R3 | Be Quiet! Straight Power 580W >

Permalänk
Medlem
Skrivet av fermia:

Men försök förstå att SÄPO inte ägnar sig åt den typen av brott...

Dessutom har vi ju sett hur domstolarna dömer i sexbrottsmål så även om dom skulle hitta den skyldige så lär hen bli frikänd i hovrätten.

Visa signatur

Intel Core Ultra 7 265K | Asus PROART Z890 CREATOR WIFI | Corsair Vengeance DDR5 7000MHz 2x48GB | ASUS TUF RTX 5080 OC | WD Black SN850X 2TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-D15S Chromax Black | Fractal Design North | Seasonic Focus GX 850W ATX 3.1

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Förutom att "terrorister" och "barnporr" är de perfekta täckmantlarna för att kunna göra precis vad som helst, med allmänhetens godtycke. NSA, GCHQ, FRA m.fl. kan så gott som alltid skylla på något av dessa och komma undan med det. Vilket de också gör, uppenbarligen.

Det blir i praktiken en gråzon, trots att det absolut inte borde vara det.

Japp. Varför ska man övervaka hela befolkningens privatliv om det vore för att
skydda oss? Då är som någon tidigare sagt att det är bättre om man hade kameror på varenda gata.
Vill man ta fast pedofiler kanske man ska lära sig utav t.ex detta:

Ska man ta fast brottslingar så hjälper det inte att övervaka internet. Är det organiserad brottslighet
och terrorister så kommer dom förmodligen hitta sätt att undgå övervakningen.
Jag tror inte staten är så korkad, handlar nog inte om att skydda oss utan om att skydda sig själva!

Permalänk
Medlem

Vet inte vad som gör mig mest förbannad, artikeln i sig, eller folket som tycker att det låter som en utmärkt idé med ett övervakningssamhälle. Kommentarerna tror jag.. fyf*n

Permalänk
Medlem
Skrivet av fermia:

Du är medveten att detta är inte är SÄPO:s uppgift va? Och om nu polisen misstänker att en pedofil eller gromare försöker få kontakt med din dotter så bör de i sann rättsanda begära ut uppgifter av din IPS eller varför inte helt enkelt be dig om loggarna själv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av m0rk:

Du är medveten att detta är inte är SÄPO:s uppgift va? Och om nu polisen misstänker att en pedofil eller gromare försöker få kontakt med din dotter så bör de i sann rättsanda begära ut uppgifter av din IPS eller varför inte helt enkelt be dig om loggarna själv.

Japp men då är det redan försent och kontakten är redan tagen av en pedofil som POLISEN kanske hade kunnat sniffa upp tidigare.

Visa signatur

Permalänk
Discokungen
Skrivet av Liquidedust:

Med den typ av valsystem vi har i Sverige kan man som "väljare" i princip icke avsätta politiker som inte gör som man anser är rätt. Så länge partiet anser att man har handlat enligt partiets linje kan partiet fortfarande ge dig plats i regering och riksdag, oavsett om tillräckligt många har röstat för personen i fråga eller inte (så länge partiet har mandat kvar att fylla)

Så så länge folk kommer partirösta, vilket den stora majoriteten gör, kan vi dvs befolkningen i princip inte avsätta politiker.

Helt enkelt så absurt i Sverige att så länge ett parti har mandaten så behöver man inte oroa sig för befolkningen som röstar i val, viktigare att vara partilinjen och ev. lobbyister till godo. För gör man inte det så kommer man nog inte med på nästa röstlista från partiet i stället.

Hur absurt det kan låta så rent krasst i Sverige så behöver inte politiker lyssna på folket, och i mångt och mycket kan det vara negativt att lyssna på folket om det går emot ditt partis linje . . . .

För att göra det ännu värre, existerar ingen konstitutionsdomstol eller liknande system i Sverige, så befolkningen kan inte heller genom domstol få lagar prövade som vi anser är felaktiga.

Så tragiskt nog, vårat system som det är konstruerat tar bort all makt från folket och ger regering och riksdag carte blanche för leda Sverige, och nästan omöjligt att som svensk medborgare ändra det som regering och riksdag beslutar.

Detta härstammar i en tilltro till politiker, och att politiker arbetar för medborgarens bästa. I mångt och mycket var det även så för mer än trettio år sedan, men har ändrats något extremt de senaste femton åren eller så.

Det är fullständigt vidrigt. Det behöver rivas och dras i grundlagen ett par gånger för att rätta till det där. Grejen med partipolitik bör ju stanna i historieböckerna om man säger så. Speciellt med möjligheterna att faktiskt besluta om saker på riktigt med dagens teknik.

Jag förstår inte riktigt varför fokus inte ligger på det här hela tiden. Alla tjatar om invandring, skola, bostadsbrist och annan skit hela tiden. Hur skulle det ens ha någon betydelse när politikerna i princip aldrig följer sina vallöften och sen verkar vara korrupta i USA-nivå? Vad fan... Och folk bryr sig bara om Zlatan behöver långkalsonger.

Visa signatur

AMD 9800X3D - Corsair 32GB 6000 CL30- Gigabyte B650 Aorus Elite - Inno3D 4090 - Intel 900p - CaseLabs SMA8 - LG 42C2 - Asus Loki 1000W SFX-L - Aquaero 6 - Vattenkyld - Steam Deck LCD 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Micke O:

Men försök förstå att SÄPO inte ägnar sig åt den typen av brott...

Dessutom har vi ju sett hur domstolarna dömer i sexbrottsmål så även om dom skulle hitta den skyldige så lär hen bli frikänd i hovrätten.

Nu handlar det väl mer om att förebygga brott som planeras med hjälp av signal spaning..Sen vad domstolen tycker och tänker har väl inget med detta att göra

Vi behöver mer spaning och mer kameror..helst en som öppnar din post med.Sätt ett 3g chips i naken på folket med så blir det nog som dom flesta här verkar tro det kommer bli om säpo får titta lite i deras loggar hahaha

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av fermia:

Japp men då är det redan försent och kontakten är redan tagen av en pedofil som POLISEN kanske hade kunnat sniffa upp tidigare.

Och de inte kommer att kunna sniffa upp pga. detta eftersom POLISEN fortfarande MÅSTE GÅ via ett DOMSTOLSBESLUT. Detta gäller bara Säpo. Jag tar det igen.. Polisen? Nej. Säpo? Vill. Där har du det. Polisen kommer varken jobba bättre eller sämre om Säpo får som de vill. Pedofiler kommer inte att åka fast pga. att säpo har din loggfil även om du spred vidare en massa skit omkring dig.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Och de inte kommer att kunna sniffa upp pga. detta eftersom POLISEN fortfarande MÅSTE GÅ via ett DOMSTOLSBESLUT. Detta gäller bara Säpo. Jag tar det igen.. Polisen? Nej. Säpo? Vill. Där har du det. Polisen kommer varken jobba bättre eller sämre om Säpo får som de vill. Pedofiler kommer inte att åka fast pga. att säpo har din loggfil även om du spred vidare en massa skit omkring dig.

Du verkar vara emot all slags spaning på nätet och utanför..Därför drog jag upp detta.Eftersom tråden handlar mer och mer om spaning överhuvud taget..

SÄPO är knappast intresserad av dig om du inte har nåt att dölja eller hur..Din logg kommer bara passera utan en blinkning från SÄPO.

Tror du på fullaste allvar att dom kommer kolla varenda logg.Nää det kommer sök efter ord/fraser som sen reggas..Vad är det för problem.

Visa signatur

Permalänk
Discokungen
Skrivet av fermia:

Du verkar vara emot all slags spaning på nätet och utanför..Därför drog jag upp detta.Eftersom tråden handlar mer och mer om spaning överhuvud taget..

SÄPO är knappast intresserad av dig om du inte har nåt att dölja eller hur..Din logg kommer bara passera utan en blinkning från SÄPO.

Tror du på fullaste allvar att dom kommer kolla varenda logg.Nää det kommer sök efter ord/fraser som sen reggas..Vad är det för problem.

Ditt liv kommer inte bli säkrare på grund av såna här grejer. Allvarligt talat. Det är enbart ett svepskäl för att införa sån här skit. Man undviker brottslighet med utbildning och sammanhållning, inte av att myndigheter vet allt om sina invånare.

Visa signatur

AMD 9800X3D - Corsair 32GB 6000 CL30- Gigabyte B650 Aorus Elite - Inno3D 4090 - Intel 900p - CaseLabs SMA8 - LG 42C2 - Asus Loki 1000W SFX-L - Aquaero 6 - Vattenkyld - Steam Deck LCD 1TB

Permalänk

Laglig maffia. Vad näst? DNA prover direkt efter födseln?