Höstens grafikkort i SLI och Crossfire

Permalänk
Avstängd

Bra artikel, får läsa den imorgon. Gonatt!

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Uzanar:

Meh... GTX 680 är ju identisk med GTX 770 (i stort sett) så det finns ingenting att gnälla över.

Skrivet av Tumnus:

GTX 770 finns med och det är exakt samma kort.

Så mao bör de nya drivarna som enligt Nvidia mest påverkar 700-serien alltså påverka 680 då det ju är samma kort?

Permalänk
Avstängd

R9 290 mest bang for the buck, med andra ord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Minsc S2:

Uff, mitt livs sämsta köp.
Spelade det kanske i 15 minuter innan jag tröttnade, och då pratar jag inte ens om hur dåligt optimerat spelet är.

OK, för mig var det iaf ett spel i "årets spel" klassen. Spelat många timmar.(Dock på xbone360)

Visa signatur

[CHASSI] |Fractal Design R4 Titanium Grey| [PSU] |OCZ ZX1250w 80PLUS Gold| [MOBO] |P9X79-Deluxe| [CPU] |SB-E ICi7 3820| [CPU COOLER] |Zalman CNPS12X| [RAM] |G.Skill 4x4096MB CL11 2133Mhz Ripjaws Gaming| [OS HDD] |OCZ Vertex-4 128GB| [GAME HDD's] |OCZ Vertex-4 2x256GB RAID-0| [STORAGE] |Seagate 2x3TB| [GFX] |MSI GTX 580| [MOUSE] |Razer Mamba| [KEYBOARD] |Razer BlackWidow Ultimate| [HEADSET] |Corsair Vengeance 2000 Wireless 7.1|

Permalänk
Medlem
Skrivet av StegeSWE:

Håller med 100% mest prisvärd också

pris 1 st 780 ti 6000+ sli 12000+ http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2339230
pris 1 st 29x 4700+ CF 9400+ http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2286902

Om Amd dock hade satt en kylare som inte var bare minimum på sina kort och hade haft något i stil med Nvidias refkylare hade ju priset sett ganska annorlunda ut. De hade förmodligen inte kostat lika mycket, men skillnaden i pris hade nog varit en del mindre och mer i linje med prestandaskillnaden.

Tycker det är ett "cheap trick" för att verka ha ett lika bra kort fast mycket billigare... Jag skulle i vart fall inte tycka det ett bra köp om jag betalade 4,7k för ett grafikkort som låter utav helvete. Jag hade givetvis bytt kylaren, där tappar du ju lite av prisskillnaden & du får lägga ned arbete & du förlorar eventuellt garantin (osäker vad gäller garantin, men antar det då det brukar vara standard, rätta mig gärna...).

Visst kan du klocka kortet sen, men det kan du ju göra med Nvidias kort också.

Köper man premium så ska man få premium, inte någon slags halvdan lösning som tar fula genvägar bara för att verka bättre. Men det är bara min åsikt.

Notera att jag inte tycker att Amd gör dåliga grafikkort, kortet(n) har löjligt bra prestanda.

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Discokungen
Skrivet av thorsama:

Om Amd dock hade satt en kylare som inte var bare minimum på sina kort och hade haft något i stil med Nvidias refkylare hade ju priset sett ganska annorlunda ut. De hade förmodligen inte kostat lika mycket, men skillnaden i pris hade nog varit en del mindre och mer i linje med prestandaskillnaden.

Tycker det är ett "cheap trick" för att verka ha ett lika bra kort fast mycket billigare... Jag skulle i vart fall inte tycka det ett bra köp om jag betalade 4,7k för ett grafikkort som låter utav helvete. Jag hade givetvis bytt kylaren, där tappar du ju lite av prisskillnaden & du får lägga ned arbete & du förlorar eventuellt garantin (osäker vad gäller garantin, men antar det då det brukar vara standard, rätta mig gärna...).

Visst kan du klocka kortet sen, men det kan du ju göra med Nvidias kort också.

Köper man premium så ska man få premium, inte någon slags halvdan lösning som tar fula genvägar bara för att verka bättre. Men det är bara min åsikt.

Notera att jag inte tycker att Amd gör dåliga grafikkort, kortet(n) har löjligt bra prestanda.

Själv tycker jag det är riktigt trevligt! En dyr kylare är en kylare jag ändå aldrig kommer använda. Vattenblock är mer eller mindre ett måste ändå, känner jag.

Synd att det inte finns fler vattenkylningsversioner! Hade varit trevligt att slippa betala för luftkylning!

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zpnk:

Trevlig läsning... dock OFANTLIGT tråkigt att ni än en gång struntar i 680 SLI som jag tycker att jag och väldigt många andra fortfarande kör med

Håller med :<

Skrivet av Dallebull:

690+nåra %?

680SLI är snabbare än 690. Antar vi får jämföra med 770SLI vilket borde vara närmast.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xelithium:

Nej nu ska väl din nya GPU inte lida av en dålig CPU? Slå till på ett 4670k istället.

http://cdn.hardwarepal.com/wp-content/uploads/2013/11/BF-4-19...

Värdelösare än 8350 blir det inte.

Skrivet av Tobbbe__:

Sant, den prollen är inget att hänga i julgran!

Skrivet av Xelithium:

Med tanke på vad den tävlar mot (4670k) så är den helt värdelös. Speciellt när AMD kort gillar högre IPC än fler cores.

Jag spelar inte Battlefield överhuvudtaget. Det jag använder min dator till i första hand är rendering/modellering samt bild- och videoredigering. Där är faktiskt 8350 bättre än 4670K. De spel som jag spelar duger 8350:n alldeles utmärkt till. Sett till priset och den prestanda den erbjuder är det oslagbart. Tillsammans med ett 290 blir det en riktigt fin dator till ett lågt pris som passar mina behov. Men ni får så klart tycka att den är skit om ni vill, det kan jag inte göra något åt

Visa signatur

7800X3D • 4080S • 32GB • 2TB • 1440p 165 Hz
3700X • 3070 • 32GB • 2TB • 1080p 144Hz

Permalänk
Medlem

Jag tycker man måste vänta på aftermarket-kylaren på 290x innan man kan göra en bussigt review. Delt så sätter det korten i lite jämnare prisklasser iom att Ti kylaren är sjukt påkostad medans 290x kylaren är köpt på ÖB och dels så är det inte rättvist att pressa crossfire/sli i en öppen testrigg.

Kikar man resultat på t.ex. overclockers så ser man ganska fort att 290x xfire resultaten är lite gimpade av att över-kortet klockar ner sig. Ett 780ti kan man få upp i över 1200mhz på stockkylaren, ett 290x, speciellt i crossfire, kan man inte det på.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tvelander:

Skit samma detta kommer hålla på i en evighet, men tänker man faktiskt lite grann så varför i hela friden skulle man köpa 8350 om man ändå köper "high-end" GPU och vill kunna använda den fullt ut..
Folk får köpa vad dom vill, vill man köpa den får man göra det.

Det var dock fortfarande inte påståendet. Bara för att något är bättre så betyder det inte att allt annat är värdelöst.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Hjälpsam

Tror att man inte bara måste utan kan dra ned inställningarna ganska mycket med en 4k skärm.
Man kan kanske skippa AA helt, det bör också märkas mycket mindre om man inte kör på native upplösning.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av tvelander:

Skit samma detta kommer hålla på i en evighet, men tänker man faktiskt lite grann så varför i hela friden skulle man köpa 8350 om man ändå köper "high-end" GPU och vill kunna använda den fullt ut..
Folk får köpa vad dom vill, vill man köpa den får man göra det.

Tack! då slipper jag ha en Intel i burken.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flamso:

Själv tycker jag det är riktigt trevligt! En dyr kylare är en kylare jag ändå aldrig kommer använda. Vattenblock är mer eller mindre ett måste ändå, känner jag.

Synd att det inte finns fler vattenkylningsversioner! Hade varit trevligt att slippa betala för luftkylning!

Om man ska använda sig av vattenblock så drar man ju definitivt det längre strået om man kör 290/290x vs 780/ti/titan ja, tänkte inte på det.

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Discokungen
Skrivet av thorsama:

Om man ska använda sig av vattenblock så drar man ju definitivt det längre strået om man kör 290/290x vs 780/ti/titan ja, tänkte inte på det.

Det är lite fräsigt ändå. Jag måste räkna in tusen spänn per kort, extra, oberoende av vad jag köper. GPU-block är inte riktigt aktuellt heller. Då blir det lite annat ljud i skällan när man jämför 290 och 290X, än mindre 290X mot 780 och dylikt.

Jag säger dock inte att 290X är prisvärt, speciellt inte när man måste ha vattenblock. Men det gör också att jag gärna har kvar kortet lite längre då det inte är så lätt att byta!

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Skrivet av Ratatosk:

Tack! då slipper jag ha en Intel i burken.

+1 på det.
Men du, testa gärna lite grafiskt krävande spel så som Battlefield 3/4, Crysis 3, Metro: Last Light och se vad för sorts fps du får i 1280 x 1080, för jag tror inte riktigt att en FX 8320/8350 som körs i lite högre frekvens är någon flaskhals där.. Men vore kul å ha en tråd som jämför med lite krävande spel, då SweC's testsvit använder sig av en riktigt svindyr processor.

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobbbe__:

Sant, den prollen är inget att hänga i julgran!

Hänga prollar i julgranen?

Gör som Hillary Clinton och häng crack pipor, kondomer och sex-leksaker i julgranen istället!

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av MyZk0:

+1 på det.
Men du, testa gärna lite grafiskt krävande spel så som Battlefield 3/4, Crysis 3, Metro: Last Light och se vad för sorts fps du får i 1280 x 1080, för jag tror inte riktigt att en FX 8320/8350 som körs i lite högre frekvens är någon flaskhals där.. Men vore kul å ha en tråd som jämför med lite krävande spel, då SweC's testsvit använder sig av en riktigt svindyr processor.

Finns nog några där min CPU flaskar, men sånt kan jag ta, sweclockers testade lite olika CPUr i BF4 har jag för mig.
Mitt intryck är ändå att den kan tugga i sig allt jag slänger på den och mer ändå.
Mantle använder vad jag förstått fler kärnor, så de tittlarna kan nog också få ett lyft.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Finns nog några där min CPU flaskar, men sånt kan jag ta, sweclockers testade lite olika CPUr i BF4 har jag för mig.
Mitt intryck är ändå att den kan tugga i sig allt jag slänger på den och mer ändå.
Mantle använder vad jag förstått fler kärnor, så de tittlarna kan nog också få ett lyft.

Blir riktigt spännande att se hur Mantle kommer fungera och hur det kommer fungera bra med hyper threading och om fler små kärnor som AMD själva kör med kommer bli bäst.

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk

Bullshit! http://www.sweclockers.com/recension/17877-hostens-grafikkort...
Mitt 7970 ghz vapor-x låter inte så mycket, och detta beror helt på vad man har för chassi och hur "bra" luftflödet är, mitt grafikkort är typ alltid kallt och alltid tyst, jag skojar inte jag lovar att det inte är 59,5 db, eller jo kanske om fläkten går på 100% load men det gör den ALDRIG! jag har fått upp den som max 50% och den är tyst,

Visa signatur

-> I7-4790K@4,6ghz & GTX 980TI@1430mhz AMP EXTREME <-

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rasmusen98:

Bullshit! http://www.sweclockers.com/recension/17877-hostens-grafikkort...
Mitt 7970 ghz vapor-x låter inte så mycket, och detta beror helt på vad man har för chassi och hur "bra" luftflödet är, mitt grafikkort är typ alltid kallt och alltid tyst, jag skojar inte jag lovar att det inte är 59,5 db, eller jo kanske om fläkten går på 100% load men det gör den ALDRIG! jag har fått upp den som max 50% och den är tyst,

Testet utfördes väl med ett 7970 GHz som har referenskylare?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rasmusen98:

Bullshit! http://www.sweclockers.com/recension/17877-hostens-grafikkort...
Mitt 7970 ghz vapor-x låter inte så mycket

Vapor-X =/= Referenskylare.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk

Hmmm... Radeon R9 290 verkar ha bästa bang-for-the-buck: det finns r9 290 4GB kort att köpa för 3500:-.

Visa signatur

~: När du vill skriva "dem", skriv "de" eller "dom" istället :~

Permalänk
Medlem

Har stört mig så jävla mycket på att AMD har dominerat last light. Skönt när man kikar patchnotes på nya drivers som kom i förrgår:

GeForce GTX 770/780/TITAN/780Ti:
Up to 50% in Metro: Last Light
Up to 26% in Crysis 3
Up to 18% in Battlefield 4

Lillebror fick ju stabilare och bättre fps på sitt 7970 än jag fick på ett 780 i stort sett.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Thorulk:

Har stört mig så jävla mycket på att AMD har dominerat last light. Skönt när man kikar patchnotes på nya drivers som kom i förrgår:

GeForce GTX 770/780/TITAN/780Ti:
Up to 50% in Metro: Last Light
Up to 26% in Crysis 3
Up to 18% in Battlefield 4

Lillebror fick ju stabilare och bättre fps på sitt 7970 än jag fick på ett 780 i stort sett.

Man vet ju aldrig hur Nvidia tar fram dessa %. För de stämmer sällan överens med vad du faktiskt får ut.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Man vet ju aldrig hur Nvidia tar fram dessa %. För de stämmer sällan överens med vad du faktiskt får ut.

Fast iom att Metro LL just alltid varit en akilleshäl så tycker jag att det verkar svårt att tro att den största increasen genom tiderna ska vara ett sammanträffande baserat på frambajsade siffror.

Eller du kanske tycker att ett 7970 ska vara ungefär lika bra som ett 780 prestandamässigt?

Kan alla som bara kommer med fanboy-kommentarer 24/7 byta sin visningsbild till något amd/nvidia relaterat är ni snälla?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Thorulk:

Fast iom att Metro LL just alltid varit en akilleshäl så tycker jag att det verkar svårt att tro att den största increasen genom tiderna ska vara ett sammanträffande baserat på frambajsade siffror.

Eller du kanske tycker att ett 7970 ska vara ungefär lika bra som ett 780 prestandamässigt?

Kan alla som bara kommer med fanboy-kommentarer 24/7 byta sin visningsbild till något amd/nvidia relaterat är ni snälla?

Seriöst? Kan du inte komma med något konstruktivt förutom att kalla andra fanboys så är det bättre att du inte skriver något alls. Har inte ens nämnt AMD eller HD7970. Säger bara att Nvidias siffror inte alltid stämmer när det kommer till prestanda.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Thorulk:

Har stört mig så jävla mycket på att AMD har dominerat last light. Skönt när man kikar patchnotes på nya drivers som kom i förrgår:

GeForce GTX 770/780/TITAN/780Ti:
Up to 50% in Metro: Last Light
Up to 26% in Crysis 3
Up to 18% in Battlefield 4

Lillebror fick ju stabilare och bättre fps på sitt 7970 än jag fick på ett 780 i stort sett.

Dom siffrorna tog Nvidia fram i 4K upplösning.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Thorulk:

Har stört mig så jävla mycket på att AMD har dominerat last light. Skönt när man kikar patchnotes på nya drivers som kom i förrgår:

GeForce GTX 770/780/TITAN/780Ti:
Up to 50% in Metro: Last Light
Up to 26% in Crysis 3
Up to 18% in Battlefield 4

Lillebror fick ju stabilare och bättre fps på sitt 7970 än jag fick på ett 780 i stort sett.

Skrivet av Tumnus:

Man vet ju aldrig hur Nvidia tar fram dessa %. För de stämmer sällan överens med vad du faktiskt får ut.

Skrivet av Thorulk:

Fast iom att Metro LL just alltid varit en akilleshäl så tycker jag att det verkar svårt att tro att den största increasen genom tiderna ska vara ett sammanträffande baserat på frambajsade siffror.

Eller du kanske tycker att ett 7970 ska vara ungefär lika bra som ett 780 prestandamässigt?

Kan alla som bara kommer med fanboy-kommentarer 24/7 byta sin visningsbild till något amd/nvidia relaterat är ni snälla?

Skrivet av Tumnus:

Seriöst? Kan du inte komma med något konstruktivt förutom att kalla andra fanboys så är det bättre att du inte skriver något alls. Har inte ens nämnt AMD eller HD7970. Säger bara att Nvidias siffror inte alltid stämmer när det kommer till prestanda.

Skrivet av Mars SSX:

Dom siffrorna tog Nvidia fram i 4K upplösning.

Tänk också på att skillanderna är mot föregående WHQL, skrev om det innan: #14104554

Sedan är ju de där procentsiffrorna oftast under specifika scenarion, både för AMD och Nvidia. Sällan det är så stora skillnader i alla lägen.

Permalänk
Medlem

Aja, SLI scaling gör väl att siffrorna inte stämmer överens till 100. Och självklart är det inte 50% konstant, den slutsatsen kan nog dom flesta dra för sig själva.

Jag kan köra benches ikväll 1080p och återkomma innan och efter.

Jag kör (som majoriteten antagligen gör?) till största del 100% WHQL drivers.

Permalänk
Medlem

En sak som jag undrat över gällande mina XFX-HD7950 CF mode skall mina 3 skärmar kopplas in? alla 3 på Primär kortet eller fördela ut skärmarna på båda korten?

och är det olika inkopplings rutiner om man kör med eller utan Eyefinity?

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.